Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Hebben jullie enig idee hoe ik een bruto dagloon (= inclusief 8% vakantiegeld) kan omrekenen naar een netto maandloon?

Waar ik zelf aan dacht:
Bruto dagloon / 1,08 = bruto loon zonder vakantietoeslag
Bruto dagloon x 20 = uitkering bruto per 4 weken
Kijk hoeveel weken er WW uitbetaald wordt
Deel de uitkomst door 4 weken.
Vermenigvuldig dit geval met het bruto loon per 4 weken
Deel het totaal door het aantal maanden dat de WW toegekend is

Dat verteld het bruto maandloon?

Klopt dat en kan ik dan een online calculator bruto / netto toepassen?

Bedankt voor de moeite alvast.

[ Voor 70% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 15:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 15:38

Seraphin

Meep?

[bruto dagloon] / 1.08 * 21,667 = bruto maandloon excl. vakantiegeld.

Dit getal invullen in de online rekentools et voila. Die 21,667 is het (gemiddeld) aantal werkdagen per maand; 52 weken van 5 werkdagen per jaar = 260 werkdagen, delen door 12 maanden = 21,667

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke thanks, nu is het zo dat de uitkering op basis van 34 uur per week is. Zal dat nog wat uitmaken?
Het blijft fijn wat voor een service de overheid biedt in hun bekrompen berichtgeving.

[ Voor 30% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 15:35 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Staat toch vrij duidelijk op uwv.nl?
De hoogte van uw uitkering wordt berekend met het dagloon. Het dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in het dienstverband waaruit u werkloos werd. Het gaat om het loon waarover premies sociale verzekeringen zijn betaald, het SV-loon.
Niet alleen uw brutoloon telt mee in het SV-loon. Ook vaste onderdelen van het loon als bijvoorbeeld vakantiegeld, eindejaarsuitkering, dertiende maand, ploegentoeslag en bijtelling van een auto van de zaak tellen mee. Pensioenpremie, inleg in een levensloopregeling en onkostenvergoeding tellen niet mee, omdat dit geen SV-loon is.

De berekening van het dagloon

We berekenen uw dagloon op basis van het loon dat u in een periode van 1 jaar verdiende. Die periode eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.

We delen uw totale SV-loon door 261 (het gemiddeld aantal uitkeringsdagen per jaar). Heeft u korter dan 1 jaar gewerkt? Dan is het mogelijk dat wij uw SV-loon delen door het aantal dagen geteld vanaf de datum dat uw dienstverband begon. We tellen dagen van maandag tot en met vrijdag.

Het dagloon kan nooit meer zijn dan het wettelijk maximumdagloon. Is uw dagloon hoger? Dan gaan wij bij het berekenen van uw uitkering uit van het wettelijk maximumdagloon.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Het staat er niet duidelijk uitgelegd. Wat daar uitgelegd staat is hoe het dagloon berekend is

En: Als dat allemaal vrij duidelijk is, waarom staat er dan niet vrij duidelijk in de brief wat het bruto en netto loon per maand is. Ze geven zelfs aan dat je de Belastingdienst mag opbellen om te vragen hoeveel LH je betaald. Oftewel ze doen er alles aan je zo lastig mogelijk te informeren. Ieder fatsoenlijke onderneming zou je vertellen wat dat per maand betekend, want dat is waar mensen baadt bij hebben. Zeker als het gaat om primaire inkomensvoorziening is het weer een zielig gebeuren van de overheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 15:47 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Hm, wat wil je precies te weten komen? Ik krijg de indruk dat je vooral wil weten hoe hoog je WW gaat zijn en wat je daar netto van over houdt, correct?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dat klopt, en je gaf een antwoord die ongeveer hetzelfde antwoord geeft als waar ik ook op uitkom.
Al vraag ik me af of de uitkomst wel x 21,... is. Omdat het om een loon op basis van 34 uur per week gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 16:00 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:16

Dido

heforshe

Er zijn wel meer bedrijven die per vier weken uitbetalen, dat is helemaal niet gek.

Als je je dagloon weet, gaat het UWV ervan uit dat je dat met 20 kunt vermenigvuldigen om je loon per vier weken te berekenen. Lijkt me niet heel erg veel gevraagd.

Als je dan per se om de een of andere reden een maandloonequivalent wilt berekenen dan is dat gewoon 12/13 keer dat vierwekenloon.

Wat het verschil tussen bruto en netto is hangt van meerdere zaken af en daar zal geen bedrijf je zomaar een voorspelling over kunnen doen.

Dus je verwijt UWV dat ze je niet vertellen dat er 5 dagen in een werkweek zitten, dat er 12 maanden in een jaar zitten en 52 weken?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 05:30
Het indicatieve bruto WW uitkeringsbedrag per 4 weken kan je eenvoudigweg opvragen via Mijn UWV (inlog met DigID).
http://www.uwv.nl/Particulieren/mijnuwv/

De omrekening naar netto kan via berekenhet.nl
http://www.berekenhet.nl/...omen/uitkering-netto.html

Kost je hooguit 3 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Dido schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:00:
Er zijn wel meer bedrijven die per vier weken uitbetalen, dat is helemaal niet gek.

Als je je dagloon weet, gaat het UWV ervan uit dat je dat met 20 kunt vermenigvuldigen om je loon per vier weken te berekenen. Lijkt me niet heel erg veel gevraagd.

Als je dan per se om de een of andere reden een maandloonequivalent wilt berekenen dan is dat gewoon 12/13 keer dat vierwekenloon.

Wat het verschil tussen bruto en netto is hangt van meerdere zaken af en daar zal geen bedrijf je zomaar een voorspelling over kunnen doen.

Dus je verwijt UWV dat ze je niet vertellen dat er 5 dagen in een werkweek zitten, dat er 12 maanden in een jaar zitten en 52 weken?
Om een één of andere reden? Ben je serieus? Haast alles we een mens in deze maatschappij betaald, gaat per maand. En jij snapt niet waarom iemand wil weten wat het maandloon zijn zal? Er staat nergens in de brief dat je het dagloon * 20 moet doen. Er zijn misschien wel mensen die 6 dagen per week werken of 34 uur? De vraag is dan ook direct: moet ik dit getal zien als een dagloon bij 40 uur, of moet ik dit x 7 doen, of toch 5? Het kan echt alle kanten op.

Oftewel: het UWV hoort te vermelden wat het bruto loon per 4 weken zijn zal.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
rr7r schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:00:
Het indicatieve bruto WW uitkeringsbedrag per 4 weken kan je eenvoudigweg opvragen via Mijn UWV (inlog met DigID).
http://www.uwv.nl/Particulieren/mijnuwv/

De omrekening naar netto kan via berekenhet.nl
http://www.berekenhet.nl/...omen/uitkering-netto.html

Kost je hooguit 3 minuten.
Bedankt, maar dat kost uiteraard meer dan 3 minuten of dacht je dat iedereen zijn of haar sv-loon van de afgelopen 12 maanden uit het hoofd weet? Ik zal dus het brutoloon van alle loonstroken bij elkaar moeten optellen blijkbaar. En voor de leek: die zoekt eerst uit wat SV-loon betekend voordat het optellen begint.

Het is dus gewoon een waardeloze manier van informeren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-04 05:30
Luxicon schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:17:
[...]

Bedankt, maar dat kost uiteraard meer dan 3 minuten of dacht je dat iedereen zijn of haar sv-loon van de afgelopen 12 maanden uit het hoofd weet? Ik zal dus het brutoloon van alle loonstroken bij elkaar moeten optellen blijkbaar. En voor de leek: die zoekt eerst uit wat SV-loon betekend voordat het optellen begint.

Het is dus gewoon een waardeloze manier van informeren.
Allereerst bedankt voor je uiterst vriendelijke reactie. Daarnaast heb je je SV loon niet nodig.

Ga naar https://werknemer-portaal...ekijkIndicatieEnDuur.ascx en log in met je DigID. Vervolgens zie je direct je indicatieve bruto WW uitkering per 4 weken. Hiervoor heb ik 1 minuut gerekend.

Het bruto bedrag invoeren op http://www.berekenhet.nl/...omen/uitkering-netto.html heb ik 2 minuten voor gerekend. In totaal hooguit 3 minuten.

[ Voor 10% gewijzigd door rr7r op 30-04-2015 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Top. bedankt, op die pagina van de bovenste link was ik nog niet terecht gekomen. Al is het opzich vreemd dat ik volgens voorgestelde berekening (in de tweede post ) op € 1.115,- (per maand, foutje dus, niet vergelijkbaar) kom en volgens de UWV-indicatie op € 1.030,- (per 4 weken is dit)

Trouwens: Ik kom als ik de berekening van de tweede post gebruik uit op € 1.052,-. Dat is dan toch € 1.052,- per maand? De UWV-indicatie is per 4 weken. Zucht. >:
)

75% van het dagloon is € 56,18 (inclusief vakantietoeslag).
Zonder vakantietoeslag: € 52,02.

Komt uit op € 1.127,- per maand bruto (en ook netto)

Dit kan het UWV dus niet uitrekenen? :'(

[ Voor 89% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 19:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin

Seraphin

Meep?

Hmmm, ik weet niet of ik helemaal goed begrijp waardoor je verwarring wordt veroorzaakt, en dus weet ik ook niet of er in mijn (of andere) post iets fout staat.

Wat wel zo is, is dat 1115 per maand of 1030 per 4 weken op jaarbasis hetzelfde is (goed, zit een tientje verschil tussen, dat reken ik als afrondingsverschil), dus die bedragen zijn in ieder geval consistent berekend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Yes, ik gebruik daarvoor de berekening die jij gegeven hebt. Die werkt lekker snel. :-)
Het punt is ook nog dat er een kleine toeslag is (die exclusief vakantietoeslag aangegeven is > hoezo logisch). Het is dus uiteindelijk € 1.127,- per maand. Er hoeft geen loonheffing afgedragen te worden.

[ Voor 62% gewijzigd door Luxicon op 30-04-2015 19:02 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Toch houden zij loonheffing in. Dan vraag ik me af op basis van wat. Als dat uiteindelijk uitkomt aan het eind van het jaar prima, maar de bruto-netto calculator voor de WW-uitkering geeft duidelijk een dikke € 0,- aan. Het is de salarisadministratie bij het UWV die dit zo berekend heeft. Zou het UWV kijken naar het reeds verdiende loon over 2015, om zo een schatting van het verzamelinkomen te maken?

PS. 25% loonheffing lijkt me wat buitensporig? Zelfs in loondienst was dat een groot stuk lager.
Overheidsorganisaties blijven erin te slagen waardeloos hun werk te doen. :'(
Het is ook geen standaard loonspecificatie waar alle getallen opstaan, maar meer een kinderlijke samenvatting van een loonspecificatie.

Of is het zo dat er geen recht is op arbeidskorting (wel heffingskorting) en dat dat zo'n riant verschil maakt?

Ik denk dat ik maar een bezwaarschrift voor moet bereiden, die op vage / onvolledige informatie gericht is. Mensen die nu WW ontvangen tasten in het duister op basis van beschikbare informatie. De mensen via de UWV Helpdesk kunnen ook niks uitleggen.

[ Voor 49% gewijzigd door Luxicon op 05-05-2015 17:39 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trenza
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 21:13
Luxicon schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:46:
Toch houden zij loonheffing in. Dan vraag ik me af op basis van wat.
Op basis van de groene dagtabel loonbelasting.

Bij een uitkering van EUR 52.02 per dag wordt (bij toepassing heffingskorting) EUR 10,48 loonbelasing ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
trenza schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:37:
[...]

Op basis van de groene dagtabel loonbelasting.

Bij een uitkering van EUR 52.02 per dag wordt (bij toepassing heffingskorting) EUR 10,48 loonbelasing ingehouden.
Inderdaad, daar ben ik inmiddels achter, bedankt. :)
Het is wel zo, dat toen ik dit topic aanmaakte, diezelfde calculator aangaf dat de LH nul zou zijn.
Prima, daar is dus niets mis mee. Wat wel fout gaat is het volgende.

1) Er is een betaling van 1 t/m 3 mei 2015 gedaan. Dat omvat dus 1 werkdag, vrijdag 1 mei. Het bruto loon op de loonspecificatie is hoger en klopt niet. Waar dit bedrag vandaan komt is een raadsel.
2) Het door hun vastgestelde bruto maandloon is forst lager dan wat in de beschikking vastgesteld is.
Rekening houdende met de vakantietoeslag.

Om die reden zal er eerst telefonisch contact gezocht worden, alvorens het bezwaarschrift de deur uit gaat. Ik heb dus een stapel documenten die precies aantonen dat hun aangegeven bruto maandloon dat op de website aangegeven wordt, onjuist is. Het vreemde is dat je tijdens het aanklikken van 'persoonsgegevens' via de reguliere wijze, dit bruto maandloon niet inzichtelijk maakt.
Dat kan pas door op de link, ergens in bovenstaande post aan te klikken.

PS. de loonheffing is fors hoger dan in loondienst, omdat de arbeidskorting niet toegepast kan worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Luxicon op 05-05-2015 21:47 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdman
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-04 17:33
Let wel op, mocht je tijdens het krijgen van je uitkering toch ergens aan de slag gaan voor pak m beet 12u in de week. Zet bij de werkgever waar je aan het werk gaat de loonheffingskorting op NEE.

Een kennis van me ging er vanuit dat niet het uwv maar zijn nieuwe baas zijn werkgever was, en dus om die reden zijn heffingskorting bij zijn nieuwe baas op Ja heeft gezet.

Nu kan hij terugbetalen aan de belasting omdat hij teveel heffingskorting heeft gehad. Het schijnt dat die bij het uwv automatisch op JA komt te staan. (Dit kan ik niet met zekerheid zeggen, dit is wat me verteld is.)
Pagina: 1