• 8GUS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Topicstarter
Ik ga binnenkort op vakantie naar Vietnam (Olé! _/-\o_ ) en buiten foto's wil ik ook graag filmen. Ik zou graag willen weten welke SD kaart ik het beste kan nemen hiervoor.

Ik weet dat opslag en vooral schrijfsnelheid belangrijk zijn. Maar wat ik niet weet is hoeveel data (in dit geval full HD video) ik kan opnemen met een X opslagcapaciteit. Zijn er ergens schema's of berekeningen te vinden hierover?

Ik gebruik een Canon 70D dus full HD op 29.97 fps of bijvoorbeeld HD op 59.94 fps.

Alle hulp is welkom :)

Bricks In Motion

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 15:27

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Eigenlijk is het heel simpel, je SD kaartje moet minimaal een schrijfsnelheid hebben die hoger is dan de bitrate van je videocodec. Ik geloof dat de maximale bitrate van de 70D ergens rond de 90Mb/s is. Dat is omgerekend 11,25MB/s en dat zouden de meeste Classe 10 kaartjes aan moeten kunnen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik gebruik ook de 70D camera en deze kaart:
pricewatch: Sandisk Extreme Pro 64GB (95Mb/s)

Niet de goedkoopste, maar omdat hij ook UHS ondersteunt, werkt dat bij mij perfect, ook als ik af en toe in burst mode fotografeer. De hoeveelheid data per minuut weet ik niet uit mijn hoofd, maar ze staan in de handleiding.

Bij 1920 (1080p) (IPB) ca 235MB /min ALL-I ca 685MB/min
Bij 1280 (720p/60 (IPB) ca 205MB/min ALL-I ca 610MB/min

ALL-I gebruik je normaal gesproken alleen als je nog professioneel wil kunnen editten (Alleen I-frames worden opgenomen)

edit: zie de volledige tabel van Balance hieronder ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Henk007 op 30-04-2015 14:58 ]

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:48
U vraagt wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8jQ1YWOXNnAAU0J8OAsNEPwN/full.png
Bron: http://www.canon.nl/suppo...aqdetailid=tcm:16-1076329

Dezelfde tabel kan je ook in de basis handleiding (pagina 138) en de uitgebreide handleiding (pagina 266) vinden, samen met een heleboel andere informatie over het filmen.

Qua snelheid volstaan vrijwel alle SD kaartjes, de hoogste snelheid die je krijgt is 11 MB/s, iets wat elk modern kaartje aankan.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Een erg snel 64GB kaartje voor een scherpe prijs, waarmee je dus zo'n anderhalf uur in ALL-I (1080p30 / 720p60) kan opnemen, of ruim 4 uur in IPB. Dat kaartje kost €35 per stuk, dus zelfs met 2 of 3 kaarten blijft de prijs redelijk binnen de perken.

Met zo'n enorm snelle kaart gaat het kopiëren naar je PC ook erg snel, en kan je ook nog met Magic Lantern aan de gang op je 70D.

• 8GUS

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Topicstarter
Dank u allen! Ben al een heel stuk wijzer :) Zal de handleiding nog eens doorspitten qua tips.
Henk007 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:39:
Niet de goedkoopste, maar omdat hij ook UHS ondersteunt, werkt dat bij mij perfect, ook als ik af en toe in burst mode fotografeer.
Neem aan dat je dat onder het filmen dan doet? Geen last van hick-ups in je filmmateriaal dan?

Bricks In Motion

• Henk007
Nee, niet tijdens het filmen. Ik bedoel burst opnames in de normale foto mode, ook af en toe in raw. Bij een langzame SD kaart merk je een duidelijke vertraging zodra de interne buffer van de camera vol is, bij de snelle UHS kaarten nauwelijks.
Maar ik zeg er duidelijk bij af en toe, want meestal probeer ik de foto meteen goed te maken, zonder dat ik uit tientallen opnames in 8fps de beste moet gaan uitzoeken en de rest verwijderen. ;)

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12 15:27

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik verwacht trouwens niet dat ALL-I een betere beeldkwaliteit geeft ten opzichte van IPB, dus hierop afgaand zou zelfs een class 4 kaartje moeten voldoen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:48
Wat wel grappig is is dat de 70D zelf niet sneller dan 36MB/s kan schrijven, dus snellere schrijvende SD-kaarten helemaal geen zin hebben :P. Elk fatsoenlijk U3 kaartje haalt die maximale snelheid, dus daar heb je geen peperdure Sandisk Extreme kaarten voor nodig. Nogmaals mijn advies: Neem 2 of 3 maal deze. Haalt de maximale snelheid en kost de helft van een Sandisk Extreme.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/UGADc49buAgT1f7kM9cDDeEa/full.png
Bron: Review door mrc4nl

• Henk007
Aparte meetmethode wel.
Schrijfsnelheid uitrekenen aan de hand van het wel of niet oplichten van een ledje.
Interessanter zou ik het vinden om langere tijd (1 minuut of zo) continuous RAW te schieten in de hoogste resolutie en dan het gemiddelde te berekenen.
Dat ga ik met mijn camera niet uitproberen overigens, daar slijt hij me te hard van.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Dat hebben ze op die site ook gedaan: kijken hoeveel raw/jpg bestanden je in 30sec kunt schieten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• 8GUS

8GUS

Papa, AFOL & Gamer

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:48:
Wat wel grappig is is dat de 70D zelf niet sneller dan 36MB/s kan schrijven, dus snellere schrijvende SD-kaarten helemaal geen zin hebben :P. Elk fatsoenlijk U3 kaartje haalt die maximale snelheid, dus daar heb je geen peperdure Sandisk Extreme kaarten voor nodig. Nogmaals mijn advies: Neem 2 of 3 maal deze. Haalt de maximale snelheid en kost de helft van een Sandisk Extreme.

[afbeelding]
Er zit veel minder verschil tussen top en middensegment dat ik verwachtte. Goed ook om te weten dat de 70D niet sneller kan schrijven dan 36MB/s.

Thanks man! 8)

Bricks In Motion

Verwijderd

Die SD kaarten van Trancend lijken me een prima optie.Met 64GB kom je een heel eind.
Nog een tip: bewaar je volle kaartjes niet bij je camera, maar in een andere tas. Mocht er iets gebeuren met je tas ( ik weet dat er nog een tas van een vriend daar ergens in de jungle ligt _/-\o_ ) heb je de volle kaarten in ieder geval in veiligheid. Er gaat best veel op 64GB en dan ben je zo een paar dagen aan foto's kwijt.

Veel plezier daar!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Balance schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:48:

[afbeelding]
Sneller schrijvende kaartjes hebben misschien geen zin omdat de 70D niet sneller kan schrijven, máár sneller schrijvende kaartjes zijn vaak ook sneller lezende kaartjes en dat is wel interessant voor wanneer je ze leeg gaat trekken :)

Dat gezegd hebbende: die Transcend lijkt me inderdaad een prima optie.

The devil is in the details.

Verwijderd

Zelf gebruik ik deze kaart in mijn nikon d80
http://www.samsung.com/nl...mory-cards/sd/MB-SG64D/EU

Je heb er ook een evo versie er van die doet 48 inplaats van 90

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2015 11:27 ]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 22:28
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 11:26:
Zelf gebruik ik deze kaart in mijn nikon d80
http://www.samsung.com/nl...mory-cards/sd/MB-SG64D/EU

Je heb er ook een evo versie er van die doet 48 inplaats van 90
Halveer de schrijfsnelheid van de evo maar in de praktijk. Kost nik is maar is ook niks. De pro is de juiste weg.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Pagina: 1