Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van i7 940 naar i7 4790K, zin / onzin?

Pagina: 1
Acties:

• Pistolen_Paul
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 24-08 23:58
Huidig systeem:
  • Gigabyte EX58-UD4P X58 F R GSA
  • Int i7 940 2933 BOX1600 8MB
  • D3 6GB 1333-D3-N9-K3 KIT KVR
  • 850W Zalman voeding
  • HD6950 videokaart
En dan de vraag, heeft het zin om over te stappen naar:
  • GIGABYTE GA-Z97X-UD5H
  • Intel® Core™ i7-4790K
  • Kingston HyperX 16 GB DDR3-2400 Kit, geheugen HX324C11SRK2/16, Savage, XMP
  • Thermaltake Paris, 650 Watt voeding
  • GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD
Antwoord is ja, het is nieuwer, maar de oude i7 werkt nog prima, wat geheugen erbij prikken, de nieuwe videokaart erbij en je bent klaar voor €500.

Of stop ik dan een race motor in een trabantje?

Want als ik voor een volledig nieuwe setup ga ben ik al bijna €1700 kwijt...
Doel van de pc, spelletjes spelen op max 1920x1080 (meer kan mijn scherm toch niet aan, is namenlijk een tv).

Net GTA gekocht en dat loopt met de huidige setup voor geen meter (stottert iedere paar seconde en helaas lijken de oplossingen op internet niet te werken....)
  1. uitzetten cpu power saving (kan ik niet vinden, conclusie heeft dit oude mobo niet?)
  2. pagefile op non os partitie zetten
  3. kies voor Direct X 10,1
  4. Alt tab ingame
  5. update naar nieuwste beta drivers
Dus toen begon de gedachte te spelen voor een nieuwe setup...
Maar is dat ook nodig?

• Thomg
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 26-09 00:21

Thomg

Aww yiss

Zoals gewoonlijk loggen, maar 6GB en een 6950 begint toch echt wel krap te worden.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Een SSD, CPU overklok en nieuwe videokaart moet al genoeg zijn voor het weer up-to-date zijn van het systeem. Mocht je dan als nog sneller worden kan dat altijd nog, de videokaart en SSD kunnen dan immers gewoon mee naar een nieuw systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Pistolen_Paul
En dan nog een uitbreiding van het geheugen, of is de 6 GB nog voldoende?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Waarom niet in stappen? Eerst gpu er bij en OC er op en testen wat je er van vind?

specs

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Download afterburner en laat het eens even draaien op de achtergrond voor een daggie, als je gaat stoppen check even je max geheugenverbruik.

• -The_Mask-
  • Niet online
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:50:
En dan nog een uitbreiding van het geheugen, of is de 6 GB nog voldoende?
Zou voldoende moeten zijn mits je niet tijdens een game van alles op de achtergrond hebt mee draaien.

AMD Nieuwsdiscussie

• Pistolen_Paul
Dan ga ik de GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD bestellen (lijkt me een goede keus toch?).
En voor het gemak (nu het nog een beetje verkrijgbaar is wat geheugen in tri opstelling.

Of is dat laatste (de triopstelling) niet echt nodig en kan ik er ook een paar losse latjes inleggen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee dat is het niet, we weten nog niet waar de bottleneck is.

Het is inderdaad wel zo'n 90% zeker dat het aan de gpu ligt, maar we doen niet aan spontane aannames waar het niet hoeft.

[Voor 3% gewijzigd door Thomg op 30-04-2015 09:31]

• Pistolen_Paul
Dat is waar, alleen even kijken of het allemaal ook gaat passen.

Kast : lian li pc-60f

Kaart welke ik erin wil stoppen: GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD
Afmetingen (HxBxD) 43 x 129 x 312 mm

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:13
Ik denk ook dat het je videokaart is die GTA limiteert. Extra geheugen zou ook geen kwaad kunnen. GTA V is relatief CPU gebonden, ik denk dat je wel wat FPS kunt winnen met een overstap naar Haswell. Maar GTA V loopt even goed op een i5 als op een i7, dus als het alleen voor GTA is, hoeft die i7 4790K niet.

Draait je i7 940 nog op stock snelheid of is die overgeklokt? Indien die nog stock is, kun je ook nog wel redelijk wat prestaties winnen met een overklok naar 3,5GHz of meer.

Moest je toch verder gaan met een nieuwe build, dat 2400MHz geheugen was helemaal overbodig, net zoals die i7 zoals ik al eerder zei. En als je je huidige processor nooit overgeklokt hebt (maar dat vroeg ik dus net), koop dan nu geen overklok systeem, de kans dat je het nu wel zou doen is miniem en momenteel win je er weinig mee. In dat geval dus geen Z97 moederbord en K processor nemen.

Wat betreft die lijst met tips die je op het einde had staan:
1. CPU power saving heet bij Intel gewoonlijk EIST. Dat uitzetten gaat je niet helpen hoor.
2. voor een open world game kan de page file verzetten helpen, indien mogelijk op een SSD (zelfs al is dat je OS schijf). Dit was een oplossing bij Watch_dogs, heb nog niet gehoord dat dit bij GTA V ook helpt.
3. DX11 gaat beter draaien dan DX10.1, is minder zwaar voor je videokaart zolang je niet alle DX11 effecten op maximum zet (bv Tesselation, HBAO+)
4. Alt-tab ingame: kan ik weinig van zeggen, heb nog geen GTA V, heb het al eens op console gespeeld en heb momenteel nog andere games om mijn tanden in te zetten.
5. Update naar nieuwste beta drivers voor je videokaart zal waarschijnlijk wel iets geholpen hebben, AMD heeft toch drivers gereleased specifiek voor GTA V. Momenteel heeft GTA V ook nog wat problemen met AMD videokaarten voor zover ik weet.

En ik vind ook dat je eerst eens moet loggen waar je bottleneck zit. Als je processor de game limiteert tot 30fps, heeft het weinig zin een GTX 970 te kopen. Al denk ik dat een stock i7 940 toch wel 60 fps moet halen, of misschien er iets onder.

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 03:02
Sowieso als je al zou gaan upgraden, waarom meteen het duurste van het duurste? een i5 is al voldoende voor games in ieder geval.

• Terran
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:59
kwa CPU zou je ook een nog een x5650 kunnen overwegen. Deze clocken gemiddeld tussen de 3.6 en de 4.4 GHz en zijn tweedehands voor plusminus 100 euro te vinden. Had de mijne bij Salland vandaan.

• Vickiieee
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 17-09 21:55

Vickiieee

Kritische lezer.

Terran schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:52:
kwa CPU zou je ook een nog een x5650 kunnen overwegen. Deze clocken gemiddeld tussen de 3.6 en de 4.4 GHz en zijn tweedehands voor plusminus 100 euro te vinden. Had de mijne bij Salland vandaan.
Dat is een Xeon processor. Voornamelijk bedoeld voor servers e.d. Daar ga je de TS niet echt veel mee helpen...

Mocht je echt willen upgraden naar een nieuwe(re) processor, zou ik toch nog even (een paar maanden) wachten. Deze zomer komt Intel namelijk weer met een nieuwe range processors in de 6xxx serie en het zal mij niks verbazen als dan de prijzen van andere processors zakken of mensen hun oude processor aanbieden om over te stappen ;).

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

• -The_Mask-
  • Niet online
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:04:
Dan ga ik de GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD bestellen (lijkt me een goede keus toch?).
En voor het gemak (nu het nog een beetje verkrijgbaar is wat geheugen in tri opstelling.

Of is dat laatste (de triopstelling) niet echt nodig en kan ik er ook een paar losse latjes inleggen?
Ik zou eerder gaan voor de pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G of pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 omdat die stillere koelers hebben of de pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0 door de betere kwaliteit fan lagers.
legendareN schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:46:
Sowieso als je al zou gaan upgraden, waarom meteen het duurste van het duurste? een i5 is al voldoende voor games in ieder geval.
Als je de Intel Core i7 940 overklokt en je hebt een vrij goede CPU te pakken die 4GHz of zelfs iets hoger kan worden overgeklokt dan is een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed helemaal niet zo veel sneller.
Terran schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:52:
Niet met een/zijn Gigabyte moederbord die hebben daar grote moeite mee.
Vickiieee schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:55:
[...]

Dat is een Xeon processor. Voornamelijk bedoeld voor servers e.d. Daar ga je de TS niet echt veel mee helpen...
Het is maar een naam, als dezelfde CPU i7 genoemd was was die in één keer wel goed geweest?

AMD Nieuwsdiscussie

• Pistolen_Paul
Als ik een systeem koop probeer ik wat bij elkaar te zoeken wat een beetje de toekomst moet overleven (zoals mijn oude i7 die misschien nu nog voorlopig toereikend is).

En tja, ik had een i7, dan was voor mij de keus makkelijk door weer zo'n type processor te kiezen.

De processor nu loopt nog op standaard snelheid, niets overgeclocked.
Maar daar zit ook de stockkoeler nog op.
Dus gek veel overclocken zit er niet in gok ik, als ik de boel niet te heet wil laten worden (wat is te heet?).

En wat betreft het geheugen, prijstechnisch maakt het niet zo'n verschil tussen 1600 of 2400.
En tussen een i5 en een i7 is het prijsverschil ook niet heel veel.

Wat de tips betreft (die 5 punten) die hadden geen effect, dus dan ga ik het in de hardware zoeken.

En is dat niet altijd het verhaal (@ Vickiieee), er komen steeds nieuwe dingen uit, dan blijf je wachten :-).
Al kan het soms wel de moeite waard zijn.

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor overklokken is wel een andere koeler nodig, met de stockkoeler kom je niet zo ver.

AMD Nieuwsdiscussie

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 27-09 12:50

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik denk niet dat de CPU echt het probleem is, zelf heb ik een Core i7 920 met 16GB ram en Nvidia 500 serie (exact model weet ik even niet uit mijn hoofd). De game speelt heel vlot op 1080p, maar de graphics zijn op sommige punten (o.a. schaduw) een stuk minder mooi (ik heb wel nog geen tijd genomen om te tweaken).

Zelf overweeg ik ook een upgrade van de GPU, maar gezien mijn moederbord een PCIe v1.1 is, vraag ik mij af of dat eigenlijk niet eerder een bottleneck zal zijn. 2.5 GT/s vs 8 GT/s (PCIe v3.0) is toch wel enorm.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Pistolen_Paul
Mijn oude bord heeft PCI Express 2.0, maar dit zal nog genoeg moeten zijn voor die nieuwe videokaart gok ik?

Maar zo komen we er wel, de kaart die er nu inzit:
SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 : 24.0 x 11.0 x 3.5 cm (als google klopt)

Even als voorbeeld:
GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD

Lees ik het nu goed en is die gigabyte kaart bijna 7cm langer?

• -The_Mask-
  • Niet online
IStealYourGun schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:24:

Zelf overweeg ik ook een upgrade van de GPU, maar gezien mijn moederbord een PCIe v1.1 is, vraag ik mij af of dat eigenlijk niet eerder een bottleneck zal zijn. 2.5 GT/s vs 8 GT/s (PCIe v3.0) is toch wel enorm.
Socket 1366 moederborden hebben altijd PCI Express 2.0.
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:56:
Mijn oude bord heeft PCI Express 2.0, maar dit zal nog genoeg moeten zijn voor die nieuwe videokaart gok ik?
Geen probleem idd.
Maar zo komen we er wel, de kaart die er nu inzit:
SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 : 24.0 x 11.0 x 3.5 cm (als google klopt)

Even als voorbeeld:
GIGABYTE GV-N970G1 GAMING-4GD

Lees ik het nu goed en is die gigabyte kaart bijna 7cm langer?
Lees je verkeerd dat is dik 7 cm. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• Facenoise
  • Laatst online: 23-09 15:36

Facenoise

CSGO: FaceNoise

heb niet alle replies gelezen maar ik heb een vergelijkbare situatie opgelost.

Ik heb een bijna vergelijkbare setup, zelfde videokaart alleen had ik maar 4gb werkgeheugen. GTA liep uit zijn geheugen en heb besloten om er maar 4gb bij te prikken. Hierna werkte alles gewoon soepel, ik had voorheen last van stottering en artefacts.

je videokaart is in ieder geval niet je bottleneck...

Ik denk daarom ook dat het eerder aan je werkgeheugen ligt.

[Voor 13% gewijzigd door Facenoise op 30-04-2015 11:02]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

erikvandenberg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:00:
heb niet alle replies gelezen maar ik heb een vergelijkbare situatie opgelost.

Ik heb een bijna vergelijkbare setup, zelfde videokaart alleen had ik maar 4gb werkgeheugen. GTA liep uit zijn geheugen en heb besloten om er maar 4gb bij te prikken. Hierna werkte alles gewoon soepel, ik had voorheen last van stottering en artefacts.

je videokaart is in ieder geval niet je bottleneck...

Ik denk daarom ook dat het eerder aan je werkgeheugen ligt.
4GB is ook echt te weinig, 6GB is echt borderline "net niet/wel".

• Facenoise

Facenoise

Thomg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:02:
[...]

4GB is ook echt te weinig, 6GB is echt borderline "net niet/wel".
I know, maar van 4gb + 6950 naar 8gb + 6950 loste mijn probleem op, bijna dezelfde setup...

Als ik hem was zou ik gewoon een xtra setje geheugen kopen ipv nieuwe proc en graka... is namelijk stukken goedkoper

• Pistolen_Paul
Als ik gisteren bijna een systeem besteld had van dik €1700, is die €120 wat aangenamer om te kijken of ik het daar mee ga redden.

Die nieuwe videokaart zal nooit in mijn huidige kast passen, daar zit de 6950 al behoorlijk klim in.
Maar eerst inderdaad kijken wat dat extra geheugen doet.

[Voor 76% gewijzigd door Pistolen_Paul op 30-04-2015 11:12]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:04:
[...]

Dat is dan vrij simpel op te lossen.

Ik ga dan eerst wat spelen met extra geheugen, kost mij dan €120 voor 12GB extra.
Waarom meteen overgaan naar aanschaf?
Leg dan maar meteen 1000 euro neer, weet je in ieder geval zeker dat het probleem opgelost is. /s

• Facenoise

Facenoise

Thomg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:06:
[...]

Leg dan maar meteen 1000 euro neer, weet je in ieder geval zeker dat het probleem opgelost is. /s
wat is dit voor wazig antwoord? Niet iedereen heeft extra werkgeheugen liggen om even snel te testen? 120 ipv 1000 euro is toch een aardig groot verschil als het gaat om maar 1 spel te kunnen spelen.

Paul: ik zou gewoon extra werkgeheugen kopen via een webshop, mocht dit het probleem niet oplossen kan je het altijd nog terug sturen :) maar ik durf voor 99% zeker te stellen dat dit wel het geval zal gaan zijn.

wat je ook kunt doen is je 6950 naar een 6970 flashen, alleen weet ik niet hoe je expertise is hierin, toen ik deze kaart kocht heb ik namelijk gelezen dat het een 6970 is ''gedowngrade'' naar een 6950. Hij is te flashen dus naar een betere versie. Google het maar even als je geinterreseerd bent.

dan heb je in ieder geval voor een heel zacht prijsje toch een redelijke upgrade, in ieder geval genoeg om GTA 5 te kunnen spelen. En dat is je enige doel toch?

[Voor 24% gewijzigd door Facenoise op 30-04-2015 11:14]

• Pistolen_Paul
jep, gta v is nu even de boosdoener, de rest wat ik speel loopt voor mij soepel genoeg.

Helaas is het aanbod van tri geheugen niet zo heel groot...
Had jij dat ook in je pc zitten?

Of heb je daar "gewoon" geheugen ingestopt?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

erikvandenberg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:10:
[...]

wat is dit voor wazig antwoord? Niet iedereen heeft extra werkgeheugen liggen om even snel te testen? 120 ipv 1000 euro is toch een aardig groot verschil als het gaat om maar 1 spel te kunnen spelen.
Google maar eens wat /s betekent |:(

Meten is weten, niet geld in het rondslingeren en duimen dat het het oplost.

Jouw situatie is niet vergelijkbaar, 4GB is gewoon te weinig voor een gaming build tenzij het echt niet anders kan ( zie basis gamesysteem 250/300€ ed ).
6GB aan de andere kant zal toch vaker wel dan niet net voldoen, of dat ook geld voor TS...

Log Log Log Log Log.

offtopic:
Om het in perspectief te stoppen...
Ik heb een 750Ti en merkte dat die niet toereikend was, om die reden moet jij je 960 vervangen door een 970.

[Voor 9% gewijzigd door Thomg op 30-04-2015 11:27]

• MacPoedel
Met stock koeler kun je volgens mij wel bclk overklokken naar 150MHz, dan heb je een overklok naar 3300MHz, dat is toch al iets.

Met een after market koeler kun je er nog wel een stuk meer uit halen, en dat zou nooit weggegooid geld zijn. Als je besluit te upgraden naar een nieuw systeem, is de kans groot dat die koeler nog steeds past. De populaire pricewatch: Scythe Mugen 4 past bv op alle Intel sockets van de laatste 10 jaren (officieel 775, 1150, 1155, 1156, 1366, 2011, maar als 2011 past, past 2011-3 ook, en socket 1151 zal van vorm nauwelijks verschillen van 1150 en 1155 dus zo'n koeler is nog jaren compatibel).
IStealYourGun schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:24:
Was PCIe 2.0 dan niet standaard op X58? Die PCIe 2.0 lanes komen vanuit de processor sinds Nehalem. Zeker dat het geen bug is in je videokaart die die lanes identificeert als PCIe 1.1?
Thomg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:06:
[...]

Ik kan de haast ergens wel begrijpen, als je graag aan dat spel wilt beginnen maar het loopt voor geen meter, zit je toch te balen. Geheugen kopen en installeren is zo snel gepiept dat hij misschien vanavond al aan het gamen kan zijn.
erikvandenberg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:10:
[...]

Thomg bedoelt gewoon dat het beter is even te loggen of GTA effectief geheugen tekort komt, want als dat niet zo is, is €120 toch veel geld om uit te geven zonder prestatie winst.
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:18:
jep, gta v is nu even de boosdoener, de rest wat ik speel loopt voor mij soepel genoeg.

Voor games heb je geen tri channel nodig. Een dual channel kit van 2x2 of 2x4GB bij prikken gaat je geen prestaties kosten tenzij je nog andere toepassingen hebt die veel geheugenbandbreedte vereisen.

• Facenoise

Facenoise

Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:18:

Ik heb zoiezo maar dual channel in mijn mobo, ik heb er dus ''gewoon'' werkgeheugen erin zitten. Je hoeft dus niet persee tripple channel te hebben ervoor. Al zou dat wel het snelst zijn voor je. Ik zou even de dual channel met tripple channel vergelijken kwa prijs, en daaruit even je conclusie trekken.

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 27-09 12:50

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

MacPoedel schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:24:
Was PCIe 2.0 dan niet standaard op X58? Die PCIe 2.0 lanes komen vanuit de processor sinds Nehalem. Zeker dat het geen bug is in je videokaart die die lanes identificeert als PCIe 1.1?
-The_Mask- schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:00:
[...]

Socket 1366 moederborden hebben altijd PCI Express 2.0.

[...]
Geen probleem idd.
Oeps, dan moet ik dat ergens fout gelezen hebben. :/
(zit nu niet achter mijn game pc, dus kan niet controleren)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:53
[...]

het verschil tussen de meeste Xeon en i7 CPU is de IGPU die de i7 wel heeft en de Xeon niet. voor de rest doen ze het allebij prima. maar een i5 is ook al voldoende voor de meeste games.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Je hebt ook nog het verschil in instruction sets en dat Xeons ECC ondersteunen.

• accountabc
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 27-09 19:39
offtopic:
@IStealYourGun: Vaak geven utilities als GPU-Z PCI-e 1.1 aan op het moment dat je je videokaart niet gebruikt, misschien dat je dat ergena voorbij hebt zien komen? Dit heeft te maken met energiebesparing. Op het moment dat je daadwerkelijk een game of grafische benchmark start zie je dat wordt overgeschakeld op PCI-e 2.0.

• Facenoise

Facenoise

Thomg schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:24:
[...]

Google maar eens wat /s betekent |:(

Jouw situatie is niet vergelijkbaar, 4GB is gewoon te weinig voor een gaming build tenzij het echt niet anders kan ( zie basis gamesysteem 250/300€ ed ).
6GB aan de andere kant zal toch vaker wel dan niet net voldoen, of dat ook geld voor TS...

Log Log Log Log Log.
Ik hou maar op... Ik heb namelijk tot GTA 5 gewoon met 4gb en een 6950 kunnen rondkomen... Dat jij het te weinig vind oke, maar waar zijn je feiten? Basis systeem kan nu wel 8gb bevatten, maar dat neemt niet weg dat je met 4gb nog aardig aan de bak kan.

Ik heb namelijk wel een shitload aan proc's en geheugen liggen hier. Ik heb namelijk eerst nog met 6gb getest, dus was ook stotterig. Toen vervolgens nog een reepje geregelt en voila het was opgelost.

Je moet niet dingen gaan verkondigen als je niet weet wat ik hier heb getest. Je hebt alleen die 8gb nodig als je alles persee op de hoogste settings wil spelen.

Maar let's agree to disagree... heb geen zin in een wellus nietus discussie :+

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18:53
maar kijk eens wat hij er voor zij....

hij moet gewoon even msi afterburner draaien en loggen wat er gebeurt. want ja het kan zijn ram. het kan ook zijn cpu/gpu zijn. misschien is het zijn hdd... 8)7

tenzij we zeker weten kunnen we gokken.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Tom. C
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-09 23:12
[...]
Onzin. X58 is juist de laatste tijd weer behoorlijk populair aan het worden. Die Xeons zijn hexacores, klokken goed over, werken vaak in een regulier X58 moederbord en verbruiken minder stroom dan de i7 versies ervan. Juist die Xeon CPU's zijn erg aantrekkelijk voor wie nog op X58 zit en een tijdje wil rekken.

(Helaas ondersteunt mijn destijds behoorlijke dure X58 bord geen Xeons dus ik moest wel op zoek naar een 1366 hexacore. Heb er een overklokje op gezet en ik draai alles nog steeds als een zonnetje.)

Leesvoer: http://www.overclock.net/...n-l5639-benchmarks-inside

i7 6700K | Asus Z170 Deluxe | HyperX 16GB DDR4 | GTX 1080 TI FE | Lian-Li PC011 Dynamic | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

• MacPoedel
loki504 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:31:
[...]

het verschil tussen de meeste Xeon en i7 CPU is de IGPU die de i7 wel heeft en de Xeon niet. voor de rest doen ze het allebij prima. maar een i5 is ook al voldoende voor de meeste games.
Socket 1366 processors hebben nooit een iGPU (nu ga ik wel zwaar off topic).

Ik vind die gesuggereerde x5650 niet zo'n goed idee. Dat is wel een 6-core maar ook lager geklokt, om er in de meeste games op vooruit te gaan moet die zeker overgeklokt worden en dan loopt het verbruik een stuk hoger. De TS heeft wel een 850PSU, maar het is een Zalman en echt kwalitatief zijn de meeste Zalman voedingen niet.

Volgens mij (en deze test: http://www.techspot.com/r...-pc-benchmarks/page6.html) heeft GTA V ook weinig baat bij extra CPU cores, zelfs op een Core i3 loopt het redelijk vlot. Als de huidige i7 940 iets te kort komt voor GTA V is het IPC en/of kloksnelheid (en dat is dan nog àls de processor een limiet vormt om 60fps).

[Voor 4% gewijzigd door MacPoedel op 30-04-2015 12:03]

• Tortelli
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 16:19

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik ben zelf van een 920 i7 @ 3,33 (3*4GB) naar een 4790k (3*4GB +1*4GB erbij gekocht) gegaan een poosje geleden.

Ja de cpu is sneller maar dit levert in de praktijk (met een 780ti) in game zo goed als niets op.
Videokaart en geheugen zijn je bottleneck.

Ik was een paar jaar geleden al geupgrade naar 12GB ram wat toen niets koste (€60). Mijn ouders gebruiken mijn oude i7 nu met 3*2GB ram :). Dat was ook mijn reden vd upgrade.

i9 9900k @ 5,0Ghz | Asus XI HERO | GTX 1080 TI Gaming X | Corsair 32G | Asus MG279Q | Corsair RM750 | Synology DS1817+

• Pistolen_Paul
Aangezien ik pas vanavond kan bestellen zal ik daarvoor nog even die msi tool proberen.
Bij het gebruik van de tool is het meteen duidelijk wat de problemen zijn?

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Als je weet waar je naar kijkt wel.
Zorg even dat alle grafiekjes getoont worden (CPU load, GPU load, fps, etc) en maak even een printscreen.

• Trygve
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:57
Voordat je er geld tegenaan gaat gooien; heb je wel de nieuwste driver (15.4) geïnstalleerd voor die 6950? Die is speciaal voor GTA5 gemaakt. Edit: niet goed gelezen, heb je al gedaan.

En je zou 'm kunnen unlocken of een lichte overclock kunnen geven.

[Voor 11% gewijzigd door Trygve op 30-04-2015 13:31]

• Pistolen_Paul
r100 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:12:
Voordat je er geld tegenaan gaat gooien; heb je wel de nieuwste driver (15.4) geïnstalleerd voor die 6950? Die is speciaal voor GTA5 gemaakt. En je zou 'm kunnen unlocken of een lichte overclock kunnen geven.
Ja deze heb ik geïnstalleerd, maakte helaas weinig uit.

De resolutie heel erg laag gezet (1024*768) alles op low/normal en dan nog stotterende beelden.

• aap
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 18:57
Tortelli schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:52:
Ik ben zelf van een 920 i7 @ 3,33 (3*4GB) naar een 4790k (3*4GB +1*4GB erbij gekocht) gegaan een poosje geleden.

Ja de cpu is sneller maar dit levert in de praktijk (met een 780ti) in game zo goed als niets op.
Videokaart en geheugen zijn je bottleneck.

Ik was een paar jaar geleden al geupgrade naar 12GB ram wat toen niets koste (€60). Mijn ouders gebruiken mijn oude i7 nu met 3*2GB ram :). Dat was ook mijn reden vd upgrade.
Ik pas ook van i7 930 naar 4790K, eigenlijk vooral omdat ik al zo lang niets nieuws had :)

Voor de performance hoef je het niet te doen; gaat van heel snel naar nog sneller. Als het je om game-performance gaat, stop dan al je geld in videokaarten.

• Trygve
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 15:57
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:31:
[...]

Ja deze heb ik geïnstalleerd, maakte helaas weinig uit.

De resolutie heel erg laag gezet (1024*768) alles op low/normal en dan nog stotterende beelden.
Had inderdaad niet goed gelezen. Is de nieuwe driverversie in Windows ook zichtbaar? Heb gelezen dat redelijk wat AMD-gebruikers hun driver eerst volledig weg moeten halen met DDU, en dan 15.4 installeren.

Ik heb als videokaart een 7850 en het loopt prima op full HD met high textures (weinig invloed op fps, wel op vram-usage). Het zou op jouw 6950 dus ook goed moeten werken lijkt me (zolang koeling en stroomtoevoer in orde is).

• Pistolen_Paul
Dan ga ik dat ook nog proberen,

1. uninstall met ddu en dan nogmaals die 15.4 erop zetten.
2. maakt dat niets uit checken met msi tool
3. geheugen bijkopen en testen

• Facenoise

Facenoise

Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 13:56:
Dan ga ik dat ook nog proberen,

1. uninstall met ddu en dan nogmaals die 15.4 erop zetten.
2. maakt dat niets uit checken met msi tool
3. geheugen bijkopen en testen
btw, ik speel met dezelfde videokaart op 2560x1600 a 30''. Je videokaart zoals sommigen aangeven zal dus zeer zeker niet de bottleneck zijn.

aan de hand van de replies heb je een goed lijstje om te gaan proberen.

• demonic
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17:41
Pistolen_Paul schreef op woensdag 29 april 2015 @ 23:25:
Huidig systeem:
  • Gigabyte EX58-UD4P X58 F R GSA
  • Int i7 940 2933 BOX1600 8MB
  • D3 6GB 1333-D3-N9-K3 KIT KVR
  • 850W Zalman voeding
  • HD6950 videokaart
Net GTA gekocht en dat loopt met de huidige setup voor geen meter (stottert iedere paar seconde en helaas lijken de oplossingen op internet niet te werken....)

Dus toen begon de gedachte te spelen voor een nieuwe setup...
Maar is dat ook nodig?
hier een
  • Gigabyte GA-EX58-UD5
  • Intel Core i7 920
  • Gigabyte GV-N760OC-4GD
  • 12 GB
Hier totaal geen problemen.
mijn ram gebruik zit wel op 78%
en gemiddelde cpu load op 40-50%
(bij GTA V)

laatste nvidia drivers geinstalleerd.. en dat was het wel..
hier werkt het echt perfect.. dus misschien kijken voor een ram upgrade.. en misschien een andere videokaart.

• HgnX
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12-09 22:10
Korte inschatting na lezen van je topic start, ik zou upgraden, zeker de videokaart voor GTA 5. Een nieuwe i7 is niet nodig alleen, kan je niet beter voor de top of the line i5 gaan?

• legendareN
demonic schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:54:
[...]

hier een
  • Gigabyte GA-EX58-UD5
  • Intel Core i7 920
  • Gigabyte GV-N760OC-4GD
  • 12 GB
Hier totaal geen problemen.
mijn ram gebruik zit wel op 78%
en gemiddelde cpu load op 40-50%

laatste nvidia drivers geinstalleerd.. en dat was het wel..
hier werkt het echt perfect.. dus misschien kijken voor een ram upgrade.. en misschien een andere videokaart.
cpu load is ook maar afhankelijk van de games die je speelt, start eens bf4 op ik garandeer je dat je op de 100% zit ;)

• mitsumark
  • Nu online
legendareN schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:54:
[...]
cpu load is ook maar afhankelijk van de games die je speelt, start eens bf4 op ik garandeer je dat je op de 100% zit ;)
Dat lijkt me niet.
http://gamegpu.ru/action-...ttlefield-4-test-gpu.html

• demonic
legendareN schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:54:
[...]

hij had het over GTA V te spelen. als ik gta V speel dan is de cpu load op 40-50%

(zie dat ik dat overigens niet in mijn post had gezet.. )

• legendareN
Jawel hoor, overigens zie ik bij load percentages de i7 940 (of 930) niet staan. Misschien dat een i7 net het verschil maakt, maar mijn 2500k die haalt de 85-100%, en dan heb ik over het gehele systeem, paar programmas die op de achtergrond draaien zoals je geluidskaart drivers, skype/teamspeak etc, chrome, snoepen allemaal nog een procent of 10-15 bij elkaar.

Dus nogmaals misschien doet een i7 dat beter, maar met mijn wat nieuwere processor haal ik dat wel.

• Pistolen_Paul
Op aanraden heb ik die MSI tool gebruikt:

Hardware monitoring log v1.4
AMD Radeon HD 6900 Series
30-04-2015 19:54:49 ; in het spel ; opstarten spel
GPU temperature ; 82 ; 74
GPU usage ; 98 ; 91
Fan speed ; 36 ; 33
Fan tachometer ; 2001 ; 1769
Core clock ; 799,999 ; 799,999
Memory clock ; 1250 ; 1250
Memory usage ; 1489,504 ; 1196,039
CPU1 temperature ; 65 ; 61
CPU2 temperature ; 66 ; 61
CPU3 temperature ; 62 ; 59
CPU4 temperature ; 62 ; 59
CPU5 temperature ; 62 ; 59
CPU6 temperature ; 62 ; 59
CPU7 temperature ; 62 ; 60
CPU8 temperature ; 62 ; 60
CPU1 usage ; 65,628 ; 55,03
CPU2 usage ; 11,727 ; 0
CPU3 usage ; 65,628 ; 44,175
CPU4 usage ; 0,009 ; 0
CPU5 usage ; 48,442 ; 44,95
CPU6 usage ; 0,009 ; 0
CPU7 usage ; 56,254 ; 51,153
CPU8 usage ; 0,009 ; 1,53
RAM usage ; 5270 ; 4323
Pagefile usage ; 8080 ; 7075

Ik heb maar niet de hele log neergezet, maar een momentopname waar de waarden het hoogst waren.

[Voor 13% gewijzigd door Pistolen_Paul op 30-04-2015 20:43]

• mitsumark
  • Nu online
Op dit moment was de processor het probleem niet.
Ram zit redelijk vol maar zou imo nog geen probleem moeten zijn.
De videokaart was voluit belast (maar dat hoort in principe ook zo).

Als je op dit moment dus te weinig performance had zou een nieuwe videokaart het meest logisch zijn.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je na een videokaart upgrade opeens de bottleneck weghaalt waardoor processor (en geheugen) het ook zwaarder gaan krijgen.

• Pistolen_Paul
Ik kan ook even het totale bestand online gooien, geeft misschien meer inzicht.

EDIT:

Linkje: http://www.filedropper.com/hardwaremonitoring

[Voor 29% gewijzigd door Pistolen_Paul op 30-04-2015 21:13]

• demonic
de ram kan je relatief makkelijk upgraden, en zou ik dus ook aanraden.
zoals ik al zei, ik heb een vergelijkbare setup. en dan kom ik met 12gb aan een load van 72%. dus zeg maar 8-9GB geheugen gebruik.

dat is wellicht ook de goedkoopste upgraden, en een andere videokaart is altijd een verbetering. ik heb nog niet gemerkt dat mijn cpu ooit een bottleneck is..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Van wat ik hier kan zien is dat je gpu hier de boosdoener is, je zit tegen het randje met je RAM met een max van 5345MB/6072MB, maar je zit ruim een halve gig van je max af.

RAM upgrade heeft niet de hoogste prioriteit hier.

• Pistolen_Paul
oke, bedankt, dus als ik een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
inbouw zal ik weer een tijdje kunnen spelen? (deze past tenminste wel in mijn kast)

Wat is dan het verhaal dat niet het volledige geheugen van de videokaart is gebruikt?

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:41

M2M

medicijnman

Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:39:
oke, bedankt, dus als ik een pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
inbouw zal ik weer een tijdje kunnen spelen? (deze past tenminste wel in mijn kast)

Wat is dan het verhaal dat niet het volledige geheugen van de videokaart is gebruikt?
De laatste 512MB van de 4GB geheugen op die kaart is nogal... traag. Als je zorgt dat je niet tegen de geheugenlimiet van de kaart aan zit is er niets aan de hand. Check dus in GTA even dat je niet meer dan 3.4GB gaat gebruiken, maar ik verwacht dat op 1080P geen problemen.

ow ja, voordat ik het vergeet, De volgende stap is een SSD, daarna verdubbeling van je geheugen. Check wel even de QVL van je moederbord :)

[Voor 8% gewijzigd door M2M op 30-04-2015 23:45]

-_-

• Pistolen_Paul
oke, maar ik doelde meer op mijn huidige kaart.
Want deze heeft 2GB maar gebruikt er maar 1,5.....

[Voor 6% gewijzigd door Pistolen_Paul op 30-04-2015 23:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 27-09 05:19
Het ligt aan je ram. Als je naar je log kijkt zie je dat je pagefile behoorlijk groot is en je ram bijna vol zit. Te weinig geheugen plus een normale hdd waar je pagefile op staat is niet bevoordelijk voor de snelheid. Eerst ram upgrade, gewoon dual channel en dan een ssd er bij kopen. Dat is nu je prioriteit, daarna pas een graka als het echt nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• legendareN
Pistolen_Paul schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:46:
oke, maar ik doelde meer op mijn huidige kaart.
Want deze heeft 2GB maar gebruikt er maar 1,5.....
Hogere textures in games, ofwel hogere settings betekend meer videokaart geheugen gebruik.. dus zodra je wat hogere settings gaat spelen ga je vanzelf meer geheugen gebruiken. 3gig is echt geen overbodige luxe meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistolen_Paul
Na wat geheugen erbij geprikt te hebben (6GB tripple channel eruit en 16GB dual erin) helaas geen verbeteringen.

Na echter de nieuwe videokaart erin gestopt te hebben ... _/-\o_ Spelen maar.

Allen bedankt voor de hulp. *O*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-09 12:30
De processor vraagt om triple channel geheugen, gewoon een module van 8 GB RAM er bij prikken.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja het is vast nuttig om zo veel geheugen te hebben voor in een game systeem.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 15:02
Heb vergelijkbare setup (alleen een 6970) en dezelfde problemen.. bij mij waren de drops verdwenen nadat ik een ssd erin heb gezet. Bij mij zat de oorzaak in mijn oude schijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Johannes77 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 00:44:
De processor vraagt om triple channel geheugen, gewoon een module van 8 GB RAM er bij prikken.
En triple vs dual channel geeft noemenswaardige performance voordelen?

Misschien als je echt super intensief geheugenwerk doet, iets wat ik niet verwacht op een gamebak.
Pistolen_Paul schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 00:13:
Na wat geheugen erbij geprikt te hebben (6GB tripple channel eruit en 16GB dual erin) helaas geen verbeteringen.

Na echter de nieuwe videokaart erin gestopt te hebben ... _/-\o_ Spelen maar.

Allen bedankt voor de hulp. *O*
Zzzz, je hebt nog gelogd en daaruit konden we al zien dat een geheugen upgrade jou niet gaat helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-09 12:30
Thomg schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:44:
[...]

En triple vs dual channel geeft noemenswaardige performance voordelen?

Misschien als je echt super intensief geheugenwerk doet, iets wat ik niet verwacht op een gamebak.
Wat ik qua resultaten gezien heb, is dat als je de CPU een overklok wil geven naar 3,5 GHz bijvoorbeeld, triple channel een voordeel qua bandbreedte geeft vermoedelijk. De resultaten laten zien dat de productiviteit van de CPU in de zelfde mate toeneemt.
Ik vraag me alleen af of drie keer 4 Gb niet beter was dan twee keer 8.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

http://www.overclock.net/...al-channel-vs-tri-channel

Dual Channel vs Single Channel is al relatief minimaal, maar omdat het toch wel wat bonus geeft en het je geen rib uit je lijf kost raden we het vrijwel altijd toch wel aan.

Dual vs triple... Ja, geen noemenswaardig verschil.

Om dezelfde reden draai ik liever 2x 8GB dan 4x 4GB met mijn 5820K, zo nutteloos is die extra "bandbreedte".
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True