Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zal een nieuwe laptop, ook voor betere performance zorgen?

Pagina: 1
Acties:

• RubinhoD
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03-2023
Momenteel heb ik een Toshiba Tecra R850-14V.
met als belangrijkste specs:
- Intel Core i7-2620M
- 8GB RAM
- HD 256 GB SSD

Deze laptop is +- 3,5 jaar oud en begint wat gebreken te hebben:
- Ventilator draait steeds hard en veel te luid
- stukjes van de behuizing komen los
- Batterij is om zeep

Qua performance ben ik over deze laptop nog min of meer tevreden, al heb ik het gevoel dat sommige zaken sneller zouden mogen.

Ik werk als .Net (web)developer (zelfstandig) en draai tegenwoordig vrij veel software simultaan zoals
- diverse versies van Visual Studio wanneer meerdere projecten open staan
- MSSQL Server + Management Studio
- Apache Tomcat voor bepaalde zaken
- IIS lokaal
- Photoshop
- verder zijn er heel wat ontwikkeltools en andere software die ook (tegelijkertijd) draaien
- Uiteraard nog software als Outlook, Office algemeen, Skype,...

Doordat de Toshiba al wat gebreken toont, overweeg ik om een nieuwe laptop aan te kopen, maar qua courrante hardware specs ben ik niet echt op de hoogte.
Ik vraag me af of een nieuwe laptop met een beetje specs wel effectief performanter zal zijn?
- Is een modernere CPU zoveel sterker geworden dan de huidige?
- Zal 8GB ram naar 16GB heel veel verschil maken?
- Op welke andere zaken kan ik nog performance winnen?

• Accez
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-12-2021
De laptop die je nu hebt is minder future proof.
Hij kan nog perfect 2 jaar aan je noden voldoen, als je de beperkingen accepteert.

Voorlopig is die SSD ruim genoeg, is 8GB RAM genoeg en is je CPU krachtig genoeg voor de zaken die je ermee wilt doen.
Als je een laptop zou kopen met 500GB of 1TB SSD, 16 GB of zelf 32GB RAM en een i7-4700HQ bv., dan zal je laptop nog een 5 a 7-tal jaar degelijk presteren ipv 2 jaar; maar zal je met de meerwaarde voorlopig nog niet zoveel zijn. Nu is 8 GB RAM bv. meer dan genoeg, maar binnen 2 jaar kan alles verandert zijn; technologie staat niet stil.

Wat esthetische zaken betreft (batterij, geluid en behuizing) moet je dat zelf weten.
Een laptop is een gebruiksvoorwerp en toont altijd na een tijdje gebruikssporen; zal ook zo zijn als je een nieuwe koopt.