Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Van Ethernet naar Wifi?

Pagina: 1
Acties:

• RohanKishibe
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 20-09 22:41
Hallo,

Ben nieuw op dit forum en heb eigenlijk weinig verstand hiervan dus vandaar de volgende vraag:

Ik zit nu in een studentenkamer waar er een ethernetkabel uit de muur komt. De router waar deze aangesloten staat heb ik geen toegang bij. Nu is deze kabel direct aan mijn laptop verbonden maar wil eigenlijk ook wifi op mijn kamer. Heb wel wat lopen googlen en las iets over een tweede router, acces points en virtual router plus. Ik heb een router van thuis meegenomen (KPN Experiabox arcadyan) maar daar is heel weinig aan te wijzigen, zoals DHCP. Access points heb ik naar gekeken maar zijn erg duur. En de software virual router plus zorgde bij mij voor alleen bloatware :S

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen?

• The Milkman
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 27-09 20:34

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Gewoon een simpel routertje met Wifi is afdoende. Helaas kun je niets met portforwarding doen..

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• mcsluis
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:41
Klinkt alsof je een simpele router nodig hebt van een paar tientje. Schakel DHCP uit, en gaan!

• RohanKishibe
Dus in mijn geval maakt het helemaal niet uit of ik een goede router heb of niet? Dan kan ik in principe toch de goedkoopste router bij de media markt halen? :D

• 646678
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-02-2018
RohanKishibe schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:26:
Dus in mijn geval maakt het helemaal niet uit of ik een goede router heb of niet? Dan kan ik in principe toch de goedkoopste router bij de media markt halen? :D
Wat zijn je eisen aan een Wi-Fi verbinding?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:35
Jelle schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:14:
[...]

Wat zijn je eisen aan een Wi-Fi verbinding?
Ik heb Eminent routertje van 26 euro op kamer, rock solid WiFi nog nooit weggevallen :*)
Snelheid is ook ok. Neem aan dat hij niet wil gaat downloaden e.d. dan kun je beter een duurdere N router.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:42

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Simpel routertje wat je als AP kan gebruiken.

Maar als je enigszins een toekomstbestendige aanschaf wil doen (en ook aan te raden in drukke omgevingen als studentenhuizen), koop een fatsoenlijke 5Ghz ding.

Hoeft natuurlijk niet de allersnelste AC router te zijn, maar een enigszins fatsoenlijk ding met minimaal dual-band en DFS support is wel aan te raden.

Een van de goedkopere opties is de KPN Wifi versterker
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Als het echt budget moet zou je ook nog de Xiaomi Mini AC kunnen nemen.
Dat ding heeft maar 100Mbit poortjes maar goed, voor <100Mbit througput en dualband AP, 2x2 incl AC is het voor 30 eur een leuk dingetje.

De Arcadyan heeft wel wat voordelen: hogere snelheid, gigabit interface, band steering, dus als het even kan is dat een goede investering.

[Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 29-04-2015 21:42]

• Drowzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:30
DJSmiley schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:40:
Simpel routertje wat je als AP kan gebruiken.

Maar als je enigszins een toekomstbestendige aanschaf wil doen (en ook aan te raden in drukke omgevingen als studentenhuizen), koop een fatsoenlijke 5Ghz ding.

Hoeft natuurlijk niet de allersnelste AC router te zijn, maar een enigszins fatsoenlijk ding met minimaal dual-band en DFS support is wel aan te raden.

Een van de goedkopere opties is de KPN Wifi versterker
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

Als het echt budget moet zou je ook nog de Xiaomi Mini AC kunnen nemen.
Dat ding heeft maar 100Mbit poortjes maar goed, voor <100Mbit througput en dualband AP, 2x2 incl AC is het voor 30 eur een leuk dingetje.

De Arcadyan heeft wel wat voordelen: hogere snelheid, gigabit interface, band steering, dus als het even kan is dat een goede investering.
Nou nou, niet zo budget beledigen die xiaomi :o Ik zou die ook aanraden inderdaad! Ding werkt echt perfect _/-\o_

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16:42

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Drowzz schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:43:
[...]

Nou nou, niet zo budget beledigen die xiaomi :o Ik zou die ook aanraden inderdaad! Ding werkt echt perfect _/-\o_
Ik heb m zelf ook tot volle tevredenheid draaien. Alleen jammer van de 100Mbit interface. De Arcadyan heeft wel dus wat pluspunten (bandsteering, 3x3, gigabit, beamforming), maar of dat de 50 eur meerprijs waard is... Als je het echt optimaal wilt doen dan zeker wel. Maar als je voor echte AC-througput wil gaan dan valt die Xiaomi af door z'n 100Mbit interface. Moeten wel je clients dat ook allemaal kunnen.

Bang/buck verhouding wint die Xiaomi het wel imho.

Alleen instellen is wat lastiger maar met google translate is dat ook prima te doen, en dat doe je slechts 1x
Jumpman schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:54:
Iemand nu nog 100 Mbit LAN (12,5 MB\s maximaal) poorten aanraden. :N

Of haal bijvoorbeeld deze als je geen zin heb in Marktplaats: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND.
We hebben het hier over een dedicated AP, niet over een router (Dan ga je idd geen 100Mbit ding meer kopen)

Maar een 100Mbit AC dual band dingetje is een klap sneller dan die TPLink die jij aanhaalt. Dat was jaren geleden een superleuk 2.4Ghz ding, maar met een 60Mbit ofzo wifi througput houd het op is mijn ervaring. Zeker anno 2015 niet met de hoeveelheid crap op de 2.4Ghz. Onderaan de streep ben ik van mening dat (bv) een Xiaomi, ondanks zn beperkingen, voor het doel van TS (Fatsoenlijk wifi) een stuk betere oplossing is dan een 2010- 2.4Ghz dingetje.

[Voor 36% gewijzigd door DJSmiley op 29-04-2015 22:11]

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Iemand nu nog 100 Mbit LAN (12,5 MB\s maximaal) poorten aanraden. :N

Bijvoorbeeld: Vorige week heb ik een nieuwe AVM Fritz!Box 7360 voor € 40,00 inclusief verzenden gekocht op Marktplaats, daar kan je werkelijk alles op instellen. Alle functies werken goed en snel (NAS en VPN).

De 2,4 en 5 Ghz banden zijn het enige leuke aan de Xiaomi, het instellen en de 100 Mbit zijn naar mijn mening een 'no go'.

Of haal bijvoorbeeld deze als je geen zin heb in Marktplaats: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND.

[Voor 21% gewijzigd door Jumpman op 29-04-2015 21:56]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Thralas
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07:47
Je kunt die Experia Box gewoon als access point inzetten?

DHCP uit en het kabeltje in een LAN-port steken. Klaar.

Als je erop doelde dat je DHCP NIET kunt instellen; volgens mij is dat enkel een kwestie van het desbetreffende form element op de modemconfiguratiepagina weer enablen. Je bent in ieder geval niet de eerste, meen ik.

• RohanKishibe
Is die xiaomi in Nederland te koop?
En wifi wil ik vooral voor mijn mobiel en consoles, dus wil ook wel kunnen downloaden.

Over die experiabox: heb overal gezocht en aan dat ding gekloot maar het werkt niet.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18:22
DJSmiley schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:46:
[...]

Ik heb m zelf ook tot volle tevredenheid draaien. Alleen jammer van de 100Mbit interface. De Arcadyan heeft wel dus wat pluspunten (bandsteering, 3x3, gigabit, beamforming), maar of dat de 50 eur meerprijs waard is...
Het is hardstikke mooi natuurlijk, maar we hebben het hier over een studentenkamer, hij heeft 3m bereik nodig maximaal zonder muren ertussen. Dat moet ook zonder beamforming wel lukken.

Vraag is natuurlijk ook hoe snel zijn internet is, en hoe snel hij het wil gebruiken. Komt er 30mbit uit dan is 100 mbit voorlopig zat. Heeft hij gigabit internet en gebruik je dat ook daadwerkelijk (oftewel, meer dan netflix streamen en facebook spelletjes spelen) dan is het nogal zonde om voor een router met 100mbit poorten te gaan.

• RohanKishibe
Snelheid is nu max 30Mb/s volgens speedtest maar merk er niet veel van. Download snelheid in utorrent is bijv. meestal 2-3Mb/s. Bij mn ouders was internet max 8Mb/s dus dit is wel een vooruitgang

• Schrudde
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16-07 20:02
Je moet even met een androidtoestel met de app WifiAnalyzer kijken hoe vol de 2,4GHz band zit. Als er veel hoge sinussen zijn moet je iets met ook 5GHz nemen. Dan heb je niet haperingenellende door drukte.

Anders kan je ook voor 15 euro de TP link TL-WR841N kopen. Heel gebruiksvriendelijk goed routertje, verrassend goed voor de prijs. Je kunt tweaken zonder reboot, menu kan je ook via GSM als webadres bedienen.

• RohanKishibe
Maar hoe kan ik WiFi analyseren als ik dit nog niet heb?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
RohanKishibe schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:59:
Maar hoe kan ik WiFi analyseren als ik dit nog niet heb?
Schrudde schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:48:
Je moet even met een androidtoestel met de app WifiAnalyzer kijken hoe vol de 2,4GHz band zit. Als er veel hoge sinussen zijn moet je iets met ook 5GHz nemen. Dan heb je niet haperingenellende door drukte.
...
zo dus

edit:
of je bedoelt zonder dat je wifi hebt? Er zijn wel andere wifi netwerken, de vraag is hoe druk het nu kwa wifi netwerken is in de omgeving.

[Voor 12% gewijzigd door Tazzios op 30-04-2015 15:07]

• RohanKishibe
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True