Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Waar kan ik een berekening maken vanuit een uurtarief naar een bruto salaris. Dat wil zeggen ook het deel aan werkgeverslasten:

Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw
Werknemersverzekeringen
Ben ik nog iets vergeten? Anders is de uitkomst het bruto salaris?

Ik kan alleen maar sites vinden waar je het netto salaris kan berekenen. Hier heb je het bruto salaris voor nodig.

Of waar je loonkosten voor een werkgever kan uitrekenen. Maar daar ga je uit van een bruto salaris http://www.berekenhet.nl/...loonkosten-werkgever.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die som kan je niet simpelweg maken, daar mis je veel meer informatie

Zeg dat jij 15 euro per uur verdient, en aan zijn klant 65 euro per uur factureerd.. Dan weet je niet wat hij aan jou nog verdient, want dat doet ie wel. Maak jij een foutje, betaalt hij.. Dus een werkgever moet aan jouw verdienen om dat te kunnen betalen.. Maar dan ook nog. De WIA.. Daar kan je het UWV voor betalen als werkgever, of eigen risico drager worden, en het zelf verzekeren..

Pensioenpremie zit er ook nog bij.. En jij kost de werkgever ook geld.. Koffie, werkplek, afschrijving werkplek, de verlichting die jij nodig hebt.. etc..etc..

Denk dat je dus wat dat betreft daar niet een sluitend antwoord op gaat krijgen.. Ik heb werk gedaan waar de werkplek alleen al 1,5 miljoen euro kost, het zijn immers gigantische machines. En dat is wel even wat anders dan een netwerkkabeltje, een computer een stoel en een bureau..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:48
Tsja.. zo simpel is het volgens mij niet..

52 weken in het jaar, x 5 werkdagen = 260 dagen - 5 feestdagen - 30 vakantiedagen = 225 werkdagen per jaar = 1800 uur. Dan nog eens een stukje niet declarabel (20%) = 1440 declarabele uren. Delen door 12 is 120 uur per maand.

Daaruit moet alles betaald worden (loon, verzekeringen, eventueel een auto? eventueel laptop, software, etcetc).. maar heb je alvast een richting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Ik ga in eerste instantie uit van eenvoudige som en kijk naar het minimaal aantal variabelen. Het uurtarief is 65 per uur.

Wat is dan het bedrag voor werkgeverslasten c.q. is de werkgever kwijt aan wettelijke verplichtingen? Er vanuit gaande dat er 40 uur per week wordt gewerkt.

Van daaruit is het bruto salaris inzichtelijk en is het netto salaris te berekenen wat jij als werknemer krijgt. Bijvoorbeeld via RAET http://www.raet.nl/bruto-netto-salaris-berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Totale loonkosten bestaan uit: primair (loon, vaste toeslagen), secundair (extra's en variabele toeslagen), werkgeverspremies (pensioen, ZVW en werknemersverzekeringen).

Typisch is het in totaal 40 of 50% meer dan alleen je primaire AV (loon en vakantiegeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zoals RaZ al aangeeft: je kunt die berekening niet maken zonder heel wat meer info. Je mist in elk geval de marge. Als je die van het uurtarief afhaalt, heb je de totale kosten. En vanaf daar naar het brutoloon kun je weer niet weten zonder informatie over welke regelingen met de werknemer afgesproken zijn en welk deel daarvan de werkgever betaalt.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
En ik zoek voor het gedeelte werkgeverspremies een website waar ik dat kan berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wat heb je zelf al gevonden?

De derde link is een voorbeeld met uitleg, de vijfde link is een stappenplan van de belastingdienst. Ik verwacht dat je voor dit soort complexe functionaliteit zult moeten betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Herko_ter_Horst schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:03:
Wat heb je zelf al gevonden?

De derde link is een voorbeeld met uitleg, de vijfde link is een stappenplan van de belastingdienst. Ik verwacht dat je voor dit soort complexe functionaliteit zult moeten betalen...
De uitleg had ik inderdaad ook gevonden. Maar de berekening zelf ben ik helaas nog naar op zoek.

Het kan inderdaad zijn dat om de berekening te maken een vergoeding wordt gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarom wil je die berekening eigenlijk maken? Is dat om te bepalen hoeveel marge je werkgever maakt op jouw uren?

Als dat nl. zo is, zul je ook moeten weten hoeveel overhead er meegenomen moet worden (huisvesting, kantoorkosten, opleidingsbudget, loonkosten niet facturabel personeel, leaseauto, etc.).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Question Mark schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:10:
Waarom wil je die berekening eigenlijk maken? Is dat om te bepalen hoeveel marge je werkgever maakt op jouw uren?

Als dat nl. zo is, zul je ook moeten weten hoeveel overhead er meegenomen moet worden (huisvesting, kantoorkosten, opleidingsbudget, loonkosten niet facturabel personeel, leaseauto, etc.).
Ik verwacht bij dat uurtarief een bruto maandsalaris van 4.500,- tot 5.000,-.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Freee!! schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:38:
[...]

Dat hangt geheel van het bedrijf en de omstandigheden af.

Ik zie engineers bruto ~3000 betaald krijgen, waar de werkgever makkelijk >200 euro/uur voor vraagt. Simpelweg omdat 'overhead' hele afdelingen bevat die niet direct gedeclareerd of verantwoord kunnen worden op een offerte (complete gebouw, nutsvoorzieningen, receptie, facilitaire afdeling, R&D, management, sales, ICT...) wat allemaal uit diezelfde inkomstenbron moet worden betaald. Dan heb je het dus nog niet eens over de kosten voor de engineer zelf.

Op basis hiervan zou de '65 per uur' uitkomen op verliesgevend bedrijf.

Andere bedrijven draaien vrijwel volledig op de te verkopen producten, en hebben slechts ter ondersteuning wat mensen zitten die eigenlijk niet 100% full-time nodig zijn (denk aan back-up voor ziekte/vakanties, extreme veranderingen in hoeveelheid werk door bijvoorbeeld seizoensgevoeligheid).
Daar heb je een tarief van 30-45 euro/uur (kostprijs of zelfs eronder) simpelweg omdat het personeel er toch zit te duimendraaien. Dan gaat het niet gaat om 'verdienen' maar 'kosten besparen'.

En dan heb ik het nog niet eens over inherente verschillen die je kan hebben tussen identieke bedrijven. Denk aan Amsterdam Zuidas huurprijs per m2 tegenover de concurrent in Groningen of Limburg. Of de factor van niet-declarabele uren, als hoeveel % van de tijd ben je intern bezig (vergaderingen, mailings, verbeterprojecten..), hoeveel van de tijd verwacht je dat er geen werk is (pieken/dalen..), hoeveel is men gemiddeld ziek (werksfeer, omstandigheden, etc) en ga maar door.

Puur vanuit een uurprijs kun je dus geheel niks afleiden, tenzij je exact en in detail in het bedrijf duikt waar je de vergelijking voor wilt maken.

[ Voor 33% gewijzigd door Xanaroth op 01-05-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 15:02

Hmm.. Ik zat meer te denken aan een zzp'er die een voorstel voor loondienst heeft gekregen. Een dergelijke berekening heb ik wel eens gemaakt maar dan andersom. De factoren die ik toen heb meegenomen:

-Daadwerkelijk voor opdrachtgever gewerkte uren
-Adminstratiekosten/kantooruren/overhead of hoe je het ook wilt noemen
-Vakantiegeld en dertiende maand
-Sociale premies
-Pensioenpremie
-Ziekteverzuim
-Verzekeringen en niet verzekerde risico's (bijvoorbeeld langdurige arbeidsongeschiktheid)
-Secundaire arbeidsvoorwaarden
-Opleiding/training/bijscholing
-Eventuele lease- of reiskostenregeling
-Faciliteiten zoals laptop, telefoon, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Xanaroth schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:31:
[...]
Dat hangt geheel van het bedrijf en de omstandigheden af.
^^^ Dat

Een uurtarief is ook vaak afhankelijk van de duur van een opdracht, of bijvoorbeeld fulltime vs. parttime. In dit laatste geval is het uurtarief vaak hoger. Vaak spelen politieke factoren ook nog een rol.

Het is veel te kort door de bocht om te stellen dat bij uurtarief X, een maandloon van Y hangt.
bszz schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:08:
[...]
Hmm.. Ik zat meer te denken aan een zzp'er die een voorstel voor loondienst heeft gekregen.
Ik gok eerder dat TS niet tevreden is met zijn salaris en dat hij vanuit zijn bruto salaris en uurtarief de marge probeert te bepalen die werkgever op zijn uurtarief maakt. (om die info te kunnen gebruiken in onderhandelingen).

Het nadeel hiervan is alleen dat alleen de bruto marge (bij benadering) bepaalt kan worden. De netto marge (en dat is hetgeen veel belangrijker is), valt echter niet te bepalen aangezien TS daarvoor veel te weinig informatie heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door Question Mark op 01-05-2015 19:38 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

:D Startende "consultants" in de development worden vaak weggezet voor ~75 euro, die verdienen net de helft!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980

Ik wil domweg weten wat de werkgeverslasten zijn voor een standaard uurtarief en hoe je dat berekent. Er wordt namelijk heel vaak gesproken over werkgeverslasten maar ik heb geen flauw idee hoe hoog deze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Ga op zoek naar de gebruikelijke kosten (factor) die gebruikt wordt binnen payrolling en je krijgt een redelijke indruk wat het kost om iemand in vaste dienst te nemen in plaats van als ZZPer te betalen: zo'n 150% tot 170% bovenop het loon wat aan de medewerker wordt betaald.

[ Voor 8% gewijzigd door nuveo op 03-05-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De hoogte van het uurtarief is afhankelijk hoeveel (verplichte) overhead het bedrijf heeft.
Als jij niet continu uurtje-factuurtje kunt schrijven, maar bijvoorbeeld 16 uur per week uurtje-factuurtje, moet het uurloon voor de klant wel 2,5x omhoog om jou 40 uur te kunnen betalen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:04

Seraphin

Meep?

Radical1980 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:40:
[...]
Ik wil domweg weten wat de werkgeverslasten zijn voor een standaard uurtarief en hoe je dat berekent. Er wordt namelijk heel vaak gesproken over werkgeverslasten maar ik heb geen flauw idee hoe hoog deze zijn.
Let wel dat men met "werkgeverslasten" doelt op de kosten om iemand aan te nemen (dus: brutoloon plus zaken als pensioen, sociale premies, evt huurauto etc.). 1.5 à 1.7 keer je brutoloon is inderdaad een aardige indicator van wat de totale kostenpost voor je bedrijf is.

Werkgeverslasten hebben in die zin geen direct verband met uurtarief.
Het gat tussen uurtarief en werkgeverslasten wordt opgevuld door marge en overhead (= het kantoorpand, de secretaresse en ander ondersteunend personeel, het meubilair etc etc etc).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
nuveo schreef op zondag 03 mei 2015 @ 20:23:
Ga op zoek naar de gebruikelijke kosten (factor) die gebruikt wordt binnen payrolling en je krijgt een redelijke indruk wat het kost om iemand in vaste dienst te nemen in plaats van als ZZPer te betalen: zo'n 150% tot 170% bovenop het loon wat aan de medewerker wordt betaald.
Interessante invalshoek. Ik ga hier eens naar kijken. Misschien ga ik ook nog iemand benaderen die in de HR hoek zit.

Mensen hebben het hier een aantal keer overhead genoemd maar het gaat mij nog steeds om inzicht te krijgen hoeveel het kost om iemand in vaste dienst te nemen. Ik vraag mij nu ook af hoe een organisatie dit zelf berekent. Zeker in de tijd van tijdelijke of flexibele contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Radical1980 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:46:
[...]
Interessante invalshoek. Ik ga hier eens naar kijken. Misschien ga ik ook nog iemand benaderen die in de HR hoek zit.

Mensen hebben het hier een aantal keer overhead genoemd maar het gaat mij nog steeds om inzicht te krijgen hoeveel het kost om iemand in vaste dienst te nemen.
Kun je dat hier niet gewoon berekenen?

Loonkosten voor de werkgever

Deze berekentool geeft je de totale (loon)kosten die een werknemer kost voor de werkgever (exclusief pensioenpremies). Dat is eigenlijk wat je hierboven vraagt...

Als je hier nu zelf nog de kosten voor leaseauto, telefoon en dergelijk bij optelt krijg je wel een aardig idee.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 06-05-2015 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Tot op zekere hoogte werkt dat. Als je vanuit een bekend brutoloon wilt terug rekenen.

Ik vind het juist interessant om vanuit een uurtarief te rekenen naar een brutoloon. En hierdoor inzicht te krijgen in de werkgeverslasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39

_Arthur

blub

Radical1980 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:07:
Ik vind het juist interessant om vanuit een uurtarief te rekenen naar een brutoloon. En hierdoor inzicht te krijgen in de werkgeverslasten.
Dat kan dus niet, zonder een boel extra variabelen te kennen. Of daar aannames voor te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-07 21:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een werkgever heeft ook nog eens een hoop risico's (langdurig zieke, er aan vast zitten, als het niet meer werkt ) die hij met een zo constructie niet heeft. Dat zijn allemaal aspecten die meespelen in de kosten maat waar je geen prijs op kunt drukken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-07 20:19
Vergeet ook niet de overhead van je werkgever om de toko draaiende te houden. Pand, boekhouding, secretariaat, enz. Kan rustig oplopen tot meerdere duizenden euros per maand.

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
_Arthur schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:37:
[...]

Dat kan dus niet, zonder een boel extra variabelen te kennen. Of daar aannames voor te doen.
Leg dat eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
JvS schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:53:
Een werkgever heeft ook nog eens een hoop risico's (langdurig zieke, er aan vast zitten, als het niet meer werkt ) die hij met een zo constructie niet heeft. Dat zijn allemaal aspecten die meespelen in de kosten maat waar je geen prijs op kunt drukken.
Ik ben alleen op zoek naar de berekening c.q. formule om van een uurtarief op een bruto salaris te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Knakker schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:22:
Vergeet ook niet de overhead van je werkgever om de toko draaiende te houden. Pand, boekhouding, secretariaat, enz. Kan rustig oplopen tot meerdere duizenden euros per maand.
Zulke aspecten hebben geen invloed op de berekening c.q. formule uurtarief om het bruto salaris te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Zou je zo vriendelijk willen zijn niet tig keer achter elkaar te posten maar gewoon de edit-knop te gebruiken zoals iedereen? Thanks!

Je kan niet eenvoudig rekenen omdat er over het algemeen een aantal zaken geregeld is bij een arbeidsovereenkomst die je als zelfstandige zelf moet regelen. Zaken zoals pensioen en (langdurige) ziekte.
Wat jij lijkt te willen is een bruto uurtarief naar nettoloon vergelijken met bruto salaris naar nettoloon. Vooral pensioen en verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid zijn erg afhankelijk van keuzes en soort werk.

Je kan wel 'simpelweg' kijken naar wat er in eerste instantie van 100 euro aan beide kanten overblijft als alleen de belastingdienst is geweest, maar dan vergelijk je dus dingen die niet te vergelijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Heb inmiddels volgens mij wel wat stelposten gevonden. Helaas ontbreken de percentages nog:

Reservering feestdagen
Reservering kort verzuim
Risicoverzekering loon tijdens ziekte (optioneel)
Werkloosheid afdracht
WAO afdracht
Werkgeversheffing
Reservering vakantiegeld
Reservering vakantiedagen

Iemand hier een aanvulling op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Anoniem: 27535 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:57:
Zou je zo vriendelijk willen zijn niet tig keer achter elkaar te posten maar gewoon de edit-knop te gebruiken zoals iedereen? Thanks!

Je kan niet eenvoudig rekenen omdat er over het algemeen een aantal zaken geregeld is bij een arbeidsovereenkomst die je als zelfstandige zelf moet regelen. Zaken zoals pensioen en (langdurige) ziekte.
Wat jij lijkt te willen is een bruto uurtarief naar nettoloon vergelijken met bruto salaris naar nettoloon. Vooral pensioen en verzekeringen voor ziekte en arbeidsongeschiktheid zijn erg afhankelijk van keuzes en soort werk.

Je kan wel 'simpelweg' kijken naar wat er in eerste instantie van 100 euro aan beide kanten overblijft als alleen de belastingdienst is geweest, maar dan vergelijk je dus dingen die niet te vergelijken zijn.
Zoek dat met die edit-knop later wel even uit.

Het gaat alleen om inzicht te krijgen in de formule en misschien zelfs wel de wetgeving. Zelfstandige, overhead, extra kosten etc. |:( Dit speelt geen rol. Ik vraag mij af hoe de berekening in elkaar zit.

Volgens mij kan ik vanuit dat lijstje met stelposten wel iets.

Wat bedoel je met "wat er in eerste instantie van 100 euro aan beide kanten overblijft als alleen de belastingdienst is geweest". Bedoel je daar de bruto naar netto berekening die je op een salarisspecificatie staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Welke vraag wil je er mee beantwoorden? Je beperkt je posten nu wel enorm en trekt misschien wel conclusies die je niet kan trekken.

Dus wat is uiteindelijk je doel? Besluiten of je zzp'er moet worden? Bepalen of je wel genoeg betaald krijgt? Waar wil je naar toe?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Het is nog steeds *verschrikkelijk* lastig om te begrijpen wat je nu eigenlijk wil bereiken. Wil je iemand in dienst nemen? Overweeg je ZZPer te worden? Wil je weten of je zelf voldoende salaris krijgt op basis van het uurtarief wat voor je gevraagd wordt?

Je wil een hoop weten, maar geeft zelf geen concrete informatie...

Wat in je stelposten niet terugkomt zijn de risico's; hoeveel wil je apart zetten voor maanden dat er minder uren gefactureerd kunnen worden? Hoeveel facturabele uren is het streven per maand? Wat is de verhouding tussen facturabele uren en verloren uren die wel betaald moeten worden? Moet de werknemer nog vervoerd worden van- en naar de werkplek? Zijn er overige kosten/vergoedingen zoals bv lunch met de klant om projecten te bespreken of wellicht diner als het een keer overwerk wordt. Wat is de kans op overwerk en gelden er afwijkende voorwaarden? Wat kost vervanging als je die (tijdelijk) moet regelen?

Enzovoort enzovoort...

Het maakt nogal uit aan welke kant van de tafel je zit waar je wel en niet mee wil rekenen. Wil je werkgever worden, dan wil je maximaal afdekken. Wil je je salaris als werknemer maximaliseren, dan wil je verdedigen waarom bij jou verzuim en arbeidsongeschiktheidsrisico's laag zijn tegen veel facturabele uren. Wil je ZZPer worden, dan gelden er sowieso andere regels omdat je zowel werkgever als werknemer bent van jezelf.

Dus... Begin eens met wat je nu eigenlijk wil gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Radical1980 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 00:05:
[...]
Zoek dat met die edit-knop later wel even uit.

Het gaat alleen om inzicht te krijgen in de formule en misschien zelfs wel de wetgeving. Zelfstandige, overhead, extra kosten etc. |:( Dit speelt geen rol. Ik vraag mij af hoe de berekening in elkaar zit.
Er is geen formule, er is ook geen wetgeving.. Wat jij geen rol vindt spelen, is leuk voor je, maar dat is zeker wel van belang.. Een berekening is er domweg niet..

Want... Als ik een monteur 65 euro per uur betaal (maakt dus even niet uit of ie het riool komt doen, de meterkast, of een netwerkkabeltje vervangen van m'n ziggo-modem..

Allemaal kost het mij 65 euro per uur... De putjeschepper verdient 12 euro bruto. De electricien 15 euro en de ICT'er die het kabetje vervangt is een 18 jarige student, en verdient 9 euro...

Succes met je formule... Die is er namelijk niet... De werkgever bepaalt het tarief, omdat je namelijk een bedrijf inhuurt. Wat de werkgever aan zijn personeel uitbetaalt in een uurloon is iets tussen werkgever en werknemer...

Er is dus niet iets als een formule die dat omrekent... De ene kan zichzelf slecht verkopen, en verdient daardoor 13 euro, de andere misschien wel 15 euro per uur..

Waar jij blijkbaar totaal blind voor bent zijn de overheadkosten... En zoals ik al aangaf, mijn werkplek was zo'n 1,5 miljoen euro, want het is een giga machine... Ik zit dus binnen, en de machine draait productie.. Elke klant heeft z'n eigen staffel-prijzen... Dus als ik 5.000 producten maak voor klant a, en daarna identieke producten voor klant b met net zo'n hoge oplage kan de prijs totaal anders zijn.. Immers zet klant a een orderpakket neer van 50k, en klant b 250k... Daardoor is de stuksprijs voor klant b lager..

Maargoed, aangezien je dit al niet eerder snapte...

ER IS GEEN STANDAARD OF WETTELIJKE FORMULE DIE EEN UURTARIEF OMREKEND NAAR EEN UURLOON

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Natuurlijk is er wel zo'n formule:
bruto uurloon = uurtarief - wettelijke werkgeverslasten* - bovenwettelijke werkgeverslasten** - overhead*** - "winst"
of andersom:
uurtarief = bruto uurloon + wettelijke werkgeverslasten* + bovenwettelijke werkgeverslasten** + overhead*** + "winst"

Dit is alleen een onoplosbare vergelijking, want je weet teveel variabelen niet, zoals we de TS al vanaf post 1 aan het verstand proberen te brengen.

Onder "werkgeverslasten" versta ik hier even de kosten van de werkgever die direct gerelateerd zijn aan de beloning van de werknemer, de rest reken ik tot de "overhead".
* Voor de wettelijke werkgeverslasten zijn percentages of bedragen te geven (bronnen staan al in dit topic), maar ook daar geldt dat bepaalde afdrachten afhankelijk zijn van wat er in de arbeidsovereenkomst staat.
** Dit zijn zaken als een lease-auto, computer/telefoon/xxx van de zaak, premies voor extra werknemersverzekeringen, enz.
*** Hierin zit de verrekening van alle andere kosten die de werkgever moet maken om een werknemer te kunnen laten werken, zoals kosten van de werkplek (gebouw, inrichting, schoonmaak, onderhoud), (afschrijving op) machines/middelen, werkgevers-/ondernemersverzekeringen, administratieve lasten (loonadministratie, accountant, e.d.), (rente)kosten van financieringen, maar bijv. ook de kosten van managers die niet direct aan de klant gefactureerd worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-05-2015 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

In principe zou je het enigszins kunnen bepalen hoeveel kosten een bedrijf heeft.
Neem de omzet en de winst en je hebt dan de kosten van het complete bedrijf.
Ik ga er vanuit dat je weet hoeveel mensen er ongeveer werken en dus hoeveel een werknemer gemiddeld het bedrijf kost.

Merk op dat elke medewerker iets doet in het bedrijfsproces. Een verkoper verkoopt producten die een productiemedewerker maakt met materialen die de inkoopmanager inkoopt. Je kunt misschien uitrekenen hoeveel een medewerker bruto aan geld kost, maar als de medewerker niet goed/netjes werkt, kunnen de kosten oplopen en de bruto kosten van andere medewerkers beïnvloeden. Een verkoper kan bijvoorbeeld niet goed verkopen als het product niet deugt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onbekend schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:06:
In principe zou je het enigszins kunnen bepalen hoeveel kosten een bedrijf heeft.
Neem de omzet en de winst en je hebt dan de kosten van het complete bedrijf.
Ik ga er vanuit dat je weet hoeveel mensen er ongeveer werken en dus hoeveel een werknemer gemiddeld het bedrijf kost.
Maar dat is niet het tarief. Want voor die tien consultants die er verhuurd worden, zit misschien wel een heel team van analisten, een administratieve support, een paar HR/finance mensen, een manager en een directeur in een bedrijf van totaal 35 man. Terwijl het tarief van die tien consultants het geld moeten binnen halen.

En aangezien je nooit weet wat de overhead precies is, hoe dat verdeeld wordt over personeel, hoe hoog de risico's zijn van arbeidsongeschikheid (of de kosten van een verzekering daarvan), kan je dit niet uitrekenen.

De formule neerzetten kan natuurlijk wel. Maar invullen lukt je niet. En de variabelen zijn voor elk tarief weer anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
We kunnen bijna een losse discussie voeren over het wel of niet elkaar "dingen" aan het verstand brengen. En dat jij zo dom bent en ik zo slim en allerlei dat soort uitspraken. Wil ook best over discussiëren maar dit topic heb ik ergens anders voor geopend. Overigens wel waardevolle informatie voor mij als ik weer eens ergens het onderwerp communicatie ergens ga behandelen dus waarvoor dank.

Inhoudelijk zal ik graag even reageren op de reactie van Herko want die komt in mijn ogen het meest dichtbij de antwoord op mijn vraag.
Herko_ter_Horst schreef op zondag 17 mei 2015 @ 11:22:
Natuurlijk is er wel zo'n formule:
bruto uurloon = uurtarief - wettelijke werkgeverslasten* - bovenwettelijke werkgeverslasten** - overhead*** - "winst"
of andersom:
uurtarief = bruto uurloon + wettelijke werkgeverslasten* + bovenwettelijke werkgeverslasten** + overhead*** + "winst"

Dit is alleen een onoplosbare vergelijking, want je weet teveel variabelen niet, zoals we de TS al vanaf post 1 aan het verstand proberen te brengen.

Onder "werkgeverslasten" versta ik hier even de kosten van de werkgever die direct gerelateerd zijn aan de beloning van de werknemer, de rest reken ik tot de "overhead".
* Voor de wettelijke werkgeverslasten zijn percentages of bedragen te geven (bronnen staan al in dit topic), maar ook daar geldt dat bepaalde afdrachten afhankelijk zijn van wat er in de arbeidsovereenkomst staat.
** Dit zijn zaken als een lease-auto, computer/telefoon/xxx van de zaak, premies voor extra werknemersverzekeringen, enz.
*** Hierin zit de verrekening van alle andere kosten die de werkgever moet maken om een werknemer te kunnen laten werken, zoals kosten van de werkplek (gebouw, inrichting, schoonmaak, onderhoud), (afschrijving op) machines/middelen, werkgevers-/ondernemersverzekeringen, administratieve lasten (loonadministratie, accountant, e.d.), (rente)kosten van financieringen, maar bijv. ook de kosten van managers die niet direct aan de klant gefactureerd worden.
In mijn ogen is dit nog steeds de formule: bruto uurloon = uurtarief - wettelijke werkgeverslasten* Het lijkt ook wel een beetje op het de titel van het topic.

Het tweede gedeelte van de formule beschouw ik als irrelevant want het valt ook buiten mijn vraag
- bovenwettelijke werkgeverslasten** - overhead*** - "winst".

Zie hier mijn toelichting:
- Bovenwettelijke werkgeverslasten zijn geen verplichte werkgeverslasten.
- Overhead is variabel c.q. flexibel, contextafhankelijk hoe je het wilt noemen.
- Winst is interessant als je winst wilt maken.

Maar als het mensen helpt om de puzzel op te lossen? Hieronder heb ik wat variabelen meegegeven

Uurtarief = 65 euro per uur
Bruto salaris = ? euro per maand
Wettelijke werkgeverslasten ten opzichte van = ? euro
Bovenwettelijke werkgeverslasten = 6 euro per uur
Overhead = 5 euro per uur
Winst = 2,5 euro per uur

Hoeveel is dan het bruto salaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Nog steeds onbekend, want zoals ik aangaf, zijn bepaalde afdrachten afhankelijk van wat er met de werknemer is afgesproken, welk CAO de arbeidsovereenkomst onder valt etc.

Je komt in elk geval uit op: 65 - 6 - 5 - 2,5 = 51,5 = brutosalaris + wettelijke werkgeverslasten.

Dan kun je hier wel wat spelen om er achter te komen welk brutosalaris leidt tot een bedrag van 51,5: http://www.berekenhet.nl/...loonkosten-werkgever.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Radical1980 schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 13:52:

Maar als het mensen helpt om de puzzel op te lossen? Hieronder heb ik wat variabelen meegegeven

Uurtarief = 65 euro per uur
Bruto salaris = ? euro per maand
Wettelijke werkgeverslasten ten opzichte van = ? euro
Bovenwettelijke werkgeverslasten = 6 euro per uur
Overhead = 5 euro per uur
Winst = 2,5 euro per uur

Hoeveel is dan het bruto salaris?
Laten we even uitgaan van de volgende wettelijke werkgeverslasten:
Vakantiegeld: 8% (de facto standaard in Nederland)
ZVW + Werknemersverzekering: +/- 20% (indicatief)

€65 - wat je hierboven aangeeft is €51,5.
Dat betekent dus dat €51,5 = 128% van bruto loon.
100% is dus +/- €40. 40x180 uur per maand is dus ongeveer €7600 bruto maandloon.

Dit geldt overigens alleen in de hypothetische situatie die je hierboven beschrijft.
€40 brutoloon niet realistisch als je voor €65 wordt weggezet door je werkgever.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 30-05-2015 14:25 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Even een simpel praktijk voorbeeld, aangezien iedereen je hetzelfde blijft en je weigert dit te geloven.

Bij mijn bedrijf rekent met als kosten voor een engineer 84 euro/uur, en is de initiele verkoopprijs (voor onderhandelingen/kortingen etc) naar klanten 225 euro/uur. Het bruto-uurloon van zo'n engineer zal iets van 20 euro/uur zijn.

Waarom zo'n groot verschil in loonkosten (20 euro) en werkelijke kosten? En waarom zo'n verschil tussen de werkelijke kosten en verkoopprijs?

Voor de kosten gaat het om een hele afdeling, daarbij een kleine voorbeeldlijst (bestaat uit veel en veel meer zaken):
- Loonkosten (afhankelijk van bedrijfsvoering, cao, onderhandelingen van contracten, ....).
- Reiskosten
- Werkbenodigdheden (pc/stoel/tafel)
- Pensioenkosten
- Overige werkgeverslasten
- Potentiele extra personeelskosten zoals inhuur indien/wanneer nodig. Daar betaal je meer voor, maar valt vooraf nooit in te schatten wanneer/hoeveel/waarom.
- Afdekken van uren zonder werk, soms heb je ook te weinig werk voor je afdeling maar dan zit iedereen er wel gewoon.
- Risico op overwerk (= hoger tarief)
- Vakantiegeld x2 (immers gaat het werk door als iemand vakantie neemt, dus dat moet weer overgenomen worden door inhuur/overwerk)
- Ziekte
- Afdekken van indirecte kosten (zoals management van de afdeling, binnenhalen van het werk)
- Afdekking van risico dat project langer duurt dan verwacht
- Kosten voor cursus/opleiding/training
- Overheadkosten zoals vergaderingen, werkplanningen, uren boekhouding, interne projecten en andere niet-declarabele uren die toch echt door iemand gewerkt moeten worden.
- ALLE kosten (kan zowel tijd als materiaal gerelateerd zijn) in geval van fouten/problemen die opgelost moeten worden.

Vervolgens heb je de 'winstmarge', verschil tussen kosten en de verkoopprijs. Daar zit echter niet volledig winst in zoals vaak wordt gedacht. Zo'n 30-40% hiervan zijn verborgen kosten die je niet uit de eerder genoemde afdeling kunt halen of afboeken. Ook hiervan een kleine beperkte samenvatting, anders blijf ik dagen bezig:
- Het gebouw met alle zaken zoals verzekering, water, elektriciteit
- Consumptiekosten als koffie/thee/kantine/papier/inkt/pennen/printers en alle andere benodigdheden waar alle afdelingen aanspraak op maken.
- Complete afdelingen (!) die niet direct bij klanten uren maken zoals hoger management, ICT, receptie, HRM, concierge, schoonmaakdienst, R&D, finance...
- Bedrijfskosten als belastingen, accountants etc.

Als je enkele maanden in detail de volledige financiele huishouding van het bedrijf doorpluist, is het misschien mogelijk om vanuit uurtarief een bruto loon te gaan bepalen. Maar zelfs dan zul je nog behoorlijk veel aannames moeten maken.

Wat hiervoor in de praktijk wordt gedaan bij bedrijven is eigenlijk heel simpel. Kijk aan het einde van het jaar naar de totale kosten die de afdeling heeft gemaakt. Deel dat door het aantal gedeclareerde uren, en voila - het bedrijf weet grofweg wat de kosten per uur zijn van mensen in die afdeling voor het volgende jaar.

Kijk vervolgens naar de kosten en inkomsten van het hele bedrijf, deze verhouding bepaald je minimum marge die je wilt bovenop de bovenstaande kostprijs en maakt je minimale uurtarief. Het maximale uurtarief is natuurlijk wat je verkoper eruit weet je slepen in de onderhandelingen.

Dit geeft 2 belangrijke punten, hinten en tips:
- Het bedrijf bepaald dus vanuit de kosten het uurtarief, niet andersom. Vandaar dat niemand een antwoord heeft want dit is extreem bedrijfspecifiek.
- Uurtarief is daarbovenop nog eens extra variabel, er is een minimum (nodig om bedrijf draaiende te houden, bestaande uit de genoemde opdelingen hierboven: gemiddelde uurkosten afdeling + minimale overhead marge), maximum (waarmee je onderhandelingen start, volledig aan de verkopers/marketing afdeling om te bepalen) en wat je gemiddeld krijgt (afhankelijk van hoe goed je marketing en verkopers waren dat jaar).

Door in te zien dat je uurtarief variabel is en uit meerdere onafhankelijke factoren bestaat (punt 2) en dat de kosten per persoon/afdeling/locatie/bedrijf/... anders zijn en dus ook compleet variabel, weet je dat je nooit vanuit uurtarief een brutoloon kunt gaan bepalen.

Immers krijg je dan 1 formule met enorm veel variabele (=onbekende) factoren, en dat valt nooit op te lossen. Een formule met 1 onbekende kun je uitrekenen, maar jij neigt naar een formule met slechts 1 bekende waarde, en dat valt nooit te doen.

[ Voor 25% gewijzigd door Xanaroth op 30-05-2015 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Xanaroth schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 15:04:
Even een simpel praktijk voorbeeld, aangezien iedereen je hetzelfde blijft en je weigert dit te geloven.
Ik stel je uitgebreide uitleg op prijs. Maar de conclusie trekken dat ik iets weiger vind ik wel merkwaardig. Er zit namelijk zowel een waardeoordeel als een aanname in deze uitspraak.

Probeer eens iets constructiever te zijn. ;)
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:06:
Nog steeds onbekend, want zoals ik aangaf, zijn bepaalde afdrachten afhankelijk van wat er met de werknemer is afgesproken, welk CAO de arbeidsovereenkomst onder valt etc.

Je komt in elk geval uit op: 65 - 6 - 5 - 2,5 = 51,5 = brutosalaris + wettelijke werkgeverslasten.

Dan kun je hier wel wat spelen om er achter te komen welk brutosalaris leidt tot een bedrag van 51,5: http://www.berekenhet.nl/...loonkosten-werkgever.html
Bepaalde afdrachten vallen inderdaad soms onder een CAO. Maar in een aantal gevallen ook binnen een bedrijfstak. Ben er achter gekomen dat bijvoorbeeld uitzendbureaus hier bewust mee schuiven. Hierdoor verschuiven ook de verplichtingen. De kosten worden hierdoor in verschillende percentages uitgedrukt.

Heb mij laten vertellen dat bijvoorbeeld ziekteverzuim in de ene bedrijfstak hoger is dan in de andere. Een hoger ziekteverzuim betekent een hogere verplichte afdracht en daarmee een lager brutoloon. Hoe dat precies zit en welke bedrijfstak of welke afspraak gunstiger is, is voor mij onbekend. Misschien kan iemand dat hier uitleggen.

Ik dacht hiervoor namelijk dat iedereen onder dezelfde uitzendbranche CAO viel. Daar zitten dan ook weer verschil in.
JackBol schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 14:21:
[...]

Laten we even uitgaan van de volgende wettelijke werkgeverslasten:
Vakantiegeld: 8% (de facto standaard in Nederland)
ZVW + Werknemersverzekering: +/- 20% (indicatief)

€65 - wat je hierboven aangeeft is €51,5.
Dat betekent dus dat €51,5 = 128% van bruto loon.
100% is dus +/- €40. 40x180 uur per maand is dus ongeveer €7600 bruto maandloon.

Dit geldt overigens alleen in de hypothetische situatie die je hierboven beschrijft.
€40 brutoloon niet realistisch als je voor €65 wordt weggezet door je werkgever.
Mee eens. Zeker onrealistisch.

Ook even hypothetisch en kort door de bocht. Stel een werkgever heeft te maken met deze kosten als hij mensen vast in dienst heeft. Voordat sommige mensen weer beginnen te schreeuwen. Er kan inderdaad een verschil zitten tussen €65 per uur wat de werkgever berekent en wat de werknemer als brutoloon krijgt.

Bruto krijgt volgens jouw berekening de werknemer €7600 bij €40 brutoloon per uur. Stel de werknemer krijgt de helft namelijk €3800 bruto maandloon bij €20 brutoloon per uur.

Nu neemt de werkgever deze mensen aan op basis van een payroll constructie. Stel de werkgever betaalt dan minder en heeft nu ineens flexibele mensen aan het werk. Bijvoorbeeld een kwart minder
€48,75 per uur in plaats van €65 per uur. En de werkgever kan per dag het contract opzeggen. Daarnaast verdient de ingehuurde hetzelfde salaris of misschien wel meer. Dan zijn de kosten voor de werkgever alsnog gedaald.

Misschien gebeurt het wel zo http://nos.nl/artikel/204...-gemeenten-ongewenst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

Radical1980, waarom wil je dit eigenlijk weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

deadinspace schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:27:
Of belangrijker, waarom denk je dat hij die vraag die al 400 keer gesteld is nu wel beantwoord? :P

Het is dat de orginle vraag een grappige vraag is en op zich een interessante discussie. Maar getuige dit stukje arrogantie op een extreem constructief en geduldig uitgelegd bericht, denk ik niet dat je hier antwoord op gaat krijgen. TS komt hier alleen voor eigen gewin, net bepaald constructief:
Ik stel je uitgebreide uitleg op prijs. Maar de conclusie trekken dat ik iets weiger vind ik wel merkwaardig. Er zit namelijk zowel een waardeoordeel als een aanname in deze uitspraak.

Probeer eens iets constructiever te zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
deadinspace schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:27:
Om inzicht te krijgen in het verschil tussen uurtarief en bruto salaris. Wat er wordt afgedragen en waarvoor. Om daarmee de discussie omtrent werkgeverslasten op basis van inhoud kunnen te voeren. Met inhoud bedoel ik dan de verplichte werkgeverslasten op de cent nauwkeurig. In plaats van de werkgeverslasten zijn "te hoog". Dat is namelijk hetzelfde als mijn salaris is "te laag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
JvS schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:29:
[...]

Of belangrijker, waarom denk je dat hij die vraag die al 400 keer gesteld is nu wel beantwoord? :P

Het is dat de orginle vraag een grappige vraag is en op zich een interessante discussie. Maar getuige dit stukje arrogantie op een extreem constructief en geduldig uitgelegd bericht, denk ik niet dat je hier antwoord op gaat krijgen. TS komt hier alleen voor eigen gewin, net bepaald constructief:

[...]
Je vindt de discussie interessant maar komt vervolgens met allerlei aannames, waardeoordelen en abstracte uitspraken zonder dit te concretiseren. Volgens mij maak je hier juist een discussie mee kapot. En ik ben juist gewend dat je in stappen steeds dichter bij het goede antwoord komt c.q. een puzzel oplost.

Het kan natuurlijk zijn dat je een ander antwoord zoekt maar ik heb in mijn ogen het antwoord op de waarom vraag toch echt gegeven.
Radical1980 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:07:
Tot op zekere hoogte werkt dat. Als je vanuit een bekend brutoloon wilt terug rekenen.

Het kan ook zijn dat je bedoelt waarom ik geïnteresseerd ben in de werkgeverslasten? Is dat misschien wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Radical1980 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 20:59:
[...]
Om inzicht te krijgen in het verschil tussen uurtarief en bruto salaris. Wat er wordt afgedragen en waarvoor. Om daarmee de discussie omtrent werkgeverslasten op basis van inhoud kunnen te voeren. Met inhoud bedoel ik dan de verplichte werkgeverslasten op de cent nauwkeurig. In plaats van de werkgeverslasten zijn "te hoog". Dat is namelijk hetzelfde als mijn salaris is "te laag".
Met wie wil je die discussie hebben? Met een volksvertegenwoordiger? Dan kan ik er nog in komen.

Met je werkgever? Geen schijn van kans. Als ik werkgever was en een werknemer kwam mij even de les lezen over werkgeverslasten zou ik hem vertellen dat hij zich met z'n eigen zaken moet bemoeien.
Overigens zouden werkgeverslasten ook los moeten staan van je salaris. Je gaat echt niet meer salaris krijgen door je baas te zeggen dat hij z'n geld uitgeeft aan de verkeerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er is gewoon geen direct verband tussen een uurtarief en brutoloon. Net als dat je niet de inkoopprijs van een product kan bepalen op basis van de verkoopprijs.

Een uurtarief is de verkoop prijs van 1 uur en je brutoloon is de inkoop prijs van een aantal uur.

Als je de lasten voor de werkgever wil bediscussiëren dan is het genoeg om te kijken naar netto-, brutoloon en de totale werkgeverslasten (dus zonder winst, reserveringen, overhead, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:49
Een uurtarief bestaat uit een hele hoop variabele factoren en is dus niet zomaar te berekenen.

Wat je wel kan doen is in de jaarcijfers opzoeken wat de operationele winst en omzet zijn.
Dan kun je makkelijk* de marge uitrekenen.

Als je dan je die marge aftrekt van je uurtarief (wat de klant voor je betaalt) dan kom je redelijk in de buurt van de personeelskosten.

*Bij een bedrijf(of afdeling) dat voornamelijk diensten verleend.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 23:44

deadinspace

The what goes where now?

[...]
Met welk doel wil je dat inzicht krijgen, en met wie wil je die discussie kunnen voeren?

Ik krijg de indruk dat je te horen hebt gekregen wat voor een uurtarief je baas voor jou vraagt, en dat je probeert te achterhalen of dit in verhouding tot jouw brutoloon staat. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 23:27
[...]
Dat is sowieso niet te bepalen. De werkgeverslasten bestaan aan meerdere componenten, waarbij een deel verplicht via het UWV gaat en een deel privaat te verzekeren is ipv via het UWV, maar dus wel verplicht.

Daarnaast hangen de premies die vanuit het UWV bepaald worden af van de branche waarin je werkzaam bent als werkgever en afhankelijk van je bedrijfsgrootte/ brutoloonsom. Daar hangt namelijk vanaf of premies deels individueel vastgesteld worden of collectief.
Daarnaast wijzigen die premies ook jaarlijks en gaan ze over maximaal de eerste 50k salaris. (parttime of fulltime maakt niet uit)

Dan heb je nog de pensioenbijdrage van de werkgever, die hangt o.a. af van het type pensioenverzekering, mogelijk van de leeftijd en gaat niet over de eerste ~12k en tot maximaal 100k, en deze getallen zijn worden gecorrigeerd naar parttime salarissen.

[ Voor 16% gewijzigd door rik86 op 09-06-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
JackBol schreef op maandag 08 juni 2015 @ 22:05:
[...]

Met wie wil je die discussie hebben? Met een volksvertegenwoordiger? Dan kan ik er nog in komen.

Met je werkgever? Geen schijn van kans. Als ik werkgever was en een werknemer kwam mij even de les lezen over werkgeverslasten zou ik hem vertellen dat hij zich met z'n eigen zaken moet bemoeien.
Overigens zouden werkgeverslasten ook los moeten staan van je salaris. Je gaat echt niet meer salaris krijgen door je baas te zeggen dat hij z'n geld uitgeeft aan de verkeerde dingen.
Heb er trouwens nog niet aan gedacht om een discussie hier over te voeren met een volksvertegenwoordiger maar je brengt mij wel op een idee. :)

Heb in het verleden wel discussies gevoerd met werkgevers over werkgeverslasten. Maar dit had voornamelijk te maken met eigen keuzes in overhead kosten zoals huisvesting en ondersteunende functies. Dus niet het verplichte gedeelte. Maar dit was vóór de crisis van 2008.
deadinspace schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:47:
[...]

Met welk doel wil je dat inzicht krijgen, en met wie wil je die discussie kunnen voeren?

Ik krijg de indruk dat je te horen hebt gekregen wat voor een uurtarief je baas voor jou vraagt, en dat je probeert te achterhalen of dit in verhouding tot jouw brutoloon staat. Klopt dat?
Er is geen gepland gesprek maar toch regelmatig kom ik terecht in discussies omtrent kosten voor werk of arbeid. Soms gaat het gesprek snel de kant op richting alleen de werkgeverslasten. Want die zijn in Nederland ten aanzien van andere landen zoals bijvoorbeeld Duitsland, Polen of Roemenië hoger. Wordt gesuggereerd...

Dat is incorrect. Ik zal bijna zeggen dat geen enkel uurtarief in verhouding tot het brutoloon staat. Het hele idee van mensen inlenen, is tegenwoordig bijna volledig digitaal. Kijk bijvoorbeeld naar hoe uitzendbureaus tegenwoordig werken in vergelijking tot circa tien jaar geleden. Of hoe opdrachten in de markt worden gezet. Wat zijn dan de lasten van een detacheerder of uitzendbureau op zo'n moment dan?

Wat betreft de reacties op het achterhalen van die werkgeverslasten. Heb een overzicht van iemand gekregen als voorbeeld van een aantal stelposten. Helaas heb ik geen percentages:
  • Herverzekering ZW
  • Wachtgeld (wettelijk)
  • AWF (wettelijk)
  • WAO (wettelijk)
  • Whk (wettelijk)
  • Werkgeversheffing Zvw (wettelijk)
  • Reservering vakantiegeld
  • Reservering vakantiedagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Radical1980 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:03:
[...]
Dat is incorrect. Ik zal bijna zeggen dat geen enkel uurtarief in verhouding tot het brutoloon staat. Het hele idee van mensen inlenen, is tegenwoordig bijna volledig digitaal. Kijk bijvoorbeeld naar hoe uitzendbureaus tegenwoordig werken in vergelijking tot circa tien jaar geleden. Of hoe opdrachten in de markt worden gezet. Wat zijn dan de lasten van een detacheerder of uitzendbureau op zo'n moment dan?
Dat laatste is nu al honder keer verteld...

Dat een gedeelte van de werkzaamheden nu geautomatiseerd verloopt wil niet zeggen dat er geen overhead meer is. Je haalt wat meer werk bij een secretaresse weg, maar geeft aan de andere kant weer meer uit aan de ICT-infra en het beheer hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Question Mark schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:24:
[...]

Dat laatste is nu al honder keer verteld...
Wilde je in eerste instantie gelijk geven. Maar jouw reactie is bij nader inzien op meerdere manieren te interpreteren.

Het is mij onbekend wat je hier mee bedoelt en waar op je reageert.

[ Voor 34% gewijzigd door Radical1980 op 15-06-2015 17:18 . Reden: Reactie is op meerdere manieren uit te leggen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Radical1980 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 17:11:
[...]
Het is mij onbekend wat je hier mee bedoelt en waar op je reageert.
Ik reageerde even op je laatste vraag:
[...]
Wat zijn dan de lasten van een detacheerder of uitzendbureau op zo'n moment dan?
In dit topic zijn nu al aardig wat punten opgenoemd die allemaal onder de noemer overhead, marge of iets dergelijks kunnen vallen. Ik quote even een willekeurige:
bszz schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 18:08:
[...]
-Daadwerkelijk voor opdrachtgever gewerkte uren
-Adminstratiekosten/kantooruren/overhead of hoe je het ook wilt noemen
-Vakantiegeld en dertiende maand
-Sociale premies
-Pensioenpremie
-Ziekteverzuim
-Verzekeringen en niet verzekerde risico's (bijvoorbeeld langdurige arbeidsongeschiktheid)
-Secundaire arbeidsvoorwaarden
-Opleiding/training/bijscholing
-Eventuele lease- of reiskostenregeling
-Faciliteiten zoals laptop, telefoon, etc.
Je stelt in mijn ogen nu alweer dezelfde vraag, maar het antwoord blijft hetzelfde. Er zijn legio lasten (te verzinnen) die een werkgever mee kan nemen in zijn berekening bruto salaris <-> uurtarief. Er is alleen geen standaard formule voor. En dat probeert men nu al een paar pagina's uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het is ook voor ieder bedrijf anders en heeft ook met de winstdoelstellingen en de markt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Herverzekering ZW
  • Wachtgeld (wettelijk)
  • AWF (wettelijk)
  • WAO (wettelijk)
  • Whk (wettelijk)
  • Werkgeversheffing Zvw (wettelijk)
  • Reservering vakantiegeld
  • Reservering vakantiedagen
Zoals ik al eerder aangaf, heel veel van die wettelijke werkgeverslasten zijn variabel. Afhankelijk van bedrijfsgrootte, branche en historische instroom in o.a. WIA, WW etc van de betreffende werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Question Mark schreef op maandag 15 juni 2015 @ 20:25:
[...]

Ik reageerde even op je laatste vraag:

[...]

In dit topic zijn nu al aardig wat punten opgenoemd die allemaal onder de noemer overhead, marge of iets dergelijks kunnen vallen. Ik quote even een willekeurige:

[...]

Je stelt in mijn ogen nu alweer dezelfde vraag, maar het antwoord blijft hetzelfde. Er zijn legio lasten (te verzinnen) die een werkgever mee kan nemen in zijn berekening bruto salaris <-> uurtarief. Er is alleen geen standaard formule voor. En dat probeert men nu al een paar pagina's uit te leggen.
Helder verhaal.

Maar 'de te verzinnen legio lasten' is iets anders dan de wettelijke lasten. Klaarblijkelijk is er geen standaard formule voor de wettelijke lasten. Hoe kan het dat er geen standaard formule voor wettelijke lasten is? En als er geen standaard formule voor wettelijke lasten is, hoe rekent een HR of P&O afdeling, een salarisadministrateur, een uitzendbureau etc. dit uit?

Maar 'men' probeert continu de discussie richting 'de te verzinnen legio lasten' te duwen. In mijn optiek is dat juist een verzonnen iets. Je verzint immers bovenop de wettelijke lasten iets anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
rik86 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:30:
[...]

Zoals ik al eerder aangaf, heel veel van die wettelijke werkgeverslasten zijn variabel. Afhankelijk van bedrijfsgrootte, branche en historische instroom in o.a. WIA, WW etc van de betreffende werkgever.
Kan het volgens jou dan zo zijn dat uitzendbureau x en uitzendbureau y voor de zelfde functie verschillende wettelijke afdrachten kunnen berekenen? Door bijvoorbeeld dezelfde functie in een andere branche onder te brengen? En dat juist in die branche minder mensen in bijvoorbeeld WIA, WW stromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Uitzendbureaus brengen geen wettelijke afdrachten in rekening bij een opdrachtgever. Die rekenen een kostprijs. Een deel van die kostptrijs bevat wettelijke afdrachten en een ander deel de overige kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Radical1980 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:27:
[...]
Kan het volgens jou dan zo zijn dat uitzendbureau x en uitzendbureau y voor de zelfde functie verschillende wettelijke afdrachten kunnen berekenen? Door bijvoorbeeld dezelfde functie in een andere branche onder te brengen? En dat juist in die branche minder mensen in bijvoorbeeld WIA, WW stromen?
Ja, niet op de manier zoals jij zegt, maar je kan ervoor kiezen als bedrijf om bepaalde verplichte verzekeringen privaat te doen in plaats van via t publieke bestel, en dat leidt tot verschillende premies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
JvS schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:41:
Uitzendbureaus brengen geen wettelijke afdrachten in rekening bij een opdrachtgever. Die rekenen een kostprijs. Een deel van die kostptrijs bevat wettelijke afdrachten en een ander deel de overige kosten.
Door de kostprijs te drukken, is het dan toch mogelijk om goedkoper aan te bieden? De hoogte van de wettelijke afdracht kan dan toch verschillen?
rik86 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:29:
[...]

Ja, niet op de manier zoals jij zegt, maar je kan ervoor kiezen als bedrijf om bepaalde verplichte verzekeringen privaat te doen in plaats van via t publieke bestel, en dat leidt tot verschillende premies.
Die premies is inderdaad wel een interessante invalshoek.
Maar ik heb ook ergens begrepen dat men soms kan kiezen onder welke CAO er wordt ingeleend. Dat kan bijvoorbeeld onder de ABU-CAO maar soms ook onder een andere CAO. Waar inderdaad dan weer de wettelijke verplichtingen anders zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de ABU-CAO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Radical1980 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 12:22:
[...]
Helder verhaal.

Maar 'de te verzinnen legio lasten' is iets anders dan de wettelijke lasten. Klaarblijkelijk is er geen standaard formule voor de wettelijke lasten. Hoe kan het dat er geen standaard formule voor wettelijke lasten is? En als er geen standaard formule voor wettelijke lasten is, hoe rekent een HR of P&O afdeling, een salarisadministrateur, een uitzendbureau etc. dit uit?

Maar 'men' probeert continu de discussie richting 'de te verzinnen legio lasten' te duwen. In mijn optiek is dat juist een verzonnen iets. Je verzint immers bovenop de wettelijke lasten iets anders...
Er is hier al een formule geplaatst, en die kan je prima hanteren. Maar omdat er veel variabele in staan die je niet kent, kan je dus niet een berekening maken die voor iedereen zou gelden.

Je kan bjivoorbeeld extra lasten verziennen, zoals een pensioenplan bjivoorbeeld. Want het hebben van een pensioenregeling is niet verplicht (in sommige takken van sport wel, omdat het in de CAO staat). En dan is het ook nog de vraag hoe de verdeling van inleg is van de werkgever t/o de werknemer.

Ik heb nog nooit onder een CAO gewerkt, behalve de paar keer dat ik via een uitzendbureau werkte. Ook heb ik nog nooit een pensioenregeling gehad bij een werkgever. En wat je niet aan uitgave hebt, hoef je ook niet aan je klanten door te berekenen.

Ook is het niet wettelijk verplicht om reiskosten aan de werknemer te geven onbelast, de ene werkgever doet het niet, de andere wel. Is de werkgever eigen risicodrager voor de WIA WGA, of betaalt ie een premie aan het UWV? Die kosten zijn ook allemaal anders. Dan heb je nog overwerk, onregelmatigheidstoeslagen, wellicht werkkleding.

Een formule is er dus wel, alleen ken je alle variabale niet om daar voor elke functie ook meer iets nuttigs over te zeggen.

Dus dat de werkgever 60 euro vraagt per uur aan een klant, kan de ene werknemer dan 17 euro bruto krijgen, de andere 2 euro meer, of zelfs 2 euro minder. Allemaal afhankelijk van hoe je onderhandelt, en zeker of de werkgever om personeel staat te springen of niet.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Radical1980 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 17:46:
[...]
Door de kostprijs te drukken, is het dan toch mogelijk om goedkoper aan te bieden? De hoogte van de wettelijke afdracht kan dan toch verschillen?

[...]
Die premies is inderdaad wel een interessante invalshoek.
Maar ik heb ook ergens begrepen dat men soms kan kiezen onder welke CAO er wordt ingeleend. Dat kan bijvoorbeeld onder de ABU-CAO maar soms ook onder een andere CAO. Waar inderdaad dan weer de wettelijke verplichtingen anders zijn ten opzichte van bijvoorbeeld de ABU-CAO?
Premies hangen af van de sectorindeling en die is voor uitzendbureau's volgens mij altijd de sector uitzendbureaus. Maar premies zullen voor de grote uitzendorganisaties verschillen, omdat die (deels) individueel worden vastgesteld/ via het private stelsel verzekerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Ik heb volgens mij iets gevonden wat redelijk goed mijn vraag beantwoord. Het werkt vanuit een uurtarief en laat een bruto en netto berekening zien. Alle afdrachten vinden plaats binnen een uitzend CAO. In dit geval is het NBBU

http://www.hilfort.com/Quote.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is wel heel letterlijk een berekening. Maar als dat je vraag beantwoordt, heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
JvS schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 14:39:
Dat is wel heel letterlijk een berekening. Maar als dat je vraag beantwoordt, heel fijn.
Klopt! In mijn omgeving zijn mensen ook heel blij met deze link. Het wordt ineens heel duidelijk hoe bruto salaris wordt opgebouwd en welke marge er wordt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Radical1980 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:00:
[...]
Klopt! In mijn omgeving zijn mensen ook heel blij met deze link. Het wordt ineens heel duidelijk hoe bruto salaris wordt opgebouwd en welke marge er wordt gehanteerd.
Zolang de mensen in jouw omgeving en jij maar wel begrijpen dat deze tool niets zegt over een andere situatie dan enkel bij Hilfort.

En je kan er zeker niet uithalen welke marge er wordt gehanteerd voor een ander bedrijf/andere situatie dan bij Hilfort.

Het is een heel heel heel grove indicatie, maar die kan je net zo goed uit je duim zuigen als je het bedrijf weet dan is de duimzuigerij waarschijnlijk nog accurater ook.

Zit het bedrijf op een achteraf industrieterrein dan zal de marge hoger zijn dan als het om een bedrijf op de dam in amsterdam gaat.
Is het een bedrijf met 2 man dan zal de marge anders zijn dan als het een bedrijf is met 2000 man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Gomez12 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 13:10:
[...]

Zolang de mensen in jouw omgeving en jij maar wel begrijpen dat deze tool niets zegt over een andere situatie dan enkel bij Hilfort.

En je kan er zeker niet uithalen welke marge er wordt gehanteerd voor een ander bedrijf/andere situatie dan bij Hilfort.

Het is een heel heel heel grove indicatie, maar die kan je net zo goed uit je duim zuigen als je het bedrijf weet dan is de duimzuigerij waarschijnlijk nog accurater ook.

Zit het bedrijf op een achteraf industrieterrein dan zal de marge hoger zijn dan als het om een bedrijf op de dam in amsterdam gaat.
Is het een bedrijf met 2 man dan zal de marge anders zijn dan als het een bedrijf is met 2000 man
Natuurlijk begrijpen die mensen dat. Als jij iets anders hebt waarbij het voor mensen onzichtbare werkgeversgedeelte transparant wordt, laat het dan weten. Bijvoorbeeld doordat jezelf werkgever bent en weet welke lasten je iedere maand aan de fiscus af draagt. Want daar gaat dit onderwerp over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:39

_Arthur

blub

Radical1980 schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 15:29:
en weet welke lasten je iedere maand aan de fiscus af draagt. Want daar gaat dit onderwerp over.
http://www.berekenhet.nl/...loonkosten-werkgever.html

Suc6!

En op basis van jouw urltje en 20euro per uur (en een halve maand salaris als 13e maand genomen), kom je uit op rond de Euro 6838 per jaar netto omzet voor de werkgever. Van dit bedrag mag hij dan nog zijn toko proberen te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 809929

Bedankt voor de positieve reactie,

Wij hebben ons op tweakers aangemeld om vragen van freelancers te beantwoorden.
Deze tool is een van de weinige tools online die deze gegevens laat zien. Dit omdat wij willen laten zien dat wij transparant zijn.

Veel payroll bedrijven in NL bieden bijvoorbeeld geen vast bruto uur / dag / maand tarief. Zij berekenen iedere maand alle gemaakte kosten door, waardoor het salaris maandelijks fluctueert en niet meer te controleren is.

De reacties op dit bericht vragen om een uitleg. Payroll bedrijven zijn onafhankelijk van recruiters en hanteren geen marge, maar administratie kosten per uur / dag / maand. In dit geval 250 Eur pm.

De rest van het All-in tarief bestaat uit inkomstenbelasting en bedrijfs / werknemersverzkeringen. Iedere werkgever heeft deze kosten, dus nu weet je bij een retentie van 45% dat een willekeurige werkgever in NL meer dan 2 keer het salaris voor een medewerker betaald. Uiteraard is de inkomstenbelasting ook afhankelijk van de hoogte van het salaris.

Hopelijk geeft dit wat meer inzicht.......

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 809929 op 30-08-2016 12:03 . Reden: Taal fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:17
Payrollen is toch altijd hartstikke transparant? Procent of 5 voor de dienstverlener en de rest is een breakdown naar premies werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage zvw, brutoloon (en van daaruit de gewone loonstrook).
Pagina: 1