Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Powerline of wifi-kaart?

Pagina: 1
Acties:

• standardNL
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 25-04 15:51
Geachte medetweakers,

Zoals de topictitel al luidt ben ik in dubio over het aanschaffen van een power of een wifi-kaart.
Mijn grootste twijfels liggen bij de snelheid van het internet en de lage input lag.
Ik heb voorheen een powerline kitje gebruikt, maar deze is helaas doorgebrand, door een nog onbekende reden.
Nu zit ik met het feit dat ik een hoge doorvoersnelheid wil bereiken (100Mb/s internet), samen met een lage input-lag, zegge 25- 30ms.
Het probleem is echter dat er op de plek waar mijn computer staat maar 2 stroompunten zijn, welke allebei stevig gebruikt worden, dit zou slecht kunnen zijn als je deze doorlust via een powerline adapter.
Het tweede probleem zal zich waarschijnlijk voordoen bij de wifi-kaart, de PC staat namelijk op de zolderkamer, en de router op de begane grond.
Enige tips hierover zijn welkom! :)

Dit zijn de producten die ik in overweging neem om aan te schaffen, enige aanbevelingen zijn natuurlijk welkom.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,95€ 32,95
1TP-Link TL-WN881ND€ 9,04€ 9,04
1TP-Link AV500 Powerline adapter met geïntegreerd stopcontact Startset€ 37,61€ 37,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 79,60

Mochten er nog vragen zijn dan zijn deze natuurlijk welkom!

Mvg,
standardNL
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

i5 4460 | GTX970 | 8GB RAM

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 14:00
Ik weet niet hoe de performance van die setjes met ingebouwd stopcontact is maar ik betwijfel of je ooit 100Mb/s kan halen met die powerline setjes.

Ik heb zelf de versie van de TP-Link zonder stopcontact, direct aangesloten op 2 stopcontacten, dus zonder extra kabels ertussen. Haal echt met moeite 30Mb/s stabiel. Qua input lag merk ik eigenlijk vrijwel geen verschil.

Kan je ook niet naar de 2de verdieping een kabel trekken? Als je daar ook een accesspoint neerzet heb je waarschijnlijk een prima verbinding op de zolder. Wellicht is dat ook een alternatief.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:49

JT

VETAK y0

Ik heb een goedkoop TP-Link setje en haal met gemak 50mbit :) Dat is de max van m'n internetlijn. Ik denk dat het zeker wel kan maar het is afhankelijk van erg veel factoren.

• Workaholic
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Mijn advies (op volgorde van voorkeur)

1) Bekabeld / CAT6 of hoger
2) WIFI (gebruik goede hardware!)
3) Powerline

Wifi is altijd sneller dan powerline. Ik haal hier met gemak de max van mijn UPC/Ziggo verbinding (200/20).
Betreft dan een Asus AC68u + Asus AC wifi adapter (usb!). Werkt perfect en op langere afstand haal ik nog met gemak 100/20. Eventueel kun je je wifi router nog verplaatsen naar de eerste verdieping (midden van het huis) door deze met een kabel te verlengen ipv beneden.

Destijds ook getest met verschillende powerline adapters maar deze waren voor mij teleurstellend langzaam als ik deze ging vergelijken met AC wifi (of zelfs wifi N met 5ghz)

Hierbij een voorbeeld van mijn verbinding inclusief netwerk kopieeractie vanaf mijn NAS in de meterkast ( het stikt hier van de wifi verbindingen.. ook heb ik niet volledig bereik zoals je kunt zien).

@hieronder

Een stabiele wifi verbinding hoeft niet veel onder te doen voor een bekabeld netwerk. Tuurlijk heb ik ook liever een bekabelde verbinding, maar in de praktijk voor standaard gebruik is het echt meer dan voldoende. Zeker met AC snelheden en goede hardware :).

[Voor 44% gewijzigd door Workaholic op 29-04-2015 19:07]

Mijn V&A aanbod | Imgur of photobucket alternatief voor foto's uploaden http://imgup.nl

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-09 20:07
input-lag heeft niks met je netwerk te maken, maar met je beeldscherm en link-to-panel chip.

Lag is gewoon het engelse woord voor vertraging of achterlopen. De ping is je snelheid, de hoeveelheid MB's die je door de pijp kan duwen is bandbreedte.

Dus, wat je wil, is een lage ping zodat data sneller van een kant naar de andere kant gaat, of een lage wachttijd: lage latency.

Wifi heeft een hoge latency om dat het geen stabiel transport medium heeft en dus constant zal afwijken en veranderen en daar over moet communiceren.

Powerline heeft als het goed werk minder latency om dat er geen constante verandering nodig is zodra de link tot stand gebracht is en niet degradeert.

Qua bandbreedte kan je met WiFi soms meer halen dan een Powerline setje.

Als je gewoon een goede verbinding wil kan je beter gewoon een netwerkkabel trekken.

• standardNL
De AC68 is een mooi kaartje!
Maar alleen een beetje prijzig, de volle 100Mb/s hoef ik niet per se te halen.
Met 50Mb/s ben ik ook al blij.
De WDN-4800 lijkt mij dan een goede tussenweg.

Verder is er helaas geen mogelijkheid om de router 1 verdieping hoger te plaatsen.
Het betreft inderdaad niet de input-lag, maar de ping in ms.
Een kabel trekken naar de 2e verdieping heb ik overwogen, maar dit is een te lastige opgave, en het in mijn ogen niet waard.

Mijn vraag is nu uiteindelijk; is het realistisch te noemen dat je met de WDN4800 ongeveer 50Mb/s kan halen met een lagere ping dan ~30ms?
Vanaf de 2e verdieping naar de begane grond.

Ps. Het moederbord waar deze op aangesloten wordt is een MSI H97 Gaming 3.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Workaholic schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:52:
Mijn advies (op volgorde van voorkeur)

1) Bekabeld / CAT6 of hoger
2) WIFI (gebruik goede hardware!)
3) Powerline

Wifi is altijd sneller dan powerline.
Erg kort door de bocht...
Ik haal hier met gemak de max van mijn UPC/Ziggo verbinding (200/20).
Betreft dan een Asus AC68u + Asus AC wifi adapter (usb!). Werkt perfect en op langere afstand haal ik nog met gemak 100/20. Eventueel kun je je wifi router nog verplaatsen naar de eerste verdieping (midden van het huis) door deze met een kabel te verlengen ipv beneden.

Destijds ook getest met verschillende powerline adapters maar deze waren voor mij teleurstellend langzaam als ik deze ging vergelijken met AC wifi (of zelfs wifi N met 5ghz)
Beide hangen totaal af van je omstandigheden. Heb je een voor powerline handig stroomnet dan kan het zonder meer sneller zijn dan WiFi, maar dan moet je wel appels met appels vergelijken, dus Homeplug AV2 1200 vs WiFi-AC.

Ik heb met dat soort spul snelheden tussen de 25Mbps en 300Mbps gehaald, heb momenteel (tot ik eindelijk eens toekom aan Cat6 te trekken) een Devolo 1200+ set die 75Mbps levert tussen woonkamer waar router/AP staat, een Asus AC87U, en bovenverdieping. Achterin slaapkamer krijg ik zelfs met de AC87U geen stabiele verbinding en als ik al verbinding heb is het max 10Mbps.

Ik heb ook een AC66U ingezet als wireless bridge naar plek bovenaan de trap. Dat was geen succes - wel 200Mbps throughput, maar hoge ping en af en toe (onacceptabel) packetloss. Dus hier is zeker (goede) powerline stabieler dan WiFi-ac.
Een stabiele wifi verbinding hoeft niet veel onder te doen voor een bekabeld netwerk. Tuurlijk heb ik ook liever een bekabelde verbinding, maar in de praktijk voor standaard gebruik is het echt meer dan voldoende. Zeker met AC snelheden en goede hardware :).
Een stabiele WiFi-verbinding niet, maar of je die op kunt zetten is net zo onzeker als of je een stabiele powerline-verbinding kunt maken.

Bovendien hebben we het hier over fors duur spul, jouw genoemde AC68U is EUR 168. Het powerline-setje dat ik noem kost ook al EUR 100. Voor dat bedrag kun je makkelijk op Werkspot iemand inhuren om professioneel Ethernet te leggen. Als je het zelf doet kun je het voor 1/10 van dat bedrag doen. Dat is sowieso goedkoopste en verreweg sneste optie.

Soittakaa Paranoid!

• standardNL
Als ik meerdere reviews lees, dan is de meerderheid het ermee eens dat powerline (over het algemeen) stabieler, sneller en een lagere ms ping heeft dan WiFi.
Dit is natuurlijk wel per huishouden verschillend, aangezien deze gebruik maakt van het stroomnetwerk.
Echter werkte mijn vorige powerline setje (meegenomen van een KPN TV- ontvanger (merk Devolo)), ook perfect op zijn maximale snelheid (17Mb/s :P) met ongeveer 20 tot 35 ms ping.

Dus als ik nu een tussenstand moet geven zeg ik powerline 1 - netwerkkaart 0.
Kan iemand hier 1-1 van maken? :)

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
standardNL schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:20:
Als ik meerdere reviews lees, dan is de meerderheid het ermee eens dat powerline (over het algemeen) stabieler, sneller en een lagere ms ping heeft dan WiFi.
Dit is natuurlijk wel per huishouden verschillend, aangezien deze gebruik maakt van het stroomnetwerk.
Echter werkte mijn vorige powerline setje (meegenomen van een KPN TV- ontvanger (merk Devolo)), ook perfect op zijn maximale snelheid (17Mb/s :P) met ongeveer 20 tot 35 ms ping.

Hier op wifi (Intel AC7260 en Netgear WNDAP360) ongeveer 140Mb/s met 1ms ping naar de router, bij mijn vader met zo'n standaard KPN modem krap 20Mb/s en 20ms ping een verdieping boven de router, hangt er vooral vanaf hoeveel je eraan uitgeeft ;)

Fixing things to the breaking point...

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat wil je meten? Zoals ik 't hier nu lees worden er appels met citroenen vergeleken terwijl er peren in 't kistje liggen :)

Je wil een lage latency (ping?) meten maar geeft niet aan waartussen je die waarde wil gaan meten (PC - Router / PC - Router - "Willekeurig URL") én met wat voor een packetsize je gaat "pingen".

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) "Het algemeen" bestaat niet. Ook al hebben tien van je buren een goede ervaring met powerline, dat garandeert niet dat het bij jou ook goed gaat werken.
2) Ik heb eigenlijk nog nooit een powerline review gezien die ik zelfs maar competent zou noemen, laat staan goed. Neem bijv die van HW.info: ze filteren eerst alle ruis uit hun testopstelling, vervolgens zeggen ze "ruis" toe te voegen, maar enige wat ze doen is 50m kabel eraan hangen, wat nul ruis en alleen wat extra demping toevoegt. Bottom line is dat ze een totaal onrealistisch goede situatie testen. Geen wonder dat resultaten goed zijn :X

Sommige US reviews zijn beter, maar je moet rekening houden met grote verschillen in ontwerp en werking stroomnet tussen landen. NL is redelijk worst-case voor powerline (en WiFi trouwens).

Je moet echt per situatie kijken, dus zelf testen bij jou thuis.
Als een vorige powerline adapter goed werkte is dat een indicatie dat het bij jou goede kans maakt om te slagen - maar bedenk dat die verouderde KPN-zooi maar van 2-30MHz werkte, terwijl de adapters die hogere snelheden halen het spectrum tot minimaal 68MHz. Dat je stroomnet relatief schoon is tot 30MHz wil niet zeggen dat het tot 68MHz schoon is. Bovendien zijn de SNR-eisen van hogere snelheid strakker dan voor dergelijke oude, onambitieuze setjes.

Bedenk dat er een enorm gat gaapt tussen 17Mbps halen en jouw eis van 100Mbps. Dat ga je *echt* niet halen met iets minder dan AV2 1200Mbps spul, wat dus tegen de EUR 100 voor set van twee kost :o

Mbt WiFi hangt het natuurlijk af van je huidige modem/router (haal ik niet helder uit je topicstart), maar wat dan ook je neemt moet 3x3 MiMo hebben om enigszins kans te hebben om door vloeren heen te komen. Idealiter wil je ook externe antennes op kabel die je los van PC kunt plaatsen (vandaar dat de genoemde Asus goed is). Dat ga je echt niet voor veel minder dan EUR 100 halen.

Voor een dubbeltje ga je niet op de eerste rij kunnen gamen. Tenszij je bekabeld doet. 15m Cat6 UTP kost echt max EUR 10.
Nee. Dat kun je alleen zelf. Maar ik blijf erbij:

1) test bij jezelf voordat je conclusies trekt.
2) koop goed spul, dus goede merk (geen Sitecom...) en goede specs (AV2 1200Mbps, iig geen AV2 600Mbps)
3) bedenk dat UTP echt, echt goedkoper en sneller gaat zijn.

Gaming met hoge ping of af en toe connection drops (of het nu over stroomnet of door de lucht) wil je echt niet.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• standardNL
Jaja, ben ik weer.
Nog geen keuze kunnen maken, maar wel even onderzoekje gedaan met de WiFi.
Mijn laptop heb ik op verschillende plaatsen in huis geplaatst, hierbij de resultaten;
Begane grond: 50Mbit Down; 45Mbit Up; 3ms ping
1e verdieping: 40Mbit Down; 35Mbit Up; 3ms ping
2e verdieping: 35Mbit Down; 30Mbit Up; 2ms ping
Op de 2e verdieping is dit tevens op de precieze plek van mijn PC.

Met de kabel op de begane grond haal ik gewoon de 100Mbit Down en Up.
Kan ik hierbij constateren dat de waarden zoals getest ook gelden voor bijvoorbeeld de WDN4800 in mijn PC?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, want jouw laptop heeft een andere NIC met andere antennes. Wat het verschil gaat zijn hangt af van wat in je laptop zit. Als dat een high-end 3x3 MiMo WiFi-n oplossing is, dan ga je best-case dat evenaren met zo'n WDN4800. Heeft je laptop een gare 1x1 SiSo geval, dan is de kans groot dat je een stuk beter presteert met de WDN4800.

Soittakaa Paranoid!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• standardNL
Het is een Acer E5-571 38S4, oftwel een laptopje van 400 eurootjes, dus ik verwacht er niet veel van.
Het gaat hierbij om een Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter.

• standardNL
Hallo mede- tweakers!

Mijn keuze is gemaakt en is momenteel geïnstalleerd!
Bij CoolBlue hadden ze de AV-500 van TP-Link niet, daardoor viel mijn keuze uit naar de Asus PL-E52P DUO.
Mooi uitziend apparaatje met alle standaard dingen die je verwacht van een Powerline.
Met 100Mb/s internet en met het feit dat ik mij op de 2e verdieping bevindt, zet dit powerline setje toch nog het volgende resultaat neer:

2ms ping
40- 50 Mbit Down
40- 50 Mbit Up

Iedereen bedankt voor de hulp, mijn topic kan bij deze gesloten worden.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True