Eenmalig potentiële klanten e-mailen, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:21
Goedemiddag!

Ik ben zelfstandig webdeveloper/-designer en werk vanuit huis. Nu heeft Google laatst naar buiten gebracht dat zij websites die niet mobiel vriendelijk zijn naar beneden duwen in de (mobiele) zoekresultaten. Nu heb ik zo'n beetje van alle bedrijven uit mijn omgeving hun website bezocht om te kijken hoe het met hun website gesteld is. Uit mijn 'onderzoek' blijkt dat (echt waar) 90% gewoon niet mobiel vriendelijk is.

Nu is mijn vraag; mag ik deze bedrijven (eenmalig!) een e-mail sturen om hen erop te attenderen dat hun website niet mobiel vriendelijk is en ze daarom slechter zullen scoren in Google dan websites die dat wel zijn, en daarbij mijn diensten aan bieden om hun website mobiel vriendelijk te maken / opnieuw te bouwen?

Ik ben flink wezen Googelen om erachter te komen of dit is toegestaan volgens de Telecommunicatiewet, maar alles wat ik tegenkom gaat over het sturen van nieuwsbrieven. Ik ben niet van plan om ze periodiek aan te schrijven. Het betreft dus slechts een eenmalige actie.

Wie kan mij hierbij helpen?

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:22

Cyphax

Moderator LNX
Je wilt zonder toestemming mailen met een commercieel doel. Dat is eigenlijk altijd spam, en dat mag niet. In de praktijk kom je er wel mee weg als je een handjevol van die mails verstuurt, maargoed.

Misschien heb je iets aan de reacties in dit topic op een ander forum waar ongeveer dezelfde vraag gesteld wordt. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Of je leest Regels voor verzenders van e-mailberichten en/of Veelgestelde vragen over het versturen van e-mailberichten even bij de autoriteit die erover gaat ;) Iets met rechtstreeks uit de muil van 't paard ofzo :P

Dat je er waarschijnlijk geen miljoenenboete voor krijgt als je 25 bedrijfjes in de omgeving spammed is een tweede. Maar daarmee praat ik 't niet goed; als ik ergens een grafhekel aan heb is 't wel dit soort ongevraagde berichten (ja, spam ja) en juist reden om niet met zo'n bedrijf in zee te gaan. Maar dat ben ik.

[ Voor 70% gewijzigd door RobIII op 29-04-2015 17:56 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
Bedankt voor jullie reacties :-)

Het gaat om hooguit 40-50 e-mailadressen die ik in twee delen wil versturen (eerst kijken wat de ene helft doet).

Daarnaast hebben ze het er op de pagina's die @Roblll linkt (die ik ook had gevonden), over een mogelijkheid tot afmelden e.d. Maar in mijn geval niet van toepassing, want ik ga ze niet opnieuw mailen, slechts één keer.

@Cyphax Thanks, ik zal dat topic eens doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:19
Het is SPAM dus mag niet. Daarnaast lijkt mij het persoonlijker en daarmee grotere kans op succes als je er een belletje aan waagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

croxz schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:23:
Het is SPAM dus mag niet. Daarnaast lijkt mij het persoonlijker en daarmee grotere kans op succes als je er een belletje aan waagt.
Ook via de telefoon is het spam: http://www.rijksoverheid....elefonie/regels-voor-spam

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:48
Het hangt er volgens mij wel vanaf hoe je het brengt... Als je belt van "Goh, ik wil je een website verkopen" of van "Beste """", het is mij opgevallen dat uw website niet mobiel vriendelijk is en zou u daarom een paar vragen willen stellen en aan het einde vraag je van "zou ik u de details van dit gesprek kunnen sturen met eventuele oplossingen""

Dat zou niemand dat als spam ontvangen maar eerder als hulp. Via Tweakers zal iedereen zeggen "spam" dit en "spam" dat. In de praktijk valt dit echter heel vaak mee en vooral de zzp-er zal het enorm waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Exception schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:02:
de pagina's die @Roblll linkt (die ik ook had gevonden)
Fijn als je dat in je topicstart zet; hoef ik m'n tijd niet te verknoeien met linkjes zoeken en reageren...
Exception schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:02:
Maar in mijn geval niet van toepassing, want ik ga ze niet opnieuw mailen, slechts één keer.
Dat boeit niet; je mag (in essentie) alleen mailen (of bellen of anderszins "lastig vallen") als je een klantrelatie hebt.
da_PSI schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:32:
Het hangt er volgens mij wel vanaf hoe je het brengt...
Dat zal de OPTA ACM roesten. Die prikken daar heus wel door heen.
da_PSI schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:32:
In de praktijk valt dit echter heel vaak mee en vooral de zzp-er zal het enorm waarderen.
Ik ken anders genoeg ZZP'ers die daar anders over denken.

Kijk; de regelgeving is er niet voor niets. Dat er (in de praktijk) weinig mee gebeurt en dat je met 40-50 spammailtjes allicht wegkomt is een tweede. Maar ik denk dan maar zo: je maakt 't (globale) probleem er ook niet minder door door, net als iedereen, gewoon die regels aan je laars te lappen.

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 29-04-2015 18:34 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
RobIII schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:49:
Maar daarmee praat ik 't niet goed; als ik ergens een grafhekel aan heb is 't wel dit soort ongevraagde berichten (ja, spam ja) en juist reden om niet met zo'n bedrijf in zee te gaan. Maar dat ben ik.
Idem

Ow wacht, gericht een bedrijf persoonlijk contacteren via mail met het verzoek om een kopje koffie te doen om over hun website te praten is natuurlijk iets anders dan 50 bedrijven dezelfde mail sturen.

Wij zijn 2 jaar geleden begonnen (web/app) en we hebben op die manier ons netwerk op gebouwd, door gewoon ongedwongen kopjes koffie (en interviews) te doen bij bedrijven die wij interessant vinden. (telefonische contact gezocht, via web formulieren, via mail maar bovenal persoonlijk). Moet ik wel de kanttekening plaatsen dat wij nooit iets verkochten in die gesprekken.

[ Voor 48% gewijzigd door eL_Jay op 29-04-2015 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
RobIII schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:32:
[...]

Fijn als je dat in je topicstart zet; hoef ik m'n tijd niet te verknoeien met linkjes zoeken en reageren...
Volgens mij staat er in mijn topicstart dat ik flink aan het Googelen geweest ben en veel informatie had gevonden over nieuwsbrieven. Er wordt zover ik kan zien nergens gesproken over een eenmalig bericht. Als ik al deze linkjes hier moest posten waren we al op de volgende pagina.

Misschien is het verstandiger dat ik ondernemers e-mail met daarin de vraag of ik hen vrijblijvend mag adviseren. En dan hopen dat er uit dit advies een opdracht ontstaat.
eL_Jay schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:35:
[...]
Ow wacht, gericht een bedrijf persoonlijk contacteren via mail met het verzoek om een kopje koffie te doen om over hun website te praten is natuurlijk iets anders dan 50 bedrijven dezelfde mail sturen.
Goede tip! Hier ga ik eens over nadenken. Thanks :)

[ Voor 21% gewijzigd door Exception op 29-04-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Exception schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:37:
Volgens mij staat er in mijn topicstart dat ik flink aan het Googelen geweest ben en veel informatie had gevonden over nieuwsbrieven. [...] Als ik al deze linkjes hier moest posten waren we al op de volgende pagina.
En toch is dat precies de bedoeling ;) (Quickstart)
5: Geef daarna aan wat je al geprobeerd hebt om zelf tot een oplossing te komen.
Een duidelijke omschrijving geven van dingen die je al geprobeerd hebt voorkomt ook dat mensen tips geven die voor jou oude koek zijn
Misschien is het verstandiger dat ik ondernemers e-mail met daarin de vraag of ik hen vrijblijvend mag adviseren. En dan hopen dat er uit dit advies een opdracht ontstaat.
De inhoud van 't bericht ("mag ik je vrijblijvend informeren" of "je site is pet, ik heb een oplossing voor je" of "kan ik eens op de koffie komen, misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen") boeit niet; het blijft net zo goed spam. Je pakt 't alleen anders in.
Er wordt zover ik kan zien nergens gesproken over een eenmalig bericht.
Dat komt omdat 't geen kont uitmaakt of 't eenmalig is of 3 keer per dag. Eén "V!4GRA" of "CI@LIS" mail is ook spam ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 29-04-2015 18:45 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Denk er ook aan dat Google zelf ook uitgebreide mails rond stuurt naar deze websites om ze te informeren over de stand van zaken. Dus behulpzaam ben je voor de meeste niet, je komt echt alleen om werk schooien. Ook bij mij zou je gelijk in de prullenbak belanden :P

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
Spike_wolf schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:41:
Denk er ook aan dat Google zelf ook uitgebreide mails rond stuurt naar deze websites om ze te informeren over de stand van zaken.
Mits de website eigenaar daar toestemming voor gegeven heeft natuurlijk :X
Er zijn er een paar die nog op "geocities"-achtige systemen draaien, en totaal geen verstand hebben van SEO of een partij hebben die dit voor ze in de gaten houdt ben ik bang

Ik ga eens wat andere manieren bedenken om dit aan te pakken. Desnoods stuur ik ze een e-mail om een afspraak te maken en samen naar hun website te kijken hoe deze verbeterd kan worden. Dat ze uiteindelijk met mij in zee gaan is dan natuurlijk hun keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door Exception op 29-04-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou ze dan gewoon bellen, dat komt veel professioneler over en is ook wat ik op de helpdesk vaak had, heb er nooit email van bedrijven langs zien komen, die pakte ons spamfilter er direct uit en werd nooit in de emailclient getoont.

Ik zet zelf elk bedrijf waar ik spam van krijg direct op de blacklist van m'n mailserver, ontvang ik voortaan niks meer van ze en doe ik ook geen zaken meer met ze...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
Blijkbaar dus een minder goed idee dan ik dacht. Bedankt voor de info jongens! d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Exception op 29-04-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
RobIII schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:32:
Dat boeit niet; je mag (in essentie) alleen mailen (of bellen of anderszins "lastig vallen") als je een klantrelatie hebt.
Hoe kan de Postcodeloterij er dan mee wegkomen dat ze mij elke paar maanden blijven lastigvallen?

Ik meende dat "spam" aan bedrijven wel toegestaan is, maar kan zo snel geen bron vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
RemcoDelft schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:02:
[...]
Hoe kan de Postcodeloterij er dan mee wegkomen dat ze mij elke paar maanden blijven lastigvallen?
Volgens mij omdat dit geadresseerde post is (jouw naam staat erop, dus NEE NEE stickers hebben geen zin) en dit valt niet onder de telecomwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geadreeseerde spam is ook spam ;)

Edit: Hmm... brief staat niet genoemd op de link van de overheid die ik eerder postte, dus blijkbaar is dat geen spam... Naja, ik stuur de bende toch wel terug, met extra troep er bij...

[ Voor 74% gewijzigd door RaZ op 29-04-2015 19:11 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:53

Osxy

Holy crap on a cracker

RemcoDelft schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:02:
[...]

Ik meende dat "spam" aan bedrijven wel toegestaan is, maar kan zo snel geen bron vinden.
Je hebt mogelijk ooit ergens een klantrelatie gehad met of de Postcodeloterij (of via proxy, maar dat maakt het verhaal al stuk lastiger).

Er zijn genoeg manier waarop je op de "spam" lijsten terecht komt echter zijn er ook genoeg manieren er vanaf te komen (postfilter.nl, belmenietregister etc).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Inderdaad, een ongesolliciteerde aanbieding is een ongesolliciteerde aanbieding: of je nu per e-mail, telefoon of aan de deur wordt benaderd. Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat een e-mail hoogstwaarschijnlijk ongelezen wordt verwijderd. Terwijl als je met een persoonlijk telefoontje, of even langs lopen, aantoont je verdiept te hebben in de situatie van de persoon en daar een afgestemd voorstel voor hebt, wel kans maakt om een klant te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Osxy schreef op woensdag 29 april 2015 @ 19:12:
Er zijn genoeg manier waarop je op de "spam" lijsten terecht komt echter zijn er ook genoeg manieren er vanaf te komen (postfilter.nl, belmenietregister etc).
Belmenietregister wil ik me niet bij registreren, ik wil namelijk alleen door de postcodemafia niet gebeld worden. De rest mag me bellen.
Als ik overdag een gemiste oproep van een onbekend nummer heb, bellen ze 's avonds weer. Ik neem dan op met "Met de postcodeloterij"... De overheid zou het heel simpel moeten verbieden voor telemarketeers om met onbekend nummer te bellen. Laat ze bellen met een leesbare naam als afzender (technisch mogelijk bij SMS), en een 0800-afzender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:46
Dus ik begrijp nu eigenlijk dat koude verkoop (of acquisitie of hoe je het ook noemen wilt) eigenlijk gewoon nooit mag?
Want als een bedrijf benaderen als verkoper van wat dan ook altijd als spam beoordeelt wordt (als je nog geen zakelijke relatie hebt) en iedereen zich daar netjes aan moet houden, dan kan denk half zakelijk Nederland de bedrijven wel sluiten en komen nieuwe bedrijfjes nooit meer van de grond.
Je kan immers nooit een zakelijke relatie opbouwen op die manier.

Er zal wel ergens een middenweg zijn toch?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

Het hele probleem in dit hele topic is dat iedereen uit gaat van communicatie bedrijf -> Consument. Alle linkjes die hier gepost zijn hebben daar betrekking op. (Linkjes naar ACM: Authoriteit CONSUMENTEN Markt)

De regels bedrijf->bedrijf zijn echter een compleet ander verhaal. In die communicatie is nagenoeg alles toegestaan! Cold canvassing is nogsteeds een normale, volledig legale, manier om klanten te werven. Je hebt nogsteeds de mogelijkheid om de KVK te vragen naar de adressen van alle lokale bedrijven en je hebt nogsteeds het recht om die vervolgens allemaal aan te mailen, schrijven, faxen, bellen, zonder enige wettelijke belemmering!

En nee, daarmee kom je niet op een spamlijst, daarmee kun je niet aangeklaagd worden, daarmee gaat noch de OPTA, noch de ACM, noch enige andere vorm van overheidsorganisatie je vertellen dat je iets fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Croga schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:12:
Het hele probleem in dit hele topic is dat iedereen uit gaat van communicatie bedrijf -> Consument. Alle linkjes die hier gepost zijn hebben daar betrekking op. (Linkjes naar ACM: Authoriteit CONSUMENTEN Markt)

De regels bedrijf->bedrijf zijn echter een compleet ander verhaal. In die communicatie is nagenoeg alles toegestaan! Cold canvassing is nogsteeds een normale, volledig legale, manier om klanten te werven. Je hebt nogsteeds de mogelijkheid om de KVK te vragen naar de adressen van alle lokale bedrijven en je hebt nogsteeds het recht om die vervolgens allemaal aan te mailen, schrijven, faxen, bellen, zonder enige wettelijke belemmering!
Voor zover ik weet is het onwaar wat je hier schrijft maar als je dit kunt onderbouwen met een bron vind ik dat wel interessant. Ook B2B is gewoon spam als je ongevraagd mailt.

'k Heb jaren aan een pakket gewerkt voor e-mailmarketing en ironisch genoeg kwamen veel klanten bij ons toch nog via koude acquisitie binnen (terwijl je op van die bedrijvencontactendagen uiteindelijk weinig klanten overhield, ondanks het persoonlijk contact dat je op dat moment had). Om te voorkomen dat onze vaste verbinding werd afgesloten deed de verkoper dat via van die 3g-dongles van KPN en T-Mobile. :+
Morelleth schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:05:
Dus ik begrijp nu eigenlijk dat koude verkoop (of acquisitie of hoe je het ook noemen wilt) eigenlijk gewoon nooit mag?
Als je toestemming hebt mag het uiteraard wel, als je het maar kan aantonen. Maar inderdaad; het mag niet, maar het is tegelijkertijd nog wel heel gebruikelijk.
Ook mag je bijvoorbeeld oud-klanten nog een tijd blijven mailen.

Nog ter aanvulling: http://www.frankwatching....r-regelgeving-doorbroken/
Als je digitale marketing interessant vindt is het wel een aanrader om je te abonneren op de nieuwsbrief van Frankwatching.

[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 30-04-2015 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En nee, daarmee kom je niet op een spamlijst,
Ben nog onderbouwing aan het zoeken welke niet op consumenten slaat inderdaad maar wat de spamlijst betreft zijn bijv. Spamhaus *nogal* gevoelig, daar hoef je geen moeite voor te doen om op dat soort lijsten te komen ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 16:19

Croga

The Unreasonable Man

Cyphax schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:03:
Voor zover ik weet is het onwaar wat je hier schrijft maar als je dit kunt onderbouwen met een bron vind ik dat wel interessant. Ook B2B is gewoon spam als je ongevraagd mailt.
Nogmaals: Er is in het hele topic nog geen enkel voorbeeld geweest wat stelt dat dit niet zo is. Alle voorbeelden die aangehaald worden gaan expliciet over B2C verkeer. Het feit dat er geen voorbeelden over B2B gevonden kunnen worden maakt het sterk aannemelijk dat er geen regels zijn die dit verkeer beperken.
Als je toestemming hebt mag het uiteraard wel, als je het maar kan aantonen. Maar inderdaad; het mag niet, maar het is tegelijkertijd nog wel heel gebruikelijk.
Ook mag je bijvoorbeeld oud-klanten nog een tijd blijven mailen.
Hoe kun je aantonen dat je toestemming hebt voor cold canvassing? Moet je dan eerst gaan bellen? Oh, nee, dat mag niet... hmmm....
Ofwel: Dat kan niet. Je kunt geen toestemming hebben voor cold canvassing. Dat is een feitelijke onmogelijkheid.
RGAT schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:06:
Ben nog onderbouwing aan het zoeken welke niet op consumenten slaat inderdaad maar wat de spamlijst betreft zijn bijv. Spamhaus *nogal* gevoelig, daar hoef je geen moeite voor te doen om op dat soort lijsten te komen ;)
Dat valt echt enorm mee. Je moet echt wel een paar duizend berichten versturen wil je daar op de lijst komen. En zelfs dan moet er nog iemand serieus last van ondervonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Croga schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:15:
[...]

Nogmaals: Er is in het hele topic nog geen enkel voorbeeld geweest wat stelt dat dit niet zo is. Alle voorbeelden die aangehaald worden gaan expliciet over B2C verkeer. Het feit dat er geen voorbeelden over B2B gevonden kunnen worden maakt het sterk aannemelijk dat er geen regels zijn die dit verkeer beperken.

[..]
Nogmaals de link, dit keer quote ik dan ook maar..
Regels voor spam

Bedrijven mogen geen berichten versturen als zij hiervoor vooraf geen toestemming hebben gekregen. Dit is spam. En dat is verboden in Nederland.

Wat is spam?

Spam is een bericht dat consumenten of bedrijven ongevraagd ontvangen via e-mail, mobiele telefoon, fax of vaste telefoon.

[..]
En als je het nou eens goed zegt:

ACM = Autoriteit Consument EN Markt...

En dan een stukje html van de site:
HTML:
1
2
<title>Autoriteit Consument &amp; Markt | ACM.nl</title>
<meta name="keywords" content="Autoriteit Consument en Markt, ACM, markten,  informatie voor ondernemers, consumentenrecht,verkoopmethode, concurrentie,  marktwerking,telecommunicatie, energie, post, vervoer, markten in beeld" />

Dus zowel consumenten als bedrijven kunnen daar met klachten terecht ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Nogmaals: Er is in het hele topic nog geen enkel voorbeeld geweest wat stelt dat dit niet zo is.
[q=http://www.frankwatching.com/archive/2009/05/18/de-nieuwe-wetgeving-rond-e-mailcommunicatie/]
• Vanaf 1 juli (2009) geldt ook voor B2B e-mailcommunicatie het opt-in principe. Er moet vanaf dat moment dus vooraf toestemming zijn gegeven om te mogen communiceren via e-mail (met uitzondering van persoonlijke e-mail uiteraard).
• Ook voor je bestaande bestand moet je toestemming hebben. [...]
• ...
• ...
• ...
[q=http://emailmarketing-blog.nl/2009/06/nieuwe-telecomwet-op-1-oktober-van-kracht/]
• Er moet in B2B e-mail communicatie toestemming (‘opt-in’) worden gegeven om te mogen communiceren via e-mail (persoonlijke e-mail valt hier dus niet onder).
Spam is met ingang van juli 2009 in Nederland geheel verboden. Het ongevraagd toezenden van elektronische berichten aan personen was al taboe, maar door een wijziging van de Telecomwet wordt dit verbod nu uitgebreid naar bedrijven.
En wat Raz hierboven ook al aanhaalt.

[ Voor 23% gewijzigd door RobIII op 30-04-2015 11:38 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als de TS zich aan de regels wil houden, wordt het gewoon snailmail..

Dan maak je een database met adressen waar je ook de naam en de url bij zet..
Dan heb je velden:
[list]
• Bedrijfsnaam
• Postadres
• Postcode Woonplaats
• Website naam
• URL

Vervolgens maak je in Word een brief, die tekst is toch het zelfde, behalve de wat er in de database (kan prima in Excel) staat. Ga naar Mail Merge (afdruk samenvoegen), en koppel de database. Zet de velden op de juiste plek, en print de boel uit..

Vouw het A4'tje tot deze in de envelop past, plak er een postzegel op, en wandel naar de brievenbus..

Voila... Je bereikt je potentiele klant, en volgens de wet mag dat, want geadresseerde post is geen spam..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Frankwatching is geen wetgever, hoop ik :P

We hebben het concreet over Telecommunicatiewet artikel 11.7.
1. Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee of gebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid.

2. Indien de gebruiker, bedoeld in het eerste lid, een rechtspersoon is dan wel een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, geldt met betrekking tot het door middel van elektronische berichten overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden dat geen voorafgaande toestemming is vereist:
a. indien de verzender bij het overbrengen van de communicatie gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de gebruiker daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, en deze zijn gebruikt in overeenstemming met de door de gebruiker aan die contactgegevens verbonden doeleinden
[...]
2a suggereert dat het eventueel wel mag als er op de website staat dat je mag mailen aan bijv. info@

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F_J_K schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:46:
Frankwatching is geen wetgever, hoop ik :P
Nee, het is één van de bronnen (die, supposedly, zo moeilijk te vinden zouden zijn).

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 30-04-2015 11:48 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

RobIII schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:46:
Nee, het is één van de bronnen (die, supposedly, zo moeilijk te vinden zouden zijn).
Ik zie de verwijzing bij RaZ nu staan ja :$
RaZ schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:45:
Voila... Je bereikt je potentiele klant, en volgens de wet mag dat, want geadresseerde post is geen spam..
Dat zal wel zijn omdat de kosten per geadresseerde heel veel hoger zijn. En er dus niet zomaar overlast is van spamruns.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

- nevermind, las bovenstaande reactie totaal fout -

[ Voor 92% gewijzigd door RaZ op 30-04-2015 12:02 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Hoe kun je aantonen dat je toestemming hebt voor cold canvassing? Moet je dan eerst gaan bellen? Oh, nee, dat mag niet... hmmm....
Ofwel: Dat kan niet. Je kunt geen toestemming hebben voor cold canvassing. Dat is een feitelijke onmogelijkheid.
Exact, en dat is lastig voor iemand die een klantenbestand wil starten.

Maar ik geef juist om die reden ook de tip om je te abonneren op de nieuwsbrief (en te zoeken door oude artikelen) van Frankwatching; die houden zich hier heel erg mee bezig en daar word je wel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Bij mijn kvk inschrijving kon ik aangeven of de KVK mijn gegevens mocht doorgeven aan partijen die mogelijk interessante aanbiedingen voor mij zouden hebben. Misschien geldt dat wel als de hierboven bedoelde toestemming waardoor de KVK bestanden met legaal bruikbare koude leads kan verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De KvK verkoopt dat he... Als je wil kan je elke maand een database krijgen met nieuwe ondernemingen en ze post sturen..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Kortom, als je dit leest:
Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee of gebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid.
Mag je dus niet faxen en e-mailen en niet automatisch telefonisch benaderen van consumenten en bedrijven. Wat wel mag is:
  • Briefpost;
  • Persoonlijk bellen*;
  • Aanbellen/langs lopen
* Al is hier dus weer (voor consumenten?) een bel-me-niet register voor.

Er zijn dus nog wel mogelijkheden voor cold-case benaderen, alleen zijn die of arbeidsintensief of kostbaar. Maar voor de TS met z'n 50 bedrijven wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:16

botoo

💀 too old to die young

Onverkort wat je hier wel/niet mag, het gaat je uiteindelijk om het resultaat. Email-spam, toegestaan of niet is een uiterst onvriendelijk benadering (gaat bij mij ook heel rap de afvalbak in) en aangezien je het over een hele kleine hoeveelheid hebt lijkt een kort(!) briefje mij veel zinvoller.

Vat in 3 regels samen wat er speelt en wat je aanbied (bv: Google drukt zoekresultaten bij mobile-onvriendelijk sites naar beneden, ik kan u een prijsvriendelijke oplossing bieden). Het is summier maar zo'n klein bericht is wel in één oogopslag gelezen zodra de brief open is.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Laatst online: 13:06
Maar wat wordt verstaan onder SPAM.
-1 mailtje naar een specifiek persoon
-1 mailtje naar een beperkte groep
-massa mailing, naar een grote groep

Misschien dat het KVK hier meer over kan zeggen.
Ik hoor ook vaak over bedrijven die een "aanbiedingen" factuur versturen. Lijkt mij dat deze ook niet toestemming hebben en dit gewoon doen. Die worden ook niet allemaal aangepakt.

En waar vallen huis-aan-huis bladen en reclames dan onder, die ik elke week wel in mijn brievenbus krijg. :?

Mij lijkt het me - als je aangeeft dat het een eenmalige bericht is - dat dit niet onder SPAM valt.
Maargoed, dat is mijn mening. Vraag het de KVK en ACM voor hoe het echt op de markt aan toe gaat.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Folders zijn papieren post, andere wetgeving. (Plak een nee/nee-sticker en je bent er van af). Dat "aanbiedingen"-facturen fout zijn betekent niet dat andere dingen ook mogen. Inbrekers komen ook vaak weg met de inbraak ;)

Of 1 e-mail nog geldt als "automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst" weet ik niet. Ik gok van niet (en dat het dus mag). Al zal ook bij 1 mailtje een bepaalde groep mensen overigens het als spam kunnen melden (zo is dat bij mijn webmailclient 1 druk op de knop). Al zal ook dat wel meevallen bij een net verwoorde mail.

De kans op positieve acquisitie zal echter niet zo groot zijn bij 1 mail. Het hele idee van de TS was het 'cold callen' van willekeurige verder onbekende bedrijven. Met de beste bedoelingen maar toch :P

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 30-04-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

gewoon telefonische acquisitie doen.
bedrijven opbellen en vragen of ze interesse hebben en als ze willen, aanbieden een voorstel te mailen van wat je hen kunt aanbieden.

is én een stuk effectiever en gewoon ook zinnig als je een freelance ontwikkelaar bent die ook niet zomaar op de korte termijn grote aantallen opdrachten aan zou kunnen en dus helemaal geen voordeel heeft bij een massa-mailing.

Overigens is het vaak ook slimmer via een netwerk te werken, vanuit het niks een uitvoerende inhuren zullen weinig bedrijven graag doen en vaak is het veel efficienter te werken op een 'ons-kent-ons of via-via manier om via meer persoonlijke contacten in contact te komen met potentiele opdrachtgevers.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

^^^ Dat. Een verwijzing of het (terecht) kunnen noemen van een naam scheelt een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Dus eerst een paar gratis doen en alleen vragen of ze als referentie willen optreden.

Wie weet wat daar weer allemaal uitkomt...ook bij die eerste paar.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:08
Als je bedrijven aanschrijft die geen klant van je zijn zou ik 't ook spam vinden, maar als je al een zakenrelatie met ze hebt zou ik niet weten waarom je geen contact met ze op mag nemen om ze erop te wijzen. Volgens mij zijn de meeste bedrijven zich totaal niet bewust van het al-dan-niet 'mobile friendly' zijn van hun site, én weten ze niet dat dat implicaties heeft met hun vindbaarheid via Google. Lijkt me toch redelijk belangrijk als bedrijf zijnde dat je, áls je een website hebt, je onlin ook fatsoenlijk vindbaar bent.

Wat betreft het wel of niet mogen versturen, als je een stukje in je algemene voorwaarden opneemt dat er contact opgenomen kan worden in dit soort gevallen, dan ben je toch gelijk fatsoenlijk ingedekt? Of je belt ze even op :)

[ Voor 17% gewijzigd door Kapotlood op 30-04-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
joramoudenaarde schreef op donderdag 30 april 2015 @ 15:36:
Als je bedrijven aanschrijft die geen klant van je zijn zou ik 't ook spam vinden, maar als je al een zakenrelatie met ze hebt zou ik niet weten waarom je geen contact met ze op mag nemen om ze erop te wijzen.
Het hele topic gaat nou nét over potentiële klanten (zie topictitel ;) ) ofwel prospects en dus koude acquisitie.
Volgens mij zijn de meeste bedrijven zich totaal niet bewust van het al-dan-niet 'mobile friendly' zijn van hun site, én weten ze niet dat dat implicaties heeft met hun vindbaarheid via Google. Lijkt me toch redelijk belangrijk als bedrijf zijnde dat je, áls je een website hebt, je onlin ook fatsoenlijk vindbaar bent.
Is het ook, maar dat is geen reden om een spamrun de deur uit te doen naar info@*.nl ;)
Wat betreft het wel of niet mogen versturen, als je een stukje in je algemene voorwaarden opneemt dat er contact opgenomen kan worden in dit soort gevallen, dan ben je toch gelijk fatsoenlijk ingedekt?
Een bestaande klantrelatie mag je (onder bep. voorwaarden) al mailen; heb je de links / artikelen / quotes in dit topic wel gelezen?
1. Voorafgaande toestemming vragen
Voordat u ongevraagde berichten mag versturen moet de ontvanger u vrij of specifiek en geïnformeerd toestemming geven. Vrij betekent bijvoorbeeld dat de ontvanger zelf kenbaar heeft gemaakt toestemming te geven. Een bepaling in de algemene voorwaarden informeert de ontvanger niet over 'waar hij toestemming voor geeft'. Vage beschrijvingen zoals 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners' zijn niet specifiek. Er moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger specifiek toestemming geeft.

U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft gekregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

[...]Indien u geen bestaande klantrelatie heeft of geen voorafgaande toestemming kunt tonen, kunt u een adresbestand niet gebruiken.
Kortom: wanneer je eenmaal een klantrelatie begint meteen zorgen voor toestemming.
Het is een ander verhaal als je een factuur per e-mail verstuurt o.i.d. natuurlijk i.p.v. een "vrijblijvende tip over je diensten" maar ook dan heb je uiteraard een klantrelatie. Iemand die geen klant is stuur je ook geen factuur ;)
Voor bellen geldt, min-of-meer, hetzelfde als voor e-mail (zie, wederom, de rest van 't topic). Daar komt dan alleen nog het "bel me niet register" bij kijken.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 30-04-2015 16:28 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Laatst online: 16:05

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
RemcoDelft schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:03:
[...]

Belmenietregister wil ik me niet bij registreren, ik wil namelijk alleen door de postcodemafia niet gebeld worden. De rest mag me bellen.
Offtopic:
Dan blokkeer je toch alleen de loterijen? https://www.bel-me-niet.nl/vragen/blokkades

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1