Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Medoa/game PC updaten, AMD of i5

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 11:32

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Omdat ik mijn mijn huidige setup helaas niet aan de minimum systeemeisen voor GTA V heb ik nu besloten om dan toch maar eens te kijken wat er qua upgrade mogelijkheden mogelijk zijn.

Momenteel ziet mijn systeem er als volgt uit:

Moederbord: Asus M3A78-EH A780G RG SA
CPU: AMD Phenom(tm) 9750 Quad-Core Processor AM2+
GPU: GeForce GTX 560 Ti
MEM: 1x D2 2GB 800-444 Ultra K2 GEIL
1x 4 GB DDR2-800 Kit (4096 MB) ICIE8P
Voeding: Cooler Master RealPower M 520W ATX2
2x SATA HD (1x 1500GB & 1x 2000GB)
1x Blu Ray speler
1x DVD brander

Het is een standaard ATX formaat HTPC behuizing waarvan ik alle onderdelen alweer in 2008 heb gekocht en de videokaart uit mijn hoofd in 2011 voor het laatst heb vervangen.

Het e.e.a. is aangesloten (via HDMI) op mijn Samsung 47" smart-tv.

Ik zoek een?
Omdat de behuizig, de harde schijven, de speler/brander en hopelijk ook de voeding (?) nog allemaal toereikend is heb ik dus in eerste instantie alleen een nieuw moederbord, processor en geheugen nodig.
Een videokaart staat wel op het verlanglijstje maar wil ik in 2e instantie doen. Uiteraard weet ik dat een videokaart het belangrijkste is van de build, maar op dit moment heb ik zoveel uitgaven dat ik het een beetje wil uitsmeren. Dus als 2e fase een nieuwe videokaart (overigens is de huidige 560Ti als het goed is nog een beetje te kietelen voor betere presaties heb ik begrepen, al wordt het daar natuurlijk nooit een monster meer van)

Wat is je budget?
Voorlopig vind ik € 300,- tot € 350,- al een mooi bedrag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik zit erg te twijfelen, ik heb altijd AMD pc's gebouwd en denk dan aan bijvoorbeeld aan bijvoorbeeld de FX-8350 maar lees ook veel goede verhalen over de i5 van Intel en denk dan bijvoorbeeld aan de i5-4460.

Qua componenten als geheugen en moederborden heb ik totaal niet merkgebonden.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Ik zal de pc voornamelijk gaan gebruiken om te gamen en wat downloadwerk.
En zo nu en dan een keer een filmpje streamen al mijn mediaspeler het niet trekt.
De pc staat in de woonkamer, maar de huidige setup maakt ook al redelijk wat lawaai en dat alleen tijdens het gamen, dat stoort me verder niet zo.

Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik te weinig verstand van.

Ben je een hardcore gamer?
Nee, ik vind het erg leuk om zo nu en dan een spelletje te spelen maar ik vind het wel fijn als een spel een beetje soepel loopt. Ik merk dat de huidige setup al bij de laatste Call of Duty's steeds meer moeite krijgt en de nieuwere games hebben alleen maar zwaardere eisen dus het huidige systeem wordt steeds trager.
Ik hoef niet de volle bak aan eyecandy (al is dat leuk maar dat wordt toch te duur) maar het moet vooral soepel lopen op 1080p op de tv. Daarbij zal de keuze straks voor een andere videokaart het belangrijkste zijn denk ik.

Ik speel gemiddeld 1 avond per week als de vriendin niet thuis is en er dus geen last van heeft.. Dus alles behalve een hardcore gamer dus.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik twijfel zoals gezegd enorm tussen Intel en AMD en zou zo niet weten wat wijsheid is, maar daarom richt ik me tot de experts hier.

Voor wat ik heb begrepen kan ik bij AMD kiezen tussen AM3+ en FM2+, maar aangezien ik toch een dedicated GPU heb is FM2+ niet nodig en zou het AM3+ worden.
Bij Intel is de socket 1150 de laatste nieuwe en zou dat de verstandige optie zijn tegenover de socket 1155.

Uiteraard ben ik al wel een poosje bezig met het uitzoeken en het volgende heb ik uitgezocht qua mogelijkheden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 143,95€ 143,95
1AMD FX-8350 Black Edition€ 171,95€ 171,95
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 183,95€ 183,95
1Asus B85M-G (C2)€ 63,50€ 63,50
1Biostar TA970€ 68,82€ 68,82
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 79,90€ 79,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3N169ES4CEU€ 65,50€ 65,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 777,57

Het lijstje klopt natuurlijk niet qua bedrag omdat ik verschillende processoren heb uitgekozen.
Qua AMD zie ik naast de bekende FX8350 ook de FX8320, is dat ook een goed alternatief?
En bij Intel kom ik vaak de i5 4460 tegen waar iedereen behoorlijk positief over is.

Maar heb ik zulke "zware" processoren wel nodig voor mijn eisen? Wellicht kan ik (veel) goedkoper uit zijn met een simpelere processor.

Qua moederbord vind ik het nog lastiger, omdat ik echt geen idee heb welke chipset ik "nodig" heb of welke de beste specs heeft t.o.v. de kosten. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het geheugen, ik denk dat 8GB voorlopig genoeg is toch? Een moederbord met 4 slots is dan wel handig, dan kan ik er nu 2 bankjes van 4GB inzetten en eventueel later nog een keer als 8GB toch te weinig blijkt te zijn.

Kortom een hoop vragen. Waar ik vroeger redelijk in de materie zat vind ik het tegenwoordig een stuk lastiger om de juiste keuzes te maken.
Hopelijk kunnen jullie me een handje helpen ;)

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Gr. Maarten

EDIT: zou een MOD aub het onderwerp willen aanpassen? Medoa moet natuurlijk zijn Media.. |:(

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• Nature
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-09 09:11
Is het misschien een idee om je huidige pc in zijn geheel min 1 hdd te verkopen? In losse onderdelen raak je het aan de straatstenen niet kwijt. Krijg je er misschien €200-250 voor, doe je er de €350 bij die je wilt besteden, misschien iets meer (of is het iets principieels?) dan heb je een nieuwe pc (evt wat 2e hands onderdelen) waar je weer een tijd mee vooruit kan.
Je huidige pc is perfect voor studie/mail/boekhouding/patience/youtube en minecraft/lego ed voor de kids.

Intel/8GB/goedkoop bordje/SSD/GPU ligt er een beetje aan wat je uit wilt geven.

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie.

Ik wil sowieso graag de huidige case houden want dat is een mooie aluminium thermaltake die erg fraai in de woonkamerkast staat. Maar los daarvan heb ik op zolder nog een pc-tje staan voor wat boekhouding en internet-surfwerk (als de laptop of tablet niet gebruikt worden). Dus die wil ik dan graag op zijn beurt weer opkrikken met het moederbord, processor en geheugen wat uit deze pc komt.

Dus het gaat me echt puur en alleen voor een nieuwe processor, moederbord en geheugen.

Maar uit je laatste zin maak ik al wel op dat jouw voorkeur in elk geval uitgaat naar een Intel i5?

• Nature
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-09 09:11
Marty__Mouse schreef op woensdag 29 april 2015 @ 20:58:
Bedankt voor je reactie.

Ik wil sowieso graag de huidige case houden want dat is een mooie aluminium thermaltake die erg fraai in de woonkamerkast staat. Maar los daarvan heb ik op zolder nog een pc-tje staan voor wat boekhouding en internet-surfwerk (als de laptop of tablet niet gebruikt worden). Dus die wil ik dan graag op zijn beurt weer opkrikken met het moederbord, processor en geheugen wat uit deze pc komt.

Dus het gaat me echt puur en alleen voor een nieuwe processor, moederbord en geheugen.

Maar uit je laatste zin maak ik al wel op dat jouw voorkeur in elk geval uitgaat naar een Intel i5?
Zeker een i5 als je GTA V wilt spelen, hier zie je dat een FX-8350 net iets onder een i3 4130 staat.
http://pclab.pl/art57777-24.html

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Jeetje wat een verschil! Ik had gedacht dat de FX-8350 met z'n 8 cores toch wel flink snel zou moeten zijn.
Maargoed, het allerbelangrijkste wordt uiteindelijk toch de videokaart, maar de i5 ligt wel op voorspong nu.. ;)

Overigens heb ik mezelf een paar weken geleden een nieuwe laptop cadeau gedaan, maar deze is eigenlijk voornamelijk voor zakelijk gebruik.
Acer Aspire V17 Nitro VN7-791G-576X

Nu heb ik hier GTA V nu ook op geïnstalleerd en dat loopt eigenlijk best wel soepel moet ik zeggen.
Bij de aanschaf van de laptop heb ik bewust gekeken naar de grafische kaart (zit een TX 860M in).

Maar om de prestaties van de laptop te kunnen evenaren zal ik dus minimaal een upgrade naar een i5 processor moeten doen maar dan valt mijn huidige 560Ti natuurlijk wel als redelijke bottleneck door de mand. Want als ik de 860M en de 560Ti vergelijk heeft de 860M toch wel het voordeel van sowieso de 2GB geheugen.

Ik zal al een beetje rond te kijken naar diverse upgrade setjes, maar dan kom ik al snel rond de € 400,- uit
https://azerty.nl/8-5739-632829/azerty-upgrade-kit.html

En dan komt daar voor een beetje interessante videokaart not een € 240,- bij.
Gigabyte GV-N960G1 GAMING-2GD

Kom ik totaal toch op een dikke 600 euro uit en dat vind ik toch wel behoorlijk veel geld.. voor een "simpele upgrade".

Klopt mijn beredenering een beetje? Of kan ik ook met eenvoudigere componenten uit de voeten voor mijn doeleinden?

[Voor 33% gewijzigd door Marty__Mouse op 30-04-2015 16:59]

• Koen179
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 28-09 17:57
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 170,01€ 170,01
1MSI B85-G41 PC Mate€ 71,95€ 71,95
1Club 3D Radeon R9 280 royalKing€ 180,95€ 180,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,91

Dit lijstje is ook nog steeds veel geld (ongeveer 500 euro), maar als je open staat voor tweedehands kan het uiteraard goedkoper. Let wel op dat je componenten met garantie koopt. Een R9 280 is in vergelijking met de 960 meer "bang for the buck".

V&A advertenties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hoi Koen,

Bedankt voor je reactie.

Als ik o.a. hier op Tweakers kijk naar de 280 vs de GTX 960 komt de laatste er telkens net een tikkeltje beter uit, maar dan zou ik eigenlijk naar de 280X moeten kijken want die is wel marginaal sneller als ik de review hier lees (reviews: Nvidia GTX 960: midrange-videokaarten los en in sli getest)

Maar de 280X is wel een behoorlijke stroomverbruiker lees ik her en der, en ik vraag me af of mijn voeding (Cooler Master RealPower M 520W ATX2) dat wel gaat trekken.
En volgens mij is de 280X ook nog wel een flinke kaart, dus ik vraag me af of die wel gaat passen in mijn kast. De huidige 560Ti is namelijk al een flinke aparaat.

Wel zou ik sowieso bij de GTX 960 voor de 4GB variant gaan, want zie bij GTA V op de laptop al dat de 2GB zo vol zit..

Gisteren heb ik nog even geproveerd om GTA V op het huidige systeem te spelen, maar ik kon al niet eens meer 1080P instellen want dan zat het 1GB geheugen al vol.. En in vergelijking tot m'n laptop zag het er echt beroerd uit.

Dus wellicht dat ik dan beter een maandje door kan sparen en inderdaad een € 500,- (of misschien een klein beetje meer) uitgeef om een setup aan te schaffen zoals Koen voorstelt.

Dus een i5 4460 met een goed moederbord, 8GB geheugen en een leuke videokaart.

Nog andere voorstellen? Altijd welkom!

[Voor 14% gewijzigd door Marty__Mouse op 01-05-2015 12:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DonnyL
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 26-09 15:15
Een GTX 960 is zijn geld niet waard, zeker niet als je het vergelijkt met de 280. Met een laag budget kan je beter voor een AMD kaart gaan. Daarbuiten is die 4GB op een GTX 960 nutteloos omdat die kaart niet krachtig genoeg, op het moment dat GTA aangeeft dat je 4GB Vram in gebruik hebt zit je al op een onspeelbare FPS waarschijnlijk.

Een goede 520Watt voeding moet meer dan genoeg zijn voor een 280 of zelfs een 290, maar over de kwaliteit van jouw voeding ga ik geen uitspraak doen aangezien andere Tweakers daar meer verstand van hebben.

Het lijstje van Koen is een prima optie, desnoods een 280x erin en je kan weer een hele tijd vooruit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Ok duidelijk verhaal, dan moet ik misschien toch voorzichtig kijken naar de 280x

Ik heb even zitten kijken maar ik heb een SilverStone SST-LC17S HTPC kast:
http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=82&area=en

Die is met 42x42x17cm toch wel redelijk aan de maat, dus wellicht dat de 280X toch zou passen.

Alleen vraag ik me dan wel af of mijn voeding dat aankan. Als ik het invoer bij: http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Kom ik op een minimum PSU Wattage 453 W en een recommended Wattage van 503W uit.

Dus dat zou wel moeten goed gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:52
Voor het verbruik van je pc kun je beter kijken naar sites als deze :

http://www.techpowerup.co..._Direct_Cu_II_TOP/24.html

Dan zie je dat een 280x zo'n 200 watt verbruikt tijdens het gamen. Tel daar zo'n 100-120 watt bij op voor de rest van je pc (igv intel) en je zit op je verbruik. Dus dat zou je voeding gewoon moeten kunnen trekken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Na even wat brainstormen toch besloten om het een upgrade van zowel het moederbord+mem+cpu als de videokaart.

Het toeval wil dat mijn neef precies voor dezelfde investering staat en we gaan de componenten dan ook samen aanschaffen (daarom ook de SSD in het lijstje, die ik zelf waarschijnlijk (nog) niet koop.

Met het lijstje van Koen als leidraad kom ik zelf tot het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97P-D3€ 79,90€ 79,90
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 235,95€ 235,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
1Sandisk Solid State Drive 128GB€ 52,90€ 52,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 605,20

Hierin heb ik voor het Gigabit moederbord gekozen vanwege de Z97 chipset, maar is dit daadwerkelijk beter/sneller dan de B85 chipset van het MSI moederbord wat Koen had aangegeven?

Daarnaast zit ik echt enorm te twijfelen over de videokaart. Ik heb nu de 280X gekozen, maar voor een €50-€60,- minder koop je de Club 3D Radeon R9 280 royalKing (al lees ik veel klachten over coil whine?)
of voor iets meer de MSI Radeon R9 280 Gaming 3G

Maar in hoeverre zal ik in de praktijk het verschil merken tussen een 280 of een 280x kaart?
De pc is aangesloten op een tv dus een hogere resolutie dan 1080x1920 zal ik nooit draaien.
En als het puur een enkele setting die met een 280x op ultra kan staan en met een 280 dan "maar" op high dan weet ik niet of het prijsverschil wel te rechtvaardigen valt.

Het zal sowieso een enorme stap zijn t.o.v. mijn huidige 560Ti en dan zou ik wellicht eerder kunnen overwegen om over een jaar of 3-4 nog eens de video kaar te vervangen voor een sneller exemplaar?

Zonder de SSD kom ik rond de 550 euro uit terwijl ik 500 eigenlijk als maximum had ingesteld.

Wat vinden jullie van mijn lijst, is het wat of hebben jullie nog tips of op-/aanmerkingen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Zelf vind ik de R9 280x niet echt interessant geprijst, je hebt voor 50 euro minder een bijna net zo goede kaart.

De Club3D versie zou geen problemen meer hebben met coilwhine, en als hij het wel heeft, stuur je hem lekker toch onder het mom van koop op afstand en haal je een andere.

Een welingelichte bron vertelde mij overigens dat V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X -- REFURBISHED DUS ALS NIEUW weer back in action is, een "nieuwe" R9 290 met goede koeler voor de prijs van een 280x, ik weet wel welke ik zou nemen.

Sandisk SSD's worden vaak afgeraden, de controller is niet echt tof, ik zou zelf gewoon de pricewatch: Crucial BX100 120GB nemen.

Snelheidsverschil tussen chipsets zal tussen je oren zitten, een H81 of B85 is net zo goed, en een aardige H81 heb je al voor niet al teveel: pricewatch: MSI H81M-P33 al heb je dan geen USB 3.0 header op het mobo zelf, wil je die wel, dan is de pricewatch: ASRock H81M-HDS een idee, maar die heeft weer een zeer simpele geluidschip. Wil je én een USB3 header en leuke audio, dan zit je aan de pricewatch: MSI B85M-P32, en als je ook nog eens 4 ramsloten wilt hebben, pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D3H

Etcetera: Mijn Tweakblog over Chinese meuk, kartonnen games en misschien wel meer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koen179
Een Z mobo is eigenlijk alleen nodig als je wilt gaan overklokken of als je echt net die ene extra connector nodig hebt. Aangezien je met een 4460 niet kan overklokken, voldoet een B mobo (zoals VasZaitsev ook zegt) prima. Ik ben het ook helemaal eens met de punten van hem, wilde alleen even de toelichting geven over het mobo.

V&A advertenties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
VasZaitsev en Koen179 bedankt voor jullie input.

V.w.b. het moederbord is het duidelijk; een snelle chipset is niet nodig want overclocken ga ik toch niet.
Maar wel wil ik een full ATX en 4 geheugen plakken en USB 3.0 dus als ik dan in de pricewatch kijk is diegene die Koen al had voorgesteld een goede. Die heb ik weer teruggezet.

Ik heb even zitten kijken naar de SSD's en heb nu de Kingston in het rijtje gezet, kwam met z'n SandForce controller wel redelijk goed uit de bus wat ik begreep.

Qua videokaarten had ik de aanbieding van de Sapphire R9 290 inderdaad voorbij zien komen.
Interessant alleen houd de beperkte garantie me een beetje tegen. Want de kaarten zijn ca. 11 maanden oud dus heb je nog maar 1 jaar garantie..... Zal het eens voorstellen aan m'n neeft wat hij vindt.

Maar voor alsnog wordt het dus hoogstwaarschijnlijk de volgende bestelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85-G41 PC Mate€ 74,50€ 74,50
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 235,95€ 235,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,50€ 52,50
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koen179
Mooi setje! Kan je weer een hele tijd meer vooruit :*). Wat mij betreft niks meer aan doen, misschien dat een andere tweaker hier nog op of aanmerkingen op heeft, zo niet: succes met bestellen en veel plezier ervan! :)

V&A advertenties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Die SSD zou ik niet nemen, die is niet zo snel. De nieuwe revisie heeft namelijk andere NAND chips en is daardoor veel trager, de reviews van de SSD gaan echter over de vorige versie die niet meer verkrijgbaar is en veel sneller is, dit geeft dus nogal een vertekend beeld.

[Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 04-05-2015 00:07]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koen179
Dat was ook mijn enige "puntje", in vergelijking met andere ssd's is hij niet erg snel. Maar vergeleken met normale hdd's natuurlijk wel. De Crucial BX100 kost 11 euro meer: pricewatch: Crucial BX100 120GB. En dan heb je nog de MX100 variant, deze heeft stroomverliesbescherming (een handige feature, is maar de vraag of je hier profijt van zult hebben). Die kost ongeveer even veel (70 euro) als de Samsung Evo 850 en dan zou ik voor die gaan ipv de MX100.

V&A advertenties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koen179
Er zijn er nog genoeg, maar dat zijn de populairste. Aan welke dacht jij -The_Mask-?

V&A advertenties

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True