Xcode aanbevolen hardware.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 31-08 21:16
Voor mijn opleiding heb ik de laatste tijd regelmatig met xcode gewerkt voor de ontwikkeling van iOS apps.
Dit hebben we gedaan met behulp van osx vms en mac's op school, dit werkt echter niet ideaal (snelheid van vms is matig, en mac's staan op school). Daarom vroeg ik me af wat de aanbevolen benodigdheden zijn om fatsoenlijk thuis te kunnen ontwikkelen voor op het moment xcode.

De goedkoopste mac mini kost via de onderwijs store van apple € 487,63 hier zit echter maar 4gb ram in en een ouderwetse hdd.

http://store.apple.com/nl-edu/buy-mac/mac-mini

Uitbreiden naar 8gb zou in totaal € 582,01 kosten.

Ik heb al een scherm , toetsenbord en muis, tevens een 4s gekocht om op te testen. is het kopen van een mac mini (8gb) dan een slimme zet of zouden jullie iets anders aanbevelen ?

[ Voor 7% gewijzigd door SBTweaker op 29-04-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Ik code op een 2009 MBP met 4GB geheugen en een 2.8GHz C2D, onlangs geupgrade naar 8GB maar dat was niet voor XCode ;) . XCode op zo een mac mini moet zeker geen probleem zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
zwik schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:37:
Ik code op een 2009 MBP met 4GB geheugen en een 2.8GHz C2D, onlangs geupgrade naar 8GB maar dat was niet voor XCode ;) . XCode op zo een mac mini moet zeker geen probleem zijn!
Gebruik je dan een device om op te testen of gebruik je een virtual device ?

Ik ben vooral bang dat 4gb niet genoeg is voor bijvoorbeeld testen op een virtual ipad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10 16:33
Ik denk dat de 1,4GHz Mac Mini niet genoeg zal zijn. En ram zou ik sowieso al niet bij Apple doen! (tenzij het vast gesoldeerd is maar dat is volgens mij bij de Mac Mini niet het geval) Dan zou ik liever 100 euro bij betalen voor een 2,6GHz i5 met 8gb ram en een stuk betere grafische kaart.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

Ligt eraan wat ik bouw, wanneer je met metal/spritekit aan de slag gaat wil je voornamelijk op device testen omdat dat op je ontwikkelomgeving gewoon niet zo snel is wanneer je je scene een beetje vol propt. Ook dingen als motionsensors enzo kan je minder makkelijk testen. Wanneer je een standaard app bouwt zonder de fancy libraries zou je met 4gb goed af kunnen maar ik op device testen vind ik sowieso het fijnst werken. De simulator gebruik ik voornamelijk om snel een idee te hebben of ik het wel goed geïmplementeerd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-10 12:42
Ik zou dan een (tweedehands of refurb) iPad of iPhone kopen om te testen. Daar heb je meer aan en is realistischer. Sterker nog, je koopt bewust een iPhone 4S en een iPad 2, zodat je weet dat je apps op de minimale devices ook gewoon goed werken. En een tweedehands iPhone of iPad kost helemaal niet zoveel, eventueel is een gebarsten scherm bijvoorbeeld ook niet zo erg.
Je ontwikkelomgeving hoeft niet bijzonder krachtig te zijn, al zou ik voor de toekomst wel gaan voor 8GB en indien mogelijk een SSD. Het voordeligste is waarschijnlijk om de goedkoopste Mac Mini aan te schaffen en hier zelf wat geheugen en een SSD bij in te prikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 29-04-2015 15:27 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik

zwik

randomized

icter-tje schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:20:
Ik denk dat de 1,4GHz Mac Mini niet genoeg zal zijn. En ram zou ik sowieso al niet bij Apple doen! (tenzij het vast gesoldeerd is maar dat is volgens mij bij de Mac Mini niet het geval) Dan zou ik liever 100 euro bij betalen voor een 2,6GHz i5 met 8gb ram en een stuk betere grafische kaart.
Waarom denk je dat?

Het is niet zo dat XCode zelf enorm CPU power staat te trekken. Het is gewoon een editor die een simulator en compiler aftrapt. Sure, the simulator is een hork om te starten maar die start je 1 keer en laat je daarna gewoon lekker draaien. Tuurlijk, het zal allemaal wat soepeler lopen op een sneller/beter systeem. Maar heb je het echt nodig? In mijn ervaring niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
zwik schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:25:
[...]

Waarom denk je dat?

Het is niet zo dat XCode zelf enorm CPU power staat te trekken. Het is gewoon een editor die een simulator en compiler aftrapt. Sure, the simulator is een hork om te starten maar die start je 1 keer en laat je daarna gewoon lekker draaien. Tuurlijk, het zal allemaal wat soepeler lopen op een sneller/beter systeem. Maar heb je het echt nodig? In mijn ervaring niet.
Nou 100 euro voor een processor die bijna dubbel zo hoog geklokt is en een HDD van 1TB en een Iris inplaats van een HD 5000 lijkt me toch wel een goede investering voor het geld. Maar ik kan niet in iemand anders portemonnee kijken :P

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
icter-tje schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:32:
[...]

Nou 100 euro voor een processor die bijna dubbel zo hoog geklokt is en een HDD van 1TB en een Iris inplaats van een HD 5000 lijkt me toch wel een goede investering voor het geld. Maar ik kan niet in iemand anders portemonnee kijken :P
Het budget is niet heel belangrijk ben vooral benieuwd wat minimaal aanbevolen wordt om fatsoenlijk met xcode te kunnen werken. 32gb ram lijkt me overkill maar 4gb weinig. Het liefst geef ik dus zo min mogelijk uit maar wil wel fatsoenlijk kunnen werken als daar 800 voor nodig is dan is er 800 voor nodig, is de mac mini van 600 genoeg dan is het 600, ik snap uiteraard dat de dikste imac het beste zal zijn maar ook onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik zou sowieso minstens 8GB nemen, 4GB is echt te weinig tegenwoordig.
En het instap model is ook wel een beetje karig, met de uitvoering die erna zit zal het wel goed zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door Psycho_Mantis op 29-04-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
In principe is de goedkoopste Mac Mini goed genoeg, al verloopt niet alles even soepel en zul je soms wat langer moeten wachten. De belangrijkste vraag wat voor soort applicaties je gaat ontwikkelen, en hoe lang je gemiddeld per dag op die machine gaat werken. Its het slechts een machine voor erbij, en wordt het meeste op bijv. een Windows werkstation gedaan is er weinig reden om voor een upgrade te gaan. Ga je er velen uren op werken, etc. dan is extra performance toch wel fijn. Vooral als je er meer op wilt gaan doen dan af en toe wat programmeren. Ik zou dus even goed nadenken wat je er precies mee wilt gaan doen, en of je na je school door wilt gaan met iOS ontwikkeling, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
SBTweaker schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:45:
[...]

Het budget is niet heel belangrijk ben vooral benieuwd wat minimaal aanbevolen wordt om fatsoenlijk met xcode te kunnen werken. 32gb ram lijkt me overkill maar 4gb weinig. Het liefst geef ik dus zo min mogelijk uit maar wil wel fatsoenlijk kunnen werken als daar 800 voor nodig is dan is er 800 voor nodig, is de mac mini van 600 genoeg dan is het 600, ik snap uiteraard dat de dikste imac het beste zal zijn maar ook onnodig.
Snap ik, persoonlijk zou ik gaan voor de 2,6GHz en dan de ram upgraden van 8 naar 16GB. Dat moet wel genoeg zijn.

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Is tweede hands een optie ?
Bijvoorbeeld V&A aangeboden: Apple iMac 21.5" 2011 2.5GHz of is een tweedehands imac niet slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Voor Xcode is vooral ook een snelle schijf cq SSD een voordeel vanwege vele (tmpfile) disk access.
In Swift wordt bovendien momenteel nog steeds alles opnieuw gecompileerd.

Als je een nieuwe Mac gaat kopen, neem er dan eentje met minimaal een Fusion schijf, of zet er zelf een SSD in.

Een tweedehands iMac is op zich natuurlijk prima; daar geldt hetzelfde verhaal voor: bij voorkeur een SSD in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:31
SBTweaker schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:05:
[...]

Gebruik je dan een device om op te testen of gebruik je een virtual device ?

Ik ben vooral bang dat 4gb niet genoeg is voor bijvoorbeeld testen op een virtual ipad.
Imho is in de simulator werken sowieso niet fijn. Heb hier altijd de apparaten aan de mac hangen en werk daar gewoon op. Heb je ook direct de juiste feel. En sommige dingen werken of niet op de simulator of net wat anders.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-10 20:32
Misschien een offtopic vraag maar welke opleiding volg je waar je xcode voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-10 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan ook een 2012 Mac Mini nemen. Zijn aanzienlijk goedkoper in de aanschaf, en alles is beter dan die 1.4.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Ik heb een 2011 Mac Mini

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 Model Name:    Mac mini
  Model Identifier: Macmini5,2
  Processor Name:   Intel Core i5
  Processor Speed:  2,5 GHz
  Number of Processors: 1
  Total Number of Cores:    2
  L2 Cache (per Core):  256 KB
  L3 Cache: 3 MB
  Memory:   16 GB

Wel 16GB dus, zelf geupgrade van 4GB. Draait xcode perfect. Zou dus zo'n 2011 machientje op de kop zien te tikken en eventueel zelf geheugen opkrikken. Is heel simpel, dekseltje eraf schroeven, modules eruit halen en nieuwe plaatsen en klaar!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Khallouki schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:42:
Misschien een offtopic vraag maar welke opleiding volg je waar je xcode voor gebruikt?
Informatica - software engineering dit is een hbo opleiding . vorig blok hebben we swift -xcode les gehad.
En twee blokken gecombineerd waarbij we een api in node moeten maken en daarbij voor elk platform (android, ios, Windows phone en ook hybrid) een bijbehorende app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBTweaker
Het wordt een tweedehandse die ik zelf kan uitbreiden dus pre 2014. alleen nog even kijken welk jaar het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
elke random Mac vanaf 2009 kan Xcode prima draaien. Wil je meer snelheid, dan moet je naar een 2011 model kijken en dan een SSD regelen.
Pagina: 1