Ik heb eergisteren nog een panorama geschoten met de Nikon 85 1.8g, 5 rijen van elk 24 plaatjes. Nooit geweten dat *.jpg gelimiteerd is tot 65536^2
65535 (unsigned 16-bit integer)
Maar bedoel je dat je tegen het resolutie limiet aanliep? Daar is jpg helemaal niet zo'n held in, kun je beter tiff of psb pakken.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Tiff heeft een limiet qua bestandsgrootte. Daar ben ik althans weleens tegenaan gelopen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ah ja 4GB maar wel een vrijwel onbeperkte resolutieUniversal Creations schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:27:
Tiff heeft een limiet qua bestandsgrootte. Daar ben ik althans weleens tegenaan gelopen.
Wel zorgen dat je een 64-bit applicatie gebruikt om te stitchen, anders kom je in de knoop met je geheugen wat bij 32-bit maar maximaal 4GB (3,7) is.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
En iets dat het stitchen rustig in zones doet in plaats van de hele meuk in 1 keer, dan gaat het zelfs met minder geheugen. Autopano doel ik dan op, ja sorry ik blijf ze noemen, maar dat mag ook wel want ik heb er zelf (nog) niet voor betaald .. dus moet iets terug doen, en het is gewoon gaaf. ^.^
Exporteert naar vele formaten waaronder psd/psb.
Exporteert naar vele formaten waaronder psd/psb.
Dan nog moet elke zone naar de hardeschijf geschreven worden en dat is het gene wat traag gaat, voordat dat gebeurd is kan hij niet ondertussen aan een nieuwe zone beginnen omdat het geheugen nog in gebruik is. Mocht hij het geheugen niet als tijdelijke opslag gebruiken dan gaat alles wel héél traag...
Een 64-bit processor met meerdere cores, 64-bit applicatie en een berg aan geheugen is echt wel een must als je veel met panorama's werkt. Als swap disk zou je dan ook nog een SSD kunnen gebruiken zodat het opslaan van die zones een stuk sneller gaat en je weer eerder geheugen vrij hebt
Veel programma's doen het prima waaronder PTgui, Hugin. Autopano ken ik zelf niet
Een 64-bit processor met meerdere cores, 64-bit applicatie en een berg aan geheugen is echt wel een must als je veel met panorama's werkt. Als swap disk zou je dan ook nog een SSD kunnen gebruiken zodat het opslaan van die zones een stuk sneller gaat en je weer eerder geheugen vrij hebt
Veel programma's doen het prima waaronder PTgui, Hugin. Autopano ken ik zelf niet
www.maartendeboer.net
Ik gebruik zelf Autopano Giga en dat werkt erg goed en gezien het formaat van panorama's erg vlot. Exporteren doen ik doorgaans naar 16bit Tiff met zip compressie.
Het renderen van de panorama zelf gaat dan wel snel, maar niet sneller dan dat een HDD het weg kan schrijven hoor, er gaan echt geen honderden MBs per seconde doorheen, dat gaat stukje bij beetje en daar heeft de goeie ouwe HDD echt geen moeite mee.Ventieldopje schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:59:
Dan nog moet elke zone naar de hardeschijf geschreven worden en dat is het gene wat traag gaat, voordat dat gebeurd is kan hij niet ondertussen aan een nieuwe zone beginnen omdat het geheugen nog in gebruik is. Mocht hij het geheugen niet als tijdelijke opslag gebruiken dan gaat alles wel héél traag...
Die stukjes worden supersnel het geheugen in geladen, maar vervolgens is je processor dus bezig met renderen, en die tijd heeft de HDD dan weer om het vorige stukje rustig weg te schrijven. Tijd zat dus.
Maar ja meer geheugen is altijd beter natuurlijk, wat beschikbaar is gebruikt hij. Het is maar dat het niet allemaal in de soep loopt als je even wat minder vrij hebt bij het multitasken enzo. Het renderen is een apart proces dat (zelfs met meerdere pano's tegelijk) op de achtergrond zijn werk doet in een queue, terwijl je ondertussen de volgende aan het samenstellen ben.
Je kan er een hele map vakantie foto's tegelijk in gooien en hij detecteert vanzelf alle pano's waarvan je vaak zelf niet eens wist dat ze aan elkaar pasten .. heel leuk.
[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 29-04-2015 13:29 ]
Vergeet niet dat er met een beetje CPU wel 8 of meer threads aan werken en dat juist dat er voor zorgt dat HDD's het een stuk moeilijker hebben dan SSD's. Sequentieel doen HDD's het nog wel aardig maar met random read/write donderen ze in elkaar tot bijna niks en het aantal IOPS is dan ook vrij laag.
Als je dus met één thread aan een panorama werkt en als een grote stream wegschrijft dan is het verschil nihil waarschijnlijk maar werk je er met meerdere threads aan en heb je een beetje snelle PC dan ligt de bottleneck toch aardig snel bij de HDD.
Niet voor niks dat er aangeraden wordt een aparte SSD scratch/swap disk te gebruiken in het geval dat je geheugen 100% vol zit.
* Edit: We gaan wel erg offtopic hier, afsplitsen?
Als je dus met één thread aan een panorama werkt en als een grote stream wegschrijft dan is het verschil nihil waarschijnlijk maar werk je er met meerdere threads aan en heb je een beetje snelle PC dan ligt de bottleneck toch aardig snel bij de HDD.
Niet voor niks dat er aangeraden wordt een aparte SSD scratch/swap disk te gebruiken in het geval dat je geheugen 100% vol zit.
* Edit: We gaan wel erg offtopic hier, afsplitsen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 29-04-2015 13:35 ]
www.maartendeboer.net
Bij dezen afgesplitst, was zelf ook al aan het overwegen om dit te doen
Ontopic: als ik panorama's maak met autopano giga, dan staan mijn foto's gewoon op een externe usb3 hdd en is de cpu bij het detecten en renderen van een panorama voor bijna 100% met 8 threads (i7 4800HQ 12GB geheugen) bezig. Ik moet de prioriteit van autopano altijd lager zetten, zodat de laptop nog goed werkbaar blijft.
Ontopic: als ik panorama's maak met autopano giga, dan staan mijn foto's gewoon op een externe usb3 hdd en is de cpu bij het detecten en renderen van een panorama voor bijna 100% met 8 threads (i7 4800HQ 12GB geheugen) bezig. Ik moet de prioriteit van autopano altijd lager zetten, zodat de laptop nog goed werkbaar blijft.
En met Microsoft ICE? Is dat wat? Ken de software overigens niet, maar ziet er best handig uit ook. Weet alleen niet hoe die performed. Op de YouTube filmpjes gaat het allemaal wel heeeeel soepel, maar dat is ook alleen maar versneld om te laten zien hoe het programma werkt.
[ Voor 47% gewijzigd door PdeBie op 29-04-2015 14:03 ]
Verwijderd
ICE werkt ook goed, ik speel er wel eens mee, maar kan ik niet makkelijk in m'n workflow laten passen. Voor incidentele panorama's is het echter dikke prima.
ICE geeft inderdaad goede resultaten. Beter dan de software die Canon bij haar camera's leverde. Zelfs Windows Live Photo levert best aardige resultaten.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Kan Canon software dan panorama's stitchen?
Als je de foto's goed hebt gemaakt, en het is een basic skyline ofzo, dan zijn panorama's eigenlijk hartstikke simpel te stitchen, je kan het bijna zelf knippen en plakken. Maar zodra je wat lastigere dingen gaat doen met wat meer op de voorgrond, een net iets verschoven lens (wat dus iedereen gebeurd die een standaard tripod gebruikt), foto's niet waterpas, zonder duidelijke horizon, bewegende onderwerpen, wolken schaduwen, lenscorrecties en kleurverloop, keystone correctie, of extreme fisheye etc, dan gaat veel software snel de mist in. En het punt is dat je er dan vrijwel niks aan kan veranderen met de meeste gratis software, je moet het doen met wat hij er van maakt. Meestal kan je nog de soort projectie kiezen, maar that's it.
Ik heb inderdaad Microsoft ICE gebruikt. Foto's gemaakt met zo'n gimbal head op tripod, waarbij ik de quick release plate met het achterste gat onder de camera geschroefd heb, waardoor ik geen parallax vertekening had.
Uiteindelijk heeft dat programma zelfs een gigantisch 2200 megapixel panorama kunnen maken op mijn Core 2 Duo E8400 met 4 GB RAM. Hier op 2500K / 16 GB RAM ging het sneller, totdat hij halverwege zei dat er niet meer genoeg cache ruimte was op m'n SSD... (>20 GB nodig).
Om ze door te sturen naar familie is jpg wel zo handig, daar is geen speciale software voor nodig.
Uiteindelijk heeft dat programma zelfs een gigantisch 2200 megapixel panorama kunnen maken op mijn Core 2 Duo E8400 met 4 GB RAM. Hier op 2500K / 16 GB RAM ging het sneller, totdat hij halverwege zei dat er niet meer genoeg cache ruimte was op m'n SSD... (>20 GB nodig).
Om ze door te sturen naar familie is jpg wel zo handig, daar is geen speciale software voor nodig.
Bij mijn camera's werd dit pakket bijgeleverd:Universal Creations schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:45:
Kan Canon software dan panorama's stitchen?

Nog nooit gezien, maar ik heb dan ook al de nodige jaren geen nieuwe camera meer gekocht. Heb je een camera in Duitsland gekocht of zo?
Heb dat programma ook ooit gehad, weet niet meer waar het bij zat, maar dat was naar mijn idee echt 10 jaar geleden ofzo, aan de foto's te zien is die screenshot ook van 2000. Een tijd dat mensen nog GIF gebruikt op het web voor normale niet bewegende plaatjes.
Nee, de screenshot die ik online vond ik toevallig Duits. Het zat inderdaad bij mijn eerste Canon camera's. Bij de laatste geloof ik niet meer. Maar ik kijk niet altijd op de cd's die erbij zitten.Universal Creations schreef op donderdag 30 april 2015 @ 09:40:
Nog nooit gezien, maar ik heb dan ook al de nodige jaren geen nieuwe camera meer gekocht. Heb je een camera in Duitsland gekocht of zo?
Vorig jaar, maar dat is een Olympus, ik denk inderdaad dat de laatste Canon camera met cd's al even terug is (Powershot S2). Ik denk dat er geen cd's zaten bij de Powershot SX40.jesper86 schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:32:
CD's die erbij zitten? Wanneer heb je voor het laatst een camera gekocht.
Kun je gewoon nog steeds vanaf de Canon site downloaden, huidige versie is Photostitch 3.1.23
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Toevallig, GoPro acquires Kolor, het bedrijf achter de Autopano software dus:
http://petapixel.com/2015...pherical-imaging-company/
Hoop niet dat ze zich straks alleen nog maar op video gaan richten, dat zou wel erg zonde zijn.
http://petapixel.com/2015...pherical-imaging-company/
Hoop niet dat ze zich straks alleen nog maar op video gaan richten, dat zou wel erg zonde zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 30-04-2015 18:00 ]
Eerder op 360 graden video door 2 of meer GoPro's naast elkaar? (video pano?)
www.maartendeboer.net
Pagina: 1