Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo beste tweakers,

Hier even een (naar wat ik vermoed) klein probleempje waar ik mee zit.

Het gaat om het installeren van Ubuntu op een aparte partitie, naast mijn WIndows 7 installatie.

Mijn configuratie.

Samsung EVO 250GB SSD (voorheen 320GB HDD)
8GB RAM
Windows 7 Home Premium 64bit

Echter lukt het mij niet om het geinstalleerd te krijgen naast mijn huidige Windows installatie.
Ik heb een bootable USB stick gemaakt, met daarop Ubuntu. En als ik boot vanaf de stick, en ik kies voor installaren, dan ziet Ubuntu niet mijn bestaande windows 7 installatie.
Ik heb dan alleen maar de keuze om volledig een formatering te doen. Maar ik wil absoluut niet mijn Windows installatie, dan wel de verborgen recovery partitie om zeep helpen.

Zou het kunnen komen doordat er een SSD in zit die misschien niet goed wordt herkend? Hoewel, als ik boot vanaf de usb stick, en ik draai de Live versie, dan zie ik wel gewoon de diverse partities staan....dus denk ik eelijk gezegd niet dat het daar in zit.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:09

Umbrah

The Incredible MapMan

boot je UEFI/BIOS voor beide OS-en? Wat gebeurt je als je de installer launched vanuit windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
@Umbrah, als ik de installer run vanuit windows, krijg ik dezelfde melding. Want dan wil hij eerst weer een reboot doen alvorens hij gaat installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Shrink in Windows je C:\ partitie, en maak van deze vrijgekomen data een nieuwe partitie welke je kan gebruiken voor je Ubuntu installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Mijn SSD is al verdeeld in 2 partities....C:\ waar windows op staat (NTFS)....D:\ is leeg, en gereserveerd voor Ubuntu.(Ook NTFS geformatteerd) en nog een deel van verborgen is, wat mijn recovery partitie is. Dus ik heb ruimte genoeg....

Ik heb ook al geprobeerd om de D partitie helemaal weg te halen....dus het te laten als niet-toegewezen schijfruimte, in de hoop dat het dan wel zou lukken.

Maar waarom herkent Ubuntu niet dat er al een windows op geinstalleerd staat? dat is zo vreemd. Mijn vorige laptop, weliswaar met Windows 32bit erop had daar totaal geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:54

nWn

In Geocentric Orbit

Ik heb een paar dagen geleden ook Linux geinstalleerd op een nieuwe ssd (Mint), en de Windows partitie was niet zichtbaar, alleen lege en/of data-partities. Dit zou dus kunnen kloppen.

Mocht je geen ervaring hebben met dual-boot systemen, hou er dan rekening mee dat er het één en ander fout kan gaan met de bootloader. Dit kan eventueel leiden tot een moeilijk herstelbare Windows / Linux partitie. Zorg dus voor een goede back-up, dat mocht er iets mis gaan je niks belangrijks kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gewoon met grub herstellen, is zelfs voor een leek niet zo moeilijk, als je al Linux wilt installeren zou je grub ook wel tegen komen en natuurlijk is een aparte partitie nodig, maak gelijk een andere partitie voor grub en je bent makkelijk en duidelijk bezig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
@nWn Music, Als ik gewoon de live versie start van Ubuntu, en ik check dan de partities, dan ziet hij ze wel. Ik zie dan ook gewoon netjes alle windows mappen staan, Alleen bij het booten wordt het als zodanig niet herkend als bestaande windows installatie. Dit doet mij dan toch vermoeden dat het probleem zit in de herkenning van de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:54

nWn

In Geocentric Orbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Start de live sessie en dan de installer. Ziet het dan wel Windows tijdens het doorlopen van de stappen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan het beste de partitie niet formatteren met NTFS maar gewoon leeg laten.

En dit inderdaad:
Hero of Time schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:56:
Start de live sessie en dan de installer. Ziet het dan wel Windows tijdens het doorlopen van de stappen?

[ Voor 61% gewijzigd door johnkeates op 29-04-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
@Hero of Time, Ook al gedaan zoals ik had aangegeven. Maar dan wil hij alsnog een reboot doen alvorens hij de installatie wil starten, en dat zit ik weer met hetzelfde probleem.

@Johnkeates, Ook al geprobeerd. de D: partie is nu verwijderd, en heb nu dus de helft van de schijfruimte wat nu dus nie-toegewezen schijfruimte is,zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

Xanax959

relax...

Ik had hetzelfde probleem! Lege ssd. Windows 7 installeren. Linux mint live dvd opstarten. Installatie programma ziet windows 7 niet. Dit was voor mij de oplossing:

I am answering because the answers here are inadequate. I don't want future viewers of this question to destroy their windows partitions just to install Ubuntu.

To fix your problem, follow these steps:

Boot the emergency disk and open a text-mode shell.
Type gdisk /dev/sda (change /dev/sda to whatever is appropriate to access your hard disk, if necessary). The program is likely to complain that it's found both MBR and GPT data, and will ask which to use. It doesn't matter which you tell it to use.
At the Command prompt, type x to enter the experts' menu.
At the Expert command prompt, type z to zap (destroy) the GPT data.
Type y in response to the confirmation about destroying the GPT.
Type n in response to the query about blanking the MBR. Caution: If you answer y here, you'll destroy your Windows partition(s)!

Antwoord nummer 13 bij deze link.
http://askubuntu.com/ques...-during-install-of-ubuntu

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, is dit een Windows installatie op UEFI en staat secureboot aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
@Umbrah, Nee, is heb een iets wat "oudere" laptop, die nog niet voorzien van UEFI. Gewoon BIOS dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Xanax959 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:11:
Ik had hetzelfde probleem! Lege ssd. Windows 7 installeren. Linux mint live dvd opstarten. Installatie programma ziet windows 7 niet. Dit was voor mij de oplossing:

I am answering because the answers here are inadequate. I don't want future viewers of this question to destroy their windows partitions just to install Ubuntu.

To fix your problem, follow these steps:

Boot the emergency disk and open a text-mode shell.
Type gdisk /dev/sda (change /dev/sda to whatever is appropriate to access your hard disk, if necessary). The program is likely to complain that it's found both MBR and GPT data, and will ask which to use. It doesn't matter which you tell it to use.
At the Command prompt, type x to enter the experts' menu.
At the Expert command prompt, type z to zap (destroy) the GPT data.
Type y in response to the confirmation about destroying the GPT.
Type n in response to the query about blanking the MBR. Caution: If you answer y here, you'll destroy your Windows partition(s)!

Antwoord nummer 13 bij deze link.
http://askubuntu.com/ques...-during-install-of-ubuntu
Iemand die mij dit kan uitleggen? Opgestart vanuit Ubuntu live, krijg ik het niet voor elkaar.
Moet hier een speciale Emergency Bootdisk voor worden aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 17:05

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij welke stap gaat het fout?

PS. Ik snap het probleem niet goed genoeg om te beoordelen of bovenstaande procedure gaat werken. Zorg dat je een backup hebt van belangrijke data!

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Het gaat om een laptop met standaard Windows 7 64bit OEM geinstalleerd, incl. een recoverypartitie.
Ik heb onlangs de HDD vervangen voor een SSD, en een exacte copy van de originele harde schijf overgezet, en vervolgens nog even een volledige recovery gedaan.

Maar goed, ik denk niet dat bovenstaande ter zake doet.
Wat ik wil, is gewooon Ubuntu draaien naast WIndows 7. Ik heb daarvoor speciaal al een partitie gewist, en deze ruimte toegewezen voor de installatie van Ubuntu. (Unalocated space)

Maar het probleem blijft dat de Ubuntu installer (op welke wijze ik deze ook start...) niet mijn bestaande OS kan vinden. Enige optie is dus, volledige insallatie, waarbij ik dus WIndows,en hoogstwaarschijnlijk ook mijn recoverypartitie kwijt raak.

Ook de tips die hier vermeld staan brengen mij niet verder.
https://sites.google.com/site/computertip/reserve-10

Ik heb in Windows in Schijfbeheer gekeken.

Er staan 4 partities.

Volume Windows Herstelpartitie , type standaard. 23GB (verborgen)
Volume C:\ Windows partitie, type standaard, 105GB
Volume System , type standaard, 100MB (verborgen) aangemaakt door Windows

Volume - Niet toegwezen schijfruimte, 105GB (voor installatie Ubuntu)

Als ik de Ubuntu Installer start, herkent deze geen van bovenstaande partities. Alleen dus de volledige ruimte van mn SSD (250GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De installer ziet dus niets. Maar als je een gewone Live omgeving start, dan een terminal, wat krijg je te zien met de volgende commando's (uitgaande dat /dev/sda je ssd is)?
sudo parted print /dev/sda
sudo fdisk -l /dev/sda
sudo gdisk -l /dev/sda

Het kan zijn dat gdisk niet aanwezig is in de live omgeving, dat is niet zo erg.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwbuiter74
Het werkt nu wel......
Het enige wat ik heb gedaan is de BIOS settings naar default teruggezet, daarna via USB Ubuntu gestart, en zag hij ineens keurig mijn bestaande WIndows installatie.

En daar ben ik nu al een paar dagen lang mee aan het klooien geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:15

Xanax959

relax...

Mooi dat het werkte, bij mij werkte dus de oplossing die ik gegeven had, ik had "legacy boot" en "uefi boot" o.i.d. al geprobeerd. (geen resultaat)
Ik heb zelf mint linux, die in de live omgeving opgestart, gdisk even geïnstalleerd en de bovenstaande procedure gedaan. (ik had toch een backup van al mijn bestanden op de harde schijf :) )

Atari portfolio Dos 2.11

Pagina: 1