nieuwe game computer + uitleg videocard spec

Pagina: 1
Acties:

• ejvandekaa
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-02-2025
(ik had een leeg lijstje geplaatst ik heb nu mijn post geedit/gewijzigt)

Ik zoek een?
Nieuwe computer (zonder harde schrijf, die heb ik al gekocht, maar wel met SSD)

Wat heb ik nu?
(4 jaar geleden gekocht)
processor: intel core i5 2500k
moederboard: asus P8P67
video card: MSI geforce GTX 560 TI iGb

beeldscherm:
Dell Ultrasharp U2311H Zwart
Resolutie 1920x1080
Reactietijd 8ms

(windows 7)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- film en video kijken
- internet
- computerspellen,
civilization spellen, civ 6/7, galactic civilization 3,
anno 2070,
diablo 3,
RPG spellen
(geen FPS)

Wat mag het systeem gaan kosten?
maximaal 250 euro per jaar dat ik hem zal gebruiken met een maximum van 800 euro(3-4 jaar gebruik)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2x 4Tb HD
windows 7 als operating systeem (moet die nog aanschaffen)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
verwacht geen dubbele video card nodig te hebben (maar heb ik ook nooit gehad). verwacht ook geen waterkoeling nodig te hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
intel en nvidea, meer omdat ik daar nu meer ervaring en vertrouwen in heb.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
natuurlijk moet de computer stil zijn (want hij staat in mijn huiskamer).

Ga je overklokken?
nee

Wat heb je zelf al gevonden?
dacht zelf aan het mainstream gamesysteem van maart met een video cart van maximaal 200 euro. of mogelijk kijken wat er in de best buy guide van mei staat. wil echter komende zaterdag 2 mei gaan kopen.

Welke vragen heb je hier nog over?
1. heb ik wel een mainstream computer nodig of kan ik het ook met een goedkopere (basis of budget game systeem van maart) doen?
2. hoe belangrijk is de video card tov de rest van de computer?, hoe verhoud een basis game computer met een 350 euro video card zich tot een mainstream gamesysteem met een 200 euro video card?(die video card is het grootste kosten verschil tussen beide systemen)
3. kan iemand mij uitleggen hoe belangrijk de verschillende statestieken zijn die bij een video card vermeld worden? ik bedoel de:
Nominale snelheid videochip,
Rekenkernen,
Geheugengrootte,
Geheugensnelheid (DDR),
Geheugen Busbreedte
4. ik heb de GeForce GTX 960 vergeleken met de Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost beide video cards van rond de 200 euro. ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn. op het oog lijkt me de geforce een stuk sneller (hogere snelheid video chip en geheugen). maar de R9 heeft weer meer reken kernen, geheugen en busbreedte.

[ Voor 67% gewijzigd door ejvandekaa op 29-04-2015 11:06 ]

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-02 16:06

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Je hebt een leeg vragenlijstje geplaatst. Wellicht ben je deze vergeten in te vullen, of is er iets anders misgelopen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Upgrade, move naar CAA.

De bottleneck in je systeem is je videokaart. Zeker met een overklok doet je cpu immers niet onder voor de huidige 4000 serie. Ik zou dat dan ook ongemoeid laten. Hoeveel geheugen heb je?
ejvandekaa schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:52:

4. ik heb de GeForce GTX 960 vergeleken met de Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost beide video cards van rond de 200 euro. ik weet niet of ze vergelijkbaar zijn. op het oog lijkt me de geforce een stuk sneller (hogere snelheid video chip en geheugen). maar de R9 heeft weer meer reken kernen, geheugen en busbreedte.
Ga op zoek naar gamebenchmarks. De specificaties naar prestaties vertalen kan niemand ;).

[ Voor 54% gewijzigd door br00ky op 29-04-2015 11:23 ]

• ejvandekaa
hoe lang blijven de computer onderdelen (processor, moederboard, video card, ram geheugen en power source) houdbaar? het systeem is al 4 jaar oud.

tevens in wat voor game computer type hoor ik thuis?, mainstream of basis/budget?

Ik heb inderdaad begrepen dat raedon en nvidea niet te vergelijken zijn. wat zijn goede nvidea kaarten van maximaal 200 euro?

wat geheugen betreft, dat wilde ik ook opwarderen, ik heb nu dacht ik 4 Gb

(het gaat wel degelijk om een nieuwe computer ondanks dat ik met name zit met de video card omdat dit het duurste onderdeel is)

[ Voor 6% gewijzigd door ejvandekaa op 29-04-2015 11:34 ]

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
ik zal gaan met een R9 280, deze is iets goedkoper dan €200 en bied goede prestaties.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
ejvandekaa schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:32:
hoe lang blijven de computer onderdelen (processor, moederboard, video card, ram geheugen en power source) houdbaar? het systeem is al 4 jaar oud.
Tenzij je rare dingen doet natuurlijk eindeloos ;). Nee zonder gekheid, dat verschilt natuurlijk per onderdeel. Je cpu kan immers nog makkelijk mee. Het is doodzonde die nu te gaan vervangen. Dat is echt geld weggooien. Je videokaart is echter dan wel weer aan vervangen toe en afhankelijk van het precieze type van je voeding die ook.
tevens in wat voor game computer type hoor ik thuis?, mainstream of basis/budget?
Dat zijn alleen maar labeltjes, hoe interessant is dat ;).
wat geheugen betreft, dat wilde ik ook opwarderen, ik heb nu dacht ik 4 Gb
4GB erbij en je bent good to go :).
(het gaat wel degelijk om een nieuwe computer ondanks dat ik met name zit met de video card omdat dit het duurste onderdeel is)
Nogmaals, ik zou het niet doen. Wat RAM erbij een een nieuwe GPU en je bent klaar :). Dan kan je over een jaar of 2 eens gaan kijken naar nieuwe systemen met DDR4.

• ejvandekaa
nu ben ik inderdaad redelijk los. heb eens gekeken, maar mijn "Intel Core i5 2500K" van 4 jaar geleden heeft dezelfde klokferquentie als de nieuwe "Intel Core i5-4590". zijn ze dan (nagenoeg) hetzelfde?

blijft mijn vraag, wat zijn goede nvidea kaarten van maximaal 200 euro (heb je er een paar die ik kan googlen of vergelijken)

moet thuis even kijken wat mijn power source is.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel je kloksnelheid niet goed kan vergelijken een op een kan je genoeg benchmarks vinden die laten zien datze goed vergelijkbaarr zijn, zoals hier,, zeker als je gaat overklokken. Je hebt nota bene een vrij luxe bord daarvoor!

En qua nVidia kaarten bij dat budget kunnen we kort zijn, die zijn er niet. Nou ja, die zijn er wel, maar AMD heeft betere opties.

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 29-04-2015 12:03 ]

• [MAUS]
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:41
CPU
Ben het volledig eens met br00ky, als je nu zou gaan voor het budget game systeem ga je sowieso er op achteruit qua cpu kracht.
Het mainstream game systeem zou een kleine upgrade betekenen t.o.v. de i5-2500K op stock speed. Een upgrade die het geld niet waard is en gratis kan worden gecompenseerd met een overclock op je CPU.
Een goede koeler er op (iets als de Scythe Mugen 4) en dan kun je nog veel winst behalen op CPU performance.

Kloksnelheid van toen en nu zeggen niet zo veel over de daadwerkelijke performance in games, hiervoor heb je benchmarks nodig,

werkgeheugen
8 GB werkgeheugen is tegenwoordig in games wel prettig, dus ik zou er 4 gb bij prikken (bij voorkeur hetzelfde geheugen als dat je al hebt)

videokaart
Daarnaast zou ik een pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 halen als de videokaart stil (fans draaien niet op idle) en krachtig moet zijn.
Op het moment dat je je CPU houdt past deze namelijk ruim in het budget.

Een R9 290(x) is ook een goede optie (met non-reference koeler), met name de R9 290 biedt veel 'bang for the buck', deze kaarten slurpen wel meer energie en worden dus ook wat warmer (zijn dus ook wat minder stil).

De GTX960 zou ik links laten liggen, deze kaart heeft namelijk weinig VRAM i.c.m. een smalle bus en is dus niet echt 'futureproof' (voor zo ver een videokaart dit kan zijn natuurlijk).

voeding en behuizing
Geef nog even door wat je huidige voeding is, een goede en stabiele voeding is namelijk een must voor een mooie build natuurlijk.

Daarnaast hou je nog ruim voldoende geld over voor een mooie behuizing naar keuze als je je huidige CPU houdt, bijvoorbeeld een mooie en stille pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart of een pricewatch: be quiet! Silent Base 800 Zwart. Voor wat betreft deze laatste behuizing ben ik wat bevooroordeeld omdat ik deze zelf heb. Is een echte aanrader, maar wel behoorlijk groot.
Voor in de woonkamer is de Fractal design waarschijnlijk een wat 'degelijkere' behuizing.

• ejvandekaa
Ik heb net gechecked en ik heb een coolmaster 600 Wat silent pro is dat na 3-4 jaar aan vervanging toe?
heb ook 2 reepjes geheugen. er twee bij zetten of vervangen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Silent Pro's zijn niet heel geweldig, CM heeft slechtere voedingen uitgebracht, maar ook veel betere. Zelf zou ik, onder het mom van "als ik nu toch bezig ben..." direct een goede vervanger halen, neem een van de populaire 450w/550w gold voedingen en in principe kun je weer 10 jaar je voeding negeren.

Gewoon 2 bankjes, of 1 bankje, whatever goedkoper is, erbij prikken. Zelfde type is leuk, maar is niet heel belangrijk, dual channel is voor 99% van de programma's niet belangrijk.

Als videokaart zou ik kijken naar de R9 280 of de R9 290, allebei erg leuke kaartjes en koploper in prijs/prestatie in hun gebied. Als ik zo eens kijk naar je games vind ik zelf een R9 290 wel wat overkill.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1