Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Oude Asus laptop upgraden: nieuwe laptop of SSD?

Pagina: 1
Acties:

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik heb een Asus UL30a QX197V. Ondertussen is deze ook alweer 5,5 jaar oud, doet nog wel wat ie moet doen, maar snel is ie niet te noemen :P. Gebruik hem vooral voor browsen, serie's (evt via HDMI naar tv), heel soms wat gamen (old school San Andreas, C&C Generals)

Ik dacht aan twee opties: Of een nieuwe laptop, of een upgrade met SSD ipv het huidige HDD (250gb).
Heb een voorkeur voor de SSD, vanuit budget oogpunt (liefst 100-200 euro kwijt voor een substantiele verandering in snelheid en gebruiksgemak).

Raden jullie het aan om nog even verder te gaan met deze laptop, incl SSD (bijv een 256gb)? Of wordt de processor/geheugen/videokaart al heel snel de bottlenecks? En als ik de SSD wil inbouwen, zijn er dan nog verdere spullen nodig, zoals een Sata kabeltje of case?

Alle tips zijn welkom.

Specs:
Intel Core 2 Duo S7300 (1.3GHz)
250GB HDD 5400rpm
4GB DDR3
'GPU': Intel GMA 4500MHD

Als SSD optie had ik de 850 EVO en de MX200 van Crucial op het oog, beide 250GB. Een nieuwe laptop heb ik nog niet echt over nagedacht, daar je al snel op 400+ euro uitkomt, wat me op het moment wat veel is.

[Voor 16% gewijzigd door JeyJey op 29-04-2015 09:30]

XBO: FlyingDutchie1

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het apparaat verder snel genoeg is, dan zal een SSD een prima uitkomst zijn. Ik heb in mijn simpele netbookje (met een dualcore AMD E2 1800) een 256GB SSD zitten, en dat ding is nu nog steeds prima werkbaar, zolang je maar niet teveel van de CPU vereist.

Een SSD is dus sowieso aan te raden, en als je er een koopt van 256GB, dan kun je die evt weer meenemen naar je volgende systeem, want op zich kun je met 256GB een heel eind komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:17
TERW_DAN schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:53:
Als het apparaat verder snel genoeg is, dan zal een SSD een prima uitkomst zijn. Ik heb in mijn simpele netbookje (met een dualcore AMD E2 1800) een 256GB SSD zitten, en dat ding is nu nog steeds prima werkbaar, zolang je maar niet teveel van de CPU vereist.

Een SSD is dus sowieso aan te raden, en als je er een koopt van 256GB, dan kun je die evt weer meenemen naar je volgende systeem, want op zich kun je met 256GB een heel eind komen.
Duidelijk. Zou jij dan bij een ouder systeem gaan voor een budget SSD, zoals de Crucial BX100? Prijzen verschillen echter niet heel veel tussen deze en bijv de EVO 850.

XBO: FlyingDutchie1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een BX100 is nog steeds een lekker snelle SSD. Als je niet teveel uit wilt geven, dan is het de moeite om zo eentje te pakken. Als je die paar euro extra kan missen kun je natuurlijk een EVO pakken of iets dergelijks, al ga je dat in je oude notebook niet echt heel erg merken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:35

Koldur

Virtual Boy

Blijf alsjeblieft uit de buurt van de EVO SSD's, er zijn veel problemen met TLC NAND SSD's van Samsung en die zijn helaas nog steeds niet opgelost en de oplossing die eraan lijkt te komen gebruikt een techniek waar ik niet erg gecharmeerd van ben. Probleem is dat de TLC's moeite hebben met de spanning vast te houden waardoor data na een maand in dezelfde locatie te hebben gestaan, traag geladen wordt, dit willen ze oplossen door elk stukje data na een maand te herschrijven. MLC heeft hier geen last van (niet EVO schijven en alle Crucial schijven).

[Voor 4% gewijzigd door Koldur op 04-05-2015 11:10]

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 27-09 15:14
Koldur schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:09:
Blijf alsjeblieft uit de buurt van de EVO SSD's, er zijn veel problemen met TLC NAND SSD's van Samsung en die zijn helaas nog steeds niet opgelost en de oplossing die eraan lijkt te komen gebruikt een techniek waar ik niet erg gecharmeerd van ben. Probleem is dat de TLC's moeite hebben met de spanning vast te houden waardoor data na een maand in dezelfde locatie te hebben gestaan, traag geladen wordt, dit willen ze oplossen door elk stukje data na een maand te herschrijven. MLC heeft hier geen last van (niet EVO schijven en alle Crucial schijven).
Dit is nogal een bewering. Heb je hier ook een bron van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thof1
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 27-09 10:59

thof1

FP ProMod
Koldur schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:09:
Volgens mij waren er alleen wat issues met de 840 Evo en viel het verder wel mee?

Tijd voor glasvezel in Apeldoorn? Praat en denk mee in een speciaal topic.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jordy2811
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 27-09 07:04
Dat ging inderdaad over de 840 evo serie:

nieuws: Samsung komt eind april met nieuwe fix voor 840 EVO-ssd's
nieuws: Samsung onderzoekt opnieuw prestatieproblemen 840 EVO-ssd's

Voor zover ik weer heeft de huidige 850 serie deze problemen niet. Het voordeel van de eerder genoemde Crucial disk is wel dat deze bij stroomuitval de laatste data nog weg kan schrijven, terwijl de Samsung direct uit zal vallen.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 27-09 15:14
jordy2811 schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:25:
Het voordeel van de eerder genoemde Crucial disk is wel dat deze bij stroomuitval de laatste data nog weg kan schrijven, terwijl de Samsung direct uit zal vallen.
Gelukkig zoekt TS een SSD voor in zijn laptop dus ik denk niet dat stroomuitval echt een probleem gaat zijn. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
jbhc schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:29:
[...]

Gelukkig zoekt TS een SSD voor in zijn laptop dus ik denk niet dat stroomuitval echt een probleem gaat zijn. :)
Veel mensen weten niet wat stroomuitval inhoud. Natuurlijk als er een stroomstoring is, of de stop vliegt eruit, dan heb je te maken met stroomuitval.
Maar voor de ssd in de praktijk betekend stroomuitval vooral: een blue screen, een hangende computer, een harde restart. En dat komt net zo goed voor bij een laptop als bij een desktop.

Nu moet ik wel even kwijt, dat ik op een laptopje zit, en daar is de accu van stuk blijkbaar. Deze week is die al meer dan 10 keer plots uitgevallen. Er zit een kingston ssd, en die blijft het wel gewoon doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 24-09 22:28
Als het een echte zakelijke thin and light laptop was zou ik er nog wel wat geld in stoppen(ik heb meerdere laptops met een C2D ulv CPU), maar dit lijkt me meer een "gewoon" consumentenmodel.

Kan je niet beter kijken naar een 2ehandse SSD van een GB of 64. Ook kan je kijken of er misschien een dual IDA bios is voor je laptop, dan kan je 1 mulitplier hoger draaien, scheelt ook weer een mhz of 200 en als je technisch een beetje aangelegd bent zou je kunnen kijken of je de clockgenerator op 266 mhz kan laten werken. Meeste ULV CPU's kunnen dat vaak wel aan.

Dit alles zou je maar een euro of 50 kosten en je hebt een substantieel snellere laptop.(en een paar dagen uitzoekwerk)

Lijkt erop dat je PLL ook werkt met setfsb(als het goed is heb je de ICS9LR3362CGLF als PLL chip). Zou je hem kunnen overclocken vanuit windows. Aangezien je een vrij lage FSB draait in vergelijking met wat het DDR3 geheugen aan zou moeten kunnen zou je hiermee makkelijk wat extra MHZen mee kunnen krijgen. Installeer coretemp om je temperaturen in de gaten te houden en installeer throttlestop om je spanning op het maximum te forceren.

leesvoer: http://forum.notebookrevi...beyond-turbo-mode.472668/

[Voor 31% gewijzigd door Exphy op 04-05-2015 20:03]

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17:35

Koldur

Virtual Boy

TLC in de 840 EVO is duidelijk, staan meer dan genoeg resources op het internet, de 850 EVO heeft dezelfde NAND techniek als de 840 met een kleine aanpassing waardoor het beter zou moeten zijn, dus zou ik er persoonlijk niet aan beginnen als je ook gewoon voor hetzelfde geld MLC NAND kan kopen waarbij je bij Crucial en Intel bewezen technieken gebruikt.

i5 4670K @4Ghz 1.13v, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Asus Z87-A, GTX680-DC2O-2GD5, 2x4GB DDR3 1600Mhz, Crucial M550 256GB SSD, 1.5TB Samsung HD

• german8
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:57
Exphy schreef op maandag 04 mei 2015 @ 19:45:
Lijkt erop dat je PLL ook werkt met setfsb(als het goed is heb je de ICS9LR3362CGLF als PLL chip). Zou je hem kunnen overclocken vanuit windows. Aangezien je een vrij lage FSB draait in vergelijking met wat het DDR3 geheugen aan zou moeten kunnen zou je hiermee makkelijk wat extra MHZen mee kunnen krijgen. Installeer coretemp om je temperaturen in de gaten te houden en installeer throttlestop om je spanning op het maximum te forceren.

leesvoer: http://forum.notebookrevi...beyond-turbo-mode.472668/
Ik heb ook een UL30a pricewatch: Asus UL30A-QX057X
Heb er nu een SSD in en zou de FSB wel naar 266 willen zetten.

Echter, hoe kom je bij die ICS9LR3362CGLF?
In die thread hebben ze het over de ICS9248BF en varianten daarop.

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:47
Voor laptops/PC's van die leeftijd: weet je zeker dat je BIOS AHCI kan i.c.m. je huidie operating system of dat er een BIOS-upgrade is die dat kan? Ik heb dat al een paar keer onverwacht fout zien gaan, deels omdat fabrikanten de benodigde opties uit de BIOS hebben gesloopt (m.n. ontbrekende stukken "Advanced Menu") ...

• german8
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:57
Deze heeft AHCI enabled. En ssd draait prima.

Heb ik AHCI nodig voor setFSB?
Mn geheugen is 533 dus mn FSB zou naar 266 kunnen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True