[ALG] Encrypten userdata

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:27
Voor een geheel nieuw project ben ik nu bezig met de ruwe schetsen van het systeem (LAMP -based). Ik loop nu tegen het volgende dilemma aan, ben even benieuwd naar de meningen van anderen.

Bedrijven kunnen via deze webapplicatie een account aanmaken en per bedrijfsaccounts zijn er één of meerdere useraccounts mogelijk. Bedrijfsaccounts omvatten o.a. NAW, KvK, BTW gegevens. Useraccounts alleen NAW/password. Via deze applicatie kunnen ze mogelijk bedrijfsgevoelige gegevens aanleveren. Beveiliging moet dus in orde zijn. Alles zal straks dus ook netjes over SSL gaan, maar dan ben je er naar mijn idee nog niet helemaal. Ik zit eraan te denken om ook de belangrijkste bedrijfsgegevens te encrypten, maar hoe ver moet je hierin gaan? Wachtwoorden hash ik natuurlijk, maar andere data moet ook weer door hetzelfde systeem te decrypten zijn. Als je dat bij alle reads weer terug moet decrypten dan gaat de server daar óf niet heel blij van worden, óf de encryptie is dermate simpel dat je het naar mijn idee net zo goed niet zou hoeven doen omdat het dan ook simpel te kraken is door iemand die de DB te pakken zou krijgen (wat natuurlijk het scenario is waarvoor je de encryptie toepast).

Hoe gaan anderen hiermee om?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ger schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:44:
Als je dat bij alle reads weer terug moet decrypten dan gaat de server daar óf niet heel blij van worden, óf de encryptie is dermate simpel dat je het naar mijn idee net zo goed niet zou hoeven doen omdat het dan ook simpel te kraken is door iemand die de DB te pakken zou krijgen (wat natuurlijk het scenario is waarvoor je de encryptie toepast).

Hoe gaan anderen hiermee om?
Symmetrische encryptie hoeft helemaal niet zo zwaar te zijn. Wat natuurlijk wel belangrijk is is dat je keys op een andere plek staan opgeslagen dan de data zelf, anders heb je er inderdaad niks aan.

Ik gebruik voor gevoelige gegevens vaak de Windows Data Protection API, daar heb je onder Linux natuurlijk niks aan, maar ik verwacht dat er vast een vergelijkbaar mechanisme zal zijn.

Als het echt kritische gegevens zijn kan je ook kijken naar een Hardware Security Module.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:27
Thanks, ik ga denk ik maar eens wat testjes draaien.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Hou wel rekening mee dat wanneer je data encrypt het zoeken erin ook lastiger is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Het hangt ook erg af waartegen je wilt beveiligen. Voor fysieke inbraak op de servers, inbraak via exploit (OS) of via de applicatie zelf?
Je kan bijv. ook de partitie/schijf waarop je DB staat encrypten (wachtwoord bij boot). Verder uiteraard nette sanatizing van je ALLE input, patches/OS goed bijhouden. SSL erbij en je bent al een heen eind in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Het ligt er ook een beetje aan welke DB je gebruikt. Sommige DB's supporten al database encryption en dat is dus misschien een optie. In de ervaringen die ik heb (wij doen veel met geencrypte data) valt de performance hit met een symmetric algorithm zoals AES reuze mee :). (Zie ook https://communities.intel.com/docs/DOC-5003 )

Sowieso moet je geen asymmetric cryptography gebruiken aangezien bij asymmetric de cryptogram asymptotically groeit naarmate je meer data hebt. Dit is niet het geval bij symmetric crypto. Wij gebruiken vaak hybrid encryption so we get best of both worlds. ( Wikipedia: Hybrid cryptosystem )

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanush
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 09:30

Amanush

Saai persoon.

Aan de client-side versleutelen met een key die enkel de User (bedrijf) heeft.

Ga tot de luiaard, gij mier! Zie haar wegen en wordt wijs.

Pagina: 1