Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2024
Hallo,

Na de installatie van een nieuwe videokaart de Geforce gtx 970 heeft mijn pc een aantal problemen.
systeem informatie win7 @32bit
meerdere ssd's van 120g kingston
Processor FX 6300 @ 3.76 Ghz
Grafische kaart GTX 970 MSI gaming
8gb ddr 1333 Mhz crosiar clm9
Moederboard msi 970a-g46

1e probleem veel gereserveerd werkgeheugen van de 8gb nog maar 2.96 gb over voor programma's
Ik heb deze dingen al geprobeerd: via msconfig het finkje aan en uitzetten, alle drivers ge-update, Windows helemaal opnieuw erop gezet. Bios gereset en ge-update

2e
Grafische kaart haalt een zere lage fps in wat oudere games zoals AA3 Insurgency. Ik haal soms net 40 fps en je zou te moeten verwachten dat die het aan zou kunnen.
Monitor staat dan ingesteld op 1920-1080

3e
Computer loopt soms zo traag dat het opstarten van programma erg lang duurt. of dat het programma ineens niet meer werkt.

Ik heb al via AVG pc tuneup gebruikt maar dit hielp ook niet

Wie kan me wat tips geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Waarom heb je überhaupt 32 bits Windows ipv 64? Wat betreft AVG 'TuneUp'. Dit programma maakt je pc juist slomer omdat het op de achtergrond draait (alleen betaalde versie dacht ik). Heb je het probleem al Gegoogeld?

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
Heb al rond gegoogeld. Heb zo juist win 8 64 bit aangeschaft even kijken of dit gaat werken.
Ben er achtergekomen dat 32 bit versie max 4 ram kan gebruiken. Hopen dat dit het iets verbeterd.

Moet ik gewoon meer geheugen er in zetten of ligt aan de fx6300 en combinatie met de GTX970

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
DaggerGun schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 21:11:
Heb al rond gegoogeld. Heb zo juist win 8 64 bit aangeschaft even kijken of dit gaat werken.
Dat is natuurlijk jammer, want je hebt geen aparte licentie voor 32 en 64 bit, dus als je al 32 bit had is het weggooid geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:35
Ok, in volgorde:

1. Inderdaad een 64bits windows: sowieso wel verstandig, jouw CPU is 64bits based dus moet moeite doen om 32bits te draaien. Dus je beste performance was soweiso al met een 64bits windows. En dan werkt gelijk je geheugen volledig in Windows.

2. Aantal puntjes:
Je GPU is overkill voor de rest van het systeem.
RAM op 1333 met CL 9 is simpel gezegt traag. Met een AMD is het verstandig te mikken op 1600+ met cl 8 of lager, tot je bij de 2000Mhz aankomt dan kun je best af met een CL van 9. (High end gaming gemikt, waar je GPU wel zit) Zie ook je CPU specificatie die tot 1866Mhz gaat.
Je CPU vormt sowieso een bottleneck: Wel een mooie hoge Ghz, maar effectief maar 3 Cores. Hij heeft namelijk 6 int cores en 3 floating point. Vergelijk dit met een Intel met 3 cores en hyperthreading (deze vergelijking klopt niet 100% maar is vergelijkbaar, er zijn alleen geen intels met 3 cores :P)
En draait je CPU overclocked? > Zet dit als stap 1 eens uit. Overclocks altijd opnieuw doen na het plaatsen van nieuwe hardware, die zijn erg gevoelig voor veranderende voltages.

Daarnaast:
Wat voor een voeding heb je? Wellicht is die te zwak en ligt daar je probleem.
En gebruik nooit... maar dan ook NOOIT programma's zoals AVG PC TuneUP, enige wat dit doet is een rommeltje maken van je register.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

br00ky schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:10:
Dat is natuurlijk jammer, want je hebt geen aparte licentie voor 32 en 64 bit, dus als je al 32 bit had is het weggooid geld...
Win7 32 naar Win8 64 is wel degelijk een aanschaf voor nodig.....
Martin.Air schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:16:
Je GPU is overkill voor de rest van het systeem.
Waarom? Er zijn nogsteeds veel spellen die vooral op GPU leunen, daar is deze CPU zonder meer geschikt voor. Daarnaast is het gewoon een best redelijke CPU, geen enkele reden om hier geen 970 naast te zetten.
RAM op 1333 met CL 9 is simpel gezegt traag. Met een AMD is het verstandig te mikken op 1600+ met cl 8 of lager, tot je bij de 2000Mhz aankomt dan kun je best af met een CL van 9. (High end gaming gemikt, waar je GPU wel zit) Zie ook je CPU specificatie die tot 1866Mhz gaat.
Geheugen snelheid is nagenoeg geen impact op de performance van een systeem. Ja, wellicht is er nog 2% extra uit te halen met sneller geheugen maar dat ga je nooit merken. Tenzij je de ingebouwde GPU van een AMD APU wilt gebruiken maar dat is hier geen overweging.

TS klaagt over lage framerates in oude spellen. Dat heeft gegarandeert niets met CPU of geheugen te maken.
Daarnaast:
Wat voor een voeding heb je? Wellicht is die te zwak en ligt daar je probleem.
Dit is zeker iets om na te kijken.

Maar vooral; TS; kijk eens wat voor verschil een 64 bits windows gaat hebben. Dat scheelt je al snel 4.5GB extra RAM geheugen en de kans dat daar een probleem zit is oneindig veel groter dan bij de CPU of het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 17:02

Nemesizz

Untouchable

1. Inderdaad een 64bits windows: sowieso wel verstandig, jouw CPU is 64bits based dus moet moeite doen om 32bits te draaien. Dus je beste performance was soweiso al met een 64bits windows. En dan werkt gelijk je geheugen volledig in Windows.
Dit stukje (dik gedrukt) klopt niet helemaal. Het kost een 64-bit CPU geen enkele moeite om 32-bit applicaties te draaien. In feite zijn moderne 64-bit processors eigenlijk nog gewoon 32-bit x86 CPU's met een 64-bit extention.

Een helemaal 64-bit processor (zoals bijvoorbeeld een Itanium) moet wel een emulator gebruiken om 32-bit programma's te draaien, en dat kost performance.
(naast het feit dat een Itanium geen x86 is, wat dus ook nog weer ge-emuleerd moet worden).

Het enige grote probleem waar je tegenaan loopt als je nog een 32-bit OS gebruikt icm een moderne CPU, is puur het geheugen limiet wat het OS aankan. Metname ook nu met videokaarten die alleen al 4GB aan boord hebben loop je meteen tegen de geheugen limieten aan van een 32-bit OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
Croga schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:23:
[...]

Waarom? Er zijn nogsteeds veel spellen die vooral op GPU leunen, daar is deze CPU zonder meer geschikt voor. Daarnaast is het gewoon een best redelijke CPU, geen enkele reden om hier geen 970 naast te zetten.
Ik heb het voor de duidelijkheid gisteren getest::
AMD FX8150 @ 4,12 Ghz
NVIDIA GTX670 @ 1223 Mhz VRAM @ 6800 Mhz
Skyrim met grafisch zware mods

Gelopen vanaf Honningbrew Meadery naar Whiterun: AVG 40FPS

Hertest met::
AMD FX8150 @ 3,6 Ghz (Stock)
NVIDIA GTX670 @ 1223 Mhz VRAM @ 6800 Mhz

Gelopen vanaf Honningbrew Meadery naar Whiterun: AVG 23FPS

Hertest met:
AMD FX8150 @ 4,12 Ghz
NVIDIA GTX670 @ Stock

Gelopen vanaf Honningbrew Meadery naar Whiterun: AVG 34FPS
Croga schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:23:
[...]

Geheugen snelheid is nagenoeg geen impact op de performance van een systeem. Ja, wellicht is er nog 2% extra uit te halen met sneller geheugen maar dat ga je nooit merken. Tenzij je de ingebouwde GPU van een AMD APU wilt gebruiken maar dat is hier geen overweging.

TS klaagt over lage framerates in oude spellen. Dat heeft gegarandeert niets met CPU of geheugen te maken.
Ik heb helaas geen zin om mn ram om te clocken (voornamelijk omdat mn CPU dan ook opnieuw moet) maar mijn ervaring met de Buldozers van AMD zit er een groot verschil tussen 1333, 9CL en 1600 8CL dat wel merkbaar is in games. Ik heb echter niet voor niets vermeld dat ik het dan over high end gaming heb, is op zich een stuk minder verschil dan je CPU overclocken/veranderen.
Nemesizz schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:04:
[...]

Dit stukje (dik gedrukt) klopt niet helemaal. Het kost een 64-bit CPU geen enkele moeite om 32-bit applicaties te draaien. In feite zijn moderne 64-bit processors eigenlijk nog gewoon 32-bit x86 CPU's met een 64-bit extention.

Een helemaal 64-bit processor (zoals bijvoorbeeld een Itanium) moet wel een emulator gebruiken om 32-bit programma's te draaien, en dat kost performance.
(naast het feit dat een Itanium geen x86 is, wat dus ook nog weer ge-emuleerd moet worden).

Het enige grote probleem waar je tegenaan loopt als je nog een 32-bit OS gebruikt icm een moderne CPU, is puur het geheugen limiet wat het OS aankan. Metname ook nu met videokaarten die alleen al 4GB aan boord hebben loop je meteen tegen de geheugen limieten aan van een 32-bit OS.
Mijn excuses. Nemesizz heeft hier helemaal gelijk, zolang je 32 bits applicaties draait is er geen verschil te merken, en je processor hoeft er ook niet meer of minder moeite voor te doen. Bij appilicaties die een 32 bits en 64 bits variant hebben zou je wellicht het verschil kunnen merken, als die goed geschreven zijn dan tenminste.

Even als conclusie: Heb je de voeding al gechecked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaggerGun
De 64 bit versie van win 8 is inderdaad beter. Ik heb nou de beschikking over 6.5 gb van de 8. Maar de grafische kaart werkt nog niet zoals het hoort. Ik zal sneller geheugen nemen en een andere processor.

Wat betreft mijn voeding. Deze heb ik
Cooler Master G650M, 650 Watt voeding. Ik neem aan dat dit voldoende is.

Het klopt inderdaad dat je win 7 naar 8 weer moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:05
Als je toch al naar win8 wilt, kun je net zo goed wachten op windows 10, dan is de overstap het eerste jaar gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 11:51
roches schreef op donderdag 30 april 2015 @ 23:05:
Als je toch al naar win8 wilt, kun je net zo goed wachten op windows 10, dan is de overstap het eerste jaar gratis.
Denk dat je bedoeld dat hij beter geen win 8 had kunnen kopen en gewoon een 64bit iso van windows 7 downloaden (immers key werkt onafhankelijk van 64/32 bit versie). En dat TS dan vanaf win7 naar 10 gratis upgrade?

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin.Air
DaggerGun schreef op donderdag 30 april 2015 @ 22:59:
De 64 bit versie van win 8 is inderdaad beter. Ik heb nou de beschikking over 6.5 gb van de 8. Maar de grafische kaart werkt nog niet zoals het hoort. Ik zal sneller geheugen nemen en een andere processor.

Wat betreft mijn voeding. Deze heb ik
Cooler Master G650M, 650 Watt voeding. Ik neem aan dat dit voldoende is.

Het klopt inderdaad dat je win 7 naar 8 weer moet betalen.
Je voeding zou inderdaad prima moeten zijn (tenzij ie stuk is natuurlijk). Als je een ander ergens hebt liggen, of iemand kent met een andere voeding wellicht nog testen.

Dat je maar 6,5Gig van de 8 hebt, bedoel je daarmee dat windows dat als "vrij" rapporteerd of dat hij dat als totaal bruikbaar geheugen aangeeft?

Terug op een van de eerdere vragen: Staat je CPU overclocked? of staat alles in je bios op auto?
En als alles op auto staat, probeer het eens met de "turbo" modus uitgeschakeld.

Wat betreft je CPU en ram nieuw aanschaffen zou ik eerst even wachten tot de rest is uitgesloten. Wellicht neem je genoegen met de snelheid die je dan hebt als er nog problemen zijn opgelost.
Pagina: 1