Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ICT-Beheerder opleiding

Pagina: 1
Acties:

• Kjellzw
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:15
Ik begin volgend jaar aan de opleiding ICT-Beheerder en heb nu dus een nieuwe laptop nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop vooral voor de opleiding gebruiken, maar heb afgelopen maand GTA V aangeschaft en wil deze game wel graag kunnen spelen op de laptop. Aangezien ik waarschijnlijk veel te maken krijg met virtualisatie wil ik 16GB RAM, kies ik toch voor een 8GB model, dan zal ik deze z.s.m. Uitbreiden naar 16GB.

Wat is je budget?
Mijn budget is +/- 1200 euro, mag iets meer of minder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop zal elke schooldag mee de trein in gaan. Echter is 15,6 inch wel een must.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf al een beetje rond gekeken, mijn ogen vielen op de vernieuwde Lenovo Y50 met de Intel Core i7-4720HQ. Na verschillenden ervaringen weet ik in ieder geval zeker dat het geen Toshiba word.

• edmxx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-08-2023
Ik heb zelf de Lenovo Y50 met de Intel Core i7-4720HQ en 8GB RAM.
Die kan ik je wel aanraden!
Er is wel veel kritiek op het scherm, maar als je er eenmaal voor zit, dan is het bijna niet te merken.

Heb hem zelf via de campusshop gehaald.

• Kjellzw
edmxx schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:03:
Ik heb zelf de Lenovo Y50 met de Intel Core i7-4720HQ en 8GB RAM.
Die kan ik je wel aanraden!
Er is wel veel kritiek op het scherm, maar als je er eenmaal voor zit, dan is het bijna niet te merken.

Heb hem zelf via de campusshop gehaald.
Heb je het model met de Nvidia GeForce GTX960m? Zo ja, zou je me dan kunnen vertellen of deze 2GB of 4GB GDDR5 geheugen heeft?

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 20:14
Als je toch voor de Y50 wilt gaan moet je sowieso de 2015 versie nemen met het IPS paneel. Dit zou een veel beter beeldscherm moeten zijn. Dat TN paneel wil je niet hebben op een laptop van dat prijs niveau.

• Msjl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-11 21:55
Kjellzw schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:32:
[...]

Heb je het model met de Nvidia GeForce GTX960m? Zo ja, zou je me dan kunnen vertellen of deze 2GB of 4GB GDDR5 geheugen heeft?
Ik heb de 960m variant (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478) paar dagen geleden gekocht. Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben! Mijn model heeft 2GB GDDR5 en GTA5 speelt er prima op 8)

Openmaken ging uhm enigszins lastig. Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat er bepaalde plastic stukjes gaan afbreken. Gelukkig lijken deze verder geen nut te hebben, want met de schroeven blijft de onderkant goed zitten.

• Kjellzw
Msjl schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:21:
[...]

Ik heb de 960m variant (pricewatch: Lenovo IdeaPad Y50-70-59441478) paar dagen geleden gekocht. Moet zeggen dat ik er erg tevreden over ben! Mijn model heeft 2GB GDDR5 en GTA5 speelt er prima op 8)

Openmaken ging uhm enigszins lastig. Ik denk dat je er niet aan ontkomt dat er bepaalde plastic stukjes gaan afbreken. Gelukkig lijken deze verder geen nut te hebben, want met de schroeven blijft de onderkant goed zitten.
Kun je mij vertellen op welke settings je GTA speelt en hoeveel FPS je dan hebt?

Ik heb ook gezien op internet dat de SSHD niet veel sneller is dan een normale HDD, merk jij hier ook iets van of valt dit wel mee?

Verder vraag ik mij ook af of de WLAN in de laptop alleen 2.4Ghz is of ook 5Ghz ondersteunt? De laptopspecificaties verschillen namelijk per aanbieder en op de site van lenovo is ook niks te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door Kjellzw op 29-04-2015 18:24 ]

• Pyramiden
De versie met de GTX960 is zover ik weet ook een IPS variant. Dat is een veel mooier paneel!

Let trouwens wel op, volgens mij maakt de BIOS van de Y50 net als bij de meeste andere Lenovo's gebruik van een Whitelist. Hierdoor kun je geen andere netwerkkaarten erin stoppen tenzij je ze van Lenovo koopt.

• Msjl
Kjellzw schreef op woensdag 29 april 2015 @ 17:34:
[...]

Kun je mij vertellen op welke settings je GTA speelt en hoeveel FPS je dan hebt?

Ik heb ook gezien op internet dat de SSHD niet veel sneller is dan een normale HDD, merk jij hier ook iets van of valt dit wel mee?

Verder vraag ik mij ook af of de WLAN in de laptop alleen 2.4Ghz is of ook 5Ghz ondersteunt? De laptopspecificaties verschillen namelijk per aanbieder en op de site van lenovo is ook niks te vinden.
Er zijn naar mijn gevoel vrij veel settings in GTA5. Op de default settings, normal textures, zit de laptop rond 40 FPS. Met wat tweaken haal je daar wel meer uit denk ik.

SSHD's moeten eerst "slim" worden en je gedrag kunnen voorspellen voordat ze snelheidswinst opleveren. Ik heb daar niet op gewacht en heb er vrijwel direct een pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB ingezet.
Daarin merk ik gigantische verschillen. Booten met de SSD gaat nu in 2.2 seconden, waar dat eerst dus toch een stuk langer duurde.

De wireless adapter is de Intel AC 3160, die kan dus wel 5Ghz aan. Er is inderdaad een whitelist en er zit een RSA-check op de nieuwste versie van de BIOS, waardoor deze niet meer zo gemakkelijk te modden is. Tenminste, dat begreep ik ervan.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met de wireless.

Persoonlijk denk ik dat de laptop een goede koop is binnen je budget, al zou ik eigenlijk wel rekening houden met de extra kosten van een eventuele SSD.

• Kjellzw
Msjl schreef op woensdag 29 april 2015 @ 21:59:
[...]

Er zijn naar mijn gevoel vrij veel settings in GTA5. Op de default settings, normal textures, zit de laptop rond 40 FPS. Met wat tweaken haal je daar wel meer uit denk ik.

SSHD's moeten eerst "slim" worden en je gedrag kunnen voorspellen voordat ze snelheidswinst opleveren. Ik heb daar niet op gewacht en heb er vrijwel direct een pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB ingezet.
Daarin merk ik gigantische verschillen. Booten met de SSD gaat nu in 2.2 seconden, waar dat eerst dus toch een stuk langer duurde.

De wireless adapter is de Intel AC 3160, die kan dus wel 5Ghz aan. Er is inderdaad een whitelist en er zit een RSA-check op de nieuwste versie van de BIOS, waardoor deze niet meer zo gemakkelijk te modden is. Tenminste, dat begreep ik ervan.
Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met de wireless.

Persoonlijk denk ik dat de laptop een goede koop is binnen je budget, al zou ik eigenlijk wel rekening houden met de extra kosten van een eventuele SSD.
Bedankt voor je reactie, alleen ben ik nog niet zeker over een SSD, voor mijn opleiding moet de harde schijf namelijk minimaal 500GB zijn, dat zou dan al een vrij dure SSD worden.

Ik denk dat ik het eerst wel even probeer met de SSHD, dan kan ik achteraf altijd nog zien of ik er wel of geen SSD in zet.

Verder vertel je nog dat je met GTA V zo'n 40FPS haalt, is dit wanneer je de laptop op accu gebruikt of aan netstroom? Dit kan namelijk nog wat extra FPS opleveren.

[ Voor 5% gewijzigd door Kjellzw op 30-04-2015 07:40 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 15:56

Croga

The Unreasonable Man

Het grote nadeel van die Lenovo is dat er plaats is voor slechts 1 storage device. Er is zelfs geen mSATA of M.2 slot beschikbaar. Je zit dus vast aan óf 1 grote, dure SSD óf 1 langzame HDD. Er zijn in dit segment genoeg systemen beschikbaar waar je rustig allebei in kunt hebben.

Persoonlijk zou dat voor mij de belangrijkste reden zijn om bij de Lenovo weg te blijven; je uitbreidingsopties, zeker als je VMs wilt gaan draaien, zijn te beperkt.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:57
Ik kan persoonlijk niet meer zonder 2 drive bays in mijn laptop als ik virtual machines ga draaien. Ik heb nu een 128GB SSD voor OS + core vm's (dc,fileserver e.d.) en een 512GB SSD voor opslag en overige vm's.

Wat je zou kunnen doen is een SSD in een losse usb 3.0 drivebay duwen en deze meeslepen. Ik heb de deduplication feature uit windows server 2012 (https://weikingteh.wordpr...duplication-in-windows-8/) in mijn laptop (win8) geprutst. Op die manier kan ik een sloot aan vm's kwijt. Ik heb nu 630GB aan data op mijn 512GB SSD zitten en ik heb nog ruimte over. Aangezien virtual machines wel behoorlijk wat data sharen (altijd dezelfde windows core files) kun je hiermee heel wat ruimte besparen.

• Msjl
Kjellzw schreef op donderdag 30 april 2015 @ 07:37:
[...]

Bedankt voor je reactie, alleen ben ik nog niet zeker over een SSD, voor mijn opleiding moet de harde schijf namelijk minimaal 500GB zijn, dat zou dan al een vrij dure SSD worden.

Ik denk dat ik het eerst wel even probeer met de SSHD, dan kan ik achteraf altijd nog zien of ik er wel of geen SSD in zet.

Verder vertel je nog dat je met GTA V zo'n 40FPS haalt, is dit wanneer je de laptop op accu gebruikt of aan netstroom? Dit kan namelijk nog wat extra FPS opleveren.
Dit was met netstroom, maar kan zo maar zijn dat mijn snelle meting niet zo nauwkeurig was hoor.

Verder had Pyramiden in een andere post een goed advies. Lijkt me het beste van 2 werelden ;)
Pyramiden schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:29:
Ja, dat klopt. In de Y50 zul je maar 1 HDD kunnen stoppen.
Door wat extra geld ertegenaan te gooien zou je het op kunnen lossen door een WD Black2 te kopen.
Dan heb je een 128 GB SSD en 1 TB HDD samen in een 2,5 inch form factor. pricewatch: WD Black2 (1TB HDD + 120GB SSD)

• Kjellzw
De opmerking van Pyramiden is inderdaad niet verkeerd, alleen gaat dat echt te duur worden.

Weet iemand misschien een andere laptop waarin een SSD en een HDD zitten?

• Pyramiden
Tja, op dit moment heb ik zelf een Lenovo Y510P. De voorganger van de Y50. Het scherm in die laptop is beter dan dat van de Y50, en naast een HDD kan er ook een 2242 m.2 SSD in. Qua grafische kracht is hij sneller dan de Y50 mits SLI gesupporterd is. Als dat niet het geval is dan is hij grafisch wel wat slechter.
Helaas is deze volgens mij bijna niet meer te koop, maar je zou nog kunnen zoeken of hij ergens te krijgen is.

Iets anders om op te letten is hoe de RAM configuratie in een laptop is. Vaak worden laptops met 2 reepjes van 4 GB uitgerust. Hierdoor heb je totaal 8 GB. Echter, een model wat met 1 reepje van 8 is uitgerust is goedkoper als je de upgrade naar 16 wilt doen, aangezien je dan maar 8 GB bij hoeft te kopen in plaats van 16.

Als je een laptop weet te vinden met een DVD drive kun je die vervangen door een HDD caddy:
http://hddcaddy.nl (ook bij andere websites te koop)
Daardoor kun je de originele HDD van de laptop in de caddy stoppen, en zelf een SSD kopen en die installeren waar vroeger de HDD zat.
Gelijk de gelegenheid om een frisse Windows installatie erop te zetten, zodat je van alle bende van de fabrikant af bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Pyramiden op 30-04-2015 16:57 ]

• Kjellzw
Na even rond gekeken te hebben denk ik dat ik beter voor een Acer Aspire V15 Nitro kan gaan. Een 128GB SSD & 1TB HDD. De prijs is wel wat hoger maar dan heb ik wel gelijk 16GB RAM.

Even overleggen met ouders dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Kjellzw op 30-04-2015 20:20 ]

• bullpower
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-10 16:33
Ik ben toevallig voor die opleiding ook op zoek naar een laptop. Dus lees even mee.

• Kjellzw
Na het een en ander te hebben uitgezocht ben ik er denk ik nu wel uit.

Het gaat deze laptop worden. (pricewatch: Acer Aspire V15 Nitro VN7-591G-74BS)
Ik ga er een M.2 SSD bij zetten. (pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB)
Vervolgens ga ik het RAM geheugen uitbreiden naar 16GB met deze module. (pricewatch: Crucial CT102464BF160B)

Dan heb ik een laptop met Intel Core i7-4720HQ, 16GB RAM, Nvidia GeForce GTX 960m, 250GB SSD & 1TB HDD voor ongeveer €1275,00
Pagina: 1