Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Retourneren gebruikte radiator bij Highflow

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Vorige week heb ik wat waterkoeling producten bij Highflow aangeschaft.
Onder meer een pomp, wat slangen, een radiator en dergelijken.

Nu blijkt dat de radiator veel te dik (60mm) is voor mijn behuizing.
Ik heb deze Phobya 280mm radiator slechts een aantal dagen in gebruik gehad.
Er heeft dus koelvloeistof doorheen gelopen en er is wat zeer lichte cosmetische lakschade door montage.

Een aantal dagen hierna heb ik een dunnere radiator wederom bij Highflow besteld.

Ik was echter benieuwd in hoeverre in nog aanspraak kan doen op de wet koop op afstand?
Ik heb de RMA afdeling gemaild en kreeg de volgende reactie:
Beste Steyn,

Bestellingen/producten kunnen retour gestuurd worden binnen 14 dagen na ontvangst.

Producten dienen in nieuwstaat te zijn.
Waterblokken, radiatoren, fittingen etc. die gemonteerd en gebruikt zijn (koelvloeistof door heen gestroomd), kunnen niet retour genomen worden.
Dit i.v.m. gebruikersschade (krasjes e.d.) en chemische reacties door gebruik van andere koelvloeistof van de eventuele nieuwe koper van het product.

Bent u binnen dit termijn en is het product in nieuw staat, kunt u de onderstaande instructies volgen.
Retourneringen van bestellingen buiten het bedenkingstermijn worden niet in behandeling genomen.

U kunt het product binnen 10 dagen, onbeschadigd, in originele staat, compleet, in originele onbeschadigde verpakking en goed verpakt in een grotere doos gefrankeerd terugsturen naar:

HighFlow RMA #52203
Sint Jobskade 402
3024 EN Rotterdam
Samen met een kopie van uw factuur en een begeleidende brief (duidelijke klachten omschrijving).

Ongefrankeerde en/of beschadigde zendingen worden niet geaccepteerd.

Bij ontvangst zal uw retourzending in behandeling worden genomen.

Bij goedkeuring van de RMA dienst, krijgt u een tegoedcoupon ter waarde van de dagprijs van het product. De tegoedcoupon is besteedbaar bij HighFlow.nl. Een andere regeling is mogelijk na overleg met een van onze medewerkers.

Bij afkeuring worden er onderzoekskosten en verzendkosten voor het terugsturen in rekening gebracht. De factuur hiervoor dient u binnen 14 dagen te betalen. Na ontvangst van betaling, zal het product naar u worden terug gestuurd.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Kind Regards / Met vriendelijke groet,

HighFlow RMA
Uiteraard heb ik de radiator volledig schoongespoeld met hoogwaardig gedemineraliseerd water en is hij verder zo goed als nieuw, inclusief alle toebehoren en onbeschadigde originele doos.

Kan ik deze gewoon retour sturen of heb ik hier geen recht meer op?
Enige inzichten zijn welkom :)

• iichel
  • Registratie: maart 2010
  • Nu online

iichel

Gazoooo

De vraag is, in hoeverre moet je het product (de radiator) gebruiken om het te proberen in de 14 dagen, wet kopen op afstand.

In deze zichttermijn moet je redelijkerwijs het product kunnen beoordelen of het je bevalt.
De dikte kon je wellicht al vinden op het internet bij de product specificaties.

De verkoper kan argumenteren dat je er geen dagenlang koelvloeistof doorheen zou hoeven laten stromen om erachter te komen dat hij te dik was voor je behuizing.

Anderzijds moet je je afvragen of hun beleid in strijd is met de koop op afstand met betrekking tot bijvoorbeeld minimale krasjes. Maar daar ben ik absoluut geen expert in.

For sale: Sigma 24mm 1.4 HSM Art, 70mm 2.8 Macro Art (Canon EF)

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bel ze op zou ik zeggen. Goed, als dat ding te dik zou zijn, had je dat bij installatie kunnen zien en kan je aardig discussiëren wat nu 'proberen' is bij een radiator.

Maar had je dit niet meteen bij kopen van de dunnere versie kunnen overleggen met hun? Als jij meteen een nieuwe besteld, waren ze misschien tot iets meer bereid.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-09 10:48

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Als het onmogelijk is het product te proberen zonder te beschadigen, dan is die schade voor risico van verkoper. Als het met voorzichtiger te werk gaan voorkomen had kunnen worden, dan ben je schadeplichtig.
Beschadiging is echter geen grond voor het weigeren van KoA - de wet geeft specifiek aan wat wel en niet geweigerd mag worden. Beschadiging staat daar niet bij.

Het zou de deur ook open zetten om veel te makkelijk KoA te weigeren. Uiteraard ben je andersom aansprakelijk voor de werkelijke (!) schade. Ik ben geen waterkoelingsexpert, maar het lijkt me dat de radiator zo ongeveer de hele kosten zijn. Deze weer in nieuwstaat brengen zal lastig zijn voor minder kosten dan productiekosten.

De hoofdvraag is dan of de schade voorkomen had kunnen worden. Zo ja, dan kan je waarschijnlijk beter op zoek naar een tweedehands koper. Kan dergelijke schade onmogelijk voorkomen worden bij uitproberen, dan zal je met de winkel in overleg moeten en kijken of ze mee willen werken. Zo niet, dan kan het nog lastig worden ook daadwerkelijk je recht te krijgen.

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_28-04-2015
WB 6:230s paragraaf 3

De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.

[Voor 21% gewijzigd door Floppus op 28-04-2015 16:31]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• stin00
  • Niet online
Hmm op zich worden er goede punten aangehaald, bedankt voor het advies.
Ik heb ze maar even terug gemaild en de situatie uitgelegd, wellicht dat ik er morgen nog even achterna bel.

Ik had me inderdaad wat verkeken op de dikte van de radiator en dit is zeker een fout die ik zelf heb gemaakt.
Het vervelende is dat een radiator vrijwel direct lakschade oploopt bij het aandraaien van de bijgeleverde bouten en moeren; dit is echt (uit mijn ervaring) onvermijdelijk.

Helaas geven ze wel duidelijk aan dat enige schade op de radiator er direct voor zorgt dat een RMA uitgesloten is. Ik heb bij andere webshops (Azerty, Alternate) wel eens eerder een RMA gestuurd en daar werd echt totaal niet moeilijk gedaan over de wet koop op afstand en als ik een product voor zeer korte periode (paar dagen) gebruikt had.

Overigens ben ik totaal geen fan van het gebruiken van de koop op afstand wet aangezien er ook veel 'misbruik' van wordt gemaakt. Ik stuur ook eigenlijk zeer zelden wat retour, maar een 280mm radiator tweedehands verkopen is helaas niet zo eenvoudig.. de markt is daar vrij klein voor. Ik heb hem al op V&A staan sinds een paar dagen maar een koper vinden is vrij lastig. Ik ben uiteraard bereid aardig wat verlies te lijden maar dan moet ik wel een koper kunnen vinden :)

Ik vrees, en weet eigenlijk wel zeker, dat ze het verzoek afwijzen op grond van hun ietwat shady retourbeleid waarbij ze ook nog eens opteren voor een shoptegoed. Ik had toch ergens gehoopt op wat meer flexibiliteit, al weet ik niet hoe realistisch ik hier in ben. Ik heb bijvoorbeeld wel direct bij Highflow zelf een andere radiator aangeschaft - waarbij ze overigens het presteerden om het verkeerde model op te sturen.

Ach ik hoop op iemand die een dergelijke radiator zoekt en er een leuk bedragje voor wil neerleggen waar beide partijen blij van worden.. Zou een hoop gedoe en gezeur besparen :)

In ieder geval bedankt voor de antwoorden!

In het vervolg moet ik wat beter de boel opmeten en uittekenen denk ik. Ik weet overigens niet of ik wederom bij Highflow zou bestellen, al weet ik niet hoe gegrond dit onvertrouwen is.. Lastig allemaal!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-09 14:19
stin00 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:03:
Ik had me inderdaad wat verkeken op de dikte van de radiator en dit is zeker een fout die ik zelf heb gemaakt.
Het vervelende is dat een radiator vrijwel direct lakschade oploopt bij het aandraaien van de bijgeleverde bouten en moeren; dit is echt (uit mijn ervaring) onvermijdelijk.
..
Helaas geven ze wel duidelijk aan dat enige schade op de radiator er direct voor zorgt dat een RMA uitgesloten is.
..
hun ietwat shady retourbeleid waarbij ze ook nog eens opteren voor een shoptegoed.
Ethisch gezien vind ik het jouw fout dat je hem niet wil hebben door de dikte aangezien je dat van te voren had kunnen weten en hij verder gewoon goed is (toch?).

Anderzijds is hun shady shoptegoed en iets weigeren door bijv. lakschade omdat de fitting daarop gedraaid MOET worden in strijd met de wet.

Je moet namelijk naar redelijkheid mogen testen, het is geen custom, hygienisch of verbruiksproduct en je moet je geld terug krijgen (en in de meeste gevallen ook bezorgkosten).
Heb je rechtsbijstand?
https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand (al ligt het wat genuanceerder dan hier staat)

[Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 01-05-2015 21:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:47:
[...]
Ethisch gezien vind ik het jouw fout dat je hem niet wil hebben door de dikte aangezien je dat van te voren had kunnen weten en hij verder gewoon goed is (toch?).

Anderzijds is hun shady shoptegoed en iets weigeren door bijv. lakschade omdat de fitting daarop gedraaid moet worden in strijd met de wet.
Heb je rechtsbijstand?
Je moet namelijk naar redelijkheid mogen testen, het is geen custom, hygienisch of verbruiksproduct en je moet je geld terug krijgen (en in de meeste gevallen ook bezorgkosten). https://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Ik vind het ethisch gezien ook mijn fout; een inschattingsfout.
Ik heb daarom besloten de radiator tweedehands aan te bieden en mijn verlies te nemen.

Een radiator is nou eenmaal snel krassend waardoor ze hem niet als nieuw meer kunnen verkopen.
Maar inderdaad het is ergens wel wat shady.

Ach eind goed al goed, heb een keer gratis verzending van ze mogen ontvangen.
Voortaan moet ik wat minder impulsief kopen en beter nadenken :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 23-09 14:19
Stem met je portemonee en probeer highflow te vermijden + een review om je mede tweakers te waarschuwen. Monopolisten gaan zich soms raar gedragen ;) (of is er concurrentie in NL?) Kan je beter een goede Duitse webshop proberen te vinden voor je niche.

Zijn de lijntjes wat langer en de verzendkosten hoger, maar die houden zich in mijn ervaringen wel aan de wet. Ik vermoed zelfs dat het aanbod in DE groter zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 04-09 10:48

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

In het algemeen is men in Duitsland een stuk actiever om goede naleving na te streven. Winkels doen er ook veel minder moeilijk is mijn ervaring. De regels zijn hetzelfde, dus of het is een cultuurverschil, of het is handhaving.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 15:10
Maar is de regel nu echt testen, of thuis hetzelfde kunnen doen als in een winkel?
In de winkel kan ik toch ook niet mijn radiator installeren in mijn computer en daarna zeggen "hij past niet".

Nu lijkt het net of je door de Wet Koop Afstand meer rechten wilt dan in een winkel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13:02
jopie schreef op zondag 03 mei 2015 @ 13:27:
Maar is de regel nu echt testen, of thuis hetzelfde kunnen doen als in een winkel?
In de winkel kan ik toch ook niet mijn radiator installeren in mijn computer en daarna zeggen "hij past niet".

Nu lijkt het net of je door de Wet Koop Afstand meer rechten wilt dan in een winkel.
Dit heeft Floppus eerder in dit topic al aardig toegelicht. Je hebt met KOA inderdaad meer (of andere) rechten dan in de winkel. Je mag werkelijk alles met het product doen en je daarna beroepen op KOA, en dat beperkt zich niet tot wat je in een winkel kan. Je zou het product van een flatgebouw kunnen gooien en daarna met KOA de koop ontbinden. Het is echter zo dat:
De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. De consument is in geen geval aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig artikel 6, lid 1, onder h), informatie over het herroepingsrecht te verstrekken.
Het van een flatgebouw gooien gaat verder dan wat nodig is om de aard/kenmerken/werking vast te stellen, dus je bent dan aansprakelijk voor de schade, maar kunt de koop nog steeds ontbinden. Omdat het product na een val van een flatgebouw misschien total-loss is hoeft de handelaar alleen de verzendkosten terug te betalen omdat het product niks meer waard is.

In het geval van een krasje op de lak kun je er eindeloos over discussieren of dat noodzakelijk was om de aard/kenmerken/werking vast te stellen. In ieder geval kun je hem wel retourneren, maar je zou eventueel voor de waardevermindering moeten betalen (ergo: wat kost hij nieuw, en hoeveel is hij 2e hands met krasje nog waard?).

In de richtlijn (guidance document) die bij de Europese richtlijn (directive) hoort staat:
In order to establish the nature, characteristics and functioning of the goods, the consumer should only handle and inspect them in the same manner as he would be allowed to do in a shop.
Maar dit is alleen maar een richtlijn over hoe de wet geinterpreteerd moet worden, en het is dus mogelijk dat voor het vaststellen van de aard/kenmerken/werking soms meer nodig zou zijn dan in een winkel mag (en bovendien verschilt het van winkel tot winkel wat "mag"). Maar dat is aan de rechter.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True