Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Flexibel mobiel kantoor netwerk voor op festivals.

Pagina: 1
Acties:

• wvdv2002
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21-09 08:21
Ik werk vaak op kleine festivals en zetten daar ook altijd een klein kantoortje op, met een printer + scanner + Opslagruimte.
Nu werkte dat tot nog toe altijd met, ik wil iets printen en loop naar de printer met laptop en steek de usb kabel erin. Dit werkt op zich prima en is zeer betrouwbaar (tot je laptop tijdens het printen van de printer valt), maar het doet mij toch altijd een beetje pijn in mijn Tweakers hart. Dit moet beter (lees: draadloos) kunnen.

De ideale situatie:
- Privaat wifi netwerk met router die verbinding maakt met internet, maar wel privaat netwerk afgeschermd en standaard houd (steeds zelfde SSID eigen netwerk etc).
- Internet verbinding loopt mogelijk via 3G, WIFI of Ethernet, maar privaat netwerk blijft afgeschermd.
- Draadloos kunnen printen met Oki C822 laserprinter (met ethernet aansluiting).
- Draadloos kunnen scannen met Brother MFC-J6910DW (via Wifi of USB aansluiting).
- Beetje mobiele opslag voor drivers, wat foto's etc.

De eerste oplossing:
Ik heb een Asus RT-66N gekocht. Deze zeer snelle router ondersteunt bijna alle functies gelijk 'uit de doos'. Er past een Micro SD kaartje in voor mobiele opslag (32GB sd kaartje), er zitten meerdere USB poorten op om verschillende apparaten aan te kunnen sluiten, de snelheid is super.
Hiermee is het gelukt om punt 2-5 direct af te vinken. De scanner en printer hebben vast IP adres gekregen, de scanner stuurt via FTP scans naar de sd kaart in de router die weer via SMB aan te roepen is op alle laptops. De printer werkt zowel via Wifi als Ethernet. Tot zo ver alles goed.

Nu heb ik zitten zoeken naar een oplossing om de router snel op verschillende manieren met internet te verbinden, ook door redelijke leken. Ethernet is geen probleem en dit wordt ondersteunt in elke router via de WAN poort. Maar de router met WIFI laten verbinden en ondertussen ook een tweede WIFI netwerk laten aanbieden is lastiger.

Voor 3G hebben we overigens al een oplossing door een 3G naar Wifi routertje te gebruiken. Dus als het WIFI als internet (WAN) gebruiken werkt, dan gaat via 3G internetten ook werken.

Mijn eerste oplossing was DD-WRT te installeren en de Repeater-Bridge functie te gaan gebruiken. Deze is echter lastig in te stellen en werkt ook zeer onstabiel. Dit wordt ook opgemerkt op de Repeater bridge wiki. Eigenlijk onbruikbaar dus.

De oplossingen die ik nu zo kan bedenken:
- Wifi naar Ethernet bridge erbij kopen en die aan WAN poort knopen (is op zo'n bridge een nieuw WIFI netwerk snel toe te voegen als we aankomen op een nieuwe locatie?).
- Laptop gebruiken als Wifi naar ethernet bridge (dan blijft de user interface hetzelfde).

Heeft iemand anders nog een goed idee hiervoor (privaat WIFI netwerk opzetten met ander WIFI netwerk voor internet verbinding?). Het liefst zonder nieuwe hardware te kopen. Betere firmware voor de asus router, een goed scriptje wat op de router kan draaien wat een lijstje aanbied met wifi netwerken en dat je er dan gewoon 1 kan aanklikken, wachtwoord invoeren en hoppa internet verbinding.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:57
Ik zou hiervoor de laptop gebruiken. Die verbinding met Wi-Fi laten maken en dan via een bridge naar de wan poort van de router. Dient echter de laptop wel via ethernet kabel aangesloten te zijn op de router.

• ndeleeuw
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22-09 10:51
Is het geen oplossing om een multifunctional te kopen ben je gelijk je van een aparaat af minder aan te sluiten ? en dan heb je alleen een router met wifi nodig die een goede wifi bridge heeft dan scheelt dat ook en dan alles in een case voor mobiliteit en tada mobiel printer/scanner systeem met netwerk verbinding.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• shure-fan
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 24-09 16:21
Waarom niet een "globalsurfer 3" type apparaat nemen, simkaart erin en ding heeft 2 utp poorten, dus bekabelt naar je main router

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Capa
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:52
3G/4G USB modem gebruiken op de USB poort van de router? Neem aan dat je de RT-N66U bedoelt, RT-66N geeft op Google weinig terug...

Zie lijstje voor ondersteunde modems: http://www.asus.com/event/networks_3G4G_support/

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True