Netwerk uitbreiden (switch/router)

Pagina: 1
Acties:

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:14
Historie
Op het moment heb ik nog Ziggo, wat ik 16 jaar (eerst @home) met veel plezier heb gebruikt. Echter sinds de overname van UPC en de daarbij behorende wijzigingen op het netwerk van Ziggo heb ik een sterk verslechterd televisie signaal. Ziggo wil me niet helpen dus ben ik overgestapt op Vodafone Glasvezel. Dit zal begin juni aangesloten worden.

Nieuwe situatie
Het Vodafone modem (draytek) bevat 4 lan poorten, hiervan worden er al 2 gebruikt voor televisie en hou ik dus maar 2 poorten over.
Ik heb door het hele huis cat 5e liggen en wil ook zoveel mogelijk bedraad aansluiten. Voor overige apparaten gebruik ik wifi (2,4ghz N).
De glasvezel komt binnen in de meterkast en alle cat5e bedrading ligt ook in de meterkast. Alles wordt dus hier aangesloten. Nu zit ik wel met een probleem dat de locatie van mijn huidige modem niet ideaal is. Op zolder en in de tuin heb ik geen internet. Mijn Sonos speaker valt ook regelmatig weg omdat deze net op een slecht punt hangt qua signaal.

Draadloze apparaten
- Chromecast (alleen 2,4 ghz mogelijk)
- iPad 2 (5 ghz)
- iPhone 5C (5ghz)
- Nexus 5 (5ghz)
- Sonos Play 3 (vanwege de locatie geen LAN mogelijk)

Bedrade apparaten
- Synology NAS DS214
- Playstation 4
- Raspberry Pi
- LG Smart TV
- PC
- 2 settopboxen van Vodafone, voor TV.

Ik zoek dus een oplossing om zoveel mogelijk bedraad aan te sluiten en mijn wifi op een centraal punt in huis te plaatsen.
Ik heb nog een Linksys WRT610n liggen, een dual band router die 5ghz en 2,4ghz tegelijk kan zenden.

Ik zat te denken aan de volgende oplossing:

Meterkast:
Glasvezelmodem van vodafone op bridging zetten:
- Lan 1: kabel naar de WRT610n
- Lan 2: simpele Switch, bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG1005D
- Lan 3: tv
- Lan 4: tv

Switch: hierop de NAS, Rapsberry, Smart tv, PS4 en PC aansluiten.

Eerste etage
De Linksys WRT610n aansluiten op de WAN poort en al het draadloze verkeer laten verzorgen.
Ik wil beide banden inschakelen omdat 5ghz wat stabieler lijkt. Alle apparaten ondersteunen ook 5ghz behalve de Chromecast. Er zijn ook ontzettend veel andere netwerken rondom mijn woning die allemaal op 2,4ghz zenden.

De grote vraag
Is dit de meest effectieve oplossing? Kan ik zo wel mijn NAS benaderen via de Raspberry, Chromecast en telefoons?
Als ik het modem op bridging zet, dan wordt er geen wifi meer uitgezonden maar blijven de LAN poorten nog wel werken toch?

Ik wil liever geen 2 draadloze netwerken door elkaar, want als de Chromecast of Sonos op het ene netwerk zit en mijn telefoon op de ander kan ik mijn telefoon niet gebruiken om ze aan te sturen.

[ Voor 3% gewijzigd door yorroy op 28-04-2015 13:48 ]

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:14
Even een kick, niemand die me in de goede richting kan wijzen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je de modem in bridgemode zet kun je niet meerdere Lan poorten gebruiken. Modem gewoon als routers laten en de linksys gewoon als accesspoint gebruiken (dhcp server uit en aansluiten op Lan ipv wan)

Als je de linksys als accesspoint gebruikt kunnen beide draadloze netwerken elkaar gewoon bereiken. En anders gebruik je het Vodafone wifi netwerk gewoon niet

[ Voor 28% gewijzigd door Janoz op 15-05-2015 08:56 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'