Seagate 2TB tikt af en toe

Pagina: 1
Acties:

• Stashbox
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20-11-2025
Geachte mede tweakers,

Afgelopen weekend m'n nieuwe PC in elkaar gezet volgens onderstaand lijstje. Alles behalve het moederbord is bij Azerty besteld en het moederbord bij Afuture.

SSD, voeding, monitor, voeding en randapparatuur had ik al.

SSD = Samsung EVO 840 Pro series 256Gb
Voeding = Coolermaster Silent Pro M2 750W

Systeem draait in principe OK, echter "iets" tikt af en toe. Ik heb niet het idee dat het een ritmisch of op vaste momenten terugkerende tik is. Klinkt alsof het de HDD is.

Inmiddels al druk lopen Googlen, maar graag zou ik jullie mening en/of ervaring ook graag horen. Misschien dat iemand anders dit ook heeft of heeft gehad?

Ik zou graag weten of het ernstig is of gewoon bij de schijf hoort.

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 210,95€ 210,95
1Gigabyte H97 G1.Sniper H6€ 89,95€ 89,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 378,90€ 378,90
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,23€ 76,23
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,90€ 104,90
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 92,95€ 92,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,-€ 54,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.030,83

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:16

D4NG3R

kiwi

:)

Als het getik daadwerkelijk van de HDD afkomt: Nee, dit is niet normaal.

Probeer het uit te sluiten door de HDD even aangesloten buiten de kast te leggen?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• nouwnouw
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 06:35
ik heb ook weleens last van een tikje uit de hdd. dit is meestal wanneer ik een tijdje niets met mijn pc heb gedaan terwijl er nog een groot project openstaat (bijvoorbeeld een muziekproduceer programma) en daar dan weer aan door ga. Als ik dan op iets klik, duurt het 2 secondes en hoor ik een klikje en werkt alles weer normaal. Is het zoiets wat je bedoeld? want voorderest doe mijn harddisk dat nooit als ik er gewoon mee aan het werk mee ben.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Een HDD hoort niet te tikken, ook niet als deze aan een spin-up begint.

• Stashbox
@D4NG3R Misschien begrijp ik je verkeerd, maar wat is het verschil van de HDD in mijn computer of aangesloten ernaast? Ik heb de kast open naast me staan, dus het is eventueel niet veel werk.

@nouwnouw Hoe hard is die tik bij jou? Bij mij alsof iemand een klein kiezeltje tegen je raam gooit en de afgelopen 5-10 minuten niks gehoord (met de kast open en 50 cm naast me).

PC is 20 minuten geleden opgestart en heb het 2 keer gehoord. Ben nu alleen wat Twitch aan het kijken (draait vanaf SSD) en Tweakers aan het browsen. Hoorde het terwijl ik dit type weer en het is duidelijk de HDD.

Het lijkt op dit geluid, maar dan dus (heel) af en toe.

https://www.youtube.com/watch?v=wgJe9R0QpmI

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

In de TS geef je aan dat "iets" af en toe tikt. Dit duid in mijn ogen op onzekerheid van welk component het veroorzaakt.

• Stashbox
Ahhh ja, snap je. Onduidelijkheid van mijn kant zie ik nu, excuses.

Inmiddels staat de kast open naast me en het geluid is zonder twijfel afkomstig uit mijn HDD

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-01 16:15
sommige seagates tikken door iets vaags met de head parking.

Hier is wel een firmware update voor uitgekomen, wellicht lost dit het voor je op?

android since G1.

• Stashbox
@coredalae Had al op de Seagate website een search gedaan met serienummer. Schijnt geen firmware update voor mijn HDD beschikbaar te zijn.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-01 17:00
Het tikken hoort wel bij die serie. Als je smart-waardes goed zijn (bv. Crystaldiskinfo), geen zorgen over maken.

Wél regelmatig een backup maken, zeker bij deze serie van Seagate. Die vallen vaak uit (veel bad sectors of helemaal verdwenen).

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:48
In de reacties op die video staat ook een oplossing:

You need to look for a 1.5m mini usb to usb cable. Use the cable which came with your HDD as a reference when you want to buy the new cable. The ferrite choke is a little cylinder shaped thing which is attached to the ends of the cable (near the mini usb socket). My guess is the cable coming with the HDD catches Electro magnetic interference.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Luciferion
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:38
Wat je ook wel eens zou kunnen proberen is het uitschakelen van de APM (Advanced Power Management) van de HDD. Dit is een functie die er wel eens voor zou kunnen zorgen dat een harde schijf gaat tikken. Een simpel programma die je hiervoor kan gebruiken is hier te vinden: http://disablehddapm.blog...-disk-drive-advanced.html

Laat het een tijdje draaien en luister of het getik nog steeds aanwezig is.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:40
als je gerust gesteld wil worden, zoek een programma om de s.m.a.r.t. waarden mee uit te lezen als aida64 , hdtune of victoria. ik kan aan de hand daarvan wel zien of alles ok is of niet.

The Reality LAN, 18 tm 20 September 2026

• Stashbox
Heb zelf ook nog wat tests gedraaid en ook op andere fora hebben mensen er last van. Het geluid is inderdaad parking noise van de head.

Schijf is niks mis mee naar mijn inzicht.

Thanks voor de reacties allen!

Sebastiaan
Pagina: 1