Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Audio set woonkamer upgraden, wat precies?

Pagina: 1
Acties:
Hi Audio-Tweakerts,

Ik heb thuis in mijn woonkamer momenteel een (wat ik zelf vind) prima setje staan voor muziek en films, bestaande uit :

- Onkyo TX-SR607 versterker
- Jamo S606 HCS 5 speakers + Jamo woofer
- Samsung 58" TV
- Mediaspeler, PS4 & UPC Horizon

Dat werkt allemaal als de brandweer maar ik erger me aan 2 dingen :
- De subwoofer die mee kwam met de Jamo set is op zich prima, maar op iets hoger volume gaat ie vrij snel "bonken" en gaat er van alles mee trillen in de woonkamer. Hij staat al op pootjes, maar dat haalt niets uit.
- De versterker lijkt deels kapot, ik kan audio settings wel veranderen maar ze worden niet meer opgeslagen. Zo staat de sub standaard op +3 en de center nu standaard op +2. Erg vervelend!

Wat betreft sub zijn er legio mogelijkheden volgens mij, maar vind ik bijvoorbeeld dit wel erg mooi :

pricewatch: SVS SB-1000 (Zwart)

Ik heb alleen geen flauw idee of het voldoet aan mijn eisen (en irritaties zoals hierboven beschreven).

Qua versterker heb ik geen idee wat ik zou moeten kiezen, ik zie door de bomen het bos niet meer. 5.1 is voldoende (7.2 heb ik nu, maar gebruik ik niet), hoeveel vermogen heb ik nodig? Welk merk is goed?

Ik hoop dat iemand me hier wat tips kan geven zodat ik straks een mooie upgrade aan kan schaffen :)

Mijn LinkedIn!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:53
Die SVS sub is flink beter dan het Jamo subje...

Ik kwam self van dezelfde set, alleen bij Mijn Onkyo viel het display uit, die heb ik vervangen door we 2e hands Denon waar ik tevreden mee ben.
De speakers heb ik allemaal verkocht en vervangen door een Boston Acoustics setje, met A25 ALS front en rear en een BK XLS200 sub. Speakers zijn kleiner maar klinken beter dan de Jamo's, al missen ze wel wat laag, maar dat pikt de sub op.

Beste is kijken wat he allemaal wil vervangen en wat het budget is en ook niet onbelangrijk (vooral bij speakers) luisteren.
KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:10:
Die SVS sub is flink beter dan het Jamo subje...

Ik kwam self van dezelfde set, alleen bij Mijn Onkyo viel het display uit, die heb ik vervangen door we 2e hands Denon waar ik tevreden mee ben.
De speakers heb ik allemaal verkocht en vervangen door een Boston Acoustics setje, met A25 ALS front en rear en een BK XLS200 sub. Speakers zijn kleiner maar klinken beter dan de Jamo's, al missen ze wel wat laag, maar dat pikt de sub op.

Beste is kijken wat he allemaal wil vervangen en wat het budget is en ook niet onbelangrijk (vooral bij speakers) luisteren.
Dat klinkt goed :) Wat voor versterker heb je nu als ik mag vragen?
Budget is er zeker wel maar is niet heel erg van belang, zolang het goed te verantwoorden is voor mezelf en het echt een upgrade is doe ik het graag :)

Mijn LinkedIn!

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03-2018
De subwoofer die mee kwam met de Jamo set is op zich prima, maar op iets hoger volume gaat ie vrij snel "bonken" en gaat er van alles mee trillen in de woonkamer. Hij staat al op pootjes, maar dat haalt niets uit.
Is dat 'bonken' niet gewoon de resonantiefrequentie van de kamer? Dat kun je uitrekenen met de lengte/breedte/hoogte en geluidssnelheid volgens mij. Andere speakers gaat daar niet tegen helpen. Je zou die frequentie wat kunnen dempen met een goede parametrische equalizer. Heb zelf een Behringer ultracurve DEQ2496 die dat automatisch kan uitrekenen met een microfoon.

[Voor 13% gewijzigd door 147126 op 28-04-2015 14:36]

Shadow schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:33:
[...]

Is dat 'bonken' niet gewoon de resonantiefrequentie van de kamer? Dat kun je uitrekenen met de lengte/breedte/hoogte en geluidssnelheid volgens mij. Andere speakers gaat daar niet tegen helpen. Je zou die frequentie wat kunnen dempen met een goede parametrische equalizer. Heb zelf een Behringer ultracurve DEQ2496 die dat automatisch kan uitrekenen met een microfoon.
Dat zou ook nog kunnen, al kan ik me ook goed voorstellen dat zo'n goedkope sub niet precies doet wat ik er van verwacht. Daarnaast is een meer trillingsvrij sub (aan de buitenkant, zoals de Sonos Sub) ook wel erg fijn... dan hebben de buren minder last!

Mijn LinkedIn!

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:22
Ik ben zelf zeer tevreden over mijn SVS SB-1000.
Hij kan zeer veel druk genereren (in mijn kamer althans) zonder over zijn nek te gaan of boemerig te klinken.

Ik zet de sub bij films wel iets harder (>50/100), bij muziek gaat de bass al snel overheersen.

Dit trouwens in combinatie met twee B&W 686 S2 en een NAD D 7050.

• mulleknul
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-07 09:45
Grote kans dat last hebt van staande golven ed. Akoestiek bepaald voor minimaal 50% je geluid.

Dat ga je niet zonder meer oplossen met andere spullen ben ik bang. Kan natuurlijk wel dat een andere sub net even andere frequenties icm dB's uitspuugt waardoor het beter gaat. Je sub verplaatsen kan ook heel veel uitmaken, even als als de luisterplaats.

[Voor 1% gewijzigd door mulleknul op 28-04-2015 16:24. Reden: typo]

RnB schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:27:
Ik ben zelf zeer tevreden over mijn SVS SB-1000.
Hij kan zeer veel druk genereren (in mijn kamer althans) zonder over zijn nek te gaan of boemerig te klinken.

Ik zet de sub bij films wel iets harder (>50/100), bij muziek gaat de bass al snel overheersen.

Dit trouwens in combinatie met twee B&W 686 S2 en een NAD D 7050.
Thanks voor je ervaringen :) Goed om te horen dat je er blij mee bent! Zet je hem op de sub zelf terug of op je versterker?
mulleknul schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:32:
Grote kans dat last hebt van staande golven ed. Akoestiek bepaald voor minimaal 50% je geluid.

Dat ga je niet zonder meer oplossen met andere spullen ben ik bang. Kan natuurlijk wel dat een andere sub net even andere frequenties icm dB's uitspuugt waardoor het beter gaat. Je sub verplaatsen kan ook heel veel uitmaken, even als als de luisterplaats.
En hoe kan ik zoiets wel oplossen? Ik heb geen idee namelijk haha 8)7

Edit : Ook vraag ik me nog af of het vervangen van mijn Jamo fronts door 2 Alesis M1 Active MK2's een optie is. Dat zijn wel actieve monitor speakers, maar daardoor klinken ze wel erg strak. Geen idee of zoiets goed te combineren is een HiFi set!

[Voor 10% gewijzigd door DennusB op 28-04-2015 20:03]

Mijn LinkedIn!

• mulleknul
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-07 09:45
Ja het zijn natuurwetten, lastig op te lossen. Staande golven krijg je altijd in een ruimte.....het is de kunst er zo weinig mogelijk last van te hebben.

Ik heb zelf erg goede ervaring met Room Perfect van mijn Lyngdorf versterker...maar ja....

Dit systeem is een DSP gestuurd en houdt alles zoveel mogelijk in fase en op tijd ahw. Is een kostbaar geintje maar het werkt wel.

De beste plek voor een sub kan je overigens ook uitzoeken door de sub op je luisterpositie te zetten, en dan op je knieën door de kamer te kruipen en de plek te zoeken waar de sub het beste klinkt. Op die plek zet je dan de sub neer. Of het een handige plaats is weet ik dan natuurlijk niet, heb je dat weer :-)
mulleknul schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:51:
Ja het zijn natuurwetten, lastig op te lossen. Staande golven krijg je altijd in een ruimte.....het is de kunst er zo weinig mogelijk last van te hebben.

Ik heb zelf erg goede ervaring met Room Perfect van mijn Lyngdorf versterker...maar ja....

Dit systeem is een DSP gestuurd en houdt alles zoveel mogelijk in fase en op tijd ahw. Is een kostbaar geintje maar het werkt wel.

De beste plek voor een sub kan je overigens ook uitzoeken door de sub op je luisterpositie te zetten, en dan op je knieën door de kamer te kruipen en de plek te zoeken waar de sub het beste klinkt. Op die plek zet je dan de sub neer. Of het een handige plaats is weet ik dan natuurlijk niet, heb je dat weer :-)
Ah oke, dat is duidelijk. Heeft het ook nog iets te maken met zachte dingen in je kamer, gordijnen, kleedjes etc?

Mijn LinkedIn!

• Tha Render
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18-02-2018
DennusB schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 19:58:
[...]

Thanks voor je ervaringen :) Goed om te horen dat je er blij mee bent! Zet je hem op de sub zelf terug of op je versterker?

[...]

Edit : Ook vraag ik me nog af of het vervangen van mijn Jamo fronts door 2 Alesis M1 Active MK2's een optie is. Dat zijn wel actieve monitor speakers, maar daardoor klinken ze wel erg strak. Geen idee of zoiets goed te combineren is een HiFi set!
Monitor speakers zou ik niet in de woonkamer zetten, en zeker niet in combinatie met een HiFi set. Studio monitors zijn geoptimaliseerd voor near-field weergaven, kortbij dus, terwijl dat met HiFi eerder andersom is.
Tha Render schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:30:
[...]

Monitor speakers zou ik niet in de woonkamer zetten, en zeker niet in combinatie met een HiFi set. Studio monitors zijn geoptimaliseerd voor near-field weergaven, kortbij dus, terwijl dat met HiFi eerder andersom is.
Dat dacht ik al :) Maar bedankt voor de bevestiging :) Dan doen we dat dus niet. Dan zal het blijven bij een receiver upgrade en sub upgrade denk ik :)

Mijn LinkedIn!

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-09 11:20
je hebt ook actieve speakers zoals avi, die zijn vrij strak maar zeer gedetailleerd en ruimtelijk. Zijn gebouwd als hifi en met de voordelen van actief (2x toslink in, geen versterker meer nodig, een zeer goede dac).

Little Devil case, FormulaV z77 3570@4.6 (cpu370); GTX970 SLI dual loop 3x sr1-480 2xmcp35x, 16gb trident 2400, Corsair860i WIndows7 64 bit on crucialm4 128 games on m4 256 data on 3x 2gb greenC

Boefmans schreef op woensdag 29 april 2015 @ 13:10:
je hebt ook actieve speakers zoals avi, die zijn vrij strak maar zeer gedetailleerd en ruimtelijk. Zijn gebouwd als hifi en met de voordelen van actief (2x toslink in, geen versterker meer nodig, een zeer goede dac).
Cool :) Dat zou nog een optie zijn, maar vraag me dan af of het zoveel gaat schelen met mijn huidige Jamo's als daar een deftige versterker voor komt. Eens?

Mijn LinkedIn!

• mcg_nl
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 23:06
Geluid is altijd heel persoonlijk, wat de een mooi vind kan een ander weer afschuwelijk vinden wat dat betreft is advies vragen op een forum altijd wel lastig.

Maar nu heb je het over monitors, wil je over naar stereo, of wil je de pre-outs van je surround receiver gaan gebruiken?

En volgens mij is een budget bepaling toch wel handig,wil je nieuw of misschien 2de hands?
Anders zou ik zeggen kijk eens naar Anthem MRX serie als receiver/versterker , die heeft echt een super ARC (ANTHEM ROOM CORRECTION) systeem aan boord.
mcg_nl schreef op donderdag 30 april 2015 @ 12:48:
Geluid is altijd heel persoonlijk, wat de een mooi vind kan een ander weer afschuwelijk vinden wat dat betreft is advies vragen op een forum altijd wel lastig.

Maar nu heb je het over monitors, wil je over naar stereo, of wil je de pre-outs van je surround receiver gaan gebruiken?

En volgens mij is een budget bepaling toch wel handig,wil je nieuw of misschien 2de hands?
Anders zou ik zeggen kijk eens naar Anthem MRX serie als receiver/versterker , die heeft echt een super ARC (ANTHEM ROOM CORRECTION) systeem aan boord.
Nee, ik wil op 5.1 blijven en had het dus over de pre-outs van de versterker inderdaad :) Zoals al aangegeven, budget is voor nu niet heel erg van belang. Als het echt een goede, fijne upgrade is heb ik het er graag voor over. Die Anthem MRX zien er erg goed en mooi uit :) Daar ga ik maar eens even verder in duiken.

Mensen nog meer tips voor versterkers in een wat lagere prijsklasse?

Mijn LinkedIn!

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 24-09 11:20
DennusB schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:56:
[...]

Cool :) Dat zou nog een optie zijn, maar vraag me dan af of het zoveel gaat schelen met mijn huidige Jamo's als daar een deftige versterker voor komt. Eens?
Qua geluidskwaliteit waarschijnlijk wel, al is dat inderdaad heel persoonlijk.
Het is echter geen 5.1, lees net dat dat ook van belang is :-)

Little Devil case, FormulaV z77 3570@4.6 (cpu370); GTX970 SLI dual loop 3x sr1-480 2xmcp35x, 16gb trident 2400, Corsair860i WIndows7 64 bit on crucialm4 128 games on m4 256 data on 3x 2gb greenC

Acties:
  • 0Henk 'm!
Om het topic nog even te bumpen : Ondertussen ben ik er wel uit dat ik een andere (stap hoger) versterker wil en mijn oog is gevallen op de :

pricewatch: Marantz SR5009 Zwart

Ziet er uit als een goede versterker, klinkt goed, voldoende optie's en aansluitingen. Iemand ervaring met deze versterker en of iemand die kan bevestigen of dit een goede upgrade is?

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcg_nl
Voor wat ik uit ervaring kan zeggen, is de 5000 serie van Marantz niet echt een upgrade qua vemorgen en geluid. Ik denk eerder een zijstap.

Wel vind ik persoonlijk de Marantz iets muzikaler klinken.

Ook heeft deze meer opties als de TX-SR607, maar dat hebben die nieuwe onkyo's ook uit de 600 serie.

Acties:
  • 0Henk 'm!
mcg_nl schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 10:59:
Voor wat ik uit ervaring kan zeggen, is de 5000 serie van Marantz niet echt een upgrade qua vemorgen en geluid. Ik denk eerder een zijstap.

Wel vind ik persoonlijk de Marantz iets muzikaler klinken.

Ook heeft deze meer opties als de TX-SR607, maar dat hebben die nieuwe onkyo's ook uit de 600 serie.
Moet ik dan een stap hoger in de Marantz-lijn om echt een flinke stap te maken?

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcg_nl
Als je qua vermogen wilt upgraden wel.

Maar als je je geluid beter wilt krijgen is volgens mij (natte vingerwerk) 40% Akoestiek, 30 % Speakers 20 % Versterker 10% Bron waar je het meeste verbetering in kan krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 00:01
mcg_nl schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:29:
Maar als je je geluid beter wilt krijgen is volgens mij (natte vingerwerk) 40% Akoestiek, 30 % Speakers 20 % Versterker 10% Bron waar je het meeste verbetering in kan krijgen.
Ik denk dat die laatste twee nog optimistisch zijn, maar da's weer een geheel ander topic :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0Henk 'm!
mcg_nl schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:29:
Als je qua vermogen wilt upgraden wel.

Vermogen is niet heel erg belangrijk, ook met die Onkyo gaat het meer dan hard zat. En meer vermogen is niet handig met de buren :P
Ik begreep wel (en vond zelf) dat een Marantz wat "zachter" klinkt dan een Onkyo, dus wat dat betreft is het positief :P

Mijn LinkedIn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcg_nl
Vermogen is niet hetzelfde als volume.

Maar wat ik al aangaf, geluid is persoonlijk.

Als jij de Marantz mooi vond klinken, moet je hem zeker nemen, ik vind het ook een mooi apparaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!
mcg_nl schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:56:
Vermogen is niet hetzelfde als volume.
Eens, het gaat ook om het strak aansturen van je speakers. Ik denk alleen niet dat die Jamo set die ik heb heel veel nodig heeft... volgens mij zijn het geen extreem "zware" speakers toch?

Mijn LinkedIn!

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True