Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-04 15:26

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Zo af en toe struin ik de vacaturemarkt eens af, maar telkens valt me hetzelfde op: alle vacaturewebsites die ik ken worden overspoeld met vacatures van recruiters, grote IT-dienstverleners en grote bedrijven.

Wat nu als je graag de allround IT-er in een MKB-bedrijfje zou willen zijn? Waar ga je dat soort vacatures vinden?
En hoe komen MKBers aan hun IT-personeel? Een (groot?) deel zal inhuren, maar vast niet allemaal lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-04 07:44
Bijv. vacatures op de website zetten, uitzetten via linkedin netwerk medewekers en adverteren in lokale bladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een groot deel huurt inderdaad in (mijn ervaring), een deel klooit zelf aan en een deel heeft dedicated IT'ers. Hangt ook een beetje van de bedrijfstak af en hoe belangrijk IT wordt gevonden.

Denk dat veel uit eigen netwerk komt, meer nog dat de grote organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Je noemt zelf al recruiters op, dat kan ook voor MKB zijn.
Vacature sites, vaak staat tussen de shitload van de door jou genoemde groepen ook een verdwaalde vacature voor MKB. Ook kan je de kleinere regionale sites proberen.
En vooral veel ons-kent-ons en mond-op-mond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
Veel midden en kleine bedrijven zijn simpelweg te klein voor een dedicated ITer. De grote server is gewoon een desktop die ze ergens hebben gekocht. Backup doen ze met de hand, of geautomatiseerd met een externe harddisk / NAS / etc. De website maakt het neefje van de baas, of besteden ze eenmalig uit aan een niet al te dure website bouwer. Wat zou een ITer daar fulltime te zoeken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
Dat is een vrij smalle blik. Ten eerste: MKB staat voor Midden en KleinBedrijf. In het kleinbedrijf (<50 man volgens EC n26001) kom je dit misschien tegen, in het middenbedrijf (50-250 man) hopelijk niet.

Bovendien verschillen bedrijven sterk van karakter. ICT is soms kernactiviteit, soms een belangrijke business enabler en soms is het een "noodzakelijk kwaad". De geschetste situatie met een desktop als centrale server zal hopelijk in de eerste en tweede groep niet voorkomen :) Tenslotte heb je niet alleen beheerders maar ook developers en ander ICT volk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
Wat hebben de meeste (niet IT gerelateerde) MKBers aan IT benodigdheden?

- website
- klantenadministratie
- salarisadministratie
- voorraadbeheer
- administratieve pc's + benodigdheden (telefoons, printers, ...)

Bij de meeste MKBers die ik vanbinnen heb gezien viel IT toch echt onder "noodzakelijk kwaad". Meestal hebben ze een paar administratieve kantoorfuncties, de rest is uitvoerend. De uitvoerenden zitten niet achter een PC, hooguit een kassa voor de winkels. Als je inderdaad richting de 200+ werknemers gaat dan hebben ze meestal wel dedicated ITers. Maar het gros van de MKBers in Nederland zit toch echt onder de 10 werknemers. Bron: http://www.mkbservicedesk...beeld%20-def%20100315.pdf

Samenvatting:
- 878850 zelfstandigen
- 354082 met 2-10 werknemers
- 58876 met 10-50 werknemers
- 5890 met 50-100 werknemers
- 3420 met 100-250 werknemers

Zo heel veel dedicated ITers zijn er dus niet nodig in het MKB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Volgens mij gaat het hier niet om de vraag of een bepaald MKB bedrijf één of meer dedicated IT'ers nodig heeft. Pathogen vraagt zich af waar de MKB'ers die WEL IT'ers in dienst hebben hun IT'ers vandaan halen. Wat boeit het nou dat er zoveel MKB bedrijven zijn die weinig met ICT doen en geen IT'er in dienst hebben? Seriously, WTF? Ik kan me amper voorstellen dat Pathogen opzoek is naar statistieken, hij wil gewoon weten waar MKB bedrijven hun IT'ers wegplukken, punt.

Ikzelf heb een dikke 4 jaar gewerkt voor een MKB bedrijf als Systeem- en Netwerkbeheerder. Naast mij bestond de IT-afdeling verder uit een tweede Systeem- en Netwerkbeheerder, een teamleider / applicatiebeheerder en een programmeur. Ik ben hier terechtgekomen doordat ik er stage heb gelopen en ik halverwege m'n stage een contract aangeboden kreeg, omdat ik niet van plan was om verder te gaan studeren en ik schijnbaar goed beviel en in het team paste. Dat is dus één manier om als IT'er bij een MKB bedrijf binnen te komen.

Soms staat er ook gewoon een vacature op de website van het bedrijf. Bij m'n vorige werkgever werd verder voor vacatures een recruiter ingeschakeld. Waar die hun mensen dan weer vandaan halen weet ik niet, dat is hun probleem. Maar zo zijn er dus verscheidene manieren te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Er zijn ook ict ers die juist vacatures van recruiters mijden. Dat zijn degene die genoeg hebben van jobhoppen of detacheren. Die zoeken een baan in de buurt ziet uren verantwoording. Dus vinden zulke banen simpelweg via vacatures.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
kmf schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:12:
Er zijn ook ict ers die juist vacatures van recruiters mijden.
Het grootste probleem met recruiters is dat het meestal erg ondoorzichtig is. Ze hebben een leuke klant die een vacature heeft... Bij slechte recruitmentbedrijven is het veelal een manier om CV's te verzamelen. Zeker als de recruiter niets, maar dan ook niets wil vertellen over die leuke klant is het voor mij snel afgelopen.

Websites als Monsterboard zijn ook een vergaarbak van spam geworden. Meeste vacatures zijn van detacheringsbureau's of recruiters. Op Linkedin bij Jobs kijken kan soms nog wat interessants opleveren, maar ook daar wemelt het van recruitment en detachering vacatures.

Als je dus iets wilt vinden in het MKB moet je bereid zijn om door een hoop rommel advertenties te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Systeembeheerder bij een MKB klant is een uitstervend vak. De meeste kleine bedrijven hebben genoeg aan een paar uur ondersteuning remote of bij noodzaak op locatie.

Zelf vind ik MKB klanten de leukste, maar ik doe dit wel via een IT dienstverlener. Dan is er ook meer ruimte om mezelf te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-04 12:21
kmf schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:12:
Er zijn ook ict ers die juist vacatures van recruiters mijden. Dat zijn degene die genoeg hebben van jobhoppen of detacheren. Die zoeken een baan in de buurt ziet uren verantwoording. Dus vinden zulke banen simpelweg via vacatures.
Detacheringsbedrijven en recruiters zijn twee verschillende zaken. De meeste (externe) recruiters, waar ICT-ers zo'n hekel aan hebben, werven voor eindklanten met vaste banen. Detacherings- en consultancybedrijven maken betrekkelijk weinig gebruik van recruitmentbureaus, die hebben een aardige interne sourcing capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671245

Veelal is hierboven al genoemd, zoeken en zoeken..
Er zijn nog veel MKB organisaties die alleen op hun eigen website aangeven dat ze op zoek zijn naar een IT'er.

Vacaturebanken zoals Nationalevacaturebank en Monsterboard hanteren pittige prijzen en reacties vallen veelal tegen. Daarnaast moeten ze dan ook nog eens zelf gaan filteren, kortom hoge prijzen en veel tijd kwijt.

Mocht je echt specifiek op zoek zijn, google naar je specifieke niche en regio en ga gewoon websites van bedrijven na.
En anders probeer je het via een recruiter waar je je specifieke wensen aan doorgeeft.
Om een indicatie te krijgen of je te maken hebt met een "cv-schuiver" kun je wellicht het Linkedin profiel bekijken, eerdergenoemde zijn vaak uit op quick-wins en krijgen (denk ik) minder recommendations.
Pagina: 1