Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Klein netwerk maken (2SSID) - Meerdere ruimtes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Graag zou ik willen weten wat ik moet aanschaffen om dit tot stand te krijgen (het configureren hiervan zal enigzins ook wel goedkomen), alleen de apparatuur die ik nodig heb is mij nog even een raadsel daar er meerdere oplossingen zijn!

Het netwerk moet 2 aparte SSID krijgen en moet op meerdere plekken beschikbaar zijn.
Momenteel staat er 1 router die het internet deelt. (Wireless met 1 SSID). Deze reikt helaas maar tot 1 plek en niet tot alle plekken waar het nodig is. Daarom wil ik de huidige situatie compleet vernieuwen. (het gaat trouwens om een klein bedrijfje met 2 buitenplaatsen).

Hier even een plaatje om het duidelijker te maken.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2vsjdd0_th.png
(ruimte #2 en #3 is eigenlijk 1 hele ruimte maar zit een soort scheiding tussen)

Op alle plaatsen zoals aangegeven moet internet komen (wireless).
Als ik nog iets beter moet uitleggen dan zal ik dat uiteraard proberen :)

Zelf had ik al het idee om vanaf het internet punt 3 kabels te trekken.. maar dan zit ik een beetje vast want het moeten 2 SSID worden. Qua apparatuur ben ik daarvan niet echt op de hoogte :/

Alvast bedankt voor wie me even op weg kan helpen!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je kunt kijken naar bijvoorbeeld de accespoints van UBNT.com. Deze ondersteunen (net als andere merken) meerdere SSID's tegelijk waarbij je ook een Guest mode kunt opzetten en met Vlan's kunt gaan werken. Met Vlan's kun je softwarematig je netwerk scheiden.

De vraag is, waarvoor dienen de 2 SSID's? Gast en Office of wat anders? Als het alleen om een gast netwerk gaat kun je dus af met de Guest mode waarbij je de subnetten laat aanpassen in het UBNT systeem. Hierddor krijgen je gasten wel een IP in je office range maar, kunnen ze er verder niet bij (niet de veiligste manier maar, het werkt wel).

Ik zou dan gaan voor de UAP-PRO welke ook in een 3-pack te krijgen is (scheelt weer iets in de kosten).

Klinkt een beetje als verkooppraat maar, dat is niet mijn bedoeling :P

[ Voor 13% gewijzigd door Steefph op 28-04-2015 13:17 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

Topicstarter
Guest netwerk inderdaad en een prive netwerk (liefst gescheiden van het guest netwerk).

Privenetwerk zal een kassa systeem op verbonden zijn. maar daar gaan geen transacties over verwerkt worden. dus dan maakt de veiligheid al iets minder uit.

In feite kan ik dus wel direct van het Internet punt zonder tussenkomst van een router direct door naar een Accesspoint ?

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2015 13:36 ]

• Steefph
Waarom zou je geen router willen plaatsen? Dit het stukje waar jij het beheer over kunt nemen van je ISP. Tevens levert jouw ISP waarschijnlijk niet genoeg ip addressen om iedereen een IP te geven ;)

Als je bijvoorbeeld weer kijkt naar de systemen die UBNt levert, dan kun je een EdgeMax router inzetten voor IP's (dhcp), de firewall en vlan's daarna een managed switch die vlan's ondersteund erachter waar weer je AP op aangesloten zit. Dit kan dan alleemaal vanuit dezelfde interface beheerd worden met Ubiquity.

Bijvoorbeeld pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port Deze heeft al een aantal poorten met PoE en dan weer deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band (Set van 3) voor de accespoints.

Maar aangezien hier ook kassa's aan komen te hangen wil je misschien toch niet zelf gaan zitten "rommelen" ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Steefph op 28-04-2015 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Modem waar nu het internet op binnenkomt fungeert al als router, maarja beter is dan om er een switch achter te zetten, en vervolgens de AP's

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2015 15:46 ]

• Steefph
Het ligt er natuurlijk aan hoe geavanceerd die router nu is. Heeft deze de optie voor meerdere DHCP ranges/vlan's dan kun je er waarschijnlijk wel verder mee komen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
OpenMesh met CloudTrax is misschien het goedkoopste voor je. Anders ubnt of engenius hardware ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Steefph schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 15:47:
Het ligt er natuurlijk aan hoe geavanceerd die router nu is. Heeft deze de optie voor meerdere DHCP ranges/vlan's dan kun je er waarschijnlijk wel verder mee komen.
Ga de mogelijke opties eens bekijken die er net zijn neergezet..
Het modem wat er nu staat die tevens als router fungeert is niet het beste.. er hangt dan ook meteen een andere router aan (een oud beestje wrt54g)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2015 16:22 ]

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 13:23:
Guest netwerk inderdaad en een prive netwerk (liefst gescheiden van het guest netwerk).

Privenetwerk zal een kassa systeem op verbonden zijn. maar daar gaan geen transacties over verwerkt worden. dus dan maakt de veiligheid al iets minder uit.

In feite kan ik dus wel direct van het Internet punt zonder tussenkomst van een router direct door naar een Accesspoint ?
Ja dat kan, maar als je alleen een switch gebruikt zal het guest netwerk niet heel erg gescheiden zijn van het privé netwerk. Je hebt bijvoorbeeld wel de mogelijkheid om de twee netwerken andere sleutels te geven maar uiteindelijk komt iedereen in hetzelfde netwerk. Als je een zakelijke internetverbinding met meerdere IP-adressen hebt is het het beste om 1 IP te gebruiken voor private zaken en 1 voor gasten, en dit op de router helemaal uit te splitsen zodat beide lokale subnetten niet met elkaar kunnen praten.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 13:23
Op de unify ap's kun je een gast-netwerk aanmaken, vanuit dit netwwerk kun je alleen op internet en niet op het interne netwerk komen. dan hoefje dus gen gescheiden DHCP te hebben.
Pagina: 1