Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beginnen met game development

Pagina: 1
Acties:

• Omisys
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09:16
Beste,

Ik ben zelf programmeur van beroep(voornamelijk embedded systemen, c) en wil wat meer met C++ gaan doen. Nou hou ik nog wel van een spelletje spelen en lijkt het me erg leuk om bijvoorbeeld een soort Mario te maken in C++. Nu ben ik wat gaan googelen en blijken er zoveel verschillende engines te zijn. Wat is nou een goede engine om mee te beginnen als basis voor game development. 2D is hip genoeg om mee te beginnen voor me. Zijn er eventueel nog boeken die jullie aanraden die nuttige informatie bevatten over game development? Ik ben verder niet onbekend met C++, het gaat me meer over de omgeving/hoe begin je met een game, waar moet je op letten e.d.

Alvast bedankt.

• Caelorum
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 00:06
Tja, dat is nogal persoonlijk. Normaal zou ik zeggen GameMaker, maar dat is wellicht net iets te simpel om mee te beginnen. Waar wil je de nadruk op leggen? Gameplay, graphics, iets anders?
Verder is IMO gamedev.net een aardig startpunt als je nog een beetje wilt oriënteren.

• Omisys
Voornamelijk gameplay lijkt me. Graphics maken me niet zoveel uit, wil graag wat dingen doen zoals collision detection, item pickup, springen, enemies.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 29-09 22:13

NMe

Quia Ego Sic Dico.

C++ is leuk als je ook professioneel iets met games wil gaan doen, maar als je gewoon snel resultaat wil hebben voor je hobbyprojectje en ook nog iets wil leren kun je denk ik beter even kijken naar (bijvoorbeeld) Unity of MonoGame.

[Voor 8% gewijzigd door NMe op 28-04-2015 11:58]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Caelorum
Je zou ook iets als Project Anarchy kunnen nemen of UE4.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Als je vooral eens de technische kant van game development wilt leren kennen kun je eens proberen een hele simpele 'engine' op te zetten met behulp van de DirectX API's, waar je bijvoorbeeld dan een Pong of Breakout kloon mee maakt. Main loop, input, collision detection, audio, animatie, AI, etc kun je hiermee dan op een laag niveau mee bekend raken.

Wil je je meer focussen op gameplay dan zou ik inderdaad kijken naar Unity. Dan hoef je je niet druk te maken over de technische kant, maar benader je het wat meer creatiever. 'Nadeel' van deze frameworks is dat ze je al het technisch uitdagende uit handen nemen.

• Omisys
Ik zal vanavond is een kijkje nemen wat betreft Unity om wat beter bekent te raken met het algemene aspect van game development. Bedankt in ieder geval alvast voor de input.

• pimskie
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 09:17
Ik vind Unity een leuk pakket. En als je het niet commercieel gebruikt, gratis (uit mn hoofd). Het heeft ook een aantal goede tutorial video's. Daarnaast natuurlijk de mogelijkheid om er lekker tegenaan te programmeren.

Een ander leuk pakket / library is Phaser (http://phaser.io). Hier heb je wel wat JS kennis voor nodig.

• Mohius
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 16:27
Als je een introductie wil in graphics programming dan is misschien deze Coursera cursus iets voor?

https://www.coursera.org/course/webgl

• farlane
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Als je doel is om C++ te leren, zou ik het advies van EddoH opvolgen en zelf een simpele game engine in elkaar bouwen, zonder gebruik te maken van een game engine.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• expor
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-09 11:03
Ik ben zelf ook bezig om C++ te leren en heb eveneens het idee om dit de doen door een game te maken. Ik richt me hierbij op een 2D game in cocos2d-x. Ook gekeken naar het zelf maken van een game engine maar ik had dan juist het idee dat ik meer bezig was met de 'wiskunde' dan programmeren. Voor beide is iets te zeggen, mij trok het toch meer om een 'tastbaar' resultaat te hebben. Afhankelijk van je game hoeft dat C++ technisch gezien, naar mijn idee, geen groot verschil te maken op het gebied van leren.

AMD 3600X @ 4.4ghz | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 2070 Super | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:59

Damic

Afwezig soms

http://www.ogre3d.org/ zou je ook eens kunnen bekijken :)

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• gitaarwerk
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Offeh.. ik hoor het niet veel mensen zeggen: HTML5 & Javascript ? Is ook wel een grote markt voor. Niet zo serieus als C++ devven, maar best OK. Ik wil het zelf ook nog leren met talen die wat dichter bij mijn werk liggen.

Uiteindelijk denk ik dat je met C++ een hoop verder komt als je daar al wat bekend in bent.

Beginnen is inderdaad het lastigst. Wil je bouwen op frameworks of reeds bestaande engines? of wil je alles zelf schrijven? Dan denk ik dat je het beste kan beginnen bij een simpel concept van een spel. Je gaat enorm veel fouten maken en veel patronen toch anders doen namate je vordert. Dat is prima. Je moet rekening houden dat je niet ineens het perfecte spel gaat bouwen. Vandaar als je met een simpel concept begint, het al leuk is.

Bijvoorbeeld pong. Hoe stom het ook lijkt. Daarna iets van pengo. (Doet me denken aan mijn oude game; de tutorial staat nog online van mn leraar toen; http://www.ronkes.nl/programmeren/pengo/default.asp <-- 10+ jaar terug he :) )

[Voor 51% gewijzigd door gitaarwerk op 29-04-2015 13:37]

• valvy
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-04 14:45
je moet een library hebben voor het laden van textures/window opening/ input/ audio etc
Een goede vaste library is sfml.
http://www.sfml-dev.org

mocht je liever alleen native libraries gebruiken, dan kun je dit als voorbeeld gebruiken. het is een hele simpele doolhof(en pathfinding). Geschreven im x11(Linux/gnu) cocoa(Apple) en win32

https://github.com/valvy/BackMaze

• Omisys
Ik ben gisteravond even bezig geweest met Unity/C#. Ben begonnen met hun eigen tutorial Survival Shooter. Moet zeggen, erg leuk om te doen! Ze leggen alles goed uit en tot nu toe vind ik Unity fijn werken. Ik denk dat het beter is dat ik eerst een paar games in Unity in elkaar knutsel zodat ik wat meer kennis krijg over hoe je precies een game maakt voordat ik aan een eigen engine begin.

• Caelorum
Een compleet eigen engine zou ik sowieso niet mee beginnen. Wat je kan doen als je een beetje meer bekent bent geraakt met game development is een bestaande game engine pakken en 1 van de subsystemen herschrijven. Pak bijv. de code van doom 3 en herschrijf de renderinge engine naar DirectX. Daar ben je al wel even zoet mee :)

• vso
  • Laatst online: 11:16

vso

raap voor zijn recht

Verbazend dat iedereen met een engine begint te smijten..
uit ervaring kan ik zeggen:

wat is je doel uitgesplitst in:
- Wat/wie is je doelgroep?
- Beschrijf de game van a-z
- Welke hindernissen verwacht je ?
- Wanneer is het project geslaagd ? (of gefaald)
-hoeveel tijd (per dag / totaal wil je besteden ? )

Wat hierboven en straks hieronder staat, hoeft niet 20+ pagina's te tellen maar maakt het vaak wel makkelijker bij ontwikkeling.

Als je met engines/talen en andere software meuk aan de slag gaat, zou ik de + en - punten per intressante taal/engine beschrijven ..

bv HTML5, Unity en flash is bijna universeel (ios/iphone niet ?) maar zijn wellicht minder "flexibel" als C++
Ook zijn er frameworks die je een end op weg kunnen helpen.

Kies wat het beste & dicht bij je doel komt,

Als je een boek kiest gaat het meestal om de elementaire meuk die je ook online kan lezen.
terwijl als je een plan maakt, en beschrijft in welke stap je wat doet .. en een sort log bijhoud en je code beschrijft .. .kom je vaak sneller verder ;)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Caelorum
vso schreef op donderdag 30 april 2015 @ 10:29:
Verbazend dat iedereen met een engine begint te smijten..
uit ervaring kan ik zeggen:

wat is je doel uitgesplitst in: [Lijstje]
[...]
Dat is inderdaad handig als je een (commerciele) game wilt maken die je daadwerkelijk wilt laten spelen door een groep van andere mensen. Als je alleen een game wilt maken om zo de ideeën en technieken van gameplay programming te leren dan is dat niet meteen noodzakelijk. Het belangrijkste dan is dat je een engine vind die je daartoe in staat stelt en de rest zo veel mogelijk uit handen neemt. Dus zo raar is het nog niet dat mensen engines aandragen waar hij naar zou kunnen kijken. De uiteindelijke beslissing ligt sowieso bij hem.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 07:44
C# of JS behoort niet tot je skillset? Anders kan ik unity3d warm aanbevelen. Zeker voor de 2d of 3d platformer die je wilt gaan maken.
Voor mij de enige grote engine die je als leek kan gebruiken (i.t.t. UE/CryEngine)

[Voor 15% gewijzigd door eL_Jay op 30-04-2015 11:30]

• vso
  • Laatst online: 11:16

vso

raap voor zijn recht

Caelorum schreef op donderdag 30 april 2015 @ 11:26:
[...]

Dat is inderdaad handig als je een (commerciele) game wilt maken die je daadwerkelijk wilt laten spelen door een groep van andere mensen. Als je alleen een game wilt maken om zo de ideeën en technieken van gameplay programming te leren dan is dat niet meteen noodzakelijk. Het belangrijkste dan is dat je een engine vind die je daartoe in staat stelt en de rest zo veel mogelijk uit handen neemt. Dus zo raar is het nog niet dat mensen engines aandragen waar hij naar zou kunnen kijken. De uiteindelijke beslissing ligt sowieso bij hem.
ik heb doorstreept wat niet echt "nuttig" is,

Een "mario" game in "C++" is nogal erg cryptisch van de TS, Daarnaast kennis niveau ook niet echt duidelijk. (NOFI)
En dan moet je gaan schieten met een engine .. alsof je een schot hagel afschiet op 1km afstand en hoopt dat je dan nog wat raakt ..
En als wij/jij/ik dus iets simpel vinden kan het voor de TS loodzware opdracht zijn, of andersom natuurlijk ;)

Als de TS wist hoe makkelijk het was om een mario over het scherm te laten lopen/stuiteren dan had hij deze vraag niet gesteld dus --> schrijf uit en deel alles in "werkbare" blok opdrachten/modules.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Caelorum
offtopic:
Hij heeft al aangegeven het te willen doen om het te leren en dat hij zich wil focussen op gameplay, dus zo erg als jij het stelt is het nou ook weer niet hoor.

• REDSD
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 29-09 10:39
Inderdaad, kijk eerst wat je wilt maken en voor wie.
Maak het niet groot, want als je alleen bent moet je met alles rekening houden:
- Art
- Sound
- Gameplay

Als je alleen wilt focussen op de gameplay dan is het modden van een bestaande game misschien een betere optie?
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True