Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

windows kan niet worden geinstalleerd op station 0 partitie1

Pagina: 1
Acties:
  • 25.450 views

• markverrot
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 17-09 11:46
Ik krijg de volgende foutmelding.

Ik heb al de 'diskpart' methode gebruikt, maar het mocht niet baten.

Van googelen heb ik begrepen dat het te maken heeft met een incompatibiliteit tussen UEFI (mijn moederbord heeft geen BIOS), en het schijfformaat.

Zijn mogelijke oplossingen:
- Switchen naar BIOS? (hoe?)
- Schijfindeling wijzigen naar GPT? (hoe?)

Ik kan via google vele oplossingen vinden, maar niks werkt voor mij tot nu toe :(

• Johan9711
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 24-09 08:33

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Heb je al een Windows installatie? Dan kan je via schijfmanagment je schijf naar GPT converteren, anders via http://www.gparted.org ?

Meestal kan je in je bios-instellingen je uefi uitzetten, maar dan mag er volgens mij geen OS geinstalleerd staan. Dus je kunt met Gparted HDD formatteren, switchen naar BIOS, en dan Windows installeren. Correct me if Im wrong.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
UEFI booten is wel gelukt zo te horen maar voor de zekerheid, waar heb je je installatiemedium mee aangemaakt?
Het wisselen naar GPT indeling hoeft niet met een aparte tool maar kan prima tijdens de Windows installatie. Je kunt met het diskpart commando convert gpt de schijfindeling omzetten (let op dat de schijf dan geformateerd wordt).

• Rataplan_
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 24-09 10:01
Welke schijf heb je dan (grootte), welke 'vele' oplossingen heb je dan al geprobeerd, welke Windows installeer je? Meer info geven aub.

• markverrot
Johan9711 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 06:59:
Heb je al een Windows installatie? Dan kan je via schijfmanagment je schijf naar GPT converteren, anders via http://www.gparted.org ?

Meestal kan je in je bios-instellingen je uefi uitzetten, maar dan mag er volgens mij geen OS geinstalleerd staan. Dus je kunt met Gparted HDD formatteren, switchen naar BIOS, en dan Windows installeren. Correct me if Im wrong.
Ik heb nog geen windows installatie. Hoe kan ik Gparted laten werken zonder windows? Ik heb alleen toegang tot het DOS schermpje dus.
Kaalus schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 07:25:
UEFI booten is wel gelukt zo te horen maar voor de zekerheid, waar heb je je installatiemedium mee aangemaakt?
Het wisselen naar GPT indeling hoeft niet met een aparte tool maar kan prima tijdens de Windows installatie. Je kunt met het diskpart commando convert gpt de schijfindeling omzetten (let op dat de schijf dan geformateerd wordt).
Ik werk vanuit een bootable usb (aangemaakt met YUMI.

Ik heb zojuist de volgende stappen uitgevoerd:
https://technet.microsoft...c738416%28v=ws.10%29.aspx
Ik heb succesvol geconverteerd naar gpt.

Echter blijft de foutmelding: 'windows kan niet worden geinstalleerd op station 0, partitie 1'.
Met als toevoeging nu (en eerst niet): 'We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden. Raadpleeg de logboekbestanden van Setup voor meer informatie.'
Rataplan_ schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 07:25:
Welke schijf heb je dan (grootte), welke 'vele' oplossingen heb je dan al geprobeerd, welke Windows installeer je? Meer info geven aub.
Verschillende versies windows, verschillende bootable programmaatjes (zoals rufus etc). Uitzetten CSM (maar dan blijft hij hangen).

Ik installeer nu windows 8.1 via een bootable usb gemaakt met YUMI.
Mijn moederbord heeft alleen UEFI, en ik heb alleen een SSD (geen HDD).

Zojuist heb ik iets anders geprobeerd: CSM uitzetten bij deze versie werkt kennelijk wel opeens :s Nu is mijn resolutie opeens een stuk hoger.
De foutmelding is er nog steeds. Nu zegt hij: 'Kan windows niet op deze schijf installeren. de geselecteerde schijf bevar een mbr-partitielabel. op efi-systemen kunt u windows alleen op gpt-schijven installeren.'
Echt heel vreemd, aangezien ik net via het DOS schermpje de schijf naar GPT geconverteerd heb :s

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:30
Is station 0 misschien je usb stick ?

• Kaalus
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
CSM uitzetten is logisch dat het dan beter gaat. Dat maakt namelijk je UEFI compatible met OS'en die dat niet zijn door BIOS code te emuleren. Als je die melding krijgt heb je misschien je schijf niet goed geconverteerd.
Diskpart > list disk > select disk <schijfnummer SSD> > clean > convert gpt
Dat zou je hele SSD leeg moeten maken en een GPT tabel moeten maken.
Je kan ook enkel clean doen, als je dan verder komt maakt Windows zelf de tabel en de nodige partitie's aan.

• markverrot
Bij een eerdere installatie zorgde CSM uitzetten ervoor dat ik de melding 'no boot devices detected' kreeg.

Echter nu werkt het CSM uitzetten kennelijk wel opeens. Niet gelijk, maar net een restart gedaan en nu pakt hij hem wel. Dus met andere woorden, hij is nu aan het lopen. Als het is gelukt dan vertel ik wel welke stappen ik pecies heb gedaan.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 23:36

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

markverrot schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:59:
[...]

Ik heb nog geen windows installatie. Hoe kan ik Gparted laten werken zonder windows? Ik heb alleen toegang tot het DOS schermpje dus.
Als je de site had geopend, had je gezien dat 't een op zichzelf staand programma is. Het is beschikbaar in Linux en de meeste Live CDs bevatten een versie van Gparted om mee te werken, zonder dat je iets hoeft te installeren. Je start op van de CD en that's it, werken maar. Zelfde idee als dat je een cmd opent en diskpart uitvoert tijdens de Windows installatie. Maar het is nu niet meer nodig, je hebt al een werkende situatie blijkbaar.

En zoals Tazzios zei, moet je wel opletten dat je de juiste schijf selecteert. Proberen te installeren op je stick zal natuurlijk niet werken. Daarom kreeg je ook de melding dat de schijf MBR was, terwijl je eerder al met diskpart een convert gpt had uitgevoerd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markverrot
Hero of Time schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 11:11:
[...]

Als je de site had geopend, had je gezien dat 't een op zichzelf staand programma is. Het is beschikbaar in Linux en de meeste Live CDs bevatten een versie van Gparted om mee te werken, zonder dat je iets hoeft te installeren. Je start op van de CD en that's it, werken maar. Zelfde idee als dat je een cmd opent en diskpart uitvoert tijdens de Windows installatie. Maar het is nu niet meer nodig, je hebt al een werkende situatie blijkbaar.

En zoals Tazzios zei, moet je wel opletten dat je de juiste schijf selecteert. Proberen te installeren op je stick zal natuurlijk niet werken. Daarom kreeg je ook de melding dat de schijf MBR was, terwijl je eerder al met diskpart een convert gpt had uitgevoerd.
Ah, ik wist niet eens dat zoiets kon :p

Volgens mij pakte hij 1x inderdaad de USB als schijf. Ik kreeg even een melding dat 7,8GB (de grootte van de usb waarsschijnlijk) te weinig zou zijn. Na restarten was het verholpen.

Ok overzicht van de stappen voor iemand die tegen dit probleem aanloopt:

1. Maak een bootable USB met het programma YUMI. http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/
2. Zorg dat je in de UEFI CSM uit zet.
3. Druk shift+F10 in, en run de volgende commando's: Diskpart > list disk > select disk <schijfnummer SSD> > clean > convert gpt
4. Eventueel herstarten zo nodig

• Vlientje
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 17-07-2016
Hey,

Super bedankt voor je "overzicht" berichtje, markverrot :)
Heeft me heel erg geholpen om voorbij dat partitie-stuk te komen!

• TommyGun|IA
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Mijn zojuist in gebruik genomen Asus NB154R heeft vergelijkbare problemen. Ik heb de computer opgestart met een Windows 10 USB stick en bij het installeren alle partities verwijderd. Nu krijg ik echter onderstaande melding.
Ook een GPT conversie werkt niet & de BIOS herkent de harde schijf niet.
In de BIOS kan ik geen functie vinden voor het inschakelen van de schijfcontroller.

Wie heeft er een oplossing?

http://media360.nu/wp-content/uploads/2016/09/bios.jpg

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:37

nelizmastr

Goed wies kapot

TommyGun|IA schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:23:
Mijn zojuist in gebruik genomen Asus NB154R heeft vergelijkbare problemen. Ik heb de computer opgestart met een Windows 10 USB stick en bij het installeren alle partities verwijderd. Nu krijg ik echter onderstaande melding.
Ook een GPT conversie werkt niet & de BIOS herkent de harde schijf niet.
In de BIOS kan ik geen functie vinden voor het inschakelen van de schijfcontroller.

Wie heeft er een oplossing?

[afbeelding]
NB154R is geen model en levert geen zoekresultaten op, dus welke laptop heb je precies? Welke specs?

I reject your reality and substitute my own

• Straaten
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 29-09-2016
Asus VivoBook R416SA-FA0056T

pricewatch: Asus VivoBook R416SA-FA0056T

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Betreft het hier een normale SSD (2,5")? Dan raad ik aan de SSD even uit de laptop te halen en in een ander systeem eenmaal te formatteren. Of via andere media (CD/DVD of USB stick) op te starten om de SSD vanaf daar te formatteren, dan mote je natuurlijk wel een partitie programma op de opstart media hebben staan.

Ik heb exact dit een paar weken terug ook gehad met een tweetal systeempjes met SSD, waarop ik Windows 10 wilde installeren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:50

rens-br

Moderator Mobile & IN
Is de foto die je stuurt van jezelf? Wanneer krijg je deze melding? Bij het drukken op installeren. Want na het verwijderen van de paritities dien je natuurlijk wel een nieuwe partitie te maken.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

rens-br schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:34:
[...]

Is de foto die je stuurt van jezelf? Wanneer krijg je deze melding? Bij het drukken op installeren. Want na het verwijderen van de paritities dien je natuurlijk wel een nieuwe partitie te maken.
Als je ongepartitioneerde ruimte selecteert worden de partities die nodig zijn automatisch gemaakt, dus het maakt niets uit hier.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:50

rens-br

Moderator Mobile & IN
Hero of Time schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:36:
Als je ongepartitioneerde ruimte selecteert worden de partities die nodig zijn automatisch gemaakt, dus het maakt niets uit hier.
Dat is nieuw voor mij. Heb dat nooit geweten. :X Bedankt voor de info.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

rens-br schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 11:38:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Heb dat nooit geweten. :X Bedankt voor de info.
Is al sinds Vista ofzo. ;) Je krijgt er zelfs een melding over in de trant van "er zullen meerdere partities gemaakt worden voor een correcte werking". Die melding krijg je ook als je een enkele partitie wilt maken die net zo groot is als de hele schijf.

• TommyGun|IA
  • Niet online
Het lukt dan nog steeds niet.

Wel kan ik een stuurprogramma installeren. Heb echter geen idee wat hier bedoeld wordt. Misschien betreft het een driver voor de SSD.
Asus heeft op hun site geen stuurprogramma's beschikbaar voor de r416s.

Het is een flash SSD. Die zit volgens mij vastgesoldeerd.

• TommyGun|IA
  • Niet online
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Ik heb de computer teruggestuurd en het geld teruggekregen.

• 19RAW68
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-08 16:44
Markverrot bedankt, jouw instructies hebben gewenste effect gehad, kan nu installatie op SSD afronden! :)

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 10:34

JackSparrow

Moderator Gin Tonic

Hide the Gin Tonic!

Eh....daar hoef je een oud topic niet voor te kicken :+

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True