Johan9711 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 06:59:
Heb je al een Windows installatie? Dan kan je via schijfmanagment je schijf naar GPT converteren, anders via
http://www.gparted.org ?
Meestal kan je in je bios-instellingen je uefi uitzetten, maar dan mag er volgens mij geen OS geinstalleerd staan. Dus je kunt met Gparted HDD formatteren, switchen naar BIOS, en dan Windows installeren. Correct me if Im wrong.
Ik heb nog geen windows installatie. Hoe kan ik Gparted laten werken zonder windows? Ik heb alleen toegang tot het DOS schermpje dus.
Kaalus schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 07:25:
UEFI booten is wel gelukt zo te horen maar voor de zekerheid, waar heb je je installatiemedium mee aangemaakt?
Het wisselen naar GPT indeling hoeft niet met een aparte tool maar kan prima tijdens de Windows installatie. Je kunt met het diskpart commando convert gpt de schijfindeling omzetten (let op dat de schijf dan geformateerd wordt).
Ik werk vanuit een bootable usb (aangemaakt met YUMI.
Ik heb zojuist de volgende stappen uitgevoerd:
https://technet.microsoft...c738416%28v=ws.10%29.aspx
Ik heb succesvol geconverteerd naar gpt.
Echter blijft de foutmelding: 'windows kan niet worden geinstalleerd op station 0, partitie 1'.
Met als toevoeging nu (en eerst niet): 'We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande systeempartitie vinden. Raadpleeg de logboekbestanden van Setup voor meer informatie.'
Verschillende versies windows, verschillende bootable programmaatjes (zoals rufus etc). Uitzetten CSM (maar dan blijft hij hangen).
Ik installeer nu windows 8.1 via een bootable usb gemaakt met YUMI.
Mijn moederbord heeft alleen UEFI, en ik heb alleen een SSD (geen HDD).
Zojuist heb ik iets anders geprobeerd: CSM uitzetten bij deze versie werkt kennelijk wel opeens

Nu is mijn resolutie opeens een stuk hoger.
De foutmelding is er nog steeds. Nu zegt hij: 'Kan windows niet op deze schijf installeren. de geselecteerde schijf bevar een mbr-partitielabel. op efi-systemen kunt u windows alleen op gpt-schijven installeren.'
Echt heel vreemd, aangezien ik net via het DOS schermpje de schijf naar GPT geconverteerd heb