Human Frequentiebereik

Pagina: 1
Acties:
  • 1.003 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hej, ik heb nu al verschillende bronnen geraadpleegd over dit onderwerp. En conclusies waren vrij verschillend. Over het frequentiebereik van mensen stemmen, vaak wordt Cristina Aguilera als oppergod beschouwd (zit wat in), en mannen komen over het algemeen een stuk lager, modaal en gemiddeld. Net als bij speakers geld hier trouwens ook hoe zachter hoe lager, alleen echter hoe hoger hoe harder!

Laat mij nou eens weten wat jullie denken wat een normale mensenstem (man en/of vrouw) voor frequentiebereik heeft.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

http://www.misty.com/people/don/hivoice.html

Lang leve google :P

Zelf denk ik dat het heel moelijk te zeggen is, omdat elke klank (zoals bij een piano bijvoorbeeld) uit talloze harmonischen bestaat. In principe komen alle frequenties min of meer wel voor in een stem, maar slechts een klein bereik komt nadrukkelijk voor. Toch als je een opgenomen stem gaat filteren boven een bepaalde frequentie, dan zal er altijd een deel van de klank verloren gaan omdat je de harmonischen verliest die kleur aan de stemklank geven.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

De menselijke stem heeft een bereik van 40 Hz tot 4.000 Hz

http://contact.surfnet.nl/tutorial/h9.html

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 16 juni 2001 23:01 schreef Yokozuna het volgende:
Net als bij speakers geld hier trouwens ook hoe zachter hoe lager, alleen echter hoe hoger hoe harder!
kleine correctie.
Hier geldt dat de gehoorgrens een sterker beperkende factor is... en NIET de geluidssterkte.
Beneden de 500 Hz wordt het oor zeer sterk minder gevoelig voor geluid.
Hoe lager er wordt gesproken is niet automatisch hoe zachter de stem... wel hoe zachter JIJ (als mens) die stem hoort