Externe S-ATA (via USB adapter) veilig verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Hallo allen!

Onlangs heb ik met een SATA naar USB 3.0 adapter wat gegevens van mijn HDD van 5 jaar oud overgezet naar mijn nieuwe computer, maar er is geen mogelijkheid om het ding veilig te verwijderen. Ik kan wel het icoontje ejecteren (op een mac) maar vervolgens als ik de computer uitzet hoor ik de HDD een geluidje maken alsof je hem 'hard' uitzet, ik weet dat je dit maar een paar keer kan doen voor de schijf de geest geeft. Op een Windows(7) laptop wordt de disk niet herkent, in de BIOS SATA naar IDE veranderen werkte niet.

Weet iemand een methode om echt uit te kunnen krijgen en de disk veilig te verwijderen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:25
Als je de data hebt overgezet kan je toch gewoon de usb-disk eruit trekken en opbergen, en dan ben je toch klaar?

Verwijderd

Hallo simlock!!!!!!

Dus van PC naar Mac?
Dus welke USB SATA adapter?
Dus SMART waardes al uitgelezen?
Dus al een andere SATA USB adapter geprobeerd?
Dus al duidelijk verwoord welke USB SATA adapter het is?
Dus al duidelijk verwoord welke HDD het is?

Ik zou me d'r niet echt zorgen over maken. Unmounted = unmounted.

En als je geen backup van die bestanden hebt gemaakt, zijn ze niet belangrijk genoeg om niet zonder te kunnen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2015 18:12 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En dat je een geluid hoort als je disk uitgaat is vrij normaal, disks die stoppen met spinnen maken eenmaal wat geluid.

IDEsettings in de bios doen er niet toe op het moment dat je de drive via USB hebt aangesloten, dan loopt het namelijk via de USBcontroller, ongeacht wat voor disk je erachter hebt zitten.

• simlock
zetje01 schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:07:
Als je de data hebt overgezet kan je toch gewoon de usb-disk eruit trekken en opbergen, en dan ben je toch klaar?
Tuurlijk niet. Is toch zonde van die disk?? Zou mooi zijn als ik die nog als externe Disk kan gebruiken.

• simlock
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:08:
Hallo simlock!!!!!!

1 Dus van PC naar Mac?
2 Dus welke USB SATA adapter?
3 Dus SMART waardes al uitgelezen?
4 Dus al een andere SATA USB adapter geprobeerd?
5 Dus al duidelijk verwoord welke USB SATA adapter het is?
5 Dus al duidelijk verwoord welke HDD het is?

Ik zou me d'r niet echt zorgen over maken. Unmounted = unmounted.

En als je geen backup van die bestanden hebt gemaakt, zijn ze niet belangrijk genoeg om niet zonder te kunnen.
1 Uh... het is gewoon een externe Harddisk uit een Macbook Pro, die nu een exFAT bestandsindeling heeft, kan hem op mac & windows aansluiten mar bij windows wordt hij niet herkend.

2 DeLock Konverter USB3 -> SATA (http://www.alternate.nl/D...-SATA/html/product/952314)

3 Nee

4 Heb ik niet

5 zie vraag 2...

6 Fujitsu 2.5" SATA 160GB 5400 RPM HDD Laptop Hard Drive MHZ2160BH

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:44

TommieW

Numa numa.

Ik gok er op dat wat je hoort de leeskop is die weer in de parkeerstand gaat. Als je de HDD veilig verwijdert (dus als je die klik niet hoort), dan stuurt de computer via AHCI een commando dat de schijf uit moet gaan.
De kans is vrij groot dat je nu alleen de schijf "unmount". Als je een schijf unmount, zorg je er voor dat de HDD niet meer aan je OS is gekoppeld. Zo kan datacorruptie worden voorkomen. Blijkbaar verteld OSX je schijf niet dat hij uit moet gaan.

Correct me if I'm wrong.

Ik zal mij er niet echt druk om maken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

simlock schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:59:
[...]

1 Uh... het is gewoon een externe Harddisk uit een Macbook Pro, die nu een exFAT bestandsindeling heeft, kan hem op mac & windows aansluiten mar bij windows wordt hij niet herkend.
Ziet windows het volume niet, of de hele disk niet. Misschien dat het bestandssysteem niet lekker werkt in Windows (al zou exFAT wel moeten werken bij mijn weten).

• simlock
TERW_DAN schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:07:
[...]

Ziet windows het volume niet, of de hele disk niet. Misschien dat het bestandssysteem niet lekker werkt in Windows (al zou exFAT wel moeten werken bij mijn weten).
Vreemd... Hij doet het nu op allebei de systemen, alleen maakt de disk nog wel het geluid dat ik ook hoor als ik mijn oude macbook geforceerd uitzette. Maar... dat kan geen kwaad volgens jullie?

edit: Hij doet het als ik BEIDE USB kabels aansluit (er zitten 1 USB2, en 1 USB3 kabels aan de SATA adapter)

[ Voor 10% gewijzigd door simlock op 27-04-2015 19:39 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

simlock schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:35:
edit: Hij doet het als ik BEIDE USB kabels aansluit (er zitten 1 USB2, en 1 USB3 kabels aan de SATA adapter)
Dan krijgt hij waarschijnlijk niet genoeg stroom als je maar 1 kabel gebruikt.

Verwijderd

m.a.w. heb je nog een powered USB hub liggen?

of een USB 2 1 connection cable liggen?
dus zoiets;
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EbIxrDb.jpg

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Voor zover ik weet is er niet zo'n adaptertje dat netjes een powerdown signaal doorgeeft.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1