Windows naar de knoppen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Registratie: April 2014
  • Niet online

Anonymoussaurus

Medewerker van Oxygen Updater

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Tja, zo help je mensen en zo ben je zelf de klos..

Sinds enkele dagen werkt mijn SSD zeer traag.
Dit is ontstaan na installatie van Pokemon emulator (bevat mogelijk een virus). Ik had gehoord dat er veel populaire Emulators zijn. Dus ik Googelde gewoon: Pokemon emulator en klikte de 1e link aan. Vervolgens gedownload. Via Virustotal het bestand gescand. Er waren 20/55 virusscanners die zeiden dat het adware was. Ik dacht: "adware kan ik vaak gewoon verwijderen via programma's verwijderen/wijzigen of ik verwijder ze met AdwCleaner.." Met de installatie alles op decline geklikt. Daarna ging hij het .gba bestand downloaden via het programmaatje zelf (sowieso heeft hij scriptjes gedownload en automatisch uitgevoert denk ik).
Met verschillende programma's zoals AdwCleaner, HitManPro en Malwarebytes naar virussen gezocht.
De volgende dingen werken niet meer: internet (bekabeld), Windows Firewall kan niet meer ingeschakeld worden.
Malwarebytes ook in veilige modus (Windows) opgestart, dan krijg ik de melding dat ik het niet kan opstarten (ook geblocked dus..). Ook heb ik systeemherstel geprobeerd, en terug proberen te zetten van een aantal dagen voordat ik het virus had. Dit mocht niet baten.. ik kreeg een foutmelding.

Gelukkig heb ik wel een back-up op mijn externe harde schijf staan van mijn media (foto's, video's, muziek, programmeerprojecten en documenten). Nu wil ik er ook graag achter komen en weten of ik mijn Windows nog kan redden (aangezien hij corrupt is).

Ik kan natuurlijk Windows er opnieuw opnieuw op zetten, maar dan ben ik ook de safe data kwijt van al mijn games! (Die ik niet op mijn externe HDD heb staan).

Op mijn SSD heb ik dus mn Windows (256gb), en op mijn HDD (interne 3tb) heb ik mn data en games. 

Als ik zou weten of het een worm is of niet zou ik mijn externe harde schijf nog kunnen aansluiten voor een recentere backup (incl savedata).

Ik zou het erg fijn vinden als iemand mij zou kunnen helpen of advies zou kunnen geven. Ik sta open om antwoorden te geven op jullie eventuele vragen.

Alvast bedankt

Medewerker van Oxygen Updater: discord.gg/5TXdhKJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:56

matroosoft

Lone Christian

Als je een backup van al je belangrijke bestanden hebt lijkt het me beter gewoon een clean install te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
matroosoft schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:36:
Als je een backup van al je belangrijke bestanden hebt lijkt het me beter gewoon een clean install te doen..
Hoe kom ik er achter of het een worm is of niet? Dan kan ik nog andere files erbij gooien (zoals game savedata)

[ Voor 3% gewijzigd door Anonymoussaurus op 27-04-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:25
Google naar de games. Dan kom je vast wel er achter waar je save files staan per game. Download een live cd. Kopieer daarmee je save games naar een USB stick en installeer je OS opnieuw.

Als het alleen de save game files zijn waar je je zorgen om maakt lijkt dit mij de beste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blurgh
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-03 17:40
je kan ook van de emulator zelf chekken watvoor adware/malware er nou precies bijzit. weet je meteen of het een worm is of niet. als het in het algemeen je pc niet zou moeten slopen heb je het wellicht ergens anders opgelopen, en weet je beter of je backups veilig zijn of niet. ik neem ten minste aan dat als hij hoog op de resultaten staat en er adware word meegeleverd er met wat google-fu wel wat te vinden is.

[ Voor 19% gewijzigd door blurgh op 27-04-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:06:
Google naar de games. Dan kom je vast wel er achter waar je save files staan per game. Download een live cd. Kopieer daarmee je save games naar een USB stick en installeer je OS opnieuw.

Als het alleen de save game files zijn waar je je zorgen om maakt lijkt dit mij de beste weg.
Ik zit nog te twijfelen of ik het ook zonder live CD kan doen. Kan ik bijvoorbeeld niet mijn externe HDD aansluiten en dan die savedata overpompen? Benieuwd of ik dan geinfecteerd word :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom zou je het risico nemen dat die USBdisk besmet / versleuteld / whatever wordt? (Ook al gaat het blijkbaar 'slechts' om savegames).

Een Live CD of -USB maken is amper werk. En kan je vaker gebruiken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
F_J_K schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:31:
Waarom zou je het risico nemen dat die USBdisk besmet / versleuteld / whatever wordt? (Ook al gaat het blijkbaar 'slechts' om savegames).

Een Live CD of -USB maken is amper werk. En kan je vaker gebruiken.
Moet ik dan een live CD van Linux pakken? Of van Ubuntu? Wat is het meest praktische?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
Linux en Ubuntu is hetzelfde. Ubuntu is een linux versie met een GUI eromheen. (Of zoiets).

Ubuntu is lekker simpel en voor mij als Windows gebruiker makkelijk te gebruiken. Doe maar lekker simpel Ubuntu. Schijven moet je wel "mounten" als het goed is. Maar dat is zo gedaan of gevonden op google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:29
Pokemon emulator? :/

Zoiets heet een DS emulator (DSmume bijvoorbeeld) of een gameboy emulator (zoals MyBoy). Emulators van 1 spel lijkt me niet echt legit. 99.9% een virus, dus snel verwijderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
__R__ schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:23:
Linux en Ubuntu is hetzelfde. Ubuntu is een linux versie met een GUI eromheen. (Of zoiets).

Ubuntu is lekker simpel en voor mij als Windows gebruiker makkelijk te gebruiken. Doe maar lekker simpel Ubuntu. Schijven moet je wel "mounten" als het goed is. Maar dat is zo gedaan of gevonden op google
Mounten is geen probleem. Ik maak wel een bootable usb dan met Ubuntu (is ook sneller dan standaard Linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
brick5492 schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:28:
Pokemon emulator? :/

Zoiets heet een DS emulator (DSmume bijvoorbeeld) of een gameboy emulator (zoals MyBoy). Emulators van 1 spel lijkt me niet echt legit. 99.9% een virus, dus snel verwijderen ;)
Gameboy emulator, jij je zin..
Tuurlijk heb ik die verwijderd. Daarna dus nog met anti-virussen verwijderd. Naja, "verwijderd"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:29
Anonymoussaurus schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:50:
[...]

Gameboy emulator, jij je zin..
Tuurlijk heb ik die verwijderd. Daarna dus nog met anti-virussen verwijderd. Naja, "verwijderd"..
Ah, nee, ik dacht dat jij wat gedownload had pp zo'n FREE DOWNLOAD PLAY POKEMON FOR FREE ONLINE site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
brick5492 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:28:
[...]

Ah, nee, ik dacht dat jij wat gedownload had pp zo'n FREE DOWNLOAD PLAY POKEMON FOR FREE ONLINE site ;)
Nee tuurlijk niet haha ;). Ik ben altijd heel erg op mijn hoede met het downloaden van dingen. Site zag er professioneel uit met goede reviews (gewoon nagemaakt?). Ook was het de 1e link die bovenaan bij Google stond (gewoon Google betaald zeker :') ), dit zegt waarschijnlijk niet veel denk ik. Ik had het kunnen weten dat het geen Pokémon emulator heet maar een Gameboy emulator.

[ Voor 12% gewijzigd door Anonymoussaurus op 28-04-2015 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Even een vraagje, als ik vanavond mijn live usb (Ubuntu) ga opstarten, kan het dan kwaad om mijn externe HDD aan te sluiten om een aantal dingen te back uppen van mijn C en D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Da's geen probleem, zolang je er maar van uit gaat dat de USB-disk besmette files kan bevatten. Dus niet terugkopieren voor je nieuwe installatie goed is beveiligd. Dus o.a. OS en applicaties volledig geupdatet, goede virusscanner actief, geen adminrechten, etc. En bedenk dat 1 backup = geen backup. Maak 2 kopien als het belangrijk is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Ik boot vanaf usb (zonder enige files, alleen Ubuntu dus).

Voorbeeld: ik pak het mapje met Rockstar Games, wat zit in documenten (voor de savedata). Als ik die dan verplaats naar mijn externe HDD. Kan mijn externe HDD dan geïnfecteerd worden als ik het verplaats via Ubuntu?

Ik kan natuurlijk ook gewoon een usb stick gebruiken om het daar op te zetten.

Is het niet zo dat als je met Ubuntu dingen gaat bekijken die op je D staat, dat hij dan ook de verborgen mappen weergeeft? Of bedoel je dat het virus in een afbeelding kan zitten?

Want volgens mij doet het virus niet meer dan je Windows kapot maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Anonymoussaurus op 01-05-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pak voor je saved games een lege USB drive. Zodat je externe schijf in elk geval geen problemen kan ondervinden.

Heb je HitmanPro Kickstart al geprobeerd? Dit is een bootable CD/USB waarmee je voordat Windows wordt opgestart gaat scannen naar virussen, malware en trojans.

Heb je Malwarebytes Chameleon al geprobeerd? Deze versie van Anti-Malware werkt op geïnfecteerde systemen die starten van het programma verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-06 07:24
Probeer combofix eens. Beetje een paardenmiddel. Of je kunt bijvoorbeeld de hdd aan een andere PC hangen en dan met autoruns van sysinternals e.e.a. uitzetten. Shift ingedrukt houden als je hem aansluit via USB, zodat hij niet auto start.

[ Voor 19% gewijzigd door oheng op 02-05-2015 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 03:13:
Pak voor je saved games een lege USB drive. Zodat je externe schijf in elk geval geen problemen kan ondervinden.

Heb je HitmanPro Kickstart al geprobeerd? Dit is een bootable CD/USB waarmee je voordat Windows wordt opgestart gaat scannen naar virussen, malware en trojans.

Heb je Malwarebytes Chameleon al geprobeerd? Deze versie van Anti-Malware werkt op geïnfecteerde systemen die starten van het programma verhinderen.
Nou, het liefst doe ik dan een clean install. Want ik ben bang dat mijn Windows niet meer te redden valt. Ik denk dat er een aantal systeem bestanden (uit system32 of syswow64) zijn verwijderd.

Ook heb ik Malwarebytes Chameleon al geprobeerd (op de 1e dag al meteen). Dit mocht niet baten, hij komt dan met een foutmelding. Kickstarter heb ik niet geprobeerd nog, wel heb ik de gewone HitManPro geprobeerd.
oheng schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 10:14:
Probeer combofix eens. Beetje een paardenmiddel. Of je kunt bijvoorbeeld de hdd aan een andere PC hangen en dan met autoruns van sysinternals e.e.a. uitzetten. Shift ingedrukt houden als je hem aansluit via USB, zodat hij niet auto start.
Zoals ik hier boven aan gaf, lijkt het me niet slim om nog dingen te proberen, maar gewoon een nieuwe Windows erop gooien :P. Alhoewel ik jullie tips/hulp erg waardeer hoor!

Ik ben van plan het volgende te doen:
- booten vanaf bootable usb met Ubuntu daarop, dan start ik de probeerversie (live usb)
- dan doe ik een lege usb erin, alle savedata proberen terug te krijgen en nog 1 mapje met recentere foto's (9gag memes).
- nieuwe Windows installeren (incl het formatteren van de C en D)
- anti virus etc installeren (en andere standaard software)
- externe HDD aansluiten en alles terugzetten
- usb erin met die meme's en savedata terugzetten

Als er nog tips zijn, hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Na 2 weken vind ik het maar eens tijd om Windows opnieuw te installeren. Het bericht hierboven is alleen een suggestie.
Ik ben van plan het volgende te doen:
- booten vanaf bootable usb met Ubuntu daarop, dan start ik de probeerversie (live usb)
- dan doe ik een lege usb erin, alle savedata proberen terug te krijgen en nog 1 mapje met recentere foto's (9gag memes).
- nieuwe Windows installeren (incl het formatteren van de C en D)
- anti virus etc installeren (en andere standaard software)
- externe HDD aansluiten en alles terugzetten
- usb erin met die meme's en savedata terugzetten
Is dit goed zo? Of zijn er nog dingen die ik vergeten ben? Ik kijk uit naar een antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Anonymoussaurus schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 14:46:
Na 2 weken vind ik het maar eens tijd om Windows opnieuw te installeren. Het bericht hierboven is alleen een suggestie.
[...]
Is dit goed zo? Of zijn er nog dingen die ik vergeten ben? Ik kijk uit naar een antwoord :).
Natuurlijk is dit goed. Ik zou persoonlijk C: en D: samenvoegen.
En ik zou voortaan alle gedownloadde bestanden uploaden naar Virustotal met hun tooltje:
https://www.virustotal.co...tions/virustotal-uploader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
oheng schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 21:33:
[...]

Natuurlijk is dit goed. Ik zou persoonlijk C: en D: samenvoegen.
En ik zou voortaan alle gedownloadde bestanden uploaden naar Virustotal met hun tooltje:
https://www.virustotal.co...tions/virustotal-uploader
Ja ik gebruik de webversie altijd :). C: is mijn SSD, D: is mijn 3tb HDD.

Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik dat binnenkort doen (morgen moederdag dus geen tijd :-( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
Anonymoussaurus schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:41:
[...]

Ja ik gebruik de webversie altijd :). C: is mijn SSD, D: is mijn 3tb HDD.

Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik dat binnenkort doen (morgen moederdag dus geen tijd :-( ).
Hun tooltje is feitelijk een explorer context menu toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
oheng schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:51:
[...]

Hun tooltje is feitelijk een explorer context menu toevoeging.
Oke, dat is wel handiger ja:P. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Anonymoussaurus schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 14:46:
[...]
Ik mis alle Windows updates installeren direct na de installatie van Windows. Je wilt immers meer zekerheid dat een nieuwe malware besmetting minder kans maakt. Vergeet na installatie van software ook niet de eventuele beschikbare patches die daarvoor beschikbaar zijn.

Na installatie zou ik ook een scan doen met meerdere anti malware producten en deze scan periodiek herhalen (en natuurlijk gebruik maken van on-access scanning van de virusscanner).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonymoussaurus
  • Niet online

Anonymoussaurus

Topicstarter
Bor schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:59:
[...]

Ik mis alle Windows updates installeren direct na de installatie van Windows. Je wilt immers meer zekerheid dat een nieuwe malware besmetting minder kans maakt. Vergeet na installatie van software ook niet de eventuele beschikbare patches die daarvoor beschikbaar zijn.

Na installatie zou ik ook een scan doen met meerdere anti malware producten en deze scan periodiek herhalen (en natuurlijk gebruik maken van on-access scanning van de virusscanner).
Heb ik ook meteen direct gedaan. Dat is gewoon iets wat standaard is bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Top, veel mensen vergeten na de installatie van Windows vaak om de updates ook direct te installeren waardoor ze onnodig risico lopen totdat Windows Update zelf de updates heeft geïnstalleerd (wat natuurlijk weer niet helpt bij het aantal mensen dat Windows Update op never check zet).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1