Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beperken download en upload snelheid

Pagina: 1
Acties:

• franckdevisser
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-08 15:35
Hallo,

Wij zijn bij mij in het buurthuis bezig met het maken van een bezoekersnetwerk en gebruiken hiervoor een huawei HG655D modem en hier willen wij een download en upload limiet op instellen zodat er nog genoeg netwerk snelheid overblijft voor de belangrijke zaken op het netwerk zoals boekingen en soms ook een livestream live uitzenden en ook afspelen. Binnenkort wordt hier glasvezel aangelegd en die krijgt een snelheid van 50/50 mb/s wij zouden de bezoekers een snelheid willen geven van 10 mb/s download en 5 mb/s upload en dan de rest van het netwerk vrijhouden voor het eigen netwerk. Weet iemand hoe ik dit in kan stellen?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die Huawei kan je maar beter in de bak gooien, dat ding wordt meestal zo slecht bij gehouden qua software door providers dat je met een paar concurrent users al een crash te pakken hebt.

Qua snelheid moet je kijken naar traffic shaping. Niet naar QoS, want QoS is niet voor traffic shaping maar voor prioriteiten. Dat ga je met een random modem of consumenten ding van een paar dientjes niet voor elkaar krijgen, en enige kennis van netwerken is een vereiste. Er is geen makkelijk knopje voor om even te regelen dat je precies krijgt wat je wil.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Open Mesh als het goedkoop moet (en toch goed moet werken). Cisco Meraki als er budget voor is.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Hoi,

Gebruik een wifi access point van Unify. Maak een gastennetwerk met een guest policy. Gasten kunnen dan niet bij de rest van je netwerk. Hier kun je ook instellen hoeveel bandbreedte gebruikt mag worden.

Geen QoS of traffic shaping nodig en je bent onder de 100 euro klaar.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trommelrem schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:21:
Open Mesh als het goedkoop moet (en toch goed moet werken). Cisco Meraki als er budget voor is.
Of een betaalbare EnGenius setup, of iets van Ubiquiti. OpenMesh+CloudTrax werkt ook prima uiteraard. Meraki is duur en levert weinig voordelen op. Je kan ook custom gaan met een RouterBoard, of een ding met pfSense.

Punt is hier gezien de vraagstelling dat de TS niet precies weet hoe het zit. Dan kunnen we wel van alles gaan noemen, maar dat betekent niet automatisch dat het probleem opgelost gaat worden ;)
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:23:
[..] Hier kun je ook instellen hoeveel bandbreedte gebruikt mag worden [..]

[..] Geen QoS of traffic shaping [..]
Beetje tegenstrijdig denk je niet? ;) bandbreedte beperken/vaststellen = traffic shaping!

[ Voor 20% gewijzigd door johnkeates op 27-04-2015 14:26 ]

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:35
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:23:
Hoi,

...Hier kun je ook instellen hoeveel bandbreedte gebruikt mag worden.
Geen QoS of traffic shaping nodig en je bent onder de 100 euro klaar....
Instellen hoeveel bandbreedte wordt gebruikt noemt men ook wel traffic shaping.. ;)

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• entetex
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-10 23:16
Indien je nog ergens een oude computer hebt staan die je niet meer gebruikt, dan zou je deze natuurlijk kunnen uitrusten met een extra NIC met meerdere poorten. Dan kun je er PFSense op installeren. Een gratis besturingssysteem dat gemaakt is om als router te functioneren.

Hier kun je je inlezen hoe je met PFSense traffic shaping kunt toepassen.

Dat gezegd hebbende, de mogelijkheden binnen PFSense zijn eindeloos. Het is een robuust product dat over het algemeen stabieler draait dan je gemiddelde consumenten router. Lees je wel goed in voor het toepassen, anders raak je snel de weg kwijt.

AMD R9 7900X, Gigabyte X670 Gaming X AX, 64GB 5600, Gigabyte 4070 SE OC 12G

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Of een Cisco Meraki, daar hoef je niets voor te kunnen. Alles makkelijk in te stellen via de meraki.com portal.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Verwijderd

grappig, je kan gratis een Ciso Meraki doos krijgen (met 3 jaar cloud controle), als je meedoet met hun webinar.

De eerst volgende is op woensdag ochtend, 9:00.

Echter, je moet wel een ZZP'er zijn en dus een KvK en BTW nummer hebben. ook moeten jouw werkzaamheden IT gerelateerd zijn.

Hier staan alle eisen waar je aan moet voldoen:

https://meraki.cisco.com/freeap

• franckdevisser
Iedereen bedankt voor de tips, ik zal met het bestuur overleggen over cisco meraki.

• Trommelrem
Houd rekening met de licentiekosten van Cisco Meraki en houd heel goed rekening met je radioplanning!

Cisco Meraki behoort tot de meest premium netwerkapparatuur, echter ik heb al een aantal organisaties moeten verlossen van WiFi problemen omdat ze dachten dat één Cisco Meraki voldoende was voor het hele pand. Die waren hun radioplanning "vergeten" te doen.

Als budget een probleem is, dan is Open Mesh een goed alternatief. Met de nieuwste firmware kun je met Open Mesh ook tot op zekere hoogte inzicht krijgen in netwerktraffic.

Cisco Meraki is alleen de heilige graal als je je radioplanning goed doet!

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 28-04-2015 09:28 ]

• franckdevisser
Ik heb nu even gekeken naar Cisco Meraki, en de apparatuur ligt inderdaad een beetje buiten ons budget, ik ben nu aan het kijken naar Open Mesh maar ik kan eigenlijk niet echt een verkoper in Nederland vinden.

• Trommelrem
Open Mesh is volgens mij de Nederlandse reseller. Ik haal ze zelf elders vandaan, die leverancier kan ik eventueel wel via PM sturen.

[ Voor 32% gewijzigd door Trommelrem op 28-04-2015 13:57 ]

• franckdevisser
Het bestuur heeft besloten het huidige netwerk te blijven gebruiken en geen bezoekerswifi te maken en iedereen gewoon de code te geven, met als gevolg dat iedereen ook bij de printserver kan en er ook geen verschil komt in bandbreedte toewijzing voor bezoekers en eigen mensen. Maar ze zullen het zelf wel merken zodra er een stream wordt afgespeeld op de beamer...

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:26
franckdevisser schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 16:34:
Het bestuur heeft besloten het huidige netwerk te blijven gebruiken en geen bezoekerswifi te maken en iedereen gewoon de code te geven, met als gevolg dat iedereen ook bij de printserver kan en er ook geen verschil komt in bandbreedte toewijzing voor bezoekers en eigen mensen. Maar ze zullen het zelf wel merken zodra er een stream wordt afgespeeld op de beamer...
Dat is wel jammer, wat was de reden eigenlijk?

• franckdevisser
Ze vinden op dit moment het nog niet nodig om het netwerk te verbeteren, omdat er nog geen problemen zijn in hun ogen

[ Voor 15% gewijzigd door franckdevisser op 28-04-2015 20:09 ]

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Op zich zou het natuurlijk in een buurthuis ook wel opgelost kunnen worden (el cheapo) door een simpel consumenten routertje te kopen met bandbreedte opties (TP-Link, Belkin/Linksys) en deze middels een switchje achter de huawei modem te zetten (is dat ook tevens een router met eventueel extra LAN poorten erop? Dan zelfs geen switch nodig.

Op het consumenten routertje zet je dan een aparte ip-range en SSID op voor je Gasten netwerk, je richt wat eenvoudige policies in voor bandbreedte gebruik van wireless devices daarop en en je zet als gateway je huawei modem/router.

Voila, gescheiden netwerken. Zorg wel dat de ethernet poorten niet zomaar toegankelijk zijn voor externe devices anders kunnen ze alsnog op je normale LAN en het liefst wil je de LAN kant nog verder scheiden met VLAN's indien de beide routers dit ondersteunen of je zet er nog een managed switch tussen, maar om enkel een Guest Wireless netwerk te maken hoeft het niet.

Je krijgt wel dubbele NAT maar voor simpele internet-only toegang hoeft dat geen probleem te zijn.
Pagina: 1