Surround sound 2 front & 2 rear speakers zonder subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-05 13:43
Ik wil mijn 'vintage' stereo opstelling integreren en upgraden naar een surround opstelling, ik ben vrij onbekend met deze materie dus ik vraag me af of dit kan wat ik hier wil. Momenteel heb ik dus een klassieke stereo versterker met 2 grote zuilspeakers, die een eigen diepe bas aankunnen. Ik ben nu bezig met een audio/televisie opstelling waarbij de bestaande speakers ingezet worden als front of rear speakers. Ik wil hier dan nog 2 wat kleinere zuilspeakers bijkopen zodat er een voor/achter effect ontstaat. Omdat deze speakers van huis uit al redelijk wat bas produceren dacht ik een subwoofer weg te laten. De huidige stereo versterker (die overigens ook 4 speakers kan aansturen) wordt in dit verhaal dan vervangen door een surround sound versterker. Ik vraag me echter af:

1) Kan zo`n receiver dit aan, automatisch of een instelling ?
2) Ontstaat er dan wel een surround sound effect bij films ?
2) Is het dan een 5.1 receiver die ik moet aanschaffen ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:23
1. Ja hoor, gewoon subwoofer uit in de instellingen.
2. Jazeker, volledig discrete voor en achterkanalen zullen worden aangestuurd.
3. Yes! Of 7.1, 9.1, wat je maar wilt. Met de subwoofer dus gewoon op "uit" :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je kunt zonder subwoofer wel surround geluid creëren maar de vijfde (center) speaker ga je écht missen bij films.

Let er bij de aanschaf van een 5.1 reciever wel op dat het apparaat óók gewoon stereo uit moet kunnen sturen zonder afhankelijkheid naar een subwoofer te hebben. Vooral de goedkopere 5.1 recievers willen al het "laag" nog wel eens uitfilteren om dat vervolgens alleen naar de subwoofer aansluiting te dirigeren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
wimmel_1 schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:22:
Je kunt zonder subwoofer wel surround geluid creëren maar de vijfde (center) speaker ga je écht missen bij films.
Dat is inderdaad waar. De center is bij een hoop mensen een ondergeschoven kindje terwijl het een van de meest belangrijke luidsprekers is in een surround set (bij het kijken naar films dan uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Ok, goed om te weten, dank je. De bestaande zuilspeakers zijn 3 weg met elk 2 woofers dus in mijn gedachtengang heb je dan 4 woofers die ook al behoorlijk wat bas zouden moeten verspreiden en die dan weer geen functie zouden hebben als er een aparte subwoofer kwam. Of is dat laatste onjuist ? Blijven de woofers van de zuilspeakers icm subwoofer dan ook nog lage tonen verspreiden ?
Brad Pitt schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:25:
[...]

Dat is inderdaad waar. De center is bij een hoop mensen een ondergeschoven kindje terwijl het een van de meest belangrijke luidsprekers is in een surround set (bij het kijken naar films dan uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Bedoel je dit voor als je muziek afspeelt ipv bij films ? En is stereo dan ook weer een instelling in de receiver ? Wat gebeurt er dan trouwens met front vs rear ?
wimmel_1 schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:22:

Let er bij de aanschaf van een 5.1 reciever wel op dat het apparaat óók gewoon stereo uit moet kunnen sturen zonder afhankelijkheid naar een subwoofer te hebben. Vooral de goedkopere 5.1 recievers willen al het "laag" nog wel eens uitfilteren om dat vervolgens alleen naar de subwoofer aansluiting te dirigeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Roy Batty op 27-04-2015 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roy Batty schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:05:
Bedoel je dit voor als je muziek afspeelt ipv bij films ? En is stereo dan ook weer een instelling in de receiver ? Wat gebeurt er dan trouwens met front vs rear ?
[...]
Hangt allemaal heel veel af van de versterker/reciever. Veel recievers welke je aanschaft in combinatie met een surround set aan "speakers" zijn niet in staat om het volledige frequentie bereik naar alle speakers te sturen. Die dingen zijn vaak zo ontworpen dat er eigenlijk altijd een subwoofer aanwezig moet zijn om het geluid van ~50Hz tot ~100Hz weer te kunnen geven.

Jouw zuilen zullen deze frequenties beslist weer kunnen geven maar als ze dat signaal simpelweg niet aangeboden krijgen vanuit de versterker/reciever dan kunnen ze dat er niet even zelf bij gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
wimmel_1 schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:23:
[...]
...om het geluid van ~5Hz tot ~100Hz weer te kunnen geven.

Jouw zuilen zullen deze frequenties beslist weer kunnen geven
Graag een linkje naar luidsprekers die dit kunnen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brad Pitt schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:30:
[...]

Graag een linkje naar luidsprekers die dit kunnen! ;)
"0" vergeten in de 50Hz :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Dammit!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Helder, daar kan ik wel wat mee, ik zoek dus een receiver die in staat moet zijn om via de instellingen het volledige frequentiebereik naar alle speakers te sturen.

Kun je dit frequentiebereik bij de betere receivers bv instellen per speaker ? Zouden de zuilen dan nog extra bas kunnen verzorgen als ik er in de toekomst alsnog een subwoofer bij zet, of is dat raar ?

Enig advies bij welk segment receiver ik dan uit zou komen, wordt dat onbetaalbare high end of zijn er goede mid range voor een redelijke prijs ?
wimmel_1 schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:23:
[...]

Hangt allemaal heel veel af van de versterker/reciever. Veel recievers welke je aanschaft in combinatie met een surround set aan "speakers" zijn niet in staat om het volledige frequentie bereik naar alle speakers te sturen. Die dingen zijn vaak zo ontworpen dat er eigenlijk altijd een subwoofer aanwezig moet zijn om het geluid van ~50Hz tot ~100Hz weer te kunnen geven.

Jouw zuilen zullen deze frequenties beslist weer kunnen geven maar als ze dat signaal simpelweg niet aangeboden krijgen vanuit de versterker/reciever dan kunnen ze dat er niet even zelf bij gaan verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:10
Liefst koop je voor achter luidsprekers met dezelfde drivers en klankeigenschappen als jouw bestaande luidsprekers. Een geloofwaardig effect voor/achter en surroundbubble verkrijg je enkel met identieke luidsprekers rondom, anders krijg je ping/pong geluid: het komt van voor en achter maar heeft weinig samenhang.

De center kan wat mij betreft gemist worden, door een goede opstelling creëer je een zogenaamde "fantoom center" waarbij het geluid alsnog van midden lijkt te komen. Het enige nadeel dan is de precieze plaatsing van jouw luidsprekers en de nauwe "sweet spot" waar de phantom center goed te horen is.

Wanneer we weten wat voor luidsprekers je hebt kunnen we kijken naar wat voor receiver nodig is om die te kunnen aansturen.

[ Voor 25% gewijzigd door road rebel op 27-04-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
slik...komt meer bij kijken dan ik dacht. Dank je, ik zal wat gegevens en foto`s posten van de luidsprekers.
road rebel schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:04:
Liefst koop je voor achter luidsprekers met dezelfde drivers en klankeigenschappen als jouw bestaande luidsprekers. Een geloofwaardig effect voor/achter en surroundbubble verkrijg je enkel met identieke luidsprekers rondom, anders krijg je ping/pong geluid: het komt van voor en achter maar heeft weinig samenhang.

De center kan wat mij betreft gemist worden, door een goede opstelling creëer je een zogenaamde "fantoom center" waarbij het geluid alsnog van midden lijkt te komen. Het enige nadeel dan is de precieze plaatsing van jouw luidsprekers en de nauwe "sweet spot" waar de phantom center goed te horen is.

Wanneer we weten wat voor luidsprekers je hebt kunnen we kijken naar wat voor receiver nodig is om die te kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Roy Batty schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:09:
slik...komt meer bij kijken dan ik dacht. Dank je, ik zal wat gegevens en foto`s posten van de luidsprekers.
[...]
't Wordt allemaal nóg veel leuker als je met een 7.2 / 9.2 / 11.2 set-up gaat werken. Een tweede (uiteraard actieve) subwoofer maakt vaak heel veel verschil, ook al is het geluid onder de 100Hz eigenlijk niet gevoelig voor plaatsing/richting.

Een goede/juiste plaatsing van speakers is overigens sowieso vaak een puntje wat over het hoofd gezien wordt. Speakers/subwoofers met een bass reflectie poort aan de achterzijde die direct in een hoek geplaatst worden bijvoorbeeld..... De inrichting van de gemiddelde woning werkt daarnaast tegenwoordig vaak ook niet écht mee aan een goed geluidsbeeld (natuursteen/laminaat/parket als vloer + gestucte (kale) wanden, vandaar die x.2 versterkers) :o

Een beetje "instap" surround reciever welke goed regelbaar is qua frequentiebereik wat gefilterd naar een subwoofer gestuurd moet worden (tenzij Pure Direct óf Straight is het instelbaar van 30Hz tot 160Hz, met Pure Direct / Straight gaat alles buiten de DSP om waarbij je in het geval van "Straight" alsnog je Treble/Bass kunt regelen): Yamaha RXA 840 (óf een van de voorlopers hiervan RXA 810/820/830).

Onkyo/Marantz/NAD.... hebben uiteraard ook van dat soort apparaten, de rede dat ik Yamaha hier specifiek aanhaal is puur omdat ik een RXA 2030 heb staan en daar uitermate goed over te spreken ben.

[ Voor 36% gewijzigd door Will_M op 27-04-2015 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:19
Sommige surround versterkers verprutsen het geluid IMHO met allerlei DSP dingen op de achtergrond. Ik kreeg mijn Denon 1911 niet aan het klinken op stereo, dus ben helaas maar weer voor een stereo versterker + speakers gegaan. Ook met "direct" klinkt het gewoon niet goed/natuurlijk genoeg. Terwijl het bij films met 5.1 uitstekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Mooie receiver die Yamaha, ook aan de prijs natuurlijk. Hier wat pics van de bestaande zuilspeakers.

http://i12.photobucket.co.../IMG_0630_zpsht9idwmf.jpg

http://i12.photobucket.co.../IMG_0628_zpsgmapkzcz.jpg
wimmel_1 schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:25:
[...]

't Wordt allemaal nóg veel leuker als je met een 7.2 / 9.2 / 11.2 set-up gaat werken. Een tweede (uiteraard actieve) subwoofer maakt vaak heel veel verschil, ook al is het geluid onder de 100Hz eigenlijk niet gevoelig voor plaatsing/richting.

Een goede/juiste plaatsing van speakers is overigens sowieso vaak een puntje wat over het hoofd gezien wordt. Speakers/subwoofers met een bass reflectie poort aan de achterzijde die direct in een hoek geplaatst worden bijvoorbeeld..... De inrichting van de gemiddelde woning werkt daarnaast tegenwoordig vaak ook niet écht mee aan een goed geluidsbeeld (natuursteen/laminaat/parket als vloer + gestucte (kale) wanden, vandaar die x.2 versterkers) :o

Een beetje "instap" surround reciever welke goed regelbaar is qua frequentiebereik wat gefilterd naar een subwoofer gestuurd moet worden (tenzij Pure Direct óf Straight is het instelbaar van 30Hz tot 160Hz, met Pure Direct / Straight gaat alles buiten de DSP om waarbij je in het geval van "Straight" alsnog je Treble/Bass kunt regelen): Yamaha RXA 840 (óf een van de voorlopers hiervan RXA 810/820/830).

Onkyo/Marantz/NAD.... hebben uiteraard ook van dat soort apparaten, de rede dat ik Yamaha hier specifiek aanhaal is puur omdat ik een RXA 2030 heb staan en daar uitermate goed over te spreken ben.

[ Voor 5% gewijzigd door Roy Batty op 28-04-2015 11:00 ]

Pagina: 1