• Gerjannus
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-11-2023
Een goede dag,

Na een aantal jaren stabiel budget gegamed te hebben was het tijd om mijn PC op te frissen.

Nu ben ik van een AMD Phenom II x4 970BE naar een Intel i5 4440 gestapt waarbij dus ook een nieuw moederbord met Socket 1150 vereist was.

Zo gezegd, zo gedaan. Een nieuw moederbord aangeschaft, de CPU geinstalleerd volgens het pijltje dat aangegeven werd op beide het MOBO en de CPU. De 24-pins aangesloten en 4-pins aangesloten, beide zitten goed in hun sloten.

Na de rest ook allemaal te hebben bevestigd was het tijd voor het moment supreme...
Alle fans (GPU, PSU, CPU) gaan draaien, PC boot niet. Geen lampje op het MOBO en geen foutbeeps.

PSU werkte voorheen perfect in mijn systeem, begin dit jaar aangeschaft.
Ook heb ik om een aantal zaken uit te sluiten de DVI kabel aangesloten op het moederbord en mijn videokaart verwijderd. Geprobeerd om zonder RAM te starten, alleen was de fout hier niet te achterhalen aangezien er geen led op het moederbord brandt en de speaker naar mijn weten niets doet.

Nieuwe specs:

Intel i5-4440
- Cooler Master 412s
ASUS B85M-G Moederbord
GeForce GTX 660Ti 2gb
2x 4gb DDR3 Corsair werkgeheugen
650W PSU (model even ontschoten)

Nu heb ik op een aantal Engelse tech sites gelezen dat je MOBO te testen is door met bv. een schroevendraaier de 'jumper' van de power switch te omzeilen en de pc aan te zetten. Dit is gelukt! Wanneer ik kort een schroevendraaier tegen de 'pwr sw' aanzet, beginnen de fans te draaien en hoor ik m'n HDD! Alleen blijft het daarbij...

Zijn er mensen die soortgelijke problemen hebben ervaren en daarbij mogelijke oplossingen hebben naast het aanschaffen van een nieuw MOBO of PSU? 8)7

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Model van de PSU is wel belangrijk, als dit een MS-Tech dingetje of andere troep is, dan weet ik wel waar het aan ligt.

Show me your moves.

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Klinkt mij toch eerder als een DOA. Lastige in zo'n geval is dat je vaak geen componenten bij de hand hebt om tijdelijk te vervangen zodat je stuk voor stuk kunt uitsluiten waar het aan ligt. Ik breng in zo'n geval de computer naar de plaatselijke computerwinkel en die vertellen mij dan voor € 25,- wat er aan de hand is en welk onderdeel aan het bokken is.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:34
Alles gaat draaien maar je hebt dus geen beeld?

Als dat niet werkt :

En mobo met alleen cpu/koeler en ram buiten kast op doos moederbord leggen kabels voeding aansluiten en dan aanzetten?

Videokaart had je al geprobeerd..sry..

Zonder ram start een pc niet op btw

[ Voor 25% gewijzigd door Baloes op 27-04-2015 12:08 ]

• Gerjannus
Voeding weer aangesloten op oude moederbord, lampje begint daar wel op te branden en de pc start na de rest toegevoegd te hebben normaal op. Maar ik neem uit het verhaal op dat het per bord kan verschillen welk type voeding je er achter hebt?

Moederbord op z'n doos gelegd, alleen cpu, koeler en ram op het bord... Fan van de koeling gaat draaien... meer niet! Ook zie ik het ledje op het mobo nog steeds niet branden.

Grote kans dat mijn moederbord defect is? Al zegt een ledje niet echt veel. Maar na het niet horen van de beeps en het proper werken van mijn PSU (op mijn andere moederbord), lijkt mij dit een logische conclusie, toch? Dan moet ik deze week maar even terug met het apparaatje. ;w

[ Voor 25% gewijzigd door Gerjannus op 27-04-2015 12:47 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34

Dark

who tweaked the light?

zit er wel een ledje en speaker op dat moederbord?

• Gerjannus
Ja, in het meegeleverde boekje staat er in de lijst een 'ONBOARD LED' en natuurlijk de kleine 4-pins voor de speaker.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:23
Ondersteunt je mobo wel je processor?

• Gerjannus
@ Zetje,

Ja, dat doet 'ie. De processor past er ook maar op één manier in, en deze lockt goed in plaats.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:23
Gerjannus schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:51:
@ Zetje,

Ja, dat doet 'ie. De processor past er ook maar op één manier in, en deze lockt goed in plaats.
Ik bedoel niet het formaat/socket. Ik bedoel: ondersteunt jouw huidige BIOS wel die specifieke processor?
(waarschijnlijk wel, maar als je het niet opzoekt, weet je het niet zeker)

• Gerjannus
Ik bedoel niet het formaat/socket. Ik bedoel: ondersteunt jouw huidige BIOS wel die specifieke processor?
(waarschijnlijk wel, maar als je het niet opzoekt, weet je het niet zeker)
Yes, dat doet 'ie ook.

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

De bewuste i5 4440 lijkt door het moederbord te worden ondersteund vanaf een lage bios versie 0501. al is dat niet de jongste bios. Liggend aan hoe oud dat moederbord is en hoelang het in de winkel lag zou het dus kunnen dat die nog niet ondersteund wordt. Een minieme kans dus.

Omschreven problemen lijken in mijn optiek echter ook geheugen gerelateerd te kunnen zijn. Zonder geheugen werkt een systeem sowieso niet. Maar met te snel geheugen kan het ook fout gaan (al wordt dat meestal wel teruggeklokt).

Het is niet duidelijk welk geheugen en snelheid er wordt gebruikt. Maar kijk even in deze lijst: http://dlcdnet.asus.com/p...G_Devices_Report_0705.pdf

Als het er niet tussen staat is dat niet gelijk foute boel, die lijst kan natuurlijk niet up to date zijn.
Pagina: 1