Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bondarev
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-01 14:40
Hallo,

Ik ben de afgelopen dagen op zoek naar een 2e hands video kaart.
Nu ging ik in het begin uit van een R9 290X maar recentelijk ben ik ook aan de GTX 970 gaan denken.
Er gebeuren echter dingen op Marktplaats en Tweakers waar ik niks van snap.
Een R9 290x die nieuw 400 kost gaat voor 225-250.
Een GTX die nieuw 370 kost gaat meteen weg voor rond de 330.
Het verschil is maar 40 euro, waarom dan niet nieuw kopen?
GTX 970 advertenties staan er nauwelijks een dag op voordat ze worden gereserveerd/verkocht.
Vanwaar komt die GTX 970 hype?
In vergelijking met de R9 290x is het een gelijkwaardige kaart.
970 misschien iets beter op 1080p en minder warmte en verbruik.
Daarentegen is de R9 290x weer beter op hogere resoluties zoals 1440 en 4k.

Mijn vraag is dus waar die hype voor de GTX 970 vandaan komt, waarom is er zo enorm veel vraag naar, terwijl de R9 290x voor een veel lagere prijs kunnen worden gekocht?

• TommieW
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 25-01 09:33

TommieW

Numa numa.

Omdat de GTX 970 vaak beter preseteert dan de R9 290X.[bron]
Verder zal ik zelf ook altijd nieuw verkiezen boven tweedehands. Ik heb er een beter gevoel bij. :)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
Xiaomi Mi 9T Pro

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Je hebt wel gelijk (al verschilt het per resolutie), maar vertel mij maar eens hoe je gpuboss naar gameprestaties omzet ;).

Verder is een 290X natuurlijk een stuk ouder en was die in het verleden door de mijnbouw erg populair maar wordt die nu (vooral de modellen met reference koeler) massaal gedumpt. Wil je nog wat terug zien van je geld, zul je aardig moeten inleveren.

Tijdje geleden stonden er ads in de V&A met >100 290's (dus geen 290X) van één aanbieder. Die bood ze (met aftermarket koeler!) aan voor onder de 150 euro.

• Bondarev
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 21-01 14:40
br00ky schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:37:
Je hebt wel gelijk (al verschilt het per resolutie), maar vertel mij maar eens hoe je gpuboss naar gameprestaties omzet ;).

Verder is een 290X natuurlijk een stuk ouder en was die in het verleden door de mijnbouw erg populair maar wordt die nu (vooral de modellen met reference koeler) massaal gedumpt. Wil je nog wat terug zien van je geldt, zul je aardig moeten inleveren.

Tijdje geleden stonden er ads in de V&A met >100 290's (dus geen 290X) van één aanbieder. Die bood ze (met aftermarket koeler!) aan voor onder de 150 euro.
Ik zoek juist een model met reference cooler aangezien ik van plan ben de videokaart te waterkoelen (betere comptabiliteit met backplates). Het is ook zo dat de R9 300 series eraan zitten te komen, misschien dat daarom mensen snel hun 290x verkopen voor een relatief goedkope prijs. Ik zie alleen geen reden voor de enorme vraag naar GTX 970's in vergelijking met de 290x's, vooral als ze maar 40 euro minder zijn dan de nieuwprijs.. Lijkt me toch vooral de hype dan. Het is inderdaad zo dat de GTX 970 veel koeler draait en minder energie verbruikt, maar om daar dan 100 euro meer voor te betalen?

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 06:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou het ook niet doen, die forse meerprijs betalen, maar ja, het is ook wat de gek er voor geeft ;).

• stin00
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
Ik heb een aantal AMD kaarten gehad, waaronder de 7950HD en de R9 290 tri-x. Ik heb ze echter zeer snel weer verkocht omdat ik de AMD catalyst driver waardeloos vind. Ik kreeg altijd gedoe met BSODs, flash player crashes en pictogrammen die na elke reboot op andere plekken stonden. Verder is mn TV via hdmi aangesloten en mn 2 andere schermen gingen altijd 3 keer op zwart knipperen als ik mn tv aanzette. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd op gebied van drivers en fixes, maar tevergeefs.

Ik zou graag een AMD kaart willen voor de veel betere bang for Buck. Maar de drivers van Nvidia werken voor mij gewoon veel prettiger zonder rare bugs en ergernissen. Helaas betaal ik daar wel aardig veel voor.. Op mid range gebied heeft Nvidia weinig boeiends helaas, een 760 of 770 legt het zwaar af tegen een gelijkgeprijsde AMD variant.

Het is voor mij vooral een kwestie van voorkeur dus :)

• Assix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-12-2020
Waarschijnlijk betalen mensen meer voor de gtx 970 op de V&A, omdat die relatief nieuw is en dus ook hoogstwaarschijnlijk nog garantie heeft. Dit is misschien niet het geval bij de 290x, omdat die al een stuk ouder is.

• Gutterjaw
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-01 18:47
Ik denk dat Hermitassix een goed punt heeft, voor mij zelf is dat altijd wel belangrijk met hardware 2e hands.
Al vermijd ik het wel met "gevoelige" hardware zoals CPU's/GPU's.

Ook is er verschil in merken, ik weet bijvoorbeeld dat EVGA het volledig toelaat de warranty te transferen naar een 2e persoon als je je kaart verkoopt, en deze ook accepteerd. Ben niet zo goed op de hoogte van andere merken, maar dat is best wel iets waar je op wilt letten lijkt me met een aankoop van een paar honderd euro :).

Mijn 5 cent!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Nu online
Gutterjaw schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 01:31:
Ik denk dat Hermitassix een goed punt heeft, voor mij zelf is dat altijd wel belangrijk met hardware 2e hands.
Al vermijd ik het wel met "gevoelige" hardware zoals CPU's/GPU's.

Ook is er verschil in merken, ik weet bijvoorbeeld dat EVGA het volledig toelaat de warranty te transferen naar een 2e persoon als je je kaart verkoopt, en deze ook accepteerd. Ben niet zo goed op de hoogte van andere merken, maar dat is best wel iets waar je op wilt letten lijkt me met een aankoop van een paar honderd euro :).

Mijn 5 cent!
vergeet niet dat je in europa naast fabrieksgarantie ook gewoon nog recht heb op winkelgarantie. en die is gewoon overdraagbaar.

de reden dat de r9 290 serie goedkoper 2de hands is als de 970 is omdat er VEEL meer van in omloop zijn. en combi vraag/aanbod draagt de prijs.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Gutterjaw
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-01 18:47
@loki504

Zeker waar! Maar bij sommige merken zoals bv EVGA/Gigabyte is het vaak fijner direct met de fabrikant voor RMA te dealen dan de winkel, en in veel gevallen goedkoper/sneller en langer ondersteunt. Probeer maar eens dezelfde service na 3 jaar te krijgen bij bv Alternate als je bij EVGA krijgt.

[Voor 9% gewijzigd door Gutterjaw op 28-04-2015 06:59]

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:35
Ik denk niet dat er zoveel meer vraag is naar GTX 970's maar dat er gewoon niet veel tweedehands worden aangeboden. Wie een GTX 970 heeft, heeft momenteel weinig reden om die weer te verkopen. Als het aanbod laag is en er wel voldoende vraag is, blijft de prijs hoog.

En dan komt er nog bij dat een GTX 970 een stuk nieuwer is dan een R9 290(X), dus kun je er ook meer voor vragen (garantie is al een stuk weg, kaart is meer afgeschreven), zelfs ontlopen de prestaties elkaar niet veel.

R9 290's zijn momenteel zelfs relatief weer duurder, ik kocht begin dit jaar een Sapphire R9 290 Vapor-X in piekfijne conditie voor €200, dat zou nu niet meer lukken, behalve met een reference kaart. Die TriX kaarten van Eva waren eigenlijk te goedkoop op dat moment.

• Spekkie88
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 09-01 13:05
Als je niet direct wil gaan waterkoelen, kan ik je van harte de Sapphire TRI-X kaarten aanbevelen. De eerste generatie van deze kaarten heeft wel gewoon een reference pcb (te herkennen aan het AMD logo boven de PCI-e aansluiting), maar custom koeler.
Let wel dat de TRI-X koeler de kaart niet alleen langer maakt dan normaal, maar ook DIKKER. (2.2 pci slots).

Ik was persoonlijk ook op zoek naar reference kaarten om later te kunnen waterkoelen, maar kan dat tot op heden nog niet gelijk verwezenlijken en ben erg blij met mijn TRI-X.
stin00 schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:39:
Ik heb een aantal AMD kaarten gehad, waaronder de 7950HD en de R9 290 tri-x. Ik heb ze echter zeer snel weer verkocht omdat ik de AMD catalyst driver waardeloos vind. Ik kreeg altijd gedoe met BSODs, flash player crashes en pictogrammen die na elke reboot op andere plekken stonden. Verder is mn TV via hdmi aangesloten en mn 2 andere schermen gingen altijd 3 keer op zwart knipperen als ik mn tv aanzette. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd op gebied van drivers en fixes, maar tevergeefs.

Ik zou graag een AMD kaart willen voor de veel betere bang for Buck. Maar de drivers van Nvidia werken voor mij gewoon veel prettiger zonder rare bugs en ergernissen. Helaas betaal ik daar wel aardig veel voor.. Op mid range gebied heeft Nvidia weinig boeiends helaas, een 760 of 770 legt het zwaar af tegen een gelijkgeprijsde AMD variant.

Het is voor mij vooral een kwestie van voorkeur dus :)
Ik heb persoonlijk precies het tegenovergestelde :P Ik heb altijd ruzie met de nVidia drivers en heb ook wel quirks gezien bij de nVidia drivers waar AMD totaal geen last van heeft... (legacy en Linux drivers buiten beschouwing gelaten)

Uit eindelijk is het, zoals je zegt, maar net wat je voorkeur heeft/gewend bent.
Op dit moment zal je bij zowel de R9 290 als de GTX970 geen buil vallen qua prestaties.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• MacPoedel
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 20:35
Kan toch ook niet zeggen dat ik slechte ervaringen heb met de drivers van AMD. De enige eigenaardigheid die ik tegen kom is dat mijn scherm een keertje flikkert bij het opstarten wanneer Catalyst opstart. Verder heb ik wel meerdere schermen maar zet ik dat tweede scherm zelden aan omdat mijn hoofdscherm al meer dan groot genoeg is (32" 1440p). Aan de andere kant had ik met Nvidia drivers ook geen problemen, mijn werk pc heeft een GTX 660 en ik heb zelf een tijd een GTX 760 gebruikt waar ik niet over te klagen had.

Ik zie verder voor de TS eigenlijk geen probleem, je kunt R9 290 en R9 290X reference modellen voor mooie prijzen krijgen. Voor waterkoeling lijkt een GTX 970 mij ook een moeilijke keuze omdat er daar geen echt reference model van is. Ik volg niet helemaal voor welke GTX 970's er waterblokken te krijgen zijn, maar ze kunnen moeilijk blokken uitbrengen voor elke variant want volgens mij heeft elke fabrikant een aangepast PCB.

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 20:51
MacPoedel schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:24:
Kan toch ook niet zeggen dat ik slechte ervaringen heb met de drivers van AMD. De enige eigenaardigheid die ik tegen kom is dat mijn scherm een keertje flikkert bij het opstarten wanneer Catalyst opstart. Verder heb ik wel meerdere schermen maar zet ik dat tweede scherm zelden aan omdat mijn hoofdscherm al meer dan groot genoeg is (32" 1440p). Aan de andere kant had ik met Nvidia drivers ook geen problemen, mijn werk pc heeft een GTX 660 en ik heb zelf een tijd een GTX 760 gebruikt waar ik niet over te klagen had.

Ik zie verder voor de TS eigenlijk geen probleem, je kunt R9 290 en R9 290X reference modellen voor mooie prijzen krijgen. Voor waterkoeling lijkt een GTX 970 mij ook een moeilijke keuze omdat er daar geen echt reference model van is. Ik volg niet helemaal voor welke GTX 970's er waterblokken te krijgen zijn, maar ze kunnen moeilijk blokken uitbrengen voor elke variant want volgens mij heeft elke fabrikant een aangepast PCB.
Waarom zou je überhaupt een 970 willen voorzien van waterkoeling?
Ze worden niet heet zelfs niet met een flinke overklok en doen dat ook nog eens muisstill ;)

• sbmuc
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:18
Klein performance verschil tussen de 970 en de 290x, ik heb zelf voor de 290x gekozen omdat ik die voor €225 2e hands kon kopen ruim een half jaar geleden en dus meer bang for buck. Hij doet het uitstekend, hij wordt wat warmer / meer verbruik t.o.v. de 970 maar dat is imho de €200euro + niet waard ;). Nooit problemen met drivers oid gehad...

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:01
Kan aan mij liggen, maar als ik gauw kijk tussen de GTX 970 modellen dan zie ik de reference al voor €350,- voorbij komen?
Scheelt weer €20,-.
Zoals eerder al werd aangegeven, hebben de 290X kaarten vaak dag- en nacht lopen stressen voor muntjes. De GTX 970 is een stuk nieuwer en wordt dus (nog) niet massaal aangeboden.

Zowel tweedehands als nieuw zou ik eerder voor de GTX 970 gaan, maar dat is mijn voorkeur :)

• Assix
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 20-12-2020
Rob Krauts schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 12:52:
Kan aan mij liggen, maar als ik gauw kijk tussen de GTX 970 modellen dan zie ik de reference al voor €350,- voorbij komen?
Scheelt weer €20,-.
Zoals eerder al werd aangegeven, hebben de 290X kaarten vaak dag- en nacht lopen stressen voor muntjes. De GTX 970 is een stuk nieuwer en wordt dus (nog) niet massaal aangeboden.

Zowel tweedehands als nieuw zou ik eerder voor de GTX 970 gaan, maar dat is mijn voorkeur :)
reference koeler zijn alleen aan te raden bij hele kleine systemen zoals mini-ATX of mini-ITX, omdat de koeler de hete lucht van achteren de kast uitblaast. In principe koelen reference koelers minder goed en zijn daarbij ook nog een stuk lawaaiiger.

• Rob Krauts
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 21:01
hermitassix schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:08:
[...]

reference koeler zijn alleen aan te raden bij hele kleine systemen zoals mini-ATX of mini-ITX, omdat de koeler de hete lucht van achteren de kast uitblaast. In principe koelen reference koelers minder goed en zijn daarbij ook nog een stuk lawaaiiger.
De TS zoekt een reference, zie:
Ik zoek juist een model met reference cooler aangezien ik van plan ben de videokaart te waterkoelen (betere comptabiliteit met backplates).
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True