Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

HDD verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• mootjee
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15-09 23:39
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn HDD dat deze helemaal verdwenen is.
Op het begin gebeurde dit alleen willekeurig voor een korte tijd.

Wat de precieze oorzaak hiervan is weet ik nog steeds niet.
Intel Rapid Storage gaf 2 meldingen steeds aan wanneer de HDD verdwijnt.
Eerste melding: "Sata beschikbaar verwijderd" en daarna meteen de tweede melding met " onbekend schijf controller 0, poort onbekend gedetecteerd ".
Ik zit inmiddels paar weken met deze probleem opgescheept.

Ik heb een aantal dingen zelf geprobeerd:
1. De laptop geformatteerd en de HDD werkte hooguit 2 a 3 weken normaal en verdween weer.
2. Af en toe na het opstarten kwam de HDD in het begin weer terug maar nu niet meer.
3. Crystal Disk Manager gebruikt om te kijken of ik een error heb of iets beschadigd was maar alles zag er goed uit.
4. De HDD aangesloten op mijn PC. De HDD werkte perfect zonder problemen en verdween ook niet.
Daarom weet ik zeker dat het niet aan de HDD ligt.
5. Intel Rapid Storage verwijderd in de hoop dat dit probleem word opgelost.
De HDD komt wel terug maar ik kan deze niet meer gebruiken.
Elke keer als ik er op druk werkt de windows verkenner niet meer.

Het gaat hierbij om de laptop MSI GT780DX

Wat ik ook doe, niks helpt.
Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet oplossen. :)

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:44
Andere hd erin doen, dan weer testen.
Probleem weg, dan is het de hd.
Probleem niet weg, dan of software(ik weet niet wat jij installeert of doet op je pc), of je laptop is defect aan het gaan.

Heb je nog garantie?

Kijk eens of het samenvalt met je voeding, dwz, als je deze wel of niet gebruikt, of misschien net los trekt.
Als je een andere voeding kunt lenen zou ook goed zijn om te testen.

En gebruik test software om je laptop te testen, misschien zie je daar fouten uitkomen.
Zoek hier op het forum welke software.

Logboeken van windows wat zeggen deze?

[Voor 46% gewijzigd door jan99999 op 27-04-2015 06:47]

• onkeltje
  • Laatst online: 17-08 12:26
Ik zou de gratis versie van easeus partition manager instaleren en dan eens alles goed bekijken.
Die ziet zelfs schijven zitten die geen schijfletter hebben.
Die laat u toe om een letter toe te kennen en een naam te geven.
Ge kunt er partities mee aanmaken zelfs op schijven die je al in gebruik hebt.

Enfin, zeer handig en makkelijk in gebruik.
Ik had ook problemen met een schijf maar met Easus alles mooi opgelost. :)

[Voor 9% gewijzigd door onkeltje op 27-04-2015 16:44]

• mootjee
  • Laatst online: 15-09 23:39
jan99999 schreef op maandag 27 april 2015 @ 06:38:
Andere hd erin doen, dan weer testen.
Probleem weg, dan is het de hd.
Probleem niet weg, dan of software(ik weet niet wat jij installeert of doet op je pc), of je laptop is defect aan het gaan.

Heb je nog garantie?

Kijk eens of het samenvalt met je voeding, dwz, als je deze wel of niet gebruikt, of misschien net los trekt.
Als je een andere voeding kunt lenen zou ook goed zijn om te testen.

En gebruik test software om je laptop te testen, misschien zie je daar fouten uitkomen.
Zoek hier op het forum welke software.

Logboeken van windows wat zeggen deze?
Bedankt voor je hulp.
Ik heb geen andere laptop HDD bij de hand.
Morgen zal ik naar 1 zoeken.
Ik denk dat het niet aan mijn laptop HDD ligt, want deze had ik aangesloten op de PC en werkte prima.
Ik denk dat het door de Intel Rapid Storage programma komt die de HDD na een tijdje uitschakelt.

Op deze laptop is er ook geen garantie meer.
Met software test bedoel je een algemene test software of alleen voor de HDD?
De HDD heb ik al getest.

Hoe kan ik aan de logboek van Windows komen? :P
onkeltje schreef op maandag 27 april 2015 @ 16:42:
Ik zou de gratis versie van easeus partition manager instaleren en dan eens alles goed bekijken.
Die ziet zelfs schijven zitten die geen schijfletter hebben.
Die laat u toe om een letter toe te kennen en een naam te geven.
Ge kunt er partities mee aanmaken zelfs op schijven die je al in gebruik hebt.

Enfin, zeer handig en makkelijk in gebruik.
Ik had ook problemen met een schijf maar met Easus alles mooi opgelost. :)
Bedankt voor je hulp.
Ik heb de programma gedownload maar hij ziet de HDD niet. :(
De SSD leest hij wel weer.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:48
Easus is rommel, alles kan je ook gewoon met disk management doen.

Probleem met je HDD is waarschijnlijk dat hij gewoon stuk is. Als de BIOS hem niet kan detecteren kan je OS het ook niet. Je OS moet het namelijk via je BIOS regelen.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Okay, voor we verder gaan, weet 100% zeker dat alle data veilig is, om het slechtste geval (disk dood) minder impact te laten hebben. Elke spinup/spindown kan je probleem erger maken en de laatste keer zijn dat je er bij kan. Maak dus een backup als je die niet al had.

De eerste stap (en als je niet weet wat/hoe: zoek in dit board en je vind het, mooi topic: 'post je SMART status') is om je SMART uitgebreid uit te lezen. Dus ook ATA resultaten naast de counters.

Als je een onduidelijk/vaag getalletje hebt, dan is het verder zaak, en daar was je al mee bezig, om het eea uit te sluiten. Hoewel SMART dit duidelijk zou moeten maken als het niks ergers is, kán je probleem wijzen op een kabelbreuk. Aangezien het een laptop is, is dat knap lastig: je moederbord inspecteren zal een goede eerste stap zijn, aangezien ik aanneem dat je HDD rechtstreeks aan het moederbord geprikt zit (SATA + pwer op het mobo, en daar die schijf aan geschoven). Een visuele inspectie kan al een hoop betekenen.

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zou persoonlijk eerder de S-Ata controller/chipset op het (laptop) moederbord eens gaan verdenken, kabels zijn daar eigenlijk niet echt van toepassing.

[Voor 24% gewijzigd door Will_M op 28-04-2015 02:03]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• dcm360
  • Registratie: december 2006
  • Niet online

dcm360

HD7566 powered

De mogelijkheid die hierboven nog nier naar voren is gekomen, is dat de software op de laptop misschien niet naar behoren functioneert. Er zijn twee stukken software die in aanmerking komen als potentiële probleemveroorzaker: het BIOS en de drivers voor de SATA-controller. Controleer voor beiden dus of er een update beschikbaar is.

Wat mij betreft zouden de te ondernemen stappen als volgt zijn:
- Controleer SMART-waarden
- Indien van toepassing, update naar de laatste drivers
- Indien van toepassing, update naar het laatste BIOS

Daarnaast heb ik een kleine zoektocht gehouden naar de chipset in de laptop, en wikipedia weet nog het volgende te vermelden:
The Cougar Point Intel 6 series chipsets with stepping B2 were recalled due to a hardware bug that causes their 3 Gbit/s Serial ATA to degrade over time until they become unusable.
Aangezien ik niet weet welke revisie er in jouw laptop zit, kan het best zijn dat de chipset defect is. Als dat het geval blijkt, is de laptop aantoonbaar met defect verkocht en is de fabrikant of winkel wettelijk verplicht het probleem verhelpen zonder dat jij voor de kosten opdraait.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True