HD + cd-rom = crash :(

Pagina: 1
Acties:

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit met het volgende probleem:

Als ik probeer om iets te lezen van de cd-rom drive loopt het hele systeem vast. Wanneer het precies vast loopt verschilt per cd-rom. Zo dacht ik laatst van het probleem af te zijn, loopt 'ie weer vast op een andere cd :( .

Dit is het geval sinds ik een brander er bij in heb gezet en de master/slave settings heb veranderd. Er zitten nu 4 apparaten op de 2 IDE kabels:

primary:
-master: HDD
-slave: cd-rom (= probleem apparaat, of zo lijkt het)

secondary:
-master: cd-writer
-slave: ATAPI ZIP drive

Ik heb al verschillende andere volgores geprobeerd, maar dit is nog de beste tot nu toe en zou volgens de boekjes (en de search ;) )ook moeten kunnen, maar toch werkt het dus niet lekker.

Wie kan mij hier iets meer over vertellen :? Ik ben zelf een beetje een newbie op hardware gebied, hoewel ik al een stuk wijzer geworden ben de afgelopen tijd door dit alles (8> .

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Verwijderd

stomme vraag misschien, maar heb je misschien een moederbord met een via-chipset?
in dat geval moet je de Via 4-in-1pack wel installeren natuurlijk. Het KAN ermee te maken hebben, alhoewel hij bij zoiets niet zou vastlopen, maar eerder bij spellen enzo.

Als je een cd leest met je writer: heb je dan hetzelfde probleem? Het kan zijn dat je cd-romspeler gewoon defect is he.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 14:19

Vidra

Vragen?

Zit er een jumper fout...

Misschien op alle drives Cable select kiezen...
Drives goed geinitialiseerd door de BIOS
DMA aan in windows etc

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• AtHomer
  • Niet online
Op zaterdag 16 juni 2001 22:56 schreef nognix het volgende:
stomme vraag misschien, maar heb je misschien een moederbord met een via-chipset?
in dat geval moet je de Via 4-in-1pack wel installeren natuurlijk. Het KAN ermee te maken hebben, alhoewel hij bij zoiets niet zou vastlopen, maar eerder bij spellen enzo.

Als je een cd leest met je writer: heb je dan hetzelfde probleem? Het kan zijn dat je cd-romspeler gewoon defect is he.
Ik heb hier een (niet zo nieuw meer) ASUS P2L97 AGP moederbordje.

De cd-writer geeft helemaal geen problemen, maar niets duidt erop dat de cd-rom drive stuk is (maar zou dus wel kunnen...).

• AtHomer
  • Niet online
Op zaterdag 16 juni 2001 22:57 schreef Vidra het volgende:
Zit er een jumper fout...

Misschien op alle drives Cable select kiezen...
Drives goed geinitialiseerd door de BIOS
DMA aan in windows etc
Die jumpers enzo heb ik nagezocht op internet en in de handleidingen. Ook de kabels zitten nu zeker weten goed. Cable select (alleen bij primaire IDE) gaf als resultaat dat beide apparaten niet werden gevonden door de BIOS.

De BIOS vindt meestal alle apparaten wel. Soms de ZIP niet, maar na de stroom er dan af te hebben gehad vindt 'ie die ook weer. Over dat DMA weet ik niet zoveel (lees: niks :+ ), hoe zit dat?

• AtHomer
  • Niet online
Ik heb dat DMA inmiddels gevonden in de Systeem instellingen van de apparaten. Overal staat DMA aan, behalve bij de ZIP drive... Zou het helpen om die aan te zetten :?

edit:

Ik probeer het wel ff :) .

Verwijderd

Ligt dat nergens anders aan? je voeding ofzo je zegt zelf dat je ZIP soms ook niet herkend word.... en als de brander er weer uit haald(gewoon ff de kabels los trekken) heeft hij het dan nog steeds?? kan het ook niet aan de brander software liggen??

• AtHomer
  • Niet online
Op zaterdag 16 juni 2001 23:19 schreef Mr.WWW het volgende:
Ligt dat nergens anders aan? je voeding ofzo je zegt zelf dat je ZIP soms ook niet herkend word.... en als de brander er weer uit haald(gewoon ff de kabels los trekken) heeft hij het dan nog steeds?? kan het ook niet aan de brander software liggen??
Hij herkent de ZIP alleen soms niet bij een herstart. Als de stroom er daarvoor af was gaat het altijd wel goed... Ik snap er zelf ook niks van :( .

Die ZIP zat eerder op secondary slave, en de cd-rom drive op secondary master. De HDD moet nu dus zijn kabel delen met de cd-rom drive, misschien dat dat niet zo lekker gaat. De ZIP als primary slave was helemaal niet goed (continu brandende LED).

Het is me ook al gelukt om het systeem op te starten toen de BIOS de ZIP niet vond, en toen wou die in Windows toch helemaal functioneren.

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
uhhhh. voeding?

heb ik ook gehad. dan trekt je voeding het nog net. en als die cd's+HD moet doen flipt ie en loopt ie vast.

tis maar een ideetje

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:35

Paitor

rages doen :P

Haal eens je zip-drive eruit, kijk of er dan niets verkeerd gaat.

Als er dan niets verkeerd gaat ligt het waarschijnlijk aan je voeding...

Weet je of je een via chipset hebt?
Dat staat er op geschreven. Zo ja, download dan ook even de 4-1 drivers, te vinden bij de meuktracker ;)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 10:53 schreef Paitor het volgende:
Haal eens je zip-drive eruit, kijk of er dan niets verkeerd gaat.

Als er dan niets verkeerd gaat ligt het waarschijnlijk aan je voeding...

Weet je of je een via chipset hebt?
Dat staat er op geschreven. Zo ja, download dan ook even de 4-1 drivers, te vinden bij de meuktracker ;)
De ZIP eraf maakte niks uit... Nog steeds vastlopen bij cd-rom lezen :( .

Ik geloof niet dat ik een via-chipset heb. Kan het nergens vinden, ook niet in de handleiding (waar zou dat staan anders?).

• AtHomer
  • Niet online
Mocht ik er niet uitkomen (want ik wordt behoorlijk wanhopig zolangzamerhand :'( ), zouden de cd-rom en cd-writer dan ook samen op de secondary IDE kabel kunnen (writer als master) en dan de HD alleen op de primary?

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 12:43 schreef AtHomer het volgende:

[..]

De ZIP eraf maakte niks uit... Nog steeds vastlopen bij cd-rom lezen :( .

Ik geloof niet dat ik een via-chipset heb. Kan het nergens vinden, ook niet in de handleiding (waar zou dat staan anders?).
ik geloof dat dat moederbord van je een Intel LX-chipset heeft.

kijk anders op www.asus.com ook.

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 12:55 schreef nognix het volgende:

[..]

ik geloof dat dat moederbord van je een Intel LX-chipset heeft.

kijk anders op www.asus.com ook.
Dat klopt denk ik wel. Daar staat wel wat van in de handleiding: Intel 440LX AGPset

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 16:29

vanwegen

-:|:-

Op zaterdag 16 juni 2001 23:16 schreef AtHomer het volgende:
Ik heb dat DMA inmiddels gevonden in de Systeem instellingen van de apparaten. Overal staat DMA aan, behalve bij de ZIP drive... Zou het helpen om die aan te zetten :?

edit:

Ik probeer het wel ff :) .

Jep is een DMA probleem zet dit uit en je zal zien :)

En toen was m'n signature weg :(

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-05 14:18
Ik heb dit één keer meegemaakt met een cd-rom en die was gewoon stuk :'( , dus ik zou even een andere cd-rom-speler uitproberen.

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 13:41 schreef vanwegen het volgende:

Dat DMA aanzetten bij de ZIP hielp niet, ging vanzelf weer op uit bij opstarten :?

Maar jij zegt dus dat ik het uit moet zetten? Bedoel je dat dan op alle apparaten?

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 14:18 schreef Marcj het volgende:
Ik heb dit één keer meegemaakt met een cd-rom en die was gewoon stuk :'( , dus ik zou even een andere cd-rom-speler uitproberen.
Ik heb de cd-rom speler al even anders aangesloten gehad en die deed het toen prima gelukkig :) .

• AtHomer
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 13:41 schreef vanwegen het volgende:

Ik heb de DMA in de BIOS aangepast als volgt (geen id wat het betekent, maar het werkt! (8> ) De DMA voor beide masters op auto en die van de slaves op 0/0.

(primary:
-master: HDD
-slave: cd-rom

secondary:
-master: cd-writer
-slave: ZIP drive)

Alles loopt nu prima met die nieuwe DMA settings, thanx for the tip :) :) !

Pagina: 1