Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bitlocker blokkade

Pagina: 1
Acties:

• Mu.siQ
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:17
Hoi,

Een vriend van me heeft recentelijk zijn laptop verkocht. Hij heeft een nieuwe gehaald. Daarbij heeft hij z'n ssd overgezet. Hij had echter ooit bitlocker aangegooid en krijgt nu de melding om een pin in te voeren om gebruik te maken van z'n ssd. Je raad het al. Nergens meer te vinden. Is dit met een compleet verse installatie van Windows op te lossen (dus verlies van data?)? Of werkt dit niet? Google geeft geen duidelijk antwoord (of ik zoek niet goed).

Alvast bedankt!

Tim

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Ooit gebruik gemaakt van BitLocker herstel sleutel? http://windows.microsoft....tlocker-recovery-keys-faq

• Jester-NL
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Als verlies van data geen probleem is, dan is een herinstallatie een optie.
bitlocker doet nu namelijk wat het moet doen... data beschermen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Als je Bitlocker hebt ingeschakeld, zal deze altijd om een wachtwoord of pin vragen voor unlocken. Dat hij nu 'opeens' die vraag krijgt, komt niet omdat hij z'n SSD heeft overgezet van oude naar nieuwe laptop. Heeft hij het in de tussentijd uitgeschakeld, dan zou het nu ook niet opeens moeten gaan vragen voor ontgrendeling.
Ik vind het verhaal daarom wat discutabel, maar heb geen ervaring met Bitlocker om definitief te kunnen zeggen wat er nou aan de hand is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Petervanakelyen
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-08 01:33
Voor zover ik weet gebruikt BitLocker de TPM (Trusted Platform Module), als je van laptop wisselt kan de sleutel daar daarin bewaard wordt natuurlijk niet geraadpleegd worden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Killah_Priest
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Daarom altijd je bitlocker recovery key op een veilige plek bewaren.
Zonder key is je enige optie een herinstallatie met dus verlies van data.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:21
BitLocker werkt waarschijnlijk dan voorheen in transparante modus. De TPM wordt dan gebruikt om de sleutel te bewaren (daarom dus geen vraag om PIN of wachtwoord bij opstarten). Deze key die nodig is om de computer op te gaan starten wordt alleen vrijgegeven als de boot bestanden ongewijzigd lijken.

Gezien dat de SSD getransplanteerd is missen die keys nu. Je kan zelfs je hele TPM missen, die komt eigenlijk alleen voor in zakelijke hardware. Bij consumenten laptopjes is het heel zeldzaam dat er een TPM op het moederboard zit.

Je zal nu dus de herstel sleutel moeten gebruiken om de SSD te decrypten en daarna BitLocker opnieuw te configureren. Indien je die sleutel niet hebt dan is de data ontoegankelijk.

• xFeverr
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:33
Bitlocker moet wel aangestaan hebben, en de Keys zaten waarschijnlijk inderdaad in de TPM van de vorige laptop. Dus, als je de recovery sleutel niet hebt is de data inderdaad verloren.

Reinstall kan je gewoon doen, geen probleem.

Download Spoor reisplanner voor Windows 10 (mobile) van de Windows Store!

• Mu.siQ
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17:17
Beetje late reactie van me weer ;)

Ik weet niet precies hoe of wat hij het gedaan heeft, het enigste is dat hij een functionele laptop wilde hebben. Her-installatie heeft geholpen, waarvoor dank :)
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True