Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Swift ROG, Acer XB270HA of Eizo FG2421 ?

Pagina: 1
Acties:

• 280562
  • Registratie: september 2020
  • Niet online
TL;DR Welke monitor is het beste voor donkere single-player games: Asus ROG Swift, Acer XB270HA of de Eizo FG2421 ?
--

Ik heb deze maand 2x de Acer XB270HU gekocht. En twee keer teruggestuurd. Het scherm heeft last van zgn "ips glow". Bij donkere spellen komt er rechts-onder een gele gloed op het scherm. Als je in de donkere of gedimde kamer speelt, dan wordt dat effect nog erger. Alsof er een spotje op je scherm rechtsonder staat gericht. En of je in de weerspiegeling niets meer ziet. Na 2 schermen ben ik bang dat het intrisiek is aan IPS (of aan dit specifieke panel). Ik zou nog meer XB270HU kunnen bestellen, en terugsturen, totdat ik de loterij win, en een goede te pakken heb. Maar eigenlijk geloof ik daar niet meer in.

Ik speel graag donkere spellen. Ik heb net The Witcher 1 herspeelt. 's Nachts en in dungeons is het een donker spel. Dying Light is 's nachts pikdonker. Andere spellen waar ik van houd zijn Dishonored, de oude Thief games, Outlast, de Metro games, The Old City Leviathan, etc. Allemaal donkere games. En ik speel voornamelijk 's avonds laat en 's nachts. Ik speel amper shooters (alleen Crysis of Metro, voor de graphics). En ik speel amper multi-player games (behalve WoW, waar ik nu echt mee gestopt ben).

Ik had me de afgelopen maanden verheugd op de XB270HU. Maar als IPS niet goed is voor donkere games, welke monitor moet ik dan kopen ?

Factoren:
1) 120Hz of 144Hz scherm. Must.
2) 27 Inch (of groter).
3) G-Sync. Zou mooi zijn. Als ik toch een nieuwe gaming-monitor koop, dan ook G-Sync.
4) Ultra Low Motion Blur. Of Eizo's Turbo240. Zal ik waarschijnlijk minder gebruiken dan G-Sync.
5) 8-Bits panel. De XB270HU heeft een 8-bits panel. Het was me meteen duidelijk (vooral in donkere scenes) dat een 8-bits panel veel vloeiender kleurverloop geeft (geen color-banding).
6) Frisse kleur in het algemeen. Mijn huidige TN-monitor (Asus VE278Q) is een beetje flets. De XB270HU heeft me doen beseffen dat dit veel beter kan. Dit hoeft echter niet perfect. IPS of VA. Of een goede TN misschien ?
7) Contrast. Ik speel donkere spellen. Dus moet een monitor goede zwartwaarden hebben. VA zou misschien het beste zijn. Maar ik heb nog nooit een VA-scherm in het echt gezien. Is zwart echt zo veel zwarter ?
9) Resolutie. 1080p of 1440p. De 1440p op de XB270HU zag er beter uit dan ik had verwacht. Maar het kost je zo'n 35% van je framerates. (60fps gemiddeld op 1080p zal slechts 38fps op 1440p geven). Alle twee de resoluties hebben zo hun voordelen. En dus alle twee zijn acceptabel.

Er zijn slechts zeven monitoren met G-Sync te koop in Nederland.
De Acer XB280HKbprz is 4k, en valt af. Te veel pixels = lage fps. En slechts 60Hz.
De Acer XB270HU heeft ips-glow, en valt af.
De AOC G2460PG en BenQ XL2420G zijn slechts 24", en vallen af.
De Philips 272G5DYEB heeft Edge-Lit en geen LED backlight. En 5ms g2g. Valt af.

Blijven over: de Asus ROG Swift en de Acer XB270HA.
Beide schermen zijn 27 inch.
Beide schermen hebben een 8-bit TN-panel.
Beide schermen hebben G-Sync en ULMB.
De ROG Swift is 1440p en de Acer is 1080p.
Prijs is minder belangrijk: de Swift kost 680 euro, de Acer 480 euro.
Wat het verschil zou moeten uitmaken is de kleur. Welke heeft de mooiste kleuren. En helaas kun je dat niet zelf in een review zien.

De derde mogelijkheid zou de Eizo FG2421 zijn.
Slechts 24" en geen 27". Groot nadeel.
Geen G-Sync.
Wel zijn eigen vorm van anti-blur, de Turbo240.
Maar de FG2421 is een VA scherm. Met ongekend contrast. De Swift en de Acer hebben 1:1000 contrast. De FG2421 heeft 1:5000 contrast ! Is dat een garantie voor mooie donkere kleuren ? De kleuren van een goed VA scherm zouden ik het algemeen niet onder moeten doen voor een IPS scherm.

Aansluitingen boeien me niet. De voet boeit me niet. Knopjes en menu boeien me ook niet echt. Prijs boeit me niet. Build-quality boeit me amper, het gaat me vooral om wat het panel in de monitor laat zien. Ik heb op het moment een gtx680, maar waarschijnlijk koop ik een gtx980ti zodra die uit is.

Heeft iemand een nieuw argument waarom de ene monitor echt veel beter voor mij zou zijn dan de andere twee ?

Wie heeft deze drie schermen in het echt gezien ?
Hoe zijn de kleuren ?
Hoe is de monitor bij donkere spellen ?

Toen ze net uitkwamen, werden de Swift en de FG2421 geplaagd door Quality-Control issues. Veel gamers schreven op fora dat ze 1 of meerdere keren hun monitor hadden moeten terugsturen, voordat ze een goed exemplaar in handen kregen. Is dat nog zo ? Of hebben Asus en EIZO hun kinderziekten overwonnen ?

[Voor 3% gewijzigd door 280562 op 27-04-2015 01:46]

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:44
Bij echt donkere dingen zal de eizo het best zijn ja.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• GromuhlDjun
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 21:44
Ik heb zelf een VA monitor van Benq met een contrast van 3000:1. De zwartwaarden zijn mooier dan op mijn TN de XB280HK, maar niet zoveel mooier om de nadelen van VA tegen te gaan (blur e.d., hoewel dit bij de EIZO veel minder zal zijn)

G-sync is ook erg prettig om te hebben, juist als je framerate tussen de 30 en 60 schommelt. Bij mij is het lastig om de schommelingen te zien zolang ik de framerate counter niet aan zet. Dat is op mijn 60hz MVA zeer storend.

Je stelt een 1080p 27" scherm voor. Als je de grote pixels geen probleem vind, kan je die denk ik beter nemen dan de swift. Persoonlijk vind ik de pixels echt té groot op een 27" scherm (vandaar ook de 28" 4k :P)

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:23
Interessante openingspost ik heb een beetje hetzelfde, alhoewel mijn eisen zouden zijn:
24 inch, gsync, goede kleuren, 1080P of hoger, niet hoger dan 5 ms verversinssnelheid, 140 hz zou fijn zijn

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:53
MetalSonic schreef op zondag 26 april 2015 @ 21:26:
Interessante openingspost ik heb een beetje hetzelfde, alhoewel mijn eisen zouden zijn:
24 inch, gsync, goede kleuren, 1080P of hoger, niet hoger dan 5 ms verversinssnelheid, 140 hz zou fijn zijn
Gsync heb je niet nodig bij een 144hz scherm die geeft al een vloeiende gameplay namelijk ;)

• 280562
  • Niet online
calsonic schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:27:
Gsync heb je niet nodig bij een 144hz scherm die geeft al een vloeiende gameplay namelijk ;)
Dat is niet waar.
Een 144Hz scherm is heel vloeiend, als je ook een constante 144 fps haalt.
Als je dat niet doet, en je fps is ergens tussen de 30 en de 143, dan zullen sommige beeldjes 1x en sommige beeldjes 2x of nog vaker herhaalt worden. En dat geeft het gevoel van "stotteren".

Het is waar dat bij een 144Hz die stottering iets minder is dan bij een 60Hz scherm. Omdat je bij een 60Hz een grovere tijdsindeling hebt. Een beeldje kan 16ms, of 32ms of 48ms worden getoond. Op een 144Hz scherm is dat 7ms, 14ms, 21ms, etc. Dus als op een 144Hz scherm er stotter is, dan zal dat iets minder opvallend zijn dan op een 60Hz scherm.

Echter, op een G-Sync (of FreeSync) scherm, zal een beeldje precies zo lang getoond worden als nodig, totdat het volgende beeldje verzonden is door de GPU. Nog steeds niet perfect, maar een heel stuk beter. G-Sync heeft zijn nut, ook op een 144Hz scherm.

Een van de 3 schermen die ik overweeg is de Eizo FG2421. Die is 120Hz, maar heeft geen G-Sync. Jammer. Als Eizo met een 27" Turbo240 scherm met G-Sync zou komen, dan wist ik het wel. Helaas.

Ik heb ook opgelet op berichten over nieuwe monitoren die in de loop van het jaar gaan uitkomen. Daar zitten 4k monitoren tussen (wil ik niet). En een hoop 21:9 schermen (wil ik ook niet). Ik geloof niet dat er een gewone 120/144Hz 27" met G-Sync/ULMB tussen zit. Dus wachten heeft ook geen zin.

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 05:35
gryz schreef op zondag 26 april 2015 @ 22:44:
[...]

Ik heb ook opgelet op berichten over nieuwe monitoren die in de loop van het jaar gaan uitkomen. Daar zitten 4k monitoren tussen (wil ik niet). En een hoop 21:9 schermen (wil ik ook niet). Ik geloof niet dat er een gewone 120/144Hz 27" met G-Sync/ULMB tussen zit. Dus wachten heeft ook geen zin.
Dus voorlopig geen echte concurrentie voor de Acer XB270HU? Als je tenminste met de IPS-glow kan leven..

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 00:37
Ik game al jaren op een IPS Scherm (Dell U2410), en kan niet echt zeggen dat IPS Glow me opvalt in de games die ik speel (vooral de Blizzard stal van games, D3, WoW, HS, SC2, Hots, en ernaast wat Total War e.d. (geen shooters). Dus of ik merk het niet, of niet ieder IPS Panel heeft er enorm last van.

Wat je natuurlijk wel kan doen is als de kleuren het enige obstakel zijn, een kalibratie kit kopen voor je scherm. volgens mij kan je een TN scherm ook best goed kaliberen mits het een TN panel is van goede kwaliteit.

De ROG Swift komt in deze review trouwens af fabriek al met zeer goede kleurwaardes, met kalibratie kregen ze hem uiteraard wel beter, maar de standard kleurafwijking zonder kalibratie was al erg goed.

http://www.tftcentral.co....asus_rog_swift_pg278q.htm

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:23
weet iemand waar je kan zien welke batch nu op de markt is? bijvoorbeeld van de Predator, de eerste batch heeft dode pixels en ips glow, maar ik kan me voorstellen dat het in de 2de of 3de batch al veel minder is?

• 280562
  • Niet online
Dennism schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:10:
Wat je natuurlijk wel kan doen is als de kleuren het enige obstakel zijn, een kalibratie kit kopen voor je scherm. volgens mij kan je een TN scherm ook best goed kaliberen mits het een TN panel is van goede kwaliteit.
Ik heb 3 weken geleden een colorimeter gekocht (een Spyder4 Pro). Helaas kwam die binnen nadat ik de eerste XB270HU weer terug had gestuurd. Ik heb wel mijn huidige scherm (een Asus VE278Q) er mee gecalibreerd.

De calibratie heeft mijn VE278Q veel goed gedaan. Ik had het scherm veel te donker ingesteld. Waardoor alle donkere kleur al heel snel allemaal precies dezelfde kleur zwart werden. Ook wel "black crus" genoemd. Na calibratie werden vooral de donkere kleuren een stuk beter.

Maar de kleuren blijven soms een beetje flets. Vooral op de desktop. In spellen valt het wel mee. Maar de XB270HU had gewoon veel levendiger kleuren. Dat is me nu wel duidelijk. Dit is een eigenschap van TN-monitoren, die je niet zomaar met calibratie kunt veranderen.

• Dennism
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 00:37
gryz schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:10:
[...]

Ik heb 3 weken geleden een colorimeter gekocht (een Spyder4 Pro). Helaas kwam die binnen nadat ik de eerste XB270HU weer terug had gestuurd. Ik heb wel mijn huidige scherm (een Asus VE278Q) er mee gecalibreerd.

De calibratie heeft mijn VE278Q veel goed gedaan. Ik had het scherm veel te donker ingesteld. Waardoor alle donkere kleur al heel snel allemaal precies dezelfde kleur zwart werden. Ook wel "black crus" genoemd. Na calibratie werden vooral de donkere kleuren een stuk beter.

Maar de kleuren blijven soms een beetje flets. Vooral op de desktop. In spellen valt het wel mee. Maar de XB270HU had gewoon veel levendiger kleuren. Dat is me nu wel duidelijk. Dit is een eigenschap van TN-monitoren, die je niet zomaar met calibratie kunt veranderen.
Heeft de XB270HU dan geen groter kleurbereik of iets in die richting, voor zover ik weet is namelijk het doel van calibratie dat bij een gelijk kleurbereik van het panel, en gelijke calibratie instellingen de kleuren eruit zien zoals ze moeten zijn (en dus overal ongeveer gelijk, kleine afwijkingen daargelaten) waardoor de kleuren eigenlijk niet fletser mogen zijn binnen hetzelfde kleurbereik mits goed gecalibreed. Het kan bijv. ook zijn dat de XB270HU vanuit de fabriek niet super is, mijn scherm lijkt zonder calibratie bijv. ook levendiger (kleuren spatten meer van het scherm) dan met calibratie.

Chronia Lvl 110 Warlock Diablo 3

• PullTheTricker
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 20-07-2016
Ik ben zelf ook nogal twijfelachtig met een potentiele RoG Swift aankoop. De horror verhalen over de quality control/assurance maakt 't moeilijker.
De groostste klachten zijn blijkbaar de pixel inversion artifacts dat verschijnt op het scherm. Dat zou wel heel erg storend zijn voor mij persoonlijjk.
Als ik upgrade van mijn huidige 1080p naar 1440p dan verwacht ik dat 't schoner eruit ziet, niet slechter. Dan vraag ik me tog af, 1080p huidige scherm of 1440p met pixel inversion artifacts, dan blijf ik tog liever bij mn huidige 1080p 144hz.

Nogal verbazingwekkend veel negatieve feedback van gebruikers ervaringen. Verhaaltjes over dat 't scherm maar paar weekjes overleeft voordat ie het plotseling opgeeft.

Nu hoor ik wel dat productie met een build date van dec 2014 of nieuwer veel minder problemen hebben. Marjah je hebt geen garantie als je em nu koopt dat je ook een 2015 build/batch krijgt. En dan nog, het zijn niks anders dan gerucht/theorie.

Op papier is de Swift een ontzettend aantrekkelijk scherm, en aangezien naar mijn mening Asus een reputabele bedrijf is wanneer het komt op betrouwbaarheid, vind ik het nogal verbazingwekkend hoe extreem negatief de gebruikers ervaringen zijn geweest tot nu toe.

Ik stond ook in de situatie om misschien nog de Eizo FG 2421 te proberen, maar het is in feite een 23'' scherm en ik wil een upgrade doen naar iets groters.
En de Acer zelf lijkt me totaal niks. Paneel straalt niet echt kwaliteit uit.

Mijn mening en advies nu voor diegene die in het zelfde positie zitten... wacht totdat we de nieuwe juggernaut kaarten van AMD en NVIDIA op de markt krijgen, de 390X en 980 TI. Er is al een soortgelijke Asus RoG Dominator IPS paneel angekondigd maar dan met Free-Sync in plaaats van G-Sync, wat volgens geruchten deze paneel ook wat goedkoper zou zijn.
IPS betekent niet gelijk dat het superieur is, dus we zouden ff moeten afwachten.

Ik ben zelf meer van de NVIDIA, maar het zou veel slimmer zijn om f af te wachten, komt er gelijk ook een prijs verlaging en wie weet brengt Asus een revision v2 Swift zonder alle ''kinderziekten''.

• 280562
  • Niet online
Ik stond op het punt om vandaag de XB270HA te kopen. De TN-variant, 1080p, 27", 144Hz met G-Sync en ULMB. Totdat ik opeens nieuws las over een nieuwe monitor !

nieuws: Acer teast nieuwe smartphone, smartband en gaminghardware
Plaatje: http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000605973.jpeg

Een gaming monitor met een VA-paneel !!!!

Dat is precies wat ik zocht. TN-schermen hebben minder mooie kleuren dan IPS- of VA-schermen. IPS-schermen kunnen moeilijk of geen mooie donkere kleuren (oftewel: zwart) weergeven. En VA gaming-schermen waren beperkt tot 1 model: de Eizo FG2421. En de FG2421 is maar 23.5 inch. En heeft geen G-Sync. Vandaar deze post een paar dagen geleden: ik kon maar niet beslissen welke nadelen ik maar moest slikken.

De nieuwe monitor heet: Acer Predator Z35.
Hij is 35 inch.
VA-panel.
144Hz.
G-Sync.
(Geen idee nog of hij ook ULMB krijgt).
Ultra-wide, 21:9.
Waarschijnlijk 2560x1080.

Hoe heb ik dit nieuws kunnen missen ?
Groot. Snel. Mooie kleuren. Mooi zwart. G-Sync. Precies wat ik wilde.
Ik heb gelezen: Q2 2015. Dus binnen nu en 2 maanden. Afwachten dus !

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:44
Hopelijk komt die ghosting door de camera en niet het scherm. :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

• 280562
  • Niet online
Nu zie ik het ook. Auto links en mannetje rechts. Als dat ghosting op de monitor zelf is, dan is het wel bar en boos. Dat kan ik me niet voorstellen. De Eizo FG2421 is een monitor met een 120Hz VA-panel. En met pixel-refresh tijden die kennelijk zo laag zijn dat de FG2421 anti-blur kan doen. Als dat EIZO paneel het kan, dan kan dit Z35 paneel het hopelijk ook.

Het is goed om te zien dat de kant-en-klare monitor al op een hoop fotos staat. En al te zien is geweest bij een expo. Ik geloof dat we de Acer XB270HU begin Januari voor het eerst te zien kregen, en dat hij eind Maart in de winkels lag. Daar zaten dus 2.5 maanden tussen. Als dat ook voor de Z35 geld, dan zou hij begin Juli in de winkels moeten liggen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True