Offline boekhouden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:10
Ik ben opzoek naar een degelijk maar betaalbare boekhoud software. Als ik hierop zoek kom ik vooral online diensten tegen. Daarnaast is er nog een grote groep software die overkomt als abandonware. Doel is ZZP jaarrekening wat meer geautomatiseerd in elkaar te draaien ipv handmatig via excel.

Heeft er iemand nog een leuke suggestie?

Tot heden is mijn lijst betaalbare software beperkt tot:

Minipak (Windows 98 venster stijl)
EasyAdmin (Excel gebaseerd)
Gravita (laatste update 2009)

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 26-04-2015 16:08 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Dat komt door dat het voor software makers niet rendabel is om goede offline boekhoud software uit te brengen. Het kost heel veel geld en tijd, terwijl ZZP'ers helemaal geen geld hebben om dat soort software te betalen. Daarom is een abbo ook bij zo veel soorten software nu zo populair.

Vergeet trouwens niet software zoals Quicken en Quickbooks. Er is ook vrij veel FOSS software zoals eekbook. En je hebt spul zoals SnelStart, maar dat wordt volgens mij nog geprogrammeerd door mensen die na 1990 nooit meer iets aan hun kennis niveau gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 11:49
Ik gebruik nog een antieke versie van snelstart .. maar die lijken nu ook volledig op abonnementsvorm toestanden over. Maar goed zou ook niet weten wat ik voor nieuwerwets nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voordeel aan een goed online pakket is dat het elk jaar mee veranderd als de regeltjes weer veranderen. Er zijn al pakketten van 10 euro per maand die voor de ZZP-er echt een heel complete oplossing zijn inclusief facturering en uren en km registratie.

Maar als je dat niet wilt zou ik een op excel gebaseerd iets adviseren zodat je hem zelf kan aanpassen naargelang de regels veranderen.

[ Voor 26% gewijzigd door Ernemmer op 26-04-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm doe mij maar een pakket wat niet steeds verandert .. boekhouden is suf en afgezien van het BTW percentage betrekkelijk statisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:16:
Hmm doe mij maar een pakket wat niet steeds verandert .. boekhouden is suf en afgezien van het BTW percentage betrekkelijk statisch.
Er zijn natuurlijk allerlei regeltjes omtrent afschrijving, km vergoeding, startersaftrek, kleine ondernemersregeling en nog een paar die toch echt wel eens veranderen.

Er zijn ook pakketten die je kan koppelen aan je bankrekening die dan automagisch de boekhouding doen, persoonlijk ben ik daar niet echt een voorstander van aangezien ik alles nog zelf wil kunnen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ernemmer schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:19:
[...]
Er zijn natuurlijk allerlei regeltjes omtrent afschrijving, km vergoeding, startersaftrek, kleine ondernemersregeling en nog een paar die toch echt wel eens veranderen.

Er zijn ook pakketten die je kan koppelen aan je bankrekening die dan automagisch de boekhouding doen, persoonlijk ben ik daar niet echt een voorstander van aangezien ik alles nog zelf wil kunnen invoeren.
Klopt maar de vraag is of ik die in mijn boekhoud pakket wil hebben. Afgaan op de uitleg en uitwerking in een boekhoud pakket moet je ook maar willen.

Tsja dat automagische gedoe daar heb ik al last van gehad met klanten .. die dan iets verkeerds overmaken wat dan alleen gecorrigeerd zou kunnen worden door volledige bedragen credit te boeken, mafkeezerij .. maar goed.
Afschrijvingen bepaald ik zelf wel eenmalig in een excelsheetje bij de aanschaf .. en voer ik braaf ieder jaar in wat daar uit is gekomen. Die paar dingen zijn echt de moeite niet (voor mij althans).
Maar goed zo kan ieder z'n eigen wensen hebben .. wat mij betreft is dat vooral KISS, waarbij de software me vooral op inconsistenties mag wijzen .. debet en credit moeten netjes kloppen .. de rest is mijn pakkie an.

En gelukkig kon ik in snelstart ook het BTW percentage halverwege het boekjaarveranderen (waarvoor nog eeuwig dank "ondernemerspartij der VVD".

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 26-04-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
gekkie schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:29:
[...]

Klopt maar de vraag is of ik die in mijn boekhoud pakket wil hebben.
Nee, de vraag is wat sdk1985 wil :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
johnkeates schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:30:
[...]
Nee, de vraag is wat sdk1985 wil :+
Bij deze dan :o

Zeg sdk1985 .. wat wil jij in een boekhoud pakket hebben wat excel je niet zo makkelijk weet te bieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hah :D

Ik heb het trouwens eenvoudiger opgelost: boekhouder. Die mag dan lekker z'n software perikelen oplossen en is verantwoordelijk voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
johnkeates schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:33:
Hah :D

Ik heb het trouwens eenvoudiger opgelost: boekhouder. Die mag dan lekker z'n software perikelen oplossen en is verantwoordelijk voor alles.
Bij mijn weten ben je nog steeds zelf verantwoordelijk .. en niet de boekhouder dan wel de belastingadviseur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:10
Ernemmer schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:14:
Voordeel aan een goed online pakket is dat het elk jaar mee veranderd als de regeltjes weer veranderen. Er zijn al pakketten van 10 euro per maand die voor de ZZP-er echt een heel complete oplossing zijn inclusief facturering en uren en km registratie.

Maar als je dat niet wilt zou ik een op excel gebaseerd iets adviseren zodat je hem zelf kan aanpassen naargelang de regels veranderen.
Ik houd mijn vaste kosten liever laag. Liever 300 euro éénmalig eruit dat onbeperkt 10 euro per maand eraf. Over een jaar denk ik daar misschien heel anders over maar op dit moment komt het geld uit mijn zzp activiteiten (vorig jaar Juni gestart) heel erg onregelmatig binnen. Natuurlijk kan ik die 10 euro per maand bij de 12 maanden buffer gooien maar dat is onnodig werkverschaffing.
gekkie schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:32:
[...]

Bij deze dan :o

Zeg sdk1985 .. wat wil jij in een boekhoud pakket hebben wat excel je niet zo makkelijk weet te bieden ?
Mijn huidige excel boekhouding bestaat uit per kwartaal tabs met hierop een deel voor inkomsten en uitgaven met daarachter de factuurdatum, partij, ex btw, incl, btw, btw, onderdeel en omschrijving gespecificeerd. Jaarrekening maken gaat op basis van grootboeken (iig dat heb ik ooit zo geleerd) dus dat is een hoop copy pasten en een berg kans op fouten. Liever automatiseren dus...

Daarnaast is het met de omzet belasting ook irritant omdat ik te maken heb met 3b (Opgaaf IntraCommunautaire Prestaties, diensten aan het buitenland maar binnen de eu) en diverse facturen buiten Nederland (4a en 4b). Daar ben ik elk kwartaal dus een uur mee bezig... Ik zag in de Minipak demo dat daar support voor is.

[ Voor 40% gewijzigd door sdk1985 op 26-04-2015 16:45 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1