Toon posts:

Vragen 500m glasvezel Pro gebruik. beste provider/keuzes etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het overwegen of het het waard is om te verhuizen naar een plaats met 500/500mb glasvezel, (totnutoe heiloo op het oog :) ) maar vroeg mij nog een paar dingen af;

Als ik het goed begrijp is de FTU van reggefiber, en deze is altijd hetzelfde, de NTU is van de provider en deze zet het signaal uit de 2 vezels om naar koper naar een RJ45 poort. Vaak heeft de provider zelf hiernaast ook nog een modem dat aan de RJ45 stekker is gehangen.

Omdat ik een en ander aan servers achter mijn verbinding wil gaan gebruiken, en omdat ik graag controle/vrijheid heb wat betreft opties wil ik helemaal geen router die ik moet gebruiken van mijn provider. Sterker nog, ik wil helemaal geen koper gebruiken. >:)

Weet iemand of er een NTU is die het signaal naar een SFP+ ingang omzet? Zodat een standaard SFP+ kabel direct verbonden kan worden naar mijn router? Iemand enig idee hoeveel latency deze omzetting zal opleveren?

Wat voor kabels gebruiken ze eigenlijk? OM3 OM4? Misschien zou het zelfs mogelijk zijn de 2 fibre's rechtstreeks met 2x SFP+ connector in de router te patchen? 1up en 1downlink? Of is hier extreem-specifieke routing-apparatuur voor nodig? Dit zou wel de minste latency/jitter genereren lijkt me?

Nog een vraag over de verschillen per provider;
De meeste providers geven een dynamisch of slechts 1 statis IP. Zijn er providers waar ik wel ip blokken kan kopen die teven 500/500 of hoger aanbieden? (Voor normale prijzen). :/

Is er per provider nog verschil in latency? Of is het allemaal hetzelfde? Wat voor ping's (in ms) halen jullie gemiddeld? bij een speedtest? Is dit constant, of zijn er uitschieters dat je ping hoger uitkomt? Ik heb van anderen gehoord dat glasvezel onder de 5ms mogelijk maakt, geld dit alleen voor de speedtest-server, of ook voor het pingen naar (nederlandse) websites? Is er nog extra vertraging qua pingen naar ziggo/upc abbonee's ? (aangezien het een KPN netwerk is?)

Wat is nu het verschil tussen een lijn bij een zakelijke aanbieder op het reggefiber netwerk, of een zakelijke lijn van kpn/ziggo? Is er qua kwaliteit/latency/verbinding ook maar enig verschil? Ik begrijp dat de SLA anders is, en dat de 500/500 gegarandeerd is, maar als ik hier zo lees komen de consumenten met zo'n abbo nooit onder de 400/400, en meestal zelfs rond de 500/500. Een consumentenabbonoment heb je voor zo'n 100 euro, terwijl een zakelijke lijn al gauw meer als 1300 euro per maand kost voor 500mb.
Waar zit dit verschil? Wanneer is het prijsverschil het waard? Ik zou als datacenter liever 10 verschillende consumentenlijnen (naar verschillende wijkkasten ofc.) hebben dan 1-2 zakelijke, dan maakt de SLA toch nietmeer uit aangezien nooit alles plat gaat? :?

Hoe zit het met providers die poorten blocken, of bijv. servers verbieden? Zijn er providers die jullie aan zouden raden voor hun vriendelijkheid tenopzichte van zakelijke/pro gebruikers? 8)7

Als laatste vraag;
Is het mogelijk op eigen kosten door bijv. KPN een extra vezel naast die van reggefiber, naar je woning aan te laten leggen? (Via een andere geul, naar andere kast ofc.) en dan op deze vezel tevens een consumentenabbonement te nemen? Ik weet dat het zakelijk kan, alleen de maandelijkse kosten voor een zakelijke lijn zijn zo uit proportie dat ik graag betaal voor het graven, maar dan wil ik wel een consumentenabbo! Inprincipe zou dit mogelijk moeten zijn toch? Aangezien ik eigenlijk reeds een abbo heb voor x bedrag over een vezel, en de 2e vezel zelf betaal zou dit toch makkelijk te doen moeten zijn? Of ben ik nou gek. |:(

Ik hoop dat er iemand is die voor mij deze vraagstukken wat kan verduidelijken, zodat ik de juiste keuzes maak en mijn servers van een goede internetverbinding zal voorzien.

Alvast bedankt,
Mvg,

Netbuilder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:19:
Ik ben aan het overwegen of het het waard is om te verhuizen naar een plaats met 500/500mb glasvezel, (totnutoe heiloo op het oog :) ) maar vroeg mij nog een paar dingen af;

Als ik het goed begrijp is de FTU van reggefiber, en deze is altijd hetzelfde, de NTU is van de provider en deze zet het signaal uit de 2 vezels om naar koper naar een RJ45 poort. Vaak heeft de provider zelf hiernaast ook nog een modem dat aan de RJ45 stekker is gehangen.
Reggefiber levert 2 vezels. De operator kiest wat ze ermee doen. In de meeste gevallen (en zo is het ook bedacht) is vezel 1 (SC./PC) voor data, vezel 2 voor CATV (SC/APC)

De NT kan in principe alles, maar het ligt er maar net aan welke de operator gebruikt. KPN kiest er bv voor om een domme mediaconverter te plaatsen en daarachter alles via hun experiabox te doen (vlans uit elkaar halen enz).
Weet iemand of er een NTU is die het signaal naar een SFP+ ingang omzet? Zodat een standaard SFP+ kabel direct verbonden kan worden naar mijn router? Iemand enig idee hoeveel latency deze omzetting zal opleveren?
Waarom naar SFP+ ? Eigenlijk geen enkele operator bied 10Gbit aan. En om nou je glas te gaan converteren naar 10Gbit... beetje zinloos. SFP in -> SFP+ uit..
MRV heeft daar wel oplossingen voor, maar dat is vnl bedoeld voor het op kleur brengen van grijs licht en/of regeneratie. Heel ander gebruik / prijsklasse dan jij zoekt gok ik zo.. Een simpele switch kan ook (Een routerboardje ofzo) maar dan nog zie ik het nut niet.
Wat voor kabels gebruiken ze eigenlijk? OM3 OM4? Misschien zou het zelfs mogelijk zijn de 2 fibre's rechtstreeks met 2x SFP+ connector in de router te patchen? 1up en 1downlink? Of is hier extreem-specifieke routing-apparatuur voor nodig? Dit zou wel de minste latency/jitter genereren lijkt me?
OM3/OM4 is multimode. Niemand gebruikt dat voor WAN verbinding, hoogstens om een paar gebouwen van een bedrijf aan elkaar te knuppen. Alle grotere afstanden is singlemode.
En waarom wil je 2 vezels gebruiken? Alles kan prima over 1 vezel dmv wdm. 1000Gbase-BX of vergelijkbaar wordt standaard gebruikt door de meeste operators op het RF netwerk.

Je glas direct in een switch patchen kan, maar of dat handig is.. Gezien je al vraagt of het SMF of MMF is denk ik niet dat je aan je NT moet willen klooien met patchkabels. Als je de pigtail of connector beschadigd dan draai je zelf voor de kosten op. RF maakt het wel zo degelijk mogelijk, maar bij verkeerd gebruik gaan dingen gewoon kapot. Houd het lekker op de door de ISP geleverde apparatuur.
Nog een vraag over de verschillen per provider;
De meeste providers geven een dynamisch of slechts 1 statis IP. Zijn er providers waar ik wel ip blokken kan kopen die teven 500/500 of hoger aanbieden? (Voor normale prijzen). :/
Zakelijke providers bieden gewoon routed subnets aan. Denk bv aan Helde-van-nu.
500Mbit of hoger? Kan allemaal. Maar wat zijn normale prijzen?
Zakelijk gebruik icm veel IP's is niet iets wat je voor 50 eur vind...
Is er per provider nog verschil in latency? Of is het allemaal hetzelfde? Wat voor ping's (in ms) halen jullie gemiddeld? bij een speedtest? Is dit constant, of zijn er uitschieters dat je ping hoger uitkomt? Ik heb van anderen gehoord dat glasvezel onder de 5ms mogelijk maakt, geld dit alleen voor de speedtest-server, of ook voor het pingen naar (nederlandse) websites? Is er nog extra vertraging qua pingen naar ziggo/upc abbonee's ? (aangezien het een KPN netwerk is?)
Verdiep je eens in routing, peering en koppelingen. Glas heeft betere pingtijden (3-7ms gemiddeld naar een NL site). Kabel of dsl technieken hebben meer overhead doordat het signaal gemoduleerd moet worden enz.
Extra vertraging naar partij X? Dat ligt maar net aan de provider. Je kan best 10Gbit nemen, maar als die besluiten verkeer naar UPC te routeren over een 56k verbinding dan houd het op. En routing/peering is dynamisch dus bied geen garantie.
Wat is nu het verschil tussen een lijn bij een zakelijke aanbieder op het reggefiber netwerk, of een zakelijke lijn van kpn/ziggo? Is er qua kwaliteit/latency/verbinding ook maar enig verschil? Ik begrijp dat de SLA anders is, en dat de 500/500 gegarandeerd is, maar als ik hier zo lees komen de consumenten met zo'n abbo nooit onder de 400/400, en meestal zelfs rond de 500/500. Een consumentenabbonoment heb je voor zo'n 100 euro, terwijl een zakelijke lijn al gauw meer als 1300 euro per maand kost voor 500mb.
Waar zit dit verschil? Wanneer is het prijsverschil het waard? Ik zou als datacenter liever 10 verschillende consumentenlijnen (naar verschillende wijkkasten ofc.) hebben dan 1-2 zakelijke, dan maakt de SLA toch nietmeer uit aangezien nooit alles plat gaat? :?

Hoe zit het met providers die poorten blocken, of bijv. servers verbieden? Zijn er providers die jullie aan zouden raden voor hun vriendelijkheid tenopzichte van zakelijke/pro gebruikers? 8)7
Googlen...

Kort samengevat: Consumentenlijnen geen SLA, massaal aangelegd, afschrijving over langere termijn, consumentenhelpdesk.
Zakelijk: Maatwerk mogelijk, hogere SLAs, lagere overboekingen, managed diensten mogelijk, ipvpn / mpls mogelijkheden, vlans, custom rdns, enz. Investering wordt sneller afgeschreven (binnen contractstermijn) dus ook daardoor hogere kosten.

[quote]

Als laatste vraag;
Is het mogelijk op eigen kosten door bijv. KPN een extra vezel naast die van reggefiber, naar je woning aan te laten leggen? (Via een andere geul, naar andere kast ofc.) en dan op deze vezel tevens een consumentenabbonement te nemen? Ik weet dat het zakelijk kan, alleen de maandelijkse kosten voor een zakelijke lijn zijn zo uit proportie dat ik graag betaal voor het graven, maar dan wil ik wel een consumentenabbo! Inprincipe zou dit mogelijk moeten zijn toch? Aangezien ik eigenlijk reeds een abbo heb voor x bedrag over een vezel, en de 2e vezel zelf betaal zou dit toch makkelijk te doen moeten zijn? Of ben ik nou gek. |:(
[quote]
Ja, kan best. Alleen worden de kosten 'wat hoger'. Aansluiten op een andere pop is gewoon mogelijk, zolang je maar een huisnr hebt. RF hanteerd 1 aansluiting per BAG adres. Tenzij je tijdens de aanleg wat met de aannemer hebt geregeld blijft dat zo..
Als je een 2e huisnr hebt of regelt (dus bv 8 en 8A) dan kun je de 2e naar een andere pop laten graven. Maar dat is duur.. Reken 40 eur per meter dus reken maar uit... Als een andere pop 1km verderop staat ben je dus 40k eenmalig kwijt.
Ik hoop dat er iemand is die voor mij deze vraagstukken wat kan verduidelijken, zodat ik de juiste keuzes maak en mijn servers van een goede internetverbinding zal voorzien.

Alvast bedankt,
Mvg,

Netbuilder
Ja. Niet doen en je servers in een DC neerzetten. Glasvezel redundant thuis is lastig. Los van de kosten blijft je ISP dan nog je SPOF. Je wilt toch dezelfde IP adressen hebben dus via een andere provider lukt niet. Wil je dat wel, dan moet je zelf gaan routeren. Dan hebben we het nog niet over redundant stroomfeed en airco's.

Thuis is leuk voor de hobby, een backupserver enz, maar voor stabiliteit gooi je je blikken in een DC neer.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 26-04-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21
DJSmiley schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:53:
[...]

Als laatste vraag;
[quote]
Ja, kan best. Alleen worden de kosten 'wat hoger'. Aansluiten op een andere pop is gewoon mogelijk, zolang je maar een huisnr hebt. RF hanteert 1 aansluiting per BAG adres. Tenzij je tijdens de aanleg wat met de aannemer hebt geregeld blijft dat zo..
Als je een 2e huisnr hebt of regelt (dus bv 8 en 8A) dan kun je de 2e naar een andere pop laten graven. Maar dat is duur.. Reken 40 eur per meter dus reken maar uit... Als een andere pop 1km verderop staat ben je dus 40k eenmalig kwijt.

.
OP had dit ook in een ander topic gepost en daar heb ik geantwoord. Wat afwijkt is mijn antwoord op de vraag hierboven. Reggefiber zal niet snel een adres met een tweede aansluiting op een andere PoP aansluiten. Formeel gezien mag het namelijk niet vanuit het PvE. En ook al kan in theorie alles als je maar betaalt... er zijn grenzen aan een FttH aansluitign natuurlijk.

Overigens zijne r tegenwoordig meer mogelijkheden voor een tweede aansluiting naast een dealtje met de aannemer maken (wat eigenlijk niet meer kan). Als je de gehele aansluiting betaalt dan kan je een tweede aansluiting krijgen. Graafkosten tot het DP te rekenen meestal.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.