heb ik 1333 ddr3 ram of autom oc to 1600mhz?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
Hallo, ik heb een nieuwe desktop pc aangeschaft met gigabyte ga-h97-hd3 moederbord (rev 1.0) , een Intel core i5 4590 cpu (gen 4, Haswell). en onboard integrated gpu intel hd4600.
Met uefi bios (AMI) versie f6 uit eind 2014. (out of de box op versie f5, zelf geflashed naar f6 bios).
De pcwinkel heeft één ram module (dimm) van 8GB DDR3 geinstalleerd, volgens de sticker op de ram module, is dit 1333MHz. Echter , zowel het BIOS info zelf als tools onder mijn windows (8.1 64bit) als CPU-Z en AIDA64 , zeggen dat het geheugen op 1600mhz draait en met CL11.

Al mijn BIOS settings t.a.v. geheugen staan op AUTO. de BIOSsetting om de kloksnelheid aan te passen is uitgegrijsd op 1600mhz.

Nu mijn vraag, kan het zijn dat ik inderdaad maar 1333mhz ram module heb, die echter door het BIOS automatisch op 1600mhz draait? Ik heb geen OC ervaring. Ik vraag het mij alleen af in het geval ik een ram module bij zou willen plaatsen, daar hij nu door slechts één ram module van 8gb op single channel draait. (Geen idee of ik echt (op termijn) geheugen bijplaats hoor, ik ben geen echte gamer en de pc (voorzien van ssd) draait al razendsnel voor mijn wensen. enkel en alleen geld uitgeven voor dual channel ram terwijl het nu al erg vlot draait is ook zo'n onzin....)

groet, RR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

En over welk ram hebben we het dan precies? En staat XMP aan in de bios als de ram dit ondersteund?
Daarbij als je aan 8 GB RAM genoeg hebt is het imo zonde van je geld om meer ram te kopen alleen voor dual-channel.

[ Voor 38% gewijzigd door MB113 op 26-04-2015 15:10 ]

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrobinson41
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 21:20
ik zal van de week eens kijken wat voor merk en specs mn memory module heeft, ik ben nu niet thuis. Geen idee, ik denk dat xmp uit staat, het staat allemaal op "auto", waarbij de mem clockspeed niet aanpasbaar is.
de factuur van mn pc specificeert 1333mhz 8gb ram ddr maar zowle het bios als de win tools geven dus die 1600mhz aan (ergens ook '800mhz' wat dan x2 is, dan kom je ook aan die 1600 effectief.)

maar inderdaad, ik denk dat dit een theoretische vraag is en ik gewoon bij deze ene 8gb ram module blijf. Is toereikend voor mijn 'usage' van deze pc. Dan maar geen dual channel, bij wat voor toepassingen heb je daar eigenlijk maximaal profijt van?

thnx @MB113 voor snelle reply.