Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Trishul
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12:08
http://www.volkskrant.nl/...landers-vermist~a3981649/

Eerst stond het dodental op een kleine 800, inmiddels opgelopen tot dik 2000... Een zware aardbeving die Nepal hard getroffen heeft. Internationale hulp komt inmiddels op gang; de buurlanden van Nepal zijn al op locatie met hulp, een Nederlands team vertrekt vanavond om 20:00. Minister Ploumen heeft al 4 miljoen toegezegd hoorde ik, dat komt goed van pas voor de hulp aldaar. Probleem wordt wel om de hulp echt op locatie te krijgen, vliegveld van Kathmandu is zwaar beschadigd, en Nepal is echt een bergstaat.

• Dipsausje
  • Registratie: februari 2006
  • Niet online
Ook in normale omstandigheden moet je ruim de tijd uittrekken om in Nepal van a naar b te geraken. Dat zal nu voor de hulp nog moeilijker zijn inderdaad. Ik vrees dat het dodental dan ook alleen maar zal oplopen zowel met slachtoffers die nog onder het puin liggen als met de problemen die het zal geven om in zo'n arm en onbereikbaar land mensen onderdak te bieden.

Ik hoop dat na de noodhulp er ook goed gestart wordt met het herstel. Nepal is voor hun inkomsten zo afhankelijk van het toerisme, als dat niet terug op gang komt zal het land de komende jaren alleen maar nog armen en afhankelijker van de buurlanden worden.

Als iemand financieel een bijdrage wil leveren, hier: http://samenwerkendehulpo...rdbeving-getroffen-nepal/ kun je vinden wat de samenwerkende hulporganisaties van plan zijn en hoe je ze kan steunen.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ondertussen zelfs 3300+ (http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-32475030) en dat zal inderdaad nog blijven groeien.

Nepal was al een erg arm land, met nu minder infra en minder toeristische trekpleisters zal het er niet beter op worden...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 28-09 20:37

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Dipsausje schreef op maandag 27 april 2015 @ 07:37:
Ook in normale omstandigheden moet je ruim de tijd uittrekken om in Nepal van a naar b te geraken.
Hangt natuurlijk af wat punt a en punt b is, maar er zijn inderdaad een hoop gebieden waar je niet makkelijk geraakt. Vorige week was ik daar zelf nog en heb ik het Annapurna Circuit bewandeld. Met een jeep doe je daar een week over. Al stappend 2 tot 3 weken.

Dit is trouwens al de 2e tegenslag voor het toerisme. Vorig jaar was er ook de sneeuwstorm met 40 doden en dat zorgde dit seizoen voor een daling in de toeristische sector.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• DatraxZ
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik ben er in 2011 geweest om er onder andere een trouwfeest(week) bij te wonen.
Schrijnend om te zien dat er zoveel doden te betreuren zijn en er zoveel erfgoed in puin ligt..
Het toerisme gaat hier zeker onder lijden. En net dat hebben ze er erg nodig.

• Trishul
Inmiddels de 3700 doden gepasseerd...

Ik ga een donatie doen, nog even beslissen welke organisatie het wordt.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

SHO gaat Giro 555 weer openstellen voor deze ramp in Nepal:
De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) beginnen een nationale actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal.

Dat meldt RTL Nieuws maandag.

Via Giro 555 zal geld worden ingezameld om hulpgoederen zoals voedsel, medicijnen en tenten aan te schaffen.

Maandagmiddag om 17.30 uur houden de SHO een persconferentie over de situatie rond de hulpverlening aan Nepal. Dat melden zij in een persbericht.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...ers-aardbeving-nepal.html

Virussen? Scan ze hier!

• aardebewoner
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 17-01-2018
Nepal verdient zeker onze aandacht en ik gun ze eveneens alle hulp toe (die ze hard nodig hebben) maar daartegenover staat dat deze aardbeving wel van te voren enigszins te voorspellen was, en dat de regio waaronder vooral het stipje dat we kennen als Kathmandu als aardbevingsgevaarlijk was bestempeld:

http://nl.metrotime.be/20...-van-aardbeving-in-nepal/

Wie Duits kan kan weer smullen van het zoveelste hoge kwaliteitsartikel (typisch) van Der Spiegel:

http://www.spiegel.de/wis...verschoben-a-1030886.html

En wat doet het volk? Helemáál geen voorbereidingen dan wel veiligheidsmaatregelen treffen EN erger nog, gaan ze zo'n beetje al hun gebouwen met zware steen of beton bouwen, waaronder vooral die daken. Daar zet ik graag vraagtekens bij.

Vergeet niet dat er al een aardbeving in Nepal in 1934 plaatsvond, die beving kostte aan 17000 mensen het leven destijds. Je zou denken dat die lui iets geleerd zouden hebben van de geschiedenis, maar... Nee.

Is dit gewoon een onwetende, foute keuze of is er opzet in het spel? Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit nu, de gevolgen blijven hetzelfde.

Maar je mag wel de kanttekening erbij zetten, wat gaan die lui hieraan doen in de toekomst? Gaan ze weer van die krakkemikkige en onveilig in elkaar stekende betongebouwen bouwen of gaan ze echt iets doen met al ons hulpgeld dat bestemd is voor de heropbouw?

Van mij mogen ze maar steeds in tentenkampen blijven wonen zolang ze daar veiliger zijn, en niet te vrezen hebben voor een zwaar betonen muur of dak die op hen komt vallen.

Nogmaals, ze verdienen wel onze hulp NU en Ter Plekke, maar als ze ervoor kiezen om in de toekomst te blijven wonen in een bekend aardbevinggevaarlijk gebied zonder enige veiligheidsmaatregelen, mogen ze van mij wat van de gevolgen van hun daden aanvaarden.

[Voor 3% gewijzigd door aardebewoner op 27-04-2015 19:00]

De enige oplossing voor alle problemen is niet naar één oplossing te zoeken.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:40

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:51:
Nepal verdient zeker onze aandacht en ik gun ze evenmin alle hulp toe
Evenmin :? Dus je gunt ze geen hulp :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• aardebewoner
Freee!! schreef op maandag 27 april 2015 @ 18:58:
[...]

Evenmin :? Dus je gunt ze geen hulp :?
Evenwel moest er staan.

Je mocht ook reageren op de rest van de reactie of haak je ook gelijk af vanwegen een tikfoutje?

*Het is inmiddels aangepast.

[Voor 5% gewijzigd door aardebewoner op 27-04-2015 19:01]

• Dido
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 07:56

Dido

heforshe

En wat doet het volk? Helemáál geen voorbereidingen dan wel veiligheidsmaatregelen treffen EN erger nog, gaan ze zo'n beetje al hun gebouwen met zware steen of beton bouwen, waaronder vooral die daken. Daar zet ik graag vraagtekens bij.

Vergeet niet dat er al een aardbeving in Nepal in 1934 plaatsvond, die beving kostte aan 17000 mensen het leven destijds. Je zou denken dat die lui iets geleerd zouden hebben van de geschiedenis, maar... Nee.
Zohe, in 1934 nog! Dat is maar 81 jaar geleden. In Nederland zijn veel mensen al vergeten wat er 70 jaar geleden gebeurd is, maar jij verwacht dat mensen in een half ontwikkelingsland allerlei maatregelen gaan nemen om hun huizen veiliger te maken voor het geval er iets gebeurd dat vier generaties geleden "ook al eens" gebeurd is?

Wat denk jij dat prioriteit heeft? Een dak boven je hoofd, of een duurder, high-tech, maar veilig dak wat je niet kunt betalen? Waarvan denk jij dat 81 jaar aan veiligheidmaatregelen (en regelmatige updates omdat de techniek niet stilstaat) betaald had moeten worden?

Wat betekent mijn avatar?

• jjbstolk
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:55
Nepal verdient zeker onze aandacht en ik gun ze eveneens alle hulp toe (die ze hard nodig hebben) maar daartegenover staat dat deze aardbeving wel van te voren enigszins te voorspellen was, en dat de regio waaronder vooral het stipje dat we kennen als Kathmandu als aardbevingsgevaarlijk was bestempeld:

http://nl.metrotime.be/20...-van-aardbeving-in-nepal/

Wie Duits kan kan weer smullen van het zoveelste hoge kwaliteitsartikel (typisch) van Der Spiegel:

http://www.spiegel.de/wis...verschoben-a-1030886.html

Is dit gewoon een onwetende, foute keuze of is er opzet in het spel? Dat maakt eigenlijk niet zoveel uit nu, de gevolgen blijven hetzelfde.

Maar je mag wel de kanttekening erbij zetten, wat gaan die lui hieraan doen in de toekomst? Gaan ze weer van die krakkemikkige en onveilig in elkaar stekende betongebouwen bouwen of gaan ze echt iets doen met al ons hulpgeld dat bestemd is voor de heropbouw?

Van mij mogen ze maar steeds in tentenkampen blijven wonen zolang ze daar veiliger zijn, en niet te vrezen hebben voor een zwaar betonen muur of dak die op hen komt vallen.

Nogmaals, ze verdienen wel onze hulp NU en Ter Plekke, maar als ze ervoor kiezen om in de toekomst te blijven wonen in een bekend aardbevinggevaarlijk gebied zonder enige veiligheidsmaatregelen, mogen ze van mij wat van de gevolgen van hun daden aanvaarden.
Dit is wel een erg westerse, kortzichtige reactie.

De gemiddelde Nepalees is meer bezig met korte termijn denken; hoe hij elke dag kan eten, of er werk is de komende tijd, kortom bezig dagelijks leven. De gemiddelde Nepalees heeft helemaal geen mogelijkheid om het groter geheel te zien, laat staan om na te denken over hoe hij een huis moet bouwen. Dit blijkt mede wel uit eht feit dat er pas sinds 1994 bouwvoorschiften zijn over hoe huizen gebouwd kunnen worden, de bouwvoorschriften worden ook nog maar mondjesmaat gehandhaafd. Een Nepalees die geld heeft voor bouwwerkzaamheden heeft daar ent genoeg geld voor laat staan dat hij het besef en het geld heeft om aardbeveingsveilig te bouwen. Waarom ze allemaal naar Kathmandu verhuizen? Omdat ze daar geld hopen te verdienen om te leven.
In de bergdorpen worden huizen gebouwen met stenen, leem, riet en hout. Dus daar blijft nog minder van over (ondanks dat het veel lichter is dan beton).

Je moet dit soort dingen wel in het juiste perspectief zetten, Nepal is een ontwikkelingsland, dus geen tot weinig infrastructuur, geen geld, mensen zijn bezig met het dagelijks (over)leven. Dit kan je niet even bekijken vanuit ons welvarend westen.

• Dido

Dido

heforshe

jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:17:
Je moet dit soort dingen wel in het juiste perspectief zetten, Nepal is een ontwikkelingsland, dus geen tot weinig infrastructuur, geen geld, mensen zijn bezig met het dagelijks (over)leven. Dit kan je niet even bekijken vanuit ons welvarend westen.
offtopic:
Zelfs in een welvarend land als Nederland gebeuren rare dingen... toen de Rijn overstroomde bleken er ook huizen onder water te staan in de uiterwaarden (die zijn bedoeld om te overstromen!)... Wie bouwt daar een huis, wie geeft daar toestemming voor.

• aardebewoner
Dido schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:11:
[...]

Zohe, in 1934 nog! Dat is maar 81 jaar geleden. In Nederland zijn veel mensen al vergeten wat er 70 jaar geleden gebeurd is, maar jij verwacht dat mensen in een half ontwikkelingsland allerlei maatregelen gaan nemen om hun huizen veiliger te maken voor het geval er iets gebeurd dat vier generaties geleden "ook al eens" gebeurd is?

Wat denk jij dat prioriteit heeft? Een dak boven je hoofd, of een duurder, high-tech, maar veilig dak wat je niet kunt betalen? Waarvan denk jij dat 81 jaar aan veiligheidmaatregelen (en regelmatige updates omdat de techniek niet stilstaat) betaald had moeten worden?
Nu wonen ze in tenten met een zeildoek boven hun hoofd (foto's zat).

Desnoods, als ze geen veilig (en mogelijk duur, heb je bronnen voor de bewering dat het duur zou zijn?) dak kunnen betalen, zoeken ze maar een stevige zeildoek uit en maken ze die vast aan de hoeken van hun woonverdieping.

Beter veilig en arm dan luxe en onveilig.
jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:17:
[...]

Dit is wel een erg westerse, kortzichtige reactie.

De gemiddelde Nepalees is meer bezig met korte termijn denken; hoe hij elke dag kan eten, of er werk is de komende tijd, kortom bezig dagelijks leven. De gemiddelde Nepalees heeft helemaal geen mogelijkheid om het groter geheel te zien, laat staan om na te denken over hoe hij een huis moet bouwen. Dit blijkt mede wel uit eht feit dat er pas sinds 1994 bouwvoorschiften zijn over hoe huizen gebouwd kunnen worden, de bouwvoorschriften worden ook nog maar mondjesmaat gehandhaafd. Een Nepalees die geld heeft voor bouwwerkzaamheden heeft daar ent genoeg geld voor laat staan dat hij het besef en het geld heeft om aardbeveingsveilig te bouwen. Waarom ze allemaal naar Kathmandu verhuizen? Omdat ze daar geld hopen te verdienen om te leven.
In de bergdorpen worden huizen gebouwen met stenen, leem, riet en hout. Dus daar blijft nog minder van over (ondanks dat het veel lichter is dan beton).

Nou ja, laat ik dit maar op een iets simpeler niveau proberen uit te leggen.

In iedere samenleving heb je de niksnutten, klaplopers, laag- of (on)opgeleiden, en arbeidersklasse. Daarom moeten de mensen in de samenleving die wel afgestudeerd zijn en toegang hebben tot materialen en middelen ervoor zorgen dat het armere deel van de bevolking aan datgeen toekomt wat hen ontbreekt.

In het Westen zitten die lui meestal in de overheid en regelen ze bouwvergunningen om de veiligheid voor allen te waarborgen. Ook hebben we een handhavende macht (de brandweer en politie) die de veiligheid van een woning blijft controleren.

Ga je nou zeggen dat ALLEN Nepalezen onopgeleid en arm en onwetend zijn? Er moet toch ook een welgestelde, rijkeluis klasse bestaan? Waar zit die dan?

Waarom niet belasting afdragen, zodat ieder collectief in een potje bijdraagt en weer de voordelen van geniet?

Desnoods moet het hele systeem op de schop.

Je hebt heden ten dage, in het internettijdperk nota bene, echt geen smoesje meer om je fouten op onwetendheid te gooien.

Die lui moeten er wat mee doen. ik heb al tallozen foto's gezien van internetcafe's daar in de straat, dus ze hebben duidelijk wel toegang tot informatie. Desnoods gaan ze stevige tentenhuizen bouwen met spandoek zodat niets hards en zwaars hen komt verpletteren.

ik weet niet precies wat, maar er is wel zat dat ze KUNNEN en MOETEN doen.

[Voor 56% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:07]

• aardebewoner
Dubbelpost

[Voor 99% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:07]

• Dido

Dido

heforshe

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:35:
Sorry als het wat bot overkomt, maar je komt naief over.

Ben je wel eens in zo'n land geweest? Heb je enig idee hoe de meeste mensen daar leven? Als jij het idee hebt dat er een eenvoudige oplossing os voor LUXE-problemen als veiligheid, regel dan ook meteen een oplossing voor de daadwerkelijke problemen die mensen daar hebben, zoals overleven (ook zonder aardbevingen is dat al een uitdaging).

offtopic:
Ik moet dankzij jouw reactie denken aan Marie-Antoinette met haar beruchte uitspraak dat de armen dan maar bioche moesten eten als ze geen brood meer hadden

[Voor 12% gewijzigd door Dido op 27-04-2015 19:42]

• IJzerlijm
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik heb nog nooit iemand harder zien werken dan een Nepalese drager.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Freee!!

Freee!!

[...]
Desnoods gaan ze stevige tentenhuizen bouwen met spandoek zodat niets hards en zwaars hen komt verpletteren.
Alsof die tentenhuizen echt wat doen tegen de winterkou daar. En ik weet niet of jet het hebt meegekregen, maar een groot gedeelte van de doden is gevallen door lawines, iets waar tentenhuizen nu precies geen bescherming tegen bieden.
Zoek eerst eens uit wat ze praktisch wel kunnen doen en ga er dan heen om het ze te helpen doen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• aardebewoner
Dido schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:38:
[...]

Sorry als het wat bot overkomt, maar je komt naief over.

Ben je wel eens in zo'n land geweest? Heb je enig idee hoe de meeste mensen daar leven? Als jij het idee hebt dat er een eenvoudige oplossing os voor LUXE-problemen als veiligheid, regel dan ook meteen een oplossing voor de daadwerkelijke problemen die mensen daar hebben, zoals overleven (ook zonder aardbevingen is dat al een uitdaging).
Dat is een grote denkfout wat je nu maakt. Er is geen prijs die kunt aan veiligheid koppelen. Desnoods graven ze een igloo (of de tropische variant daarvan, zandhut) uit en leven ze daarin. Dat is al stukken veiliger dan een zwaar betonnen dak en muren die als een soort van gevangeniscel fungeren waarin je vast komt te zitten tijdens een aardbeving.

Ik kan met mijn verstand niet bij dat men in zo een aardbevingsgevaarlijk gebied dat doet. Dat doen we zelfs hier niet (uit beton bouwen, er zijn uitzonderingen) en wij kunnen het wel betalen.
Freee!! schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:43:
[...]

Alsof die tentenhuizen echt wat doen tegen de winterkou daar. En ik weet niet of jet het hebt meegekregen, maar een groot gedeelte van de doden is gevallen door lawines, iets waar tentenhuizen nu precies geen bescherming tegen bieden.

[...]

Zoek eerst eens uit wat ze praktisch wel kunnen doen en ga er dan heen om het ze te helpen doen.
Hiermee laat je zien dat je waarschijnlijk weinig plaatselijke kennis over Nepal hebt. Het overgroot deel van de bevolking woont niet aan de berg waar er wel lawinegevaar is. Er zijn maar 35 mensen (hoogstens) omgekomen op/aan die berg en dat bestaat dan ook vooral uit toeristen en gidsen (sjerpa's).

Het overgroot deel woont in de buurt van de bergen, maar daar is geen lawinegevaar.

Wat de kou betreft, nemen ze die draagbare ketels en gascilinders mee, je gaat me niet wijsmaken dat ze allemaal aangesloten waren op een aardgasleiding-net. Geen probleem dus wat de kou betreft.

Als die lui echt iets er tegen willen doen, zijn er oplossingen zat. Daarom vroeg ik mij ook af in die eerste reactie of het echt aan onwetendheid ligt.

[Voor 36% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:07]

• aardebewoner
Dubbelpost

[Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:07]

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:11:
[...]

Persoonlijk zou ik iets eruit pikken dat nog maar 62 jaar geleden is, is beter vergelijkbaar.

• aardebewoner
Freee!! schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:48:
[...]

Persoonlijk zou ik iets eruit pikken dat nog maar 62 jaar geleden is, is beter vergelijkbaar.
Tja, je kunt doorblijven drammen over 60 jaar dit, 80 jaar dat, maar hoeveel oorlogen hebben wij Europeanen doorgemaakt op eigen grondgebied sinds 1945? Noem maar een. En dan bedoel ik de grootste spelers van de oorlog destijds - Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Belgie en Polen. Zelfs Rusland heeft er geen een meegemaakt (op eigen grondgebied).

'Les' geleerd of niet?

• jjbstolk
[...]

In iedere samenleving heb je de niksnutten, klaplopers, laag- of (on)opgeleiden, en arbeidersklasse. Daarom moeten de mensen in de samenleving die wel afgestudeerd zijn en toegang hebben tot materialen en middelen ervoor zorgen dat het armere deel van de bevolking aan datgeen toekomt wat hen ontbreekt.

In het Westen zitten die lui meestal in de overheid en regelen ze bouwvergunningen om de veiligheid voor allen te waarborgen. Ook hebben we een handhavende macht (de brandweer en politie) die de veiligheid van een woning blijft controleren.

Ga je nou zeggen dat ALLEN Nepalezen onopgeleid en arm en onwetend zijn? Er moet toch ook een welgestelde, rijkeluis klasse bestaan? Waar zit die dan?

Waarom niet belasting afdragen, zodat ieder collectief in een potje bijdraagt en weer de voordelen van geniet?

Je hebt heden ten dage, in het internettijdperk nota bene, echt geen smoesje meer om je fouten op onwetendheid te gooien.

Die lui moeten er wat mee doen. ik heb al tallozen foto's gezien van internetcafe's daar in de straat, dus ze hebben duidelijk wel toegang tot informatie. Desnoods gaan ze stevige tentenhuizen bouwen met spandoek zodat niets hards en zwaars hen komt verpletteren.

Nee ik zeg dat Nepal een onwikkelingsland is, daar zijn dingen die wij vanzelf sprekend vinden zoals rechtsstraat, overheid die overzicht heeft, handhavende machten die echt voor het volk zijn die hebben ze daar niet zo.

Internet toegang? Laat mij niet lachen, 13% van de Nepalezen heeft toegang tot internet. Je ziet op foto's veel van Kathmandu maar Nepal bestaat uit meer dan alleen die stad hoor. Die paar internetcafe's zijn voor de toeristen niet omdat de bevolking zelf constant wil facebooken of googlen.

Je moet dit echt met andere ogen bekijken, ik heb heb er 6,5 jaar gewoond en het hele leven is daar anders, wordt op een andere manier geleefd. Je noemt constant dingen die vanuit ons perspectief heel logisch en normaal zijn maar het leven daar is anders, compleet anders. Het grootste gedeelte van het land is daar constant bezig met dagelijks leven niet met het groter verhaal, nie tmeer wat de toekomst gaat brengen enz. Ja natuurlijk zijn en daar ook mensen bezig met de toekomst van het land. Niet zo heel lang geleden is er een weer een congres geweest om na te denken over de gevaren van een aardbeving en hoe ze daarmee moeten omgaan alleen structurele veranderingen doorvoeren dat kost heel wat tijd en geld, beide hebben en hadden ze te kort.

• Dido

Dido

heforshe

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:44:
Dat is een grote denkfout wat je nu maakt. Er is geen prijs die kunt aan veiligheid koppelen.
Oh nee?

Er zijn twee mogelijkheden: het grootste deel van de wereldbevolking is volslagen mesjokke omdat ze niet in de veiligst mogelijke woningen wonen, of jij kunt beter eens gaan nadenken of het geen tijd wordt je naieve wereldbeeld wat bij te stellen.

Is jouw huis bestand tegen een Boeing 747 die erin vliegt? Nee? Ben je net zo gek als die Nepalezen, kennelijk. Want er is al eens eerder een Boeing in een flat gevlogen in Nederland.

Serieus, ga je eens verdiepen in het dagelijks leven van de gemiddlede Nepalees (of Indier, Afrikaan, of wereldburger in het algemeen!) voordat je verder gaat jouw Westerse verwende wereldbeeld waarin elk probleem slechts een luxeprobleem is los te laten op het merendeel van de werelbevolking.

Als jij elke dag moeite moet doen om te overleven dan is het absoluut volslagen onzinnig om maatregelen te nemen tegen een aardbeving, zeker als de laatste grote aardbeving vier generaties geleden gebeurd is.

• aardebewoner
jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:52:
[...]

Nee ik zeg dat Nepal een onwikkelingsland is, daar zijn dingen die wij vanzelf sprekend vinden zoals rechtsstraat, overheid die overzicht heeft, handhavende machten die echt voor het volk zijn die hebben ze daar niet zo.

Internet toegang? Laat mij niet lachen, 13% van de Nepalezen heeft toegang tot internet. Je ziet op foto's veel van Kathmandu maar Nepal bestaat uit meer dan alleen die stad hoor. Die paar internetcafe's zijn voor de toeristen niet omdat de bevolking zelf constant wil facebooken of googlen.

Je moet dit echt met andere ogen bekijken, ik heb heb er 6,5 jaar gewoond en het hele leven is daar anders, wordt op een andere manier geleefd. Je noemt constant dingen die vanuit ons perspectief heel logisch en normaal zijn maar het leven daar is anders, compleet anders. Het grootste gedeelte van het land is daar constant bezig met dagelijks leven niet met het groter verhaal, nie tmeer wat de toekomst gaat brengen enz. Ja natuurlijk zijn en daar ook mensen bezig met de toekomst van het land. Niet zo heel lang geleden is er een weer een congres geweest om na te denken over de gevaren van een aardbeving en hoe ze daarmee moeten omgaan alleen structurele veranderingen doorvoeren dat kost heel wat tijd en geld, beide hebben en hadden ze te kort.
Zo complex en duur, duuzaam hoeft het niet eens. Hoe denk je dat de Indianen van Amerika destijds woonden (toen ze nog een populatie hadden boven de 10 000)? Ze woonden in tiepie's (ofewel hutten gemaakt uit boomtakken en gras en riet).

Dat kunnen die Nepalezen vast ook doen. Mooi is het niet, maar ze houdt hen in leven. Of ze kunnen natuurlijk ook 200 km verwijderd van die stad gaan wonen.

En het waren zojuist jouw eigen woorden,

Waarom ze allemaal naar Kathmandu verhuizen? Omdat ze daar geld hopen te verdienen om te leven.

dus je zegt nu eenmaal dat ze het overgroot deel daar in de stad graag wilt wonen maar anderszijds zeg je dat er ook andere delen bestaat. Wat is het nou? Als ze allemaal op de stad af gaan zoals je wilde beweren, dan hebben ze vast toegang tot internet (en informatie).

Smoesjes, smoesjes, smoesjes. Zo blijven de rampen zich herhalen. Ik zeg niet dat iets Nederland nooit kan treffen maar sinds de watersnood van 1953 hebben ze zich maar weinige natuurrampen meer in Nederland voorgedaan.

• nul07
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-09-2015
Het is verschrikkelijk.

Privacy? ja graag: Het VPN Topic en het Ad-blocking Topic

• aardebewoner
Dido schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:59:
[...]

Oh nee?

Er zijn twee mogelijkheden: het grootste deel van de wereldbevolking is volslagen mesjokke omdat ze niet in de veiligst mogelijke woningen wonen, of jij kunt beter eens gaan nadenken of het geen tijd wordt je naieve wereldbeeld wat bij te stellen.

Is jouw huis bestand tegen een Boeing 747 die erin vliegt? Nee? Ben je net zo gek als die Nepalezen, kennelijk. Want er is al eens eerder een Boeing in een flat gevlogen in Nederland.

Serieus, ga je eens verdiepen in het dagelijks leven van de gemiddlede Nepalees (of Indier, Afrikaan, of wereldburger in het algemeen!) voordat je verder gaat jouw Westerse verwende wereldbeeld waarin elk probleem slechts een luxeprobleem is los te laten op het merendeel van de werelbevolking.

Als jij elke dag moeite moet doen om te overleven dan is het absoluut volslagen onzinnig om maatregelen te nemen tegen een aardbeving, zeker als de laatste grote aardbeving vier generaties geleden gebeurd is.
Je voorbeeld gaat niet op, dat is geen natuurramp en daarnaast is het zeer zeker geen grootschalig fenomeen dat aan de natuur van het gebied ligt (zoals bij Nepal, aardbevingsgeteisterd). Je kan ook zeggen dat in alle landen waar verkeersongelukken plaatsvinden, niemand aan een geasfalteerde straat moet wonen want een vrachtwagen kan komen botsen, maar ook dat is complete nonsens. Maar dat is het soort voorbeeld dat je nu poneert.

Je hoeft niet zo op de man te spelen. Je weet niet eens wat mijn wereldbeeld is op basis van een zeer beperkte selectie aan woorden over een specifiek onderwerp over een specifiek land. En zelfs als je wist, doet het niets toe, want een wereldbeeld is altijd deels gebaseerd op meningen, het is precies dat - een beeld, en laat mensen net nou beelden van dingen hebben.

Dat beeld kan gebaseerd zijn op feiten en kennis, maar dan nog doet het niets af aan de feiten en kennis zelf.
Dido schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:59:
[...]

Oh nee?

Je gaat me niet wijsmaken dat niemand modder, gras, riet en boomtakken kan betalen. Dat hebben ze daar zat.

Estetisch mooi is het niet, maar daar kan een volk dat arm is en geen luxe lust, toch makkelijk mee leven?

[Voor 24% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:08]

• aardebewoner
Dubbelpost

[Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:08]

• jjbstolk
aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:02:
[...]

Zo complex en duur, duuzaam hoeft het niet eens. Hoe denk je dat de Indianen van Amerika destijds woonden (toen ze nog een populatie hadden boven de 10 000)? Ze woonden in tiepie's (ofewel hutten gemaakt uit boomtakken en gras en riet).

Dat kunnen die Nepalezen vast ook doen. Mooi is het niet, maar ze houdt hen in leven. Of ze kunnen natuurlijk ook 200 km verwijderd van die stad gaan wonen.

En het waren zojuist jouw eigen woorden,

Waarom ze allemaal naar Kathmandu verhuizen? Omdat ze daar geld hopen te verdienen om te leven.

dus je zegt nu eenmaal dat ze het overgroot deel daar in de stad graag wilt wonen maar anderszijds zeg je dat er ook andere delen bestaat. Wat is het nou? Als ze allemaal op de stad af gaan zoals je wilde beweren, dan hebben ze vast toegang tot internet (en informatie).

Smoesjes, smoesjes, smoesjes. Zo blijven de rampen zich herhalen. Ik zeg niet dat iets Nederland nooit kan treffen maar sinds de watersnood van 1953 hebben ze zich maar weinige natuurrampen meer in Nederland voorgedaan.
Ik geef aan dat er veel Nepalezen naar de stad verhuizen om geld te verdienen, maar buiten dat zijn er nog veel Nepalezen die daar niet wonen. Dat is toch net zoals in Nederland? Veel jongeren trekken uit de plattelands streken naar de randstad, maar daarmee bestaat het platteland toch nog steeds.

Smoesjes? Zou eerder zeggen ze die gekleurde bril eens af. Kijk eens naar Amerika, het rampgebied van katrina in ook nog steeds niet volledig hersteld. En dat van een land met geld, mogelijkheden en kennis.
En dan verwacht je nog veel meer van een ontwikkelingsland als Nepal?
aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:13:
[...]

Je gaat me niet wijsmaken dat niemand modder, gras, riet en boomtakken kan betalen. Dat hebben ze daar zat.

Estetisch mooi is het niet, maar daar kan een volk dat arm is en geen luxe lust, toch makkelijk mee leven?
Ja en wat denk je dat er gebeurt met een aardbeving? Dan zakt het hele gebeuren als een pudding in elkaar, sterven er mensen. Maar dan nog roepen we hier, tja dat hadden ze zien aankomen, dat is niet aardbevingproof.

Er wordt hier wel heel makkelijk gepraat en geoordeeld. Verdiep je eens in het land en de achtergrond. Ga zelf eens leven in zo tent, en doe dat eens in het regenseizoen. Midden in het gebied waar straks de ziektes gaan komen, gebrek aan eten, drinken e.d. Zie Haiti 5 jaar na de aarbeving daar: http://www.voanews.com/co...n-earthquake/2594607.html

[Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:10]

• jjbstolk
*zucht* dubbel

[Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:10]

• aardebewoner
jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:23:
[...]

Ik geef aan dat er veel Nepalezen naar de stad verhuizen om geld te verdienen, maar buiten dat zijn er nog veel Nepalezen die daar niet wonen. Dat is toch net zoals in Nederland? Veel jongeren trekken uit de plattelands streken naar de randstad, maar daarmee bestaat het platteland toch nog steeds.

Smoesjes? Zou eerder zeggen ze die gekleurde bril eens af. Kijk eens naar Amerika, het rampgebied van katrina in ook nog steeds niet volledig hersteld. En dat van een land met geld, mogelijkheden en kennis.
En dan verwacht je nog veel meer van een ontwikkelingsland als Nepal?
New Orleans was toch geen overstromingsgeteisterd gebied? En de orkaan was niet de oorzaak maar een defecte dijk die voor de overstroming zorgde (wat weer door de orkaan werd veroorzaakt). Heb verder weinig kennis over dat specifiek landsgedeelte.

Maar dat was ook grotendeels opzet > gefaal van de overheid (regering Bush), het volk, en andere bedrijfsleiders (corporate top).

Daarom vroeg ik ook in hoeverre heeft het Nepalees volk zelf schuldig aan de instorting van die gebouwen? Oftewel was er enigszins opzet in het spel? --> lakse houding, onverschilligheid, zelfs kwaadaardheid nog?

Het kan niet helemáál aan onwetendheid liggen, toch?
jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:28:
[...]

Ja en wat denk je dat er gebeurt met een aardbeving? Dan zakt het hele gebeuren als een pudding in elkaar, sterven er mensen. Maar dan nog roepen we hier, tja dat hadden ze zien aankomen, dat is niet aardbevingproof.

Er wordt hier wel heel makkelijk gepraat en geoordeeld. Verdiep je eens in het land en de achtergrond. Ga zelf eens leven in zo tent, en doe dat eens in het regenseizoen. Midden in het gebied waar straks de ziektes gaan komen, gebrek aan eten, drinken e.d. Zie Haiti 5 jaar na de aarbeving daar: http://www.voanews.com/co...n-earthquake/2594607.html
Als het dak maar lichtgenoeg wordt gebouwd hoeven ze maar weinig te vrezen hoor. Mensen kunnen makkelijk 2of 3 meter modder over zich heen krijgen, gras en riet nog meer waarschijnlijk. Gebeurt al zat in realiteitsprogramma's.

Desnoods rennen ze naar buiten bij de eerste voorschokken, wat ook makkelijker lukt dan met een 4 tot 5 verdieping tellend betonnen gedrocht.

En ik geef je toe, dat het ding snel zal instorten, maar een modderhuis is ook zo weer in elkaar geknutseld. De materialen blijven trouwens gewoon over na de instorting (itt verpulverd beton).

[Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:08]

• aardebewoner
Dubbelpost...

[Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:08]

• Freee!!

Freee!!

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:34:
[...]
Mensen kunnen makkelijk 2of 3 meter modder over zich heen krijgen
Realitycheck: 1 meter echt goede modder is al dodelijk omdat je daar niet zomaar uit omhoog zwemt.

• jjbstolk
aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:30:
[...]

New Orleans was toch geen overstromingsgeteisterd gebied? En de orkaan was niet de oorzaak maar een defecte dijk die voor de overstroming zorgde (wat weer door de orkaan werd veroorzaakt). Heb verder weinig kennis over dat specifiek landsgedeelte.

Maar dat was ook grotendeels opzet > gefaal van de overheid (regering Bush), het volk, en andere bedrijfsleiders (corporate top).

Daarom vroeg ik ook in hoeverre heeft het Nepalees volk zelf schuldig aan de instorting van die gebouwen? Oftewel was er enigszins opzet in het spel? --> lakse houding, onverschilligheid, zelfs kwaadaardheid nog?

Ik bedoel ook niet dat dat een overstormingsgebied was maar dat dat in een land was waar we overhe algemeen vanuit gaan dat het ontwikkeld is, aan risico management doet e.d. kortom een land wat een werkend overheidsapparaat heeft.

Het is ook niet allemaal onwetendheid, daar wordt hard aangewerkt maar zoals gewoonlijk kosten dat soort dingen veel tijd. Als iemand in de overheid een bepaald plan maakt, hoelang duurt dat dan voordat het is doorgewerkt tot de laatste bevolkingslaag? En dan niet in een land waar iedereen kan lezen, toegang heeft tot kranten, internet radio e.d. Dat duurt jaren. Dus ontwetendheid? Denk het deels wel. Als je foto's van 100 jaar geleden zou vergelijk met foto's van nu in de bergdorpen dan zal je weinig verschil zien in bouwstijl en manier. Dus ja daar moet nog veel geleerd worden.

• aardebewoner
Freee!! schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:36:
[...]

Realitycheck: 1 meter echt goede modder is al dodelijk omdat je daar niet zomaar uit omhoog zwemt.
Nee, het ligt aan het vochtgehalte. Modder dat vochtig is breekt doorgaans uit elkaar. Sterker nog, alle modder breekt af bij een val, en hoe harder de val, hoe groter de afbraak. Maar het is het vochtgehalte die bepaalt in hoeverre het afbreekt. En modder die niet vochtig is, heet zand, wat veer af zal stuiven.

Geen probleem zolang ze geen 3 of 4 meter dikke wanden bouwen.
jjbstolk schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:38:
[...]

Ik bedoel ook niet dat dat een overstormingsgebied was maar dat dat in een land was waar we overhe algemeen vanuit gaan dat het ontwikkeld is, aan risico management doet e.d. kortom een land wat een werkend overheidsapparaat heeft.

Het is ook niet allemaal onwetendheid, daar wordt hard aangewerkt maar zoals gewoonlijk kosten dat soort dingen veel tijd. Als iemand in de overheid een bepaald plan maakt, hoelang duurt dat dan voordat het is doorgewerkt tot de laatste bevolkingslaag? En dan niet in een land waar iedereen kan lezen, toegang heeft tot kranten, internet radio e.d. Dat duurt jaren. Dus ontwetendheid? Denk het deels wel. Als je foto's van 100 jaar geleden zou vergelijk met foto's van nu in de bergdorpen dan zal je weinig verschil zien in bouwstijl en manier. Dus ja daar moet nog veel geleerd worden.
Als er een bekend probleem bestaat, en men er iets aan kan doen, maar dat moedwillig weigert, is er sprake van schuld. Dat ligt weer aan corruptie of een malfunctionerend overheidsapparaat. Dan moeten die leiders vervangen worden. Maar aangezien Nepal juist geen dictatuur is, en eerder een land helemaal zonder wetten of rechtstaat of politiedruk, moet het volk zelf het heft in eigen handen nemen en de veiligheid van elkander garanderen.

Als het probleem bestaat, maar men niet beter weet ligt dat aan onwetendheid. Daar moet iets aan gedaan worden, onderwijs/voorlichting/informatiecampagnes. Maar ik geloof nogmaals niet dat HEEL het bevolking van niks af wist. Er was daar trouwens internet, en die cafe's zouden uit de handel verdwijnen als niemand er gebruik van maakte. De mensen die wel dingen wisten over aardbevingen hadden zich en hun medemensen moeten beschermen.

Ik snap dat de wereld verre van perfect is, maar dit soort enorme fouten kan een volk zich simpelweg niet kunnen permitteren.

[Voor 62% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:09]

• aardebewoner
Weer een dubbelpost.

[Voor 98% gewijzigd door Señor Sjon op 27-04-2015 23:09]

• Freee!!

Freee!!

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:39:
[...]
Nee, het ligt aan het vochtgehalte. Modder dat vochtig is breekt doorgaans uit elkaar. Sterker nog, alle modder breekt af bij een val, en hoe harder de val, hoe groter de afbraak. Maar het is het vochtgehalte die bepaalt in hoeverre het afbreekt. En modder die niet vochtig is, heet zand, wat veer af zal stuiven.

Geen probleem zolang ze geen 3 of 4 meter dikke wanden bouwen.
Droog zand is niet echt een probleem en dunne soep ook niet, maar daartussenin zit een heel gevaarlijk gebied. Ooit van viscositeit gehoord?

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:35
In Nepal heeft zich een behoorlijk grote ramp voltrokken met heel veel ellende en verdriet... en jullie gaan miepen over modder en huizen bouwen en je betweterig gedragen. Schaam je, serieus.

@aardebewoner: ik ben blij dat jij het allemaal zoveel beter weet dan de Nepalese bewoners. Hup, in dat vliegtuig en ga het ze uitleggen. Komop, ze kunnen jouw hulp en support erg goed gebruiken. Go!

• Trishul
aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:44:
[...]

Als er een bekend probleem bestaat, en men er iets aan kan doen, maar dat moedwillig weigert, is er sprake van schuld. Dat ligt weer aan corruptie of een malfunctionerend overheidsapparaat. Dan moeten die leiders vervangen worden. Maar aangezien Nepal juist geen dictatuur is, en eerder een land helemaal zonder wetten of rechtstaat of politiedruk, moet het volk zelf het heft in eigen handen nemen en de veiligheid van elkander garanderen.

Als het probleem bestaat, maar men niet beter weet ligt dat aan onwetendheid. Daar moet iets aan gedaan worden, onderwijs/voorlichting/informatiecampagnes. Maar ik geloof nogmaals niet dat HEEL het bevolking van niks af wist. Er was daar trouwens internet, en die cafe's zouden uit de handel verdwijnen als niemand er gebruik van maakte. De mensen die wel dingen wisten over aardbevingen hadden zich en hun medemensen moeten beschermen.

Ik snap dat de wereld verre van perfect is, maar dit soort enorme fouten kan een volk zich simpelweg niet kunnen permitteren.
Ik had wel verwacht dat er weer een bepaald iemand z'n kleuren zou bekennen in een dergelijk topic, maar jij spant echt de kroon. Serieus walgelijk hoe je telkens probeert aan te sturen op jouw visie dat het waarschijnlijk opzet/schuld was van de bewoners. Aangezien jij telkens hamert op de geweldige verrijking die je via het internet kunt bereiken, zul je vast ook gelezen hebben dat aarbevingsexperts onlangs nog in Nepal een conferentie hadden met de gevaren van een aardbeving voor Nepal en wat er moet veranderen. De regering was het daar mee eens, maar zette nog wel kanttekeningen bij de bekostiging ervan. Dat is ook niet zo gek, als je nagaat wat dergelijke aarbevingsbestendige gebouwen kosten (zie de high-tech gebouwen met speciale funderingen in Japan... Kost niet bepaald een schijntje) en wat het BNP is van Nepal.

Nee, het is behoorlijk naïef om vanuit je luie stoel duizenden kilometers verderop als internet-wijsgeer simplistisch de boel te analyseren, conclusie eraan te verbinden en vervolgens jouw visie proberen op te dringen aan anderen. Je mag natuurlijk je mening verkondigen, geen probleem, maar ga niet anderen allerlei verwijten geven als zij je van repliek dienen. In een dergelijke situatie waarbij >4000 mensen de dood hebben gevonden hen proberen weg te zetten als niet zo onschuldigen, is gewoon ongepast. Zie je, wat ik nu heb gedaan is jouw ook van repliek dienen.

Trouwens ook LOL @ het overleven onder een laag van 2 a 3 meter modder na een aardbeving in een bergstaat als Nepal :X. Hier in NL hebben we daar geen last van, dus kunnen we er ons blijkbaar moeilijk iets bij voorstellen. Ik denk dat je van geluk mag spreken als je een laag van modder/steen/whatever van 2/3 meter boven je overleeft. Tijdens de Tsunami tien jaar geleden overleefden mensen ook geen modderstromen e.d. Over dit soort dingen discussieren heeft trouwens ook niet zoveel nut, dan zijn we op weg naar een semantische discussie.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Nu online

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Modbreak:Pas je voorgaande post aan als je nog na je laatste post nog wil reageren. Dubbelposts zijn niet de bedoeling. Verder mag er wel een stuk minder uit de hoogte (pun intended) gereageerd worden en iets realistischer met betrekking tot de staat van het land.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dido

Dido

heforshe

aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 20:30:
New Orleans was toch geen overstromingsgeteisterd gebied?
[...]
offtopic:
New Orleans heeft al vanaf het begin problemen met water (overstromingen). Niet alles ligt aan onwetendheid, maar veel kennelijk wel.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trishul schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:59:
[...]

In een dergelijke situatie waarbij >4000 mensen de dood hebben gevonden hen proberen weg te zetten als niet zo onschuldigen, is gewoon ongepast.
QFT

Om het even minder abstract te maken: mijn neef is getrouwd met een Nepalese die hij in Tokyo ontmoette. Ze leven weliswaar zelf in London, maar haar hele familie woont in/om Kathmandu. Nouja, woonde :X Gelukkig is niemand gewond geraakt, maar de huizen zijn dermate toegetakeld en de zorg om naschokken is dermate hoog dat ze allemaal op straat in geimproviseerde tenten leven totdat bouwkundige keuring gedaan is van hun huizen (en dat gaat even duren...). De meeste zijn er lakoniek onder en vooral blij dat ze er zonder kleerscheuren vanaf gekomen zijn, maar een van de verre familieleden is 41 weken zwanger. Nepal is geen NL, maar de verloskundige zorg is naar economische omstandigheden goed op peil. Behalve als de helft van de stad net ingestort is en iedereen met enigszins medische vaardigheden bezig is met uitgraven van (hopelijk) overlevenden en verzorging van de vele, vele gewonden. Die zit zich dus behoorlijk zorgen te maken rondom de bevalling. Geluk bij een ongeluk is dat het weer betrekkelijk goed is, met minimumtemperaturen van 12C en hoger. Maar de moessons komen eraan. Dan begint het feest echt. Verzwakte gebouwen gaan onder druk van alle regenwater alsnog bezwijken. Alle herbouw gaat stilvallen. De tijdelijke kampen gaan onderlopen. En ergst van allemaal, kans op cholera en andere watergedragen ziektes is reeel. Dus ook voor m'n aangetrouwde familie is nog allerminst zeker dat ze dit goed overleefd hebben.

Verder mbt onzin over "hadden ze kunnen weten". Ja, dat hadden ze en dat wisten ze. Ook in derde wereldlanden is men bekend met geologie, weten ze dondersgoed dat ze in dit geval bovenop het punt wonen waar de Indische plaat tegen de Eurasische aanramt wat van die bergjes produceert, en dat soms met gewelddadige horten en stoten doet. Bovendien weten ze wel degelijk nog van de aardbeving van 1934, en in de tussentijd voelen ze regelmatig kleinere schokken die (tien)duizenden keren krachtiger zijn dan waar half Groningen in rep en roer over is momenteel.

Waarom er dan niet iets aan doen? Omdat aardbevingsveilig bouwen peperduur is. Enig land dat het structureel goed doet is Japan, niet geheel toevallig een van de rijkste landen ter wereld (en met een innige verstrengeling tussen bouwsector en staat waardoor sowieso meer/duurder gebouwd wordt dan nodig). Nepal is straatarm en is aan het herbouwen na jarenlange burgeroorlog. Japan heeft een PPP GDP per persoon van zeventien (!) keer meer dan Nepal. In Nepal gaat het om mensen die dakloos zijn een dak boven hun hoofd geven, anders sterven ze aan ziekte en onderkoeling. Waar mogelijk proberen ze 'best practices' te doen mbt aardbevingsveilig bouwen, maar er is gewoonweg geen geld voor de dure oplossingen die ze in Japan doen. Komt bij dat in Japan ook pas sinds 1981 echt goed aardbevingsveilig gebouwd wordt (in 1995 in de Kobe-aardbeving frappant aangetoond: het waren vooral gebouwen uit jaren '60 die instortten). In Nepal hebben ze sindskort inderdaad competente bouwbesluiten, maar geen geld om ze goed uit te voeren en geen geld om overtredingen ervan te vervolgen. Dit is de realiteit van een arm land. Die realiteit kan soms uitermate pijnlijk, zelfs dodelijk worden.

Soittakaa Paranoid!

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 28-09 18:53
Mogelijk 10.000 slachtoffers...onvoorstelbaar.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
aardebewoner schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:28:
[...]

Nu wonen ze in tenten met een zeildoek boven hun hoofd (foto's zat).

Desnoods, als ze geen veilig (en mogelijk duur, heb je bronnen voor de bewering dat het duur zou zijn?) dak kunnen betalen, zoeken ze maar een stevige zeildoek uit en maken ze die vast aan de hoeken van hun woonverdieping.

Beter veilig en arm dan luxe en onveilig.

[...]

Mijn beste man,

Je hebt duidelijk geen idee hoe arm Nepal is. Ben je wel eens in Kathmandu geweest? Dat is de hoofdstad van Nepal. Ze kunnen daar alleen stroom leveren tussen 07.00 en 19.00. En zelfs dan valt om de 20 minuten alles uit. Vanaf 19.00 loop je in het donker over straat.

Je moet Nepal onder een van de armste landen ter wereld scharen. Ze hebben letterlijk HELEMAAL niks. Alle mensen die het land voorruit kunnen helpen verlaten het land om in China of India te werken. Het land heeft geen toekomst. Ze zijn in alles afhankelijk van India en China. En dan is Kathmandu nog modern vergeleken bij de dorpen buiten de stad of laat staan in de Himalaya.

Stel je voor dat je HELEMAAL niks hebt, behalve een dak boven je hoofd en kinderen die later voor je kunnen zorgen. Geen geld, geen uitkering, geen healthcare , geen regering die toekomst kan brengen, geen geld om voor een goede infrastructuur te zorgen.... NIKS ...ik herhaal NIKS.

Het land verdient zijn geld aan de 8000MTR + bergen en de toeristen die er naar toe komen. Per seizoen krijgt het land tussen de 12 en 20 miljoen dollar aan climmingvisa geld binnen, naast een paar miljoen aan trekkers. Voor de rest.... niks. De Nepalezen worden is het midden oosten bijna als slaven gebruikt in de bouw.

Dus als je dat weet of met je eigen ogen gezien hebt, dan weet je dat je totale onzin aan het verkondigen bent.

[Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2015 15:01]

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• Trishul
Updates:

http://www.volkskrant.nl/...dingswerk-nepal~a3985248/

-dodental inmiddels de 5000 gepasseerd;
-NL coördineert nu alle reddingsteams op verzoek van de VN, wel apart... Maar maakt me wel trots.

• Freee!!

Freee!!

backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 14:51:
[...]
Voor de rest.... niks. De Nepalezen worden is het midden oosten bijna als slaven gebruikt in de bouw.
Vergeet de Nepalese huurlingen in de legers van Groot Brittanië, India en Singapore niet. Hoewel schandalig onderbetaald, vormen ze nog steeds een belangrijke bron van inkomsten voor het land.

• backupdevice
je hebt arme landen en daaronder landen als Nepal. Geloof me...al hebben ze 100.000 huurlingen dan is het land nog steeds straatarm

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Nepal is niet het alleramste land ter wereld, maar erg veel scheelt het niet. In 2014 stonden ze op de 159e plek (van 187 landen in totaal), met een gemiddeld BBP van 2.376 dollar (ter vergelijk, in NL was dat dus 47.355 dollar)

Dan ben je dus echt behoorlijk arm (hoewel het nog armer kan, in de Centraal Afrikaanse Republiek (als 187e land) is het slechts 607 dollar.

Virussen? Scan ze hier!

• backupdevice
wildhagen schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:40:
Nepal is niet het alleramste land ter wereld, maar erg veel scheelt het niet. In 2014 stonden ze op de 159e plek (van 187 landen in totaal), met een gemiddeld BBP van 2.376 dollar (ter vergelijk, in NL was dat dus 47.355 dollar)

Dan ben je dus echt behoorlijk arm (hoewel het nog armer kan, in de Centraal Afrikaanse Republiek (als 187e land) is het slechts 607 dollar.
Denk dat de 2300 dollar alleen gehaald wordt doordat je een paar sherpa's in Khumjung hebt rondlopen die 12k per jaar verdienen.

• aardebewoner
Je merkt vast dat ik niet meer gereageerd heb. Het komt doordat ik mij niet meer op mijn gemak voel door al de censuur en de selectieve verontwaardiging (dwz wegfilteren van ongewenste meningen). Ik heb geen zin meer in zo'n discussie waarvan de richting gecontroleerd wordt. Heb inmiddels al een kutpushbericht ontvangen.

Fijne groeten,

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online
aardebewoner schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:53:
Je merkt vast dat ik niet meer gereageerd heb. Het komt doordat ik mij niet meer op mijn gemak voel door al de censuur en de selectieve verontwaardiging (dwz wegfilteren van ongewenste meningen). Ik heb geen zin meer in zo'n discussie waarvan de richting gecontroleerd wordt. Heb inmiddels al een kutpushbericht ontvangen.

Fijne groeten,
Maar sommige meningen zijn ook niet normaal..komt het niet in je op eens na te gaan of je het wel juist ziet? Wat zelfreflectie? Ik vind het wat vreemd dat je het censuur noemt.. iemand mag ook van mening zijn dat buitenlanders bv achterlijk zijn en dit uitten, het is niet netjes maar het mag. Vind je reacties wat iemand dan op zoiets krijgt dan ook fout? Niet alle meningen zijn gelijkwaardig...

Je zou kunnen zeggen dat wij niets beter zijn dan wat je beweerd over de mensen in Nepal, alleen doen wij het op grotere schaal en ook nog eens zelf, klimaat, economie (brengt ook veel slachtoffers..). Zijn wij dan wel beter? Dan heb je nog tsunami's, aan de kust gaan wonen, tornado's, vulcanen etc etc. Het heeft denk ik meer te maken met hoe de mens in elkaar zit, en je geen keuze hebt waar je geboren word en de omstandigheden waarin.
Ik bedoel het niet verkeerd ofzo. En zo'n pushbericht is misschien ook niet netjes en fijn.

Ieder geval gaat mn medeleven uit naar de slachtoffers en naasten in Nepal..

[Voor 33% gewijzigd door Mutatie op 29-04-2015 20:14]

• Freee!!

Freee!!

backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:42:
[...]
Denk dat de 2300 dollar alleen gehaald wordt doordat je een paar sherpa's in Khumjung hebt rondlopen die 12k per jaar verdienen.
En de Gurkha's (de huurlingen die ik eerder noemde).

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:04
Voor de liefhebbers: diverse achtergrond informatie over wat met in de regio doet met het gegeven op een tijdbom te wonen:

https://decorrespondent.n...pen/197330880450-0c96a672

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• FunkyTrip
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

ijdod schreef op woensdag 29 april 2015 @ 07:58:
Voor de liefhebbers: diverse achtergrond informatie over wat met in de regio doet met het gegeven op een tijdbom te wonen:

https://decorrespondent.n...pen/197330880450-0c96a672
Wat een mooi artikel! Dank daarvoor!

Dit dus.

• iantje31
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 28-09 15:34
een klasgenoot van mij is vandaag in nederland aangekomen, haar ouders zitten nog in nepal, heftig..

Steam: iantje31 | Intel Core i5 - 4460, 16 GB RAM MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• IStealYourGun
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 28-09 20:37

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:42:
[...]

Het jaarinkomen van een Sherpa is ongeveer $5000 (in 2014)

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• backupdevice
IStealYourGun schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:44:
[...]

Het jaarinkomen van een Sherpa is ongeveer $5000 (in 2014)
Ja , maar de Sirdars zijn diegene die meer verdienen. Dit zijn de hoofd klim sherpa's. Trust me die verdienen iets meer. De " gewone " klimsherpa's zitten idd rond de 5K.

De Sirdars zijn diegene die MT Everest 14X + hebben beklommen, K2 en alle andere 8.000+ bergen in de Himalaya. De meeste van hen wonen in Khumjung of Kathmandu. Zij huren de beste Sherpa's uit de regio om te zorgen dat ze het beste klim ondersteuning team hebben.

Een van de beste, meest onbekende - Phurba Tashi

http://en.wikipedia.org/wiki/Phurba_Tashi

" As of 2013 he has reached the summit of Everest 21 times, including three times in the 2007 season alone "

Heb hem 1 jaar mee mogen maken en zelfs bij hem thuis geslapen. Verdomd klein sterk mannetje.

[Voor 36% gewijzigd door backupdevice op 29-04-2015 16:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13-09 22:44

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Nepal is opnieuw getroffen door een aardbeving. 7,4 op schaal van richter.
http://nos.nl/artikel/203...zware-aardbeving-in-nepal

[Voor 22% gewijzigd door DNA_Saint op 12-05-2015 09:33]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• backupdevice
Dit keer recht onder Namche Bazar.

Pfff dat dorp staat op een helling van een redelijke grote berg. Als dat is gaan schuiven.... Is ook het laatste grote dorp voordat je boven de 3500M grens gaat.

Indruk hoe het dorp eruit ziet .

[Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 12-05-2015 12:36]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Vandaag wéér een nieuwe aardbeving, dit keer één met een kracht van 5.7 op Richter.
Nepal is vandaag opnieuw getroffen door een aardbeving. De beving had een kracht van 5,7 en het epicentrum lag zo'n 75 kilometer ten oosten van de hoofdstad Kathmandu. Dat blijkt uit gegevens van het Amerikaanse geologisch instituut USGS.

Nepal werd eind april getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,8. Die beving kostte duizenden mensen het leven. Dinsdag volgde een aardbeving van 7,3. De nacht daarop waren er nog veel naschokken.
Bron: http://www.bndestem.nl/al...door-aardbeving-1.4926574

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True