Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Wiseguy7878
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16-08-2015
Ik heb een Ziggo internet abo met een Ubee EVW321B. Hier achter heb ik een Draytek Vigor 2130n (stuk beter qua wifi verspreiding). Nu zou ik het volgende willen inrichten: een NAS omgeving middels een USB-schijf aan de Vigor zodat deze zowel intern als extern benaderbaar is.

De Ubee heeft als IP-adres 192.168.178.1 en de Vigor 192.168.2.1. Ik heb de Ubee in de WAN-poort van de Vigor zitten.

Het interne gedeelte middels FTP en disk share heb ik voor elkaar gekregen. Via FTP kan ik de USB benaderen en in het windows netwerk zie ik de disk share. Alleen van buiten krijg ik het niet voor elkaar om de USB-schijf te benaderen. Ik heb gekeken naar port forwarding maar dit krijg ik niet voor elkaar.

Iemand een idee om mij op de juiste weg te helpen?

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je hier gedaan hebt is twee gescheiden netwerken creeren in huis met NAT-achter-NAT. Als die Draytek enkel en alleen voor WiFi ingezet wordt is dat onnodig complex en onwenselijk. Je hebt dan namelijk een access point (AP) nodig, dus een apparaat wat een bedraad netwerk draadloos uitbreidt, niet een router die twee verschillende netwerken (bedraad of draadloos) verbindt :o

Drie oplossingen voor je:
1) stel de Vigor in als AP, zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point . Dan hoef je alleen in de Ubee de poort te forwarden.
2) neem contact op met Ziggo en laat je modem in bridge mode zetten. Vervolgens in alleen in de Draytek port forwarden. Hiermee verlies je wel de WiFi van de Ubee (niet geniaal, maar 2 AP's is nagenoeg altijd beter dan 1) en kun je de LAN-poorten ervan ook niet meer gebruiken en moet alles dus achter de Draytek aangesloten worden.
3) dubbel port forwarden, dus in de Ubee van internet naar het WAN-IP van de Draytek en in de Draytek van WAN naar het LAN-IP van je NAS.

Ik zou 1 aanraden.

Soittakaa Paranoid!

• Wiseguy7878
Bedankt Dion voor het reageren...optie 1 heb ik ingesteld...is inderdaad de logische oplossing.
Maar krijg nog geen toegang middels FTP vanuit het internet. Intern lukt wel gewoon nog steeds.
Moet ik port forwarding activeren? Heb nu FTP toegang middels publiek IP geforward naar lokaal IP-adres van de Vigor op poort 21. Klopt dit?

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Eventuele firewall regeltjes in de Vigor welke externe adressen blokeren?

Fixing things to the breaking point...

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 11:52

Quad

Selectief doof

Nee, want je NAS krijgt ip van de Ubee, je moet forwarden naar je NAS en niet naar de Vigor.

Ik heb geen schoonmoeder, maar een trouwma. ✓✓
Have you tried turning it off and on again? ✓✓
Ik ben niet raar, ik ben alleen heel bijzonder. ✓✓

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Quad schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:36:
Nee, want je NAS krijgt ip van de Ubee, je moet forwarden naar je NAS en niet naar de Vigor.
Voor zover ik het begreep is de FTP een USB stick in de Vigor :)

Fixing things to the breaking point...

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Er is nog een vierde (variant op 3), namelijk je Vigor in de DMZ van de Ubee zetten. Dat heb ik zo ook gedaan met mijn Asus router achter eenzelfde Ubee. Werkt prima. De Asus verliest namelijk allerlei interessante functionaliteit zodra je hem in AP mode zet (zoals fatsoenlijk afschermen van wifi guest netwerken).

@topicstarter: hoe test je de verbinding? Niet alle routers/modems snappen het als je vanaf het interne netwerk probeert te verbinden naar het externe IP.

Overigens zou ik persoonlijk niet FTP via het internet toegankelijk maken. Zelf heb ik alleen de poort van de VPN server in mijn router vanaf buiten open staan. Dus voordat ik vanaf buiten met mijn NAS kan praten moet ik even met VPN verbinden, maar dat is dan wel veilig en bovendien hoef ik zodra ik op die VPN verbinding zit ook niet meer na te denken over portforwarding.

Edit: oh, wacht even, je gebruikt de FTP server in de Vigor zelf, niet een aparte NAS. Ondersteunt die Vigor überhaupt dat die FTP server via zijn WAN poort te benaderen is? Kan je er wel bij als je een systeem aan de wifi/LAN van de Ubee hangt?
En de portforward moet dus naar het WAN adres van de Vigor (maar wellicht dat dat na instellen AP-mode hetzelfde is als het LAN adres?).
Post ook even wat screenshots van hoe een en ander is ingesteld.

[Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2015 13:45]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FTP is inderdaad best ranzig. SFTP daarentegen is prima veilig te doen. Als dat een optie is, sowieso een aanrader. Ook een stuk eenvoudiger in te stellen (een poort, geen gedoe met actief/passief). Wel heb je een performance hit, dus als je maximale snelheid op LAN wilt kun je daar wel FTP gebruiken.

Soittakaa Paranoid!

• Wiseguy7878
RGAT schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:41:
[...]

Voor zover ik het begreep is de FTP een USB stick in de Vigor :)
Klopt, ik heb nu nog een USB-disk in de Vigor.

• Wiseguy7878
Orion84 schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:41:
[...]
@topicstarter: hoe test je de verbinding? Niet alle routers/modems snappen het als je vanaf het interne netwerk probeert te verbinden naar het externe IP.
Middels FileZilla en vervolgens het publieke IP-adres...gebruikersnaam en wachtwoord van de Vigor ingevuld.

Op dit moment dus de Vigor 2130n als AP ingesteld en als LAN <=> LAN verbonden aan Ubee.

[Voor 10% gewijzigd door Wiseguy7878 op 26-04-2015 13:51]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ok, maar je test dat dus vanaf een PC/laptop die verbonden is met de Vigor zelf? Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik kan me zo voorstellen dat de portforwards in de Ubee niet werken als je ze test vanaf je eigen interne netwerk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Wiseguy7878
Ik heb het ook getest vanaf mijn iphone maar ook geen verbinding.

In de beschrijving staat overigens het volgende:

The Vigor 2130 Series's USB port can also be used to add storage memory to the unit in the form of a USB memory key or for higher capacity a USB hard drive (which may require its own power). The Vigor 2130 then provides access to this memory by FTP from the WAN (remote Internet users) or users on your own LAN. You can also access the USB drive as a drive from Windows (using Samba technology) so that it can easily be accessed by your LAN users.

Betekent dit dat de WAN poort van de Vigor toch gebruikt dient te worden? Ik had dit voorheen...toen ik 2 NAT had...maar middels port forwarding lukte dit toen ook niet.

[Voor 83% gewijzigd door Wiseguy7878 op 26-04-2015 14:05]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Nee, het zegt enkel dat de Vigor het ook ondersteunt dat de FTP server via de WAN poort wordt benaderd.

Doe eens een screenshot van de portforward configuratie.

• Wiseguy7878
Domme vraag misschien, maar hij vraag om een URL als ik een afbeelding wil toevoegen...hoe werkt dit?

In ieder geval:

- Local IP = 192.168.178.2
- Local start port = 21
- Local end port = 21

- ExternalIP = 0.0.0.0
- External start port = 21
- External end port = 21

[Voor 46% gewijzigd door Wiseguy7878 op 26-04-2015 14:26]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Je moet de afbeelding even ergens online zetten bij een of andere image host.

• Wiseguy7878

Zie hierboven...als het werkt.
Edit: werkt niet...is een dropbox link...werkt dit niet?
https://www.dropbox.com/s...ort%20forwarding.png?dl=0

Een tweede vraag: is het mogelijk om een VPN verbinding te maken met de Vigor? Ik lees dat een VPN verbinding met de Ubee van Ziggo niet alles is. Iemand ervaring mee?

[Voor 79% gewijzigd door Wiseguy7878 op 27-04-2015 20:59]

• Quad

Quad

Selectief doof

Ja de Vigor ondersteund vpn. Heb er zelf ook een en op werk hebben we dezelfde ook staan, werkt zeer goed.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Wiseguy7878 schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:28:
[afbeelding]

Zie hierboven...als het werkt.
Edit: werkt niet...is een dropbox link...werkt dit niet?
https://www.dropbox.com/s...ort%20forwarding.png?dl=0
Linkje werkt in elk geval wel, ik weet zo uit m'n hoofd even niet hoe je in dropbox een URL krijgt die je daadwerkelijk als plaatje kan posten.

Heb je al eens geprobeerd om in plaats van 0.0.0.0 daadwerkelijk het WAN IP van de ubee in te vullen?

Edit: gevonden, je moet even dl=1 in het linkje zetten in plaats van dl=0

[Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2015 14:45]

• Wiseguy7878
Quad schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:39:
Ja de Vigor ondersteund vpn. Heb er zelf ook een en op werk hebben we dezelfde ook staan, werkt zeer goed.
Die heb ik op het werk ook...maar hoe maak je een VPN-verbinding met de Vigor als de Ubee er tussen zit. Dat gaat volgens mij niet...je moet gewoon een VPN-verbinding met de Ubee maken en dan ben je "binnen", toch?

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

De Ubee heeft geen VPN server aan boord, enkel een VPN client.

Als de Vigor wel een VPN server aan boord heeft moet je even uitzoeken op welke poort die draait en dan die poort forwarden.

• Wiseguy7878
Orion84 schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:43:
[...]

Heb je al eens geprobeerd om in plaats van 0.0.0.0 daadwerkelijk het WAN IP van de ubee in te vullen?
Net geprobeerd maar lukt ook niet.

• Wiseguy7878
Ik zal morgen weer verder kijken...moet nu weg...iedereen alvast bedankt voor alle info.

• Wiseguy7878
Inmiddels een tijd geleden dat ik met het bovenstaand verder heb kunnen gaan, maar wil het nu weer oppakken. Ik heb inmiddels ook een Synology DS214play aangeschaft.

Mijn vraag of het volgende gerealiseerd kan worden:
1. VPN verbinding opzetten met de Draytek router
2. Ubee gebruiken als Wifi accesspoint (heeft namelijk een 5GHz netwerk welke Draytek router niet heeft)
3. Synology NAS benaderen van buitenaf middels een VPN verbinding met draytek

• Quad

Quad

Selectief doof

Dat kan, port forwarding toepassen in de Ubee of deze in bridge zetten.

Eventueel kan je Openvpn gebruiken op de Synology.

• Wiseguy7878
Als de Ubee in bridge wordt gezet dan verliest hij toch de Wifi mogelijkheid?
Zou e.e.a. moeten werken als ik de DMZ instelling van de Ubee gebruik? Een eerder post van Orion84 beschreef dat dit zou moeten werken.

[Voor 48% gewijzigd door Wiseguy7878 op 22-06-2015 23:50]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat is hoe ik het zelf doe (met een andere router weliswaar). Ziggo modem gewoon volwaardig modem/router laten spelen. Eigen router in de DMZ van de Ubee, VPN server op mijn eigen router. Zodra ik vanaf buiten verbinding met die VPN server heb, dan kan ik ook bij mijn NAS die achter mijn router hangt.

Bedenk wel als je de wifi van de Ubee actief wilt gebruiken: als je de Vigor daadwerkelijk als router configureert, dan heb je vanaf het WiFi van de Ubee niet direct toegang tot je NAS. Dus daar moet je dan even wat op verzinnen. Wellicht kan je de Vigor zo aansluiten/configureren dat hij niet als router functioneert.

Zelf gebruik ik het draadloze netwerk van de Ubee ook, maar enkel om een wat oudere 802.11g wekkerradio via 2.4GHz te verbinden, zodat die niet de snelheid van het N/AC netwerk van mijn eigen router omlaag haalt. Die radio gebruik ik alleen voor wat internetradio en hoeft dus verder niet bij de rest van mijn netwerk te kunnen.

• Wiseguy7878
Pffff...krijg nu problemen om de Draytek weer leading te krijgen. De Ubee LAN in de WAN van de Draytek gestoken en ik krijg geen WAN IP zichtbaar in de Draytek router. Heb DHCP in Ubee uitgezet en in de Draytek aangezet...maar geen soelaas. Volgens mij is nu zelfs de factory reset knop defect aangezien ik hem niet meer hard kan resetten.

Ik denk dat ik alles zo even laat zoals het nu is. Heb alles nu redelijk werkende:
1. Ubee router is DHCP
2. Draytek is access point
3. Via beiden kan ik LAN en Wifi gebruiken
4. VPN-server draait nu op de DS214play en is bereikbaar van binnen én buiten netwerk

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Dat lijkt me ook een prima oplossing.

Je zegt dat je de Ubee aan de WAN van de Vigor had geknoopt en DHCP op de Ubee uitgezet? Zo lang de Ubee niet in bridge staat, gaat dat natuurlijk nooit werken. Waar zou die Vigor dan zijn WAN IP van moeten krijgen? Ziggo deelt er maar 1 uit, aan de Ubee.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True