cpu upgrade (amd)

Pagina: 1
Acties:

• Dembar
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-01 19:40
in mijn pc zit een ASUS M5A78L-M LE moederboard. Ik wil een cpu upgrade doen. Op http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/M5A78L-M_LE.html staat een lijst met ondersteunende cpu's.

Ik zit te denken aan pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition.

ik wil graag zeker weten of deze inderdaad op het moederboard past. Of dat er misschien betere cpu's te verkrijgen zijn.

de pc word voornamelijk voor gaming gebruikt en er zit een MSI Radeon R9 270X GAMING 2G videokaart in de huidige configuratie

Ik ben ook niet echt bekend met coolers kan iemand een goede cooler aanraden met eventueel cooling pasta

[ Voor 8% gewijzigd door Dembar op 25-04-2015 20:32 ]

Battletag Vakasha#2284

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Met de juiste bios zou het moeten werken.
In ieder geval geen fx-8 serie doen, die kan dit moederbord niet aan.

Of eventueel een phenom 2 6 core gebruikt zien te scoren, goedkoper en bijna net zo snel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even :)

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Elmo_b schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:37:
Met de juiste bios zou het moeten werken.
In ieder geval geen fx-8 serie doen, die kan dit moederbord niet aan.

Of eventueel een phenom 2 6 core gebruikt zien te scoren, goedkoper en bijna net zo snel
Waar haal je vandaan dat de FX-8xxx niet past?
http://www.asus.com/nl/Motherboards/M5A78LM_LE/HelpDesk_CPU/ , op de officiële ASUS website kun je beter kijken naar compatible CPUs dan op die website die jij aangaf Dembar ;)

http://tweakers.net/categ...xJgbSpvn6cAQyC-g-UVYOU0gs hier een lijstje waar je uit zou kunnen kiezen, allemaal socket AM3+, net als jouw moederbord.

[ Voor 13% gewijzigd door TheTinusNL op 26-04-2015 15:44 . Reden: Update pricewatch-linkje ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
TheTinusNL schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:41:
[...]

Waar haal je vandaan dat de FX-8xxx niet past?
http://www.asus.com/nl/Motherboards/M5A78LM_LE/HelpDesk_CPU/ , op de officiële ASUS website kun je beter kijken naar compatible CPUs dan op die website die jij aangaf Dembar ;)

http://tweakers.net/categ...xJgbSpvn6cAQyC-g-UVYOU0gs hier een lijstje waar je uit zou kunnen kiezen, allemaal socket AM3+, net als jouw moederbord.
Hij zegt niet werken. Dat is heel wat anders. De reden is dat power phases die dit moederboard heeft. Niet toereikend is voor dit moederboard. Dit komt regelmatig terug dat gamers fps drops krijgen om geen verklaarbare reden.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:49:
[...]

Hij zegt niet werken. Dat is heel wat anders. De reden is dat power phases die dit moederboard heeft. Niet toereikend is voor dit moederboard. Dit komt regelmatig terug dat gamers fps drops krijgen om geen verklaarbare reden.
Niet werken / niet passen / niet aankunnen, wat mij betreft allemaal hetzelfde. :P

Informaticus of vakkundig Googler?

• loki504
TheTinusNL schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:51:
[...]

Niet werken / niet passen / niet aankunnen, wat mij betreft allemaal hetzelfde. :P
Hij het past. Ja het werkt. Maar niet optimaal. Omdat het moederboard het niet aan kan. Dus in mijn ogen geen goed advies. Je kan een gpu ook op een pci-e 1x stoppen. Werkt het ideaal? Nee.

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:41
Zou toch mooi zijn als TS aan zou geven welke processor er nu op het mobo zit. Als dat al een phenom ii x4 955 is bijvoorbeeld dan heeft upgraden naar een fx6300 geen zin..

Verder is het ook wel handig om te weten wat voor een voeding er in zit..

En wat is de reden van de upgrade? Problemen? FPS drops?

Wat meer info zou toch fijn zijn :)

• Dembar
phenom ii x4 945 met een 600 wat voeding.

er zijn wat fps drops in gta5 en de computer wil ik beter voorbereiden voor bijvoorbeeld de witcher 3.

Battletag Vakasha#2284

• Baloes
Fx8320 of 8350 wordt wel erg lastig op dit bordje. Lees op verschillende fora toch wel veel verhalen over throttelen (terugklokken) doordat de vrm's te heet worden..

Fx6300 kan wel maar gaat geen reuzesprong in je performance geven..

Als ik kijk naar deze review waarbij getest wordt met een hd7970 :

http://pclab.pl/art50000-28.html

Dan zie je dat in spellen waar geleund wordt op 1 of 2 snelle cores de fx6300 maar een marginale verbetering geeft tov de phenom. Lange lijsten met processoren maar je 945 staat ertussen :)
In multithreaded games is dat verschil wat groter...

Vooral wanneer je de fx6300 gaat overklokken dan ga je echt verschil merken maar dat gaat op dit bordje niet erg lukken. Er wordt gesproken over een lichte overklok met een top-down koeler zoals de pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B die ook de mosfets koelt zodat de processor niet terugklokt.

Je kunt eventueel eerst alleen de koeler kopen en dan proberen voorzichtig je phenom een overklokje te geven om te zien of dat helpt..

Verder las ik ook nog dat in GTA V de shadows op low zetten ook kan helpen.

Een fx6300 met die koeler kosten namelijk nieuw samen 130 euro..
Das best veel geld voor misschien een lichte verbetering....

Als je een herbruikbare licentie van windows hebt zou ik je eerder aanraden om een 2e hands i5 met gewoon een basic nieuw moederbordje op de kop te tikken.
Denk dat je daar (zoals je ook in de reviews kunt zien) veel meer van gaat merken..

Niet uit fanboyism hoor maar intel is allround voor gaming toch wat beter en de i5jes van de eerdere generaties presteren nauwelijks minder dan de laatste generatie (Haswell). En tot nu toe blijken de intel processoren ook in de nieuwe games steeds weer beter dan de fxjes..

http://pclab.pl/art57777-24.html

Dit is natuurlijk met een gtx 970 maar laat wel duidelijk het verschil zien. Tevens laat het zien dat processoren als de i5 3350p, i5 3470 of i5 2400 en 2500 al genoeg is om voldoende fps op de hoogste instellingen te genereren.. Die kun je voor een eurotje of 100 2e hands op de kop tikken.. De i5 2400 zelfs voor 80 euro..

Basic moederbordje kost ong. 35-40 euro..

Verder vroeg ik me na dit hele verhaal ook nog ff af hoeveel RAM je hebt. 8GB?
Te weinig RAM kan natuurlijk ook problemen geven.

Heel verhaal dus maar er staan iig wat opties in die je zou kunnen proberen. Verder veel google gebruiken en youtube filmpjes kijken waarbij je de naam van je processor en het spel opzoekt..

• Dembar
Huidige configuratie,

-case - geen idee
-mb- ASUS M5A78L-M LE
-CPU- phenom ii x4 945
-ram- 8 gig
-gpu- MSI Radeon R9 270X GAMING 2G
-voeding- Cooler Master G600 - ATX12V 2.3 - AC 90-264 V - 600 Watt - 80PLUS Bronze

Dankzij alle informatie van uit dit topic een korte samenvatting.

Upgrade naar pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition zal als je niet overklokt een (te) kleine upgrade zijn. Eventueel valt hier dan te overwegen om een andere MB erbij te nemen zodat overklokken een optie is. Hier zal dan ook een betere cooler bij moeten.

snelle inschatting - 200 euro + en dan moet er overgeklokt worden.

Andere optie.

i5 processor met MB

waar ik in eerste instantie zit te denken aan

pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

inschatting - 300 euro, welke een betere performance boost geeft dan de 1e optie waarbij overklokken niet nodig is.

Als ik voor optie 2 kies moet ik dan nog iets wijzigen in mijn huidige configuratie?

[ Voor 3% gewijzigd door Dembar op 27-04-2015 11:20 . Reden: voeding toegevoegd ]

Battletag Vakasha#2284

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 10:36
loki504 schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:49:
[...]

De reden is heel simpel, moederbord kan de cpu niet genoeg vermogen geven wanneer de belasting hoog is en dus wordt de cpu hard teruggeklokt. En dan krijg je pittige lagg spikes, micro freeze of een algemeen laag fps. Iets wat vaak voorkomt wanneer mensen een fx-octacore op een goedkoop moederbord plakken :)

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Baloes
Je zou ook de wat goedkopere pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed kunnen nemen. Verschil ga je niet merken.

Verder prima mobo en de rest van je config kun je gewoon weer aansluiten. Wat je nu dus wel moet doen is windows opnieuw installeren.

Misschien is een SSDtje nog een idee? Retesnel :)

• Dembar
hartelijk dank voor alle input.

Het is toch de i5 4590 en de msi mbo geworden.

De ssd is de eerst volgende upgrade over enkele maanden.

Battletag Vakasha#2284

• Baloes
Mooie upgrade zo :)

En die SSD (die nog komt) gaat je erg veel plezier opleveren :)

• loki504
aminam schreef op maandag 27 april 2015 @ 11:31:
[...]

De reden is heel simpel, moederbord kan de cpu niet genoeg vermogen geven wanneer de belasting hoog is en dus wordt de cpu hard teruggeklokt. En dan krijg je pittige lagg spikes, micro freeze of een algemeen laag fps. Iets wat vaak voorkomt wanneer mensen een fx-octacore op een goedkoop moederbord plakken :)
klopt. dat weet ik ook. was alleen meer dat er soms mensen komen met een amd cpu die dan onverklaarbare fps drops krijgen.
Pagina: 1