Gloednieuwe wasmachine: foutcodes en ongebruikt wasmiddel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:36
Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik op Tweakers echt goed zit, maar ik waag maar een poging onder het motto 'technologie op de proef stellen'. :)

Ik heb problemen met mijn gloednieuwe LG wasmachine (F14U1TBS2). De machine loopt vaak vast met een melding "IE" (onvoldoende watertoevoer). Het is mij volkomen onduidelijk wat dit veroorzaakt, want de waterdruk is hoog genoeg en de buis/waterfilter is niet verstopt (want het is nieuw).

Daarnaast gebruikt de machine (wanneer hij wel doorloopt) de lade voor het wasmiddel niet, waardoor de was slechts nat wordt.

Heeft iemand enig idee waardoor dit mogelijk veroorzaakt? De LG F14U1TBS2 is kennelijk vrij nieuw en erg populair, dus ik had gehoopt dat iemand anders ervaring heeft met dit apparaat.

Alvast dank voor de hulp!

Joeri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
Zit er niet toevallig een knik in de slang omdat hij klem zit tussen wasmachine en achterwand bijv. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:35
Vastzittende waterstop/klep? Als het water niet tot het wasmiddel komt is de druk veel te laag.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:46
Ook gehad. Bij mij zat de afvoerslang te diep in de afvoer waardoor deze begon te hevelen.

Start je wasmachine eens zonder was en kijk wat je waternivo doet tijdens het vullen met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Nieuwe waterstop geplaatst, zonder de toevoer liters in te stellen? Zelf ooit hiermee niet goed gelezen, en mijn waterstop stond op een paar liter, of 5 standaard.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:01
Of nog zon' oudere blauwe waterstop? Die willen er ook nog wel eens uit schieten met nieuwere wasmachines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer zeker de water toevoerleiding naar de machine. knik in de buis ? falende waterstop ? zit er nog ergens een kraan op dat watercircuit zorg dat die open staat.

Als je weet dat er genoeg druk op je watertoevoer zit en je hebt hem goed ingesteld, maak je aanspraak op de garantie die op het toestel zit !
Zeker niets open schroeven aan de machine zelf, want dan vervalt de garantie (ooit problemen gehad met men elektroboer hieromtrent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Bedankt voor de snelle reacties! Er zit een nieuwe waterstop op en geen knip in de buis, maar er lijkt op de stop wel een soort venstertje te zitten.

http://uploadenfoto.nl/sh...15ea1d4728e2c56b1da6c08ca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heb je deze zelf geinstalleerd of laten installeren?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik heb het laten installeren; zat bij de prijs inbegrepen. Maar misschien is die waterstop niet goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je het hebt laten installeren, niet zelf mee gaan klooien maar de installateur zo snel mogelijk terug laten komen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Okay, bedankt voor de reactie. Ik bel de installateur dinsdag wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:41

Speedmaster

Make my day...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ik heb zojuist de waterslang van de machine losgekoppeld en het water liep er prima doorheen. Overigens kwam ik helaas geen instellingen tegen op de waterstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Joeridev schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:18:
Ik heb zojuist de waterslang van de machine losgekoppeld en het water liep er prima doorheen. Overigens kwam ik helaas geen instellingen tegen op de waterstop.
Hoeveel emmers?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Zou het kunnen dat er een beperking op zit? Dat het water stopt stromen na een bepaald aantal liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Dat is wel de bedoeling van een waterstop. Even 2 emmers van 10 liter erbij, of een kleinere met een langere slang (tuinslang) en bij een afvoer gaan staan, en meten.

[ Voor 59% gewijzigd door GerardVanAfoort op 25-04-2015 21:24 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ah perfect, ik ga het even uitproberen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die waterstop op de foto is van de machine zelf zo te zien. Mijn samsung heeft ook een standaard waterstop op de aanvoerslang zitten wat die blauwe dingen al overbodig maakt.

maar is je afvoer niet verstopt / te klein waardoor die het water niet snel genoeg kwijt kan?

uhhh wacht even... die grijze slang loopt zo recht naar boven??? die hoort met dat grijze beugeltje te zitten om een vloeiende bocht weer neerwaarts te kunnen maken.. is je slang te kort?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:26:
die waterstop op de foto is van de machine zelf zo te zien. Mijn samsung heeft ook een standaard waterstop op de aanvoerslang zitten wat die blauwe dingen al overbodig maakt.

maar is je afvoer niet verstopt / te klein waardoor die het water niet snel genoeg kwijt kan?

uhhh wacht even... die grijze slang loopt zo recht naar boven??? die hoort met dat grijze beugeltje te zitten om een vloeiende bocht weer neerwaarts te kunnen maken.. is je slang te kort?
Scherp opgemerkt! De afvoer loopt inderdaad wat stijl omhoog, tot een hoogte van zo'n 130cm, maar ik heb ook de afvoer op een lagere plek laten weglopen. Dat mocht helaas niet baten, en dat kan ik dus uitsluiten als reden van de problemen.

De waterstop zit inderdaad aan de waterslang vast. Helaas lijkt er niet echt een mogelijkheid om hem in te stellen. Het lijkt mij dus dat er toch sprake is van een defect in de machine zelf, hoewel een te beperkte watertoevoer (getuige de "IE" foutcode en het droge wasmiddelvak) wel erg logisch klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:46
En het leuke is dat mijn grijze beugeltje door de "instalateur" ook zo achter gelaten is. En dat ding begon te hevelen. Vaak deed hij het wel (zeer waarschijnlijk met hoog waterverbruik) en vaak deed hij het ook niet.

Zet dat ding eens aan zonder was en kijk wat het water in je trommel doet. Kwestie van 5 minuten kijken. Ik heb precies dezelfde symptomen gehad en het was opgelost door de afvoer 10 cm uit de buis te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Bij mij zit de afvoer met zo'n zelfde bocht in de afvoerpijp. Deze zit op het hoogste punt van de bocht 15 cm. hoger t.o.v. de wasmachine. De afvoerbuis heeft bij mij 20 cm. vanaf de grond een sifon.

Je zou de afvoer eens door kunnen prikken met een oude spiraaldraad van een vitrage, als je ook een sifon hebt, of indien gewoon rechte afvoer met een recht stokje, draadeind enz.

Zet daarna de wasmachine zo voor de afvoer dat de afvoerslang verticaal staat t.o.v. de wasmachine.
Beetje wasmiddel erin en wasprogramma 90 graden, dan reinig je ook gelijk wat opgehoopte vetten. Want die zijn mogelijk wel ontstaan als de afvoer niet goed is geweest. Kan je 'm er niet recht voor zetten, ook gewoon de emmertjes er onder zetten tijdens het testen. ;)

Watertoevoer foutmelding kan ook duiden op onvoldoende water afvoer, tenzij hier een aparte melding voor staat aangegeven in de service manual.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ja, precies. Ik ksn me wel voorstellen dat het problemen kan veroorzaken, maar gisteravond heb ik een was geprobeerd te draaien door de afvoerbuis door de keukendeur naar buiten te leggen. Maar na een kwartier had de machine nog altijd geen wasmiddel gebruikt.

Overigens begint de machine vaak langdurig met spoelen (klein straaltje water is voortdurend zichtbaar bij de deur). De aflopende timer staat dan ook een minuut of 10 stil, waarna hij vervolgens wel begint met aftellen.

Zeer vreemde kwestie voor een machine van 1 dag oud. Het lijkt me dat die dingen toch wel getest worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Nee, absoluut niet goed. Ik had gloednieuw iets anders geïnterpreteerd, omdat je zei hij geeft vaak die melding, ik dacht die heeft 'm al drie maand, is ook 'gloednieuw' ;)

Maar 1 dag, gelijk maandag bellen en de monteur langs laten komen. Veel winkels zijn open op Koningsdag..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Haha, okay, ja ik had inmiddels al een was of 4 gedraaid (om te kijken waar de problemen vandaan kwamen).

Maar goed, ik ga maandag bellen. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Joeridev schreef op zondag 26 april 2015 @ 13:30:
Haha, okay, ja ik had inmiddels al een was of 4 gedraaid (om te kijken waar de problemen vandaan kwamen).

Maar goed, ik ga maandag bellen. Bedankt voor de hulp!
Dinsdag zal beter werken ivm Koningsdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Dinsdag zal beter werken ivm Koningsdag ;)
Hehe dat zal wel, maar ik citeer:
GerardVanAfoort schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:57:

Maar 1 dag, gelijk maandag bellen en de monteur langs laten komen. Veel winkels zijn open op Koningsdag..
Maar goed, het zal niet op een dag aankomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdp750
  • Laatst online: 17-03 11:04
de "waterstop" verbonden aan de wasmachine is volgens mij enkel om toevoer te stoppen als er water op de bodemplaat komt bij een lek. Een echte waterstop sluit het water af als er in 1 keer meer liters doorkomt dan ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Volgens de LG reparateur had het te maken met een defecte waterinlaat. Deze is dus vervangen. Hopelijk is het geen zondagsmodel en keren de problemen niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Laatst online: 14:01
Ter info: Die "Waterstop" is gewoon waar de machine zijn water pakt, geen waterstop. Zo kan de machine de watertoevoer afsluiten als hij een lekkage detecteerd. Als deze kapot is pakt hij inderdaad geen water en wordt het wasmiddel niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Okay, naja, dat bleek uiteindelijk niet het probleem. Ik vind het overigens wel raar dat een primair onderdeel als de waterinlaat bij levering al stuk kan zijn. Dan worden die apparaten dus niet voldoende getest. Geeft te denken over de kwaliteit van de overige materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ligt eraan. Toen ik mijn Zanussi aansloot kwam er nog een sloot water uit zetten. Die was dus blijkbaar al eens getest. :+ Als na die test tijdens het ontkoppelen de aansluiting van de slang wordt beschadigd, dan is dat misschien slordig, maar dat kan natuurlijk gebeuren.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
Ja, dat is wel een erg kleine kans, maar het zal inderdaad wel eens gebeuren. Wat ik slordig vind is dat de reparateurs vandaag hebben aangegeven dat hij gerepareerd en getest is, maar dat na 1 minuut wassen al blijkt dat het probleem nog steeds bestaat. Kan ik dus mooi weer een dag vrij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Joh, dat is balen. In dat geval zou ik vragen aan de winkel of rechtstreeks bij LG om alsnog een nieuw apparaat te leveren. Als tenminste alle externe factoren (water aan- en afvoer in huis) uitgesloten zijn.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:16
En al een nieuwe machine geleverd gekregen?
Pagina: 1