Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 427328

Topicstarter
Ik had deze eerder gepost in het algemene vinyltopic maar gezien de specifieke gear vragen werd mij aangeraden om een apart topic aan te maken, dus bij deze:

Ik wil van de zomer een platenspeler kopen + alles wat erbij hoort om het fatsoenlijk te laten fungeren. Ik ben nieuw in de wereld van de platenspelers maar ben al wat langer aan het rommelen in de wereld van geluid (met name headphones en muziekspelers).

Momenteel heb ik wat research gedaan naar wat ik nodig heb en dat is het volgende:
- Platenspeler (+ aparte naald/cartridge?)
- Versterker (incl. voorversterker?)
- Speakers

Nu kan ik alles nieuw kopen maar wellicht dat ik met hetzelfde budget mooier spul kan kopen wat al een aantal jaren oud is. (Ik doe tevens fotografie, en daar werkt het precies hetzelfde).

Voor mezelf heb ik 600 euro als budget gezet, als ik alles nieuw koop dan kom ik op het volgende uit:

- Rega RP1 of Pro-ject III zonder voorversterker
- Audio Technica AT120E
- Denon PMA520AE
- Q acoustics concept 20

Nu snap ik nog niet helemaal de rol van een voorversterker in dit hele verhaal (aangezien er al een versterker op aangesloten zou zitten?), dus als iemand mij dit kan uitleggen :+
Hetzelfde geldt voor het aantal RPM.

Hebben mensen ervaring met de eerdergenoemde audio set-up? Of hebben jullie nog suggesties voor een andere set-up?

Nogmaals, ik ben nieuw in deze tak van elektronica dus ik sta open voor allerlei suggesties/ opmerking of vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-06 20:03
Hi Andreas,

Leuk dat je met vinyl aan de gang wil en fijn dat je niet voor een crossley of dergeljjke platenspeler gaat (speelgoed imho).

De phono voorversterker is nodig om het kleine signaal dat uit de platenspeler komt te versterken naar lijn (cd speler) niveau. Bij de versterker die je voorstelt, zit er een phono versterker ingebouwd. Je hebt dus geen aparte voorversterker nodig.

Wordt er geen element bij de platenspeler bijgeleverd? Zo nee, dan is de AT een prima keuze, Ortofon 2M red is een prima alternatief in dezelfde prijsklasse.

Als je een set gaat kopen (nieuw) laat dan het element installeren en afstellen in de winkel. Is prima te doen, maar als beginner is het fijn te weten dat eea. goed gemonteerd zit.

Zelf heb ik geen ervaring met de platenspelers die je voorstelt, maar ze krijgen prima feedback als fatsoenlijke instap tafels.

Ikzelf zou voor vintage gaan, maar dan moet je wel zelf kunnen/willen fröbelen.

Ikzelf draai met een Lenco L75 met massieve plint en Ortofon arm en Pickering element, Sony TA1120a en Tannoy speakers.

Edit: ik zie dat je bij beide platenspelers een element bij krijgt. Bij de project een ortofon om5. Ik ben hier niet zo'n fan van, maar werkt prima.

[ Voor 12% gewijzigd door RJeee op 25-04-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik zie een AT120e wel een dikke stap boven een 2M red, er zijn al een hoop mensen die en AT95e al beter vinden klinken, een 120e zit daar weer een stuk boven. (ook qua prijs)

Denk dat keuze van platenspeler deels smaak is, als je een Rega of Pro-Ject mooi vind is een oude japanse (Technics, Sony ed) speler wat minder interessant, al kunnen die 2e hands voor minder geld dan een nieuwe ook erg goed spelen.
Zelf een tijdje naar een Edwards Audio TT1 gekeken, vind dat soort dingen ook wel mooi en die komt ook best goed uit reviews, misschien ook nog een optie.

Je kan inderdaad in het begin starten met de ingebouwde phono pre van de Denon versterker en later eventueel over naar een betere externe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:28:
Ik zie een AT120e wel een dikke stap boven een 2M red, er zijn al een hoop mensen die en AT95e al beter vinden klinken, een 120e zit daar weer een stuk boven. (ook qua prijs)

Denk dat keuze van platenspeler deels smaak is, als je een Rega of Pro-Ject mooi vind is een oude japanse (Technics, Sony ed) speler wat minder interessant, al kunnen die 2e hands voor minder geld dan een nieuwe ook erg goed spelen.
Zelf een tijdje naar een Edwards Audio TT1 gekeken, vind dat soort dingen ook wel mooi en die komt ook best goed uit reviews, misschien ook nog een optie.

Je kan inderdaad in het begin starten met de ingebouwde phono pre van de Denon versterker en later eventueel over naar een betere externe.
Ik denk dat ik langs een speciaalzaak ga in Amsterdam, ik heb daar destijds ook mijn koptelefoon naar tevredenheid gekocht. Ik zie alleen op hun website dat ze geen AT120ET hebben maar een Grado silver1 (zelfde prijsklasse), nu weet ik dat Grado erg goede koptelefoons maakt, die vooral geschikt zijn voor akoustische geluiden, maar hoe zit dit met zo'n element? Ik neem aan dat die gewoon voor all-round gebruik zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:52
Als je 2ehands kijkt, check dan eens marktplaats. Ik zie er een mooie linn axis staan en ook een paar andere spelers. Zie ook Linn Sondek spelers, helemaal compleet voor onder de 1000 euro. Dit zijn spelers die nieuw tussen de 3000 en 7000 euro waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
satya schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 22:43:
Als je 2ehands kijkt, check dan eens marktplaats. Ik zie er een mooie linn axis staan en ook een paar andere spelers. Zie ook Linn Sondek spelers, helemaal compleet voor onder de 1000 euro. Dit zijn spelers die nieuw tussen de 3000 en 7000 euro waren.
Die platenspeler alleen is al over m'n budget, is d'r niks wat 1500 gekost heeft en nu rond de 300/400 ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 14:52
De Linn Axis die op MP staat was er zo een, dat is er een van ruim 1500 euro nieuw, en heeft de goede arm er op zitten.

De Michell Focus One is ook een mooie, maar vraagprijs in net wat hoog mi.

mss heb je hier wat aan:
http://www.thevinylfactor...-when-buying-second-hand/

[ Voor 6% gewijzigd door satya op 26-04-2015 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anoniem: 427328 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 19:13:
Ik had deze eerder gepost in het algemene vinyltopic maar gezien de specifieke gear vragen werd mij aangeraden om een apart topic aan te maken.
Een apart topic in CEA, niet in AUD. :)

Move to dus!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
KeRsTmAnNeKe schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:28:
Ik vergis me inderdaad, had de at95e in m'n hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Even een vraagje: heb je nu helemaal geen audio spul staan? Geen speakers, geen versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
Waarom trouwens niet een simpel technics-je of een mooie Thorens voor rond de €100,-?

De rest lekker platen van kopen en kijken of het je bevalt?

Zulk soort spelers zijn redelijk waardevast en kan je zonder verlies proberen en later upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Inderdaad lekker een oude Dual/Thorens/Lenco scoren, en daar mee gaan spelen.
Dan weet je of het wat is en je het niet na een paar weken alweer zat bent om steeds op te staan en de plaat om te wisselen na een nummer of 5 ;)

Vergeet overigens niet het volgende....veel van die ''als semi high-end voorgestelde maar toch gewoon instap'' spelers als een Pro-Ject zijn compleet handmatig. Je zal dus ALLES zelf moeten doen hé, plaat erop arm erop zetten en bij afloop van kant A ook weer zelf de arm eraf halen zodra hij in de uitloop groef zit. Wat dat betreft vind ik een half-automaat toch wel een must, arm slaat vanzelf af bij de uitloopgroef en verplaatst zichzelf alvast terug naar de startpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teacher schreef op zondag 26 april 2015 @ 01:31:
Even een vraagje: heb je nu helemaal geen audio spul staan? Geen speakers, geen versterker?
Ik heb alleen dit momenteel, een simpele set van Philips, de MCM11 (incl. taperecorder :P ):

Afbeeldingslocatie: http://www.rgbdirect.co.uk/ProductImages/PHILIPS/big/MCM11.jpg
RJeee schreef op zondag 26 april 2015 @ 01:38:
Waarom trouwens niet een simpel technics-je of een mooie Thorens voor rond de €100,-?

De rest lekker platen van kopen en kijken of het je bevalt?

Zulk soort spelers zijn redelijk waardevast en kan je zonder verlies proberen en later upgraden.
Ik heb al een aantal keer bij een maat er mee gewerkt, en vind het toch erg vet om er mee aan de gang te gaan. Het onpersoonlijke van MP3'tjes ben ik een beetje klaar mee. Daarbij heb ik binnenkort een kamer voor mezelf voor een langere periode dus die wil ik dan ook een beetje inrichten naar eigen inzicht. Daarbij heb nauwelijks verstand waar ik op moet letten als ik er eentje tweedehands koop.
ACRNM schreef op zondag 26 april 2015 @ 09:17:
Inderdaad lekker een oude Dual/Thorens/Lenco scoren, en daar mee gaan spelen.
Dan weet je of het wat is en je het niet na een paar weken alweer zat bent om steeds op te staan en de plaat om te wisselen na een nummer of 5 ;)

Vergeet overigens niet het volgende....veel van die ''als semi high-end voorgestelde maar toch gewoon instap'' spelers als een Pro-Ject zijn compleet handmatig. Je zal dus ALLES zelf moeten doen hé, plaat erop arm erop zetten en bij afloop van kant A ook weer zelf de arm eraf halen zodra hij in de uitloop groef zit. Wat dat betreft vind ik een half-automaat toch wel een must, arm slaat vanzelf af bij de uitloopgroef en verplaatst zichzelf alvast terug naar de startpositie.
Is zo'n oudere dan niet onderhoudsintensief? En dus wat moeilijker om mee te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Persoonlijk ben ik van mening dat de oudere draaitafels (niet japans) juist makkelijker zijn. Lekker veel simpele jaren 80 techniek, straight forward i.p.v printpkaatjes, computergestuurde motoren etc. met wat liefde en smeerolie kunnen ze vak zo nog 30 jaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit toch te kijken naar tweedehands Thorens, zijn die TD160 of TD166 (mkII) goede apparaten? Gaan voor rond de 200 euro op marktplaats. Hebben deze bijv. automatiek? Dat de arm er automatisch op en af gaat? En zit er een voorversterker in?

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 427328 op 26-04-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
Anoniem: 427328 schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:12:
Ik zit toch te kijken naar tweedehands Thorens, zijn die TD160 of TD166 (mkII) goede apparaten? Gaan voor rond de 200 euro op marktplaats. Hebben deze bijv. automatiek? Dat de arm er automatisch op en af gaat? En zit er een voorversterker in?
Goed? Ja, heb er zelf ook een :-)
Automaat, nee, maar Pro-ject en consorten ook niet.
Voorversterker, nee. Maar zoals gezegd met een versterker met een PHONO ingang heb je dat niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door RJeee op 26-04-2015 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Dat zijn wel goede spelers inderdaad. Let wel op de staat van onderhoud, vaak kunnen dergelijke spelers wel een onderhoudsbeurtje gebruiken (smering e.d.). Verder zijn het manual spelers (zoals RJeee hierboven ook zegt), dus je moet de naald er zelf opleggen, en er zelf ook afhalen aan het einde van de plaat. Zelf vind ik een automatische afslag wel handig, dan stopt de plaat met draaien als de naald aan het einde is. Er zijn trouwens verschillende vormen van automatische afslag, soms stopt de plaat alleen maar met draaien, soms stopt hij en wordt de arm ook opgetild, en soms stopt hij, wordt de arm opgetild en gaat de arm terug naar de beginstand. En hij heeft dus ook geen voorversterker, maar dat geldt voor de meeste vintage platenspelers.
Mocht je de Thorens spelers interessant vinden, de TD-3xx serie van Thorens is ook goed. Dit is weer een doorontwikkeling van de TD-16x serie (waar je nu dus naar kijkt). Een speler als de TD-318 heeft ook automatische afslag, en een geveerd chassis. Het is dus een iets luxere speler dan een TD-160, 165 of 166. Er staat er nu een op marktplaats, die ziet er wel netjes uit (ook een goed element): http://link.marktplaats.nl/m911760336
Daar zou je even contact over kunnen opnemen en een bod uitbrengen :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat je kan doen:
Hou voorlopig je philips setje: er zit een aux ingang op. En het is vet retro om platen op te nemen op cassettebandjes! :Y

Dan zoek je een leuke platenspeler en een losse voorversterker (bijvoorbeeld een nad pp2i) en die sluit je op je philips setje aan. Mocht je later je versterker upgraden, raak je die voorversterker zo weer kwijt.

Die thorens draaitafels zijn prima, maar je wil wel een gereviseerde. Zeker een oude, verwaardloosde automaat kan voor een hoop frustratie zorgen (te vroeg afslaan, niet afslaan, naald naast de plaat zetten, etc).

Leuke automaat:
http://link.marktplaats.nl/m921697669

Leuke voorversterker:
http://link.marktplaats.nl/m923028415

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 26-04-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
teacher schreef op zondag 26 april 2015 @ 14:14:
Wat je kan doen:
Hou voorlopig je philips setje: er zit een aux ingang op. En het is vet retro om platen op te nemen op cassettebandjes! :Y

Dan zoek je een leuke platenspeler en een losse voorversterker (bijvoorbeeld een nad pp2i) en die sluit je op je philips setje aan. Mocht je later je versterker upgraden, raak je die voorversterker zo weer kwijt.

Die thorens draaitafels zijn prima, maar je wil wel een gereviseerde. Zeker een oude, verwaardloosde automaat kan voor een hoop frustratie zorgen (te vroeg afslaan, niet afslaan, naald naast de plaat zetten, etc).

Leuke automaat:
http://link.marktplaats.nl/m921697669

Leuke voorversterker:
http://link.marktplaats.nl/m923028415
Thanks, ik denk dat ik nog even wacht met kopen tot ik wat meer vrije tijd heb, zit nu in een drukke periode. Die platenspeler sluit ik dus gewoon aan via de AUX ingang? en waartussen komt die voorversterker dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJeee
Tussen de platenspeler en de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het element van een draaitafel geeft een hele, hele lage spanning af.
Dat signaal moet "voorversterkt" worden voordat je philips set er iets mee kan; de aux ingang wil een hogere spanning zien (van bijvoorbeeld een cd speler)

Dus: platenspeler > voorversterker > aux ingang.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 26-04-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks beiden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:15
Hartstikke leuk dan je met vinyl gaat beginnen. Met 600eu op de tweedehands markt kan je zeker wat leuks halen. Nieuwe producten ben ik minder in thuis.
Zelf heb ik ook via marktplaats een hele fijne set gehaald. Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik ben tevreden.

Mijn set is:
- Denon PMA1080r. Deze heeft een phono ingang, dus geen voorversterker nodig.
- Dual CS505-2. Met Ortofon DN165E element. Werkt prima en is voor niet al teveel geld op marktplaats te halen. Ook zijn de onderdelen gemakkelijk te onderhouden. Dual platenspelers zijn prima en er zijn meerdere types die (waarschijnlijk) wel voldoen aan je eisen.
- Pied Piper luidsprekers. Ik vind het geluid erg fijn, is natuurlijk ook weer persoonlijk. Speakers moet je goed beluisteren.

Plaatjes draaien, heerlijk ja. Je gaat er hoe dan ook veel plezier aan beleven!

[ Voor 9% gewijzigd door ThijsM op 26-04-2015 18:22 ]

Pagina: 1