Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo iedereen,

Ik ben van plan heel mijn netwerk te vernieuwen omdat het al een tijdje achterzit. Mijn tariefplan is Fiber 200 (Whoppa) bij Telenet en ik heb een onbeperkt downlaodlimiet. Hieronder ziet u mijn huidige netwerk-setup maar de gele kabels zijn allemaal nog maar Cat5 ethernet-kabels.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5mpMpKTl.jpg
De getoonde netwerkapparaten zijn:
  • Telenet Wireless modem 3.0 (DOCSIS)
  • 10/100 D-Link Fast Ethernet Switch
  • 2x TL-PA101 85Mbps Powerline Ethernet Adapter
  • Cisco RE2000 N600 Dual-Band Wireless Range Extender
  • TP-Link 4-Port Cable/DSL Router (gebruikt als switch)
  • Linksys WAP-54G Wireless-G Access Point (gebruikt als repeater --> zelfde ssid en wpa/wpa2
  • nog wat Apple en Windows computers en een Raspberry Pi
De reden dat ik het netwerk wil verbeteren is de veroudering van het huidige en omdat ik las dat telenet zijn netwerk binnen een paar jaar van 200 naar 1000mbit zou willen verhogen. Hiervoor wil ik dus al helemaal klaar zijn ;)
Dit heb ik nu een beetje uitgewerkt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2Nv61BUl.jpg

Hierbij nieuwe toestellen en allemaal nieuwe UTP kabels:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IUoWkVzl.jpg
  • TP-Link Archer C7 als access point en switch
  • TP-Link TL-SG1005D Gigabit-Desktop-Switch
  • WD MyCloud EX2 6TB NAS
Mijn vragen zijn nu:

Welke UTP kabels zou ik best nemen? Cat5e, 6, 6a of 7?
Is er een betere router voor hetzelfde budget (100 euro) die minstens evenveel kan?
Is er een betere NAS met 6TB opslag rond de 400 euro die minstens evenveel kan?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-07 16:39

lier

MikroTik nerd

Als NAS zou ik persoonlijk alleen een Synology (heb ik nu) of een Qnap kiezen. Deze beide merken zijn zoveel verder in de geleverde software... en dat is naar mijn mening ook wat waard!

Je vraag ten aanzien van de kabels... minimaal CAT6. Kan je voorlopig mee vooruit en is niet veel duurder dan CAT5e.

Router kan ik niet zo veel over vertellen, maar volgens mij is er een dedicated topic over (zou je zelf even moeten zoeken ;)).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom je cat5 kabels vervangen is tenslotte al GB haal liever de powerlines en range extender eruit en bekabel die.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
lier schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:46:
Als NAS zou ik persoonlijk alleen een Synology (heb ik nu) of een Qnap kiezen. Deze beide merken zijn zoveel verder in de geleverde software... en dat is naar mijn mening ook wat waard!
Kent er iemand toevallig een budget-NAS (rond de 400 euro) met 6TB aan schijfruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

othellods schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 21:55:
[...]

Kent er iemand toevallig een budget-NAS (rond de 400 euro) met 6TB aan schijfruimte?
Dat budget is net niet toereikend voor een pricewatch: Synology DiskStation DS215j met twee pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB van 3 TB elk en samen 6 TB, maar zit er wel erg dicht bij in de buurt. Of kies m.b.v. de Pricewatch een andere HDD uit de voorkeurslijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-07 12:41
Lijkt me dat TS of zijn wensen of zijn budget moet aanpassen.

Alleen maar voor de "nieuw" aanpassen terwijl je geen huidige knelpunten aangeeft, tja, wat verwacht je dan van ons voor zinnige input?
Koop een fatsoenlijke NAS, Synology is inderdaad een prima keuze.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die powerline-zooi is nu al bottleneck en die laat je staan, terwijl je apparatuur dat geen bottleneck is wel gaat vervangen :?

Ik zou om te beginnen een kabel trekken naar die PC in de garage.

Verder is computer- en netwerkapparatuur een barslechte investering omdat prijzen continu dalen en specs stijgen. Als je nu geen problemen hebt maar die in de toekomst verwacht, ben je dief van eigen portemonnaie om nu spullen te kopen. Wacht totdat je echt tegen beperkingen aan loopt, dan zul je geheid minder hoeven betalen (of voor hetzelfde geld beter spul kunnen kopen) dan nu.

Wil je toch nu aan de slag, dan inderdaad budget verruimen, ambitie beperken of tweedehands kopen, want je gaat het hier niet mee redden nieuw.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1