• neerlandais2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-01 13:36
Hallo lieve Tweakers,

Ik ben bezig met het upgraden van mijn pc en heb daarom onlangs een i5 760 CPU aangeschaft. Ik heb hem, naar mijn weten, precies zoals het hoort aangesloten met koelpasta en de hele rampetam. De eerste keer dat ik mijn pc aanzette, gaf hij een constante piep en deed verder niets. Ik heb alles toen weer even uit elkaar en weer in elkaar gezet, en vervolgens nog een keer geprobeerd. Toen kreeg ik een ander probleem: de pc blijft rebooten slechts na een paar seconden. De fan gaat dan ook even draaien. Verder geen piepjes. Beeld gaat ook niet aan. Kan dus ook niet in de BIOS komen of iets dergelijks. Toen ik mijn oude CPU weer wilde aansluiten, deed die het opeens ook niet meer. Precies hetzelfde probleem als eerder, na 1-2 seconden uit gaan, en na 5 seconden weer aan. Ik kan niet precies vinden wat voor moederbord ik heb maar de chipset is Intel h57 en het is een Packard Bell (sorry) iXtreme m5741. Ik heb de CMOS jumper al gereset en geprobeerd met één stick ram op te starten maar het mocht allemaal niet baten. Hebben jullie een idee?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
Alle kabels wel weer goed aangesloten? Dus niet alleen de 24-pins ATX connector, maar ook de eventuele 4-pins voedingsconnector (vaak zit die vlak bij de CPU aangesloten).

• neerlandais2
De ATX-connector is die van de voeding naar het moederbord zelf, toch? Die zit aangesloten. En de 4-pins van de fan naar de moederbord? Die ook.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Staat de i5 760 op de lijst van ondersteunde cpu's van het mobo?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
neerlandais2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:21:
De ATX-connector is die van de voeding naar het moederbord zelf, toch? Die zit aangesloten. En de 4-pins van de fan naar de moederbord? Die ook.
Nee hij bedoelt de 4/8 pins stroomaansluiting op het moederbord

• neerlandais2
OgWok schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:31:
Staat de i5 760 op de lijst van ondersteunde cpu's van het mobo?
De chipset geeft aan dat de i5 series ondersteund wordt.
calsonic schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:32:
[...]

Nee hij bedoelt de 4/8 pins stroomaansluiting op het moederbord
Oh die connector die in twee delen gesplitst is? Ja, ie zit er ook in.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

neerlandais2 schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:38:
[...]

De chipset geeft aan dat de i5 series ondersteund wordt.
In de info van de fabrikant van het mobo zou het moeten staan. i5 is een grote serie, gaat niet altijd werken.

• neerlandais2
OgWok schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:46:
[...]

In de info van de fabrikant van het mobo zou het moeten staan. i5 is een grote serie, gaat niet altijd werken.
Het schijnt een Packard Bell H57M01 moederbord te zijn maar daar is bijna niets over te vinden op het internet. Overigens doet de oude cpu het nu dus ook niet meer.

• neerlandais2
Als ik zo naar mijn CPU socket kijk heb ik een vermoede dat daar het probleem ligt .. waarschijnlijk te veel druk gezet bij het vervangen. De pinnetjes lijken verbogen.. Zal straks even een foto plaatsen. Als ik een nieuw moederbord koop moet ik ook een nieuwe Windows licentie kopen, toch? Kan ik dan wel gewoon mijn oude hdd erin laten zitten?

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-02 23:28
Ai das jammer...

Ik zou eerst proberen die pinnetjes voorzichtig terug te buigen..

Als dat niet lukt hebbie idd een nieuw mobo nodig. Je kunt proberen contact op te nemen met microsoft of het toegestaan is om je licentie te hergebruiken waarbij je uitlegt dat je mobo defect is en niet meer te krijgen.. Wie niet waagt die niet wint :)
Als dat niet lukt dan wordt het idd nieuw aanschaffen.

Je hdd kun je er dan idd gewoon in laten zitten..en windows daar weer op installeren.

Of (als je het budget hebt) schaf dan ook een SSDtje aan en installeer windows daarop..zoveel sneller.. :)

• neerlandais2
Zo ziet mijn cpu-socket er nu uit. Ik heb er niet veel verstand van maar het lijkt me niet best.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dm8f91.jpg

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Lijkt wel of er een cpu pin is blijven zitten in de socket (rechts midden onder zwarte vierkantje)........ uit welke cpu is die? Met een horlogemakersloep en een hele goede pincet kan je die er wel uitkrijgen.
Ook zijn er een paar andere posities die beschadigd lijken. Klemt de cpu zelf vast in de socket of is het cpu klemsysteem van de socket af? Heb je een foto van de onderkant van de cpu's?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:56
OgWok schreef op zondag 26 april 2015 @ 07:54:
Lijkt wel of er een cpu pin is blijven zitten in de socket (rechts midden onder zwarte vierkantje)........ uit welke cpu is die? Met een horlogemakersloep en een hele goede pincet kan je die er wel uitkrijgen.
Ook zijn er een paar andere posities die beschadigd lijken. Klemt de cpu zelf vast in de socket of is het cpu klemsysteem van de socket af? Heb je een foto van de onderkant van de cpu's?
Deze CPU heeft een LGA1156 package - ofwel, heeft geen pinnen maar contactvlakjes aan de onderkant. De socket heeft dan ook geen gaatjes maar is een array van opstaande pinnen die dus contact maken met de contactvlakjes onder de CPU.

Ofwel, er is geen CPU pin in de socket blijven zitten. Wel zijn er flink wat pinnen verbogen, zo te zien. Veel geduld, vergrootglas, heel fijn pincet en een vaste hand - dan kan je er mogelijk nog een succesvolle reparatie van maken.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Nu je het zegt, heb eens een vriend geholpen die een probleem had met hetzelfde socket en verbogen contactvlakjes........ (is ook al weer zeker 2 jaar geleden) was een behoorlijke klus om die vlakjes weer netjes te krijgen, maar is uiteindelijk gelukt. Scherpe ogen, rustige handen en een goeie pincet zijn dan wel aan te raden.

• neerlandais2
Heb inmiddels de Cpu en het moederbord vervangen, maar het probleem blijft. Hij gaat ongeveer 10seconden aan, fan draait, lampjes op moederbord gaan aan, geen signaal op scherm, en dan schakelt hij zichzelf uit en na een paar seconden weer in. Heb geprobeerd met een stick ram en verder alleen cpu te booten maar dat hielp niet.

Moederbord en cpu zijn trouwens tweedehands, dus dat daar alsnog het probleem ligt valt niet uit te sluiten.

Frontpanel connectors van de behuizing kwamen niet overeen met die van het moederbord maar heb het toch weten te passen, alleen voor de speaker niet. Sowieso geen beeps dus. Maar aangezien hij wel gewoon aangaat denk ik niet dat het probleem bij de front panel connectors ligt?

Wellicht maakt hij ergens kortsluiting maar dan zou ik niet weten waar.

Voeding is op de 12v rail erg mager. Zou het daardoor kunnen komen of had ik dan andere verschijnselen?

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 16:13
Om even het wellicht het obvious te staten: Heeft het moederbord wel de goede BIOS versie voor jouw CPU?

(Ik weet niet of dit kan bij Intel, zelf alleen gekloot me gehad met AMD's :P )

• neerlandais2
Martin.Air schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 14:06:
Om even het wellicht het obvious te staten: Heeft het moederbord wel de goede BIOS versie voor jouw CPU?

(Ik weet niet of dit kan bij Intel, zelf alleen gekloot me gehad met AMD's :P )
Goed dat je daar over begint, dat was ik nog vergeten. In de lijst van ondersteunde cpu's staat dat mijn cpu ondersteund wordt vanaf F4. Maar ALLE cpu's in die lijst worden ondersteund vanaf minimaal F4. Leek me dus niet dat mijn moederbord een lagere versie dan dat kon hebben. Nu blijft er dus wel een F1, F2, en F3 te zijn, maar aangezien ik niet in de bios kan komen kan ik hem ook niet updaten. Via een usb-stick lijkt me ook onmogelijk aangezien ik daar volgens de handleiding beeld voor moet hebben. Een andere optie is dan om een goedkope cpu te kopen die ondersteund wordt vanaf F1 en dan te updaten. Maar dan heb ik twee problemen: ten eerste, weet ik niet zeker of het wel daar aan ligt, en ten tweede: de lijst van ondersteunde cpu's begint dus pas vanaf F4.

• Martin.Air
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-02 16:13
neerlandais2 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:54:
Goed dat je daar over begint, dat was ik nog vergeten. In de lijst van ondersteunde cpu's staat dat mijn cpu ondersteund wordt vanaf F4. Maar ALLE cpu's in die lijst worden ondersteund vanaf minimaal F4. Leek me dus niet dat mijn moederbord een lagere versie dan dat kon hebben. Nu blijft er dus wel een F1, F2, en F3 te zijn, maar aangezien ik niet in de bios kan komen kan ik hem ook niet updaten. Via een usb-stick lijkt me ook onmogelijk aangezien ik daar volgens de handleiding beeld voor moet hebben. Een andere optie is dan om een goedkope cpu te kopen die ondersteund wordt vanaf F1 en dan te updaten. Maar dan heb ik twee problemen: ten eerste, weet ik niet zeker of het wel daar aan ligt, en ten tweede: de lijst van ondersteunde cpu's begint dus pas vanaf F4.
Op de meeste Mobo's staat welke bios versie meegeleverd is, wellicht is dit al F4. (of je revisie nummer)

Neem anders contact op met je Mobo fabrikant om dit na te vragen.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik zou dat moederbord meteen naar de vorige eigenaar duwen. Dit aantal verbogen pinnen is echt belachelijk en ik denk bijna zeker te weten dat daar het probleem ligt.

Show me your moves.

• neerlandais2
Koninkje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:32:
Ik zou dat moederbord meteen naar de vorige eigenaar duwen. Deze aantal verbogen pinnen is echt belachelijk en ik denk bijna zeker te weten dat daar het probleem ligt.
Dat was mijn vorige moederbord :D Heb nu al een nieuwe. Had ik overigens zelf gedaan.

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

neerlandais2 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:35:
[...]

Dat was mijn vorige moederbord :D Heb nu al een nieuwe. Had ik overigens zelf gedaan.
Gelukkig, ik schrok al. ;)

Show me your moves.

• neerlandais2
Martin.Air schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:18:
[...]

Op de meeste Mobo's staat welke bios versie meegeleverd is, wellicht is dit al F4. (of je revisie nummer)

Neem anders contact op met je Mobo fabrikant om dit na te vragen.
Heb even contact opgenomen met de vorige eigenaar. Die had er een cpu op die compatible was vanaf F6. Biosversie is dus F6, neem ik aan. Daar kan het dus niet aan liggen.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

neerlandais2 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:46:
[...]

Heb even contact opgenomen met de vorige eigenaar. Die had er een cpu op die compatible was vanaf F6. Biosversie is dus F6, neem ik aan. Daar kan het dus niet aan liggen.
Heb je dit bord überhaupt wel werkend gezien?

• neerlandais2
OgWok schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 17:06:
[...]

Heb je dit bord überhaupt wel werkend gezien?
Nee. De vorige eigenaar van de cpu heeft inmiddels aangeboden om hem op een moederbord van hem uit te testen. Dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten.
Pagina: 1