Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 20:40
Ik wil vanuit een stroompunt in onze schuur een WCD in de tuin maken. In het schuurtje zit een doos waar de bron-stroom-kabel binnenkomt en wordt verdeeld naar de verschillende punten, zoals de verlichting (achter schakeling dus). Wat ik nu wil is een extra punt waarop altijd stroom staat. Hoe doe ik dat? WCD monteren aan de buitenkant van de schuur lukt me nog wel, maar welke kabels moeten er nu naartoe? Ik heb deze wiki-pagina bekeken, maar hierdoor wordt het (voor mij) niet duidelijk.

Er staat namelijk dat de blauwe draad de nuldraad is die samen met de bruine (fase) de elektriciteit aanbiedt. Betekent dit dat ik op de één of andere manier deze twee draden naar de WCD moet leiden?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1757832/verlichting_klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 20:12
zo te zien is het correct aangesloten, maar een voltmeter bij de hand hebben is geen overbodige luxe als je met installaties gaat klussen.

Bruin, fase
Blauw, nul,
geel groen, aarde (die zal je ook moeten meenemen)

alle drie naar een WandContactDoos die geschik is voor buiten gebruik.

Neem aan dat je daar een geschikte buiten kabel voor neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Correct. Je ziet dat de kabel die uit de "bron" komt al wordt opgesplitst. De nieuwe WCD sluit je hier ook direct op aan (dus bruin op bruin, blauw op blauw en groen/geen op groen/geel). De groen/gele draad is de aardedraad. Als je WCD geschikt is voor buitengebruik dan beschikt deze zeker over randaarde en is het een goed idee om deze ook aan te sluiten ;)

Je zult waarschijnlijk wel even een nieuwe (grotere) lasklem moeten plaatsen voor de blauwe-en-aardedraden. Er is geen ruimte meer voor een zesde ader lijkt het.

[ Voor 49% gewijzigd door Luit op 25-04-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30
Als kabel gebruik je hier het beste 3x2.5mm2 XMVK of YMVK, of als de kabel door de grond gaat XMVK-as of YMVK-as (met gevlochten aardmantel). De mantel dient verbonden te worden met de aarde (geel/groen).

Edit: Zie ook de opmerking van Xiphalon: ik bedoel hier inderdaad de litzedraad die in de mantel zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Springuin op 26-04-2015 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
1.5mm2 is meer dan voldoende hier, het gaat om 1 WCD, niet een hele groep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tot je er een haspel aan hangt, en behalve een terrasverwarmer ook een electrische bbq op gooit, en de boel smelt en kortsluiting maakt..

Dus een VMVK / YMVK is dan toch echt verstandiger... Dan smelt de boel namelijk niet.. Want de losse aders zijn 2,5mm2..

Het kost ietsjes meer, en het is een stuk veiliger.. Want over 5 jaar weet je misschien niet meer at je helemaal niet zoveel watt er doorheen kan jagen als je 1,5mm2 gebruikt heb...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
dragoncry schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:47:
1.5mm2 is meer dan voldoende hier, het gaat om 1 WCD, niet een hele groep ;)
Tot je een keer je gourmetstel buiten aansluit en niet alleen je vlees ligt te smeulen, maar ook de bedrading in je garage :w

Zorg ook dat het stopcontact buiten goed vochtdicht is. M'n ouders hebben ooit eens gehad dat terwijl zij op vakantie waren de aardlekschakelaar eruit klapte vanwege vocht in tuinstopcontact. Helaas zat de vriezer op dezelfde groep en heeft die dus 3 weken zonder stroom gestaan :X :r

Ik zou daarom het stopcontact schakelbaar maken.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Luit schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:26:
Correct. Je ziet dat de kabel die uit de "bron" komt al wordt opgesplitst. De nieuwe WCD sluit je hier ook direct op aan (dus bruin op bruin, blauw op blauw en groen/geen op groen/geel). De groen/gele draad is de aardedraad. Als je WCD geschikt is voor buitengebruik dan beschikt deze zeker over randaarde en is het een goed idee om deze ook aan te sluiten ;)
<knip>
Sterker nog, als je de voorschriften volgt (en dat zou ik je wel willen aanbevelen) moet een buiten-wcd een randaarde hebben. Overigens even terzijde, waar een randaarde-wcd is geplaatst, moet deze (vrij vanzelfsprekend dunkt me) ook op een aarddraad zijn aangesloten. De daarvoor benodigde groen-gele draad zie ik niet op de foto, die zul je er wel even bij moeten trekken. Uit je vraagstelling merk ik dat je hier geen verstand van hebt, zou op zich nog niet een bezwaar hoeven te zijn, maar ik vrees dat voor dat bij trekken van een groen-gele draad een beetje hulp zal moeten vragen. Verder moet voor een buiten-wcd een waterdicht type worden gebruikt en inderdaad kabel in plaats van losse bruine, blauwe en groen-gele draden in een buis.

Edit:
Bij beter kijken zie ik inderdaad een beetje verscholen wel een groen-gele draad, moet dus lukken. Desondanks is het misschien toch verstandig om het samen met iemand te fixen die er verstand van heeft. Aanvullend zou ik je nog kunnen adviseren om voor een strakke afwerking binnenshuis die kabel door een 5/8" buis te trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 25-04-2015 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Techneut schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:00:
[...]
Sterker nog, als je de voorschriften volgt (en dat zou ik je wel willen aanbevelen) moet een buiten-wcd een randaarde hebben. Overigens even terzijde, waar een randaarde-wcd is geplaatst, moet deze ook op een aarddraad zijn aangesloten. De daarvoor benodigde groen-gele draad zie ik niet op de foto, die zul je er wel even bij moeten trekken. Uit je vraagstelling merk ik dat je hier geen verstand van hebt, zou op zich nog niet een bezwaar hoeven te zijn, maar ik vrees dat voor dat bij trekken van een groen-gele draad een beetje hulp zal moeten vragen. Verder moet voor een buiten-wcd een waterdicht type worden gebruikt en inderdaad kabel in plaats van losse bruine, blauwe en groen-gele draden in een buis.
Ik zie wel meerdere groen/gele draden

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
Springuin schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:44:
Als kabel gebruik je hier het beste 3x2.5mm2 XMVK of YMVK, of als de kabel door de grond gaat XMVK-as of YMVK-as (met gevlochten aardmantel). De mantel dient verbonden te worden met de aarde (geel/groen).
Veel gemaakte fout: niet de mantel zelf moet verbonden worden met de aarde, maar de litze die erin zit.
Afbeeldingslocatie: http://www.klusidee.nl/Forum/userpix/1265_11072008081_1.jpg
Hier zie je 'm duidelijk zitten. Aansluiten met een kroonsteen die daarvoor geschikt is (liefst met adereindhuls), of met een WAGO lasklem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragoncry
  • Registratie: Januari 2011
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 16:55:
[...]

Tot je een keer je gourmetstel buiten aansluit en niet alleen je vlees ligt te smeulen, maar ook de bedrading in je garage :w

Zorg ook dat het stopcontact buiten goed vochtdicht is. M'n ouders hebben ooit eens gehad dat terwijl zij op vakantie waren de aardlekschakelaar eruit klapte vanwege vocht in tuinstopcontact. Helaas zat de vriezer op dezelfde groep en heeft die dus 3 weken zonder stroom gestaan :X :r

Ik zou daarom het stopcontact schakelbaar maken.
Onnodige bangmakerij, als 16A door 2,5mm2 kan, kun je veilig uitgaan van 8A door een 1.5mm2, zelfs nog ietsie meer, een beetje gourmetstel is 1500W (1500/230), dat komt dus op 6.5A, kan dus makkelijk.

Belangrijker is je 2e punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 20:40
Thanks allemaal; het is gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

dragoncry schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 18:23:
[...]

Onnodige bangmakerij, als 16A door 2,5mm2 kan, kun je veilig uitgaan van 8A door een 1.5mm2, zelfs nog ietsie meer, een beetje gourmetstel is 1500W (1500/230), dat komt dus op 6.5A, kan dus makkelijk.

Belangrijker is je 2e punt ;)
Misschien even de regels volgen zonder met de natte vinger te werken?

KABELDIKTE IS AFHANKELIJK VAN DE ZEKERING WAAROP DIE AANGESLOTEN IS!

die zekering zal toeslaan als de stroom erdoor te groot wordt waardoor smelten (en dus brandgevaar) mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Niet nodig om zo luid te roepen, we snappen het zo ook wel.
Niettemin heb je helemaal gelijk. Maar ik heb zo'n vermoeden dat je toch iets anders voor ogen had. Namelijk bij een doorsnee huisinstallatie zijn de groepen gezekerd met 16 A. Dat betekent draden van 2,5 mm2. Maar dat geldt voor draden in een buis. Voor kabels gelden andere tabellen, ik heb deze tabellen er even bij gezocht.
Voor niet in de grond gelegde drie- of vier-aderige kabel mag 1,5 mm2 worden gezekerd met maximaal 16 A en grondkabel zelfs met 20 A. Kortom wat probeer je hiermee duidelijk te maken, want ik vermoed uit TS zijn verhaal dat hij kabel wil gebruiken.

Oh ja, losse draad in buis van 1,5 mm2 mag volgens deze tabellen 14 A voeren. Die "natte vinger" was derhalve met 8 A aan de uiterst voorzichtige kant.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 25-04-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Techneut: Je maakt wel heel gevaarlijke assumpties. Doorsnee kiest men voor 16A automaten, maar de definitie van doorsnee houdt nu net in dat dit niet altijd zo is. METEN IS WETEN, altijd bij elektriciteit! Gewoon even de moeite doen om kabel te volgen tot in het bord en daar gewoon af te lezen.
Ik heb bijvoorbeeld een 20A zekering voor mijn kring naar tuinhuis, omdat ik er voor gekozen heb om maar 1 kabel van 4mm² naar buiten te trekken. Bij een tuinfeestje met springkasteel, verwarmingstoestel, muziekinstallatie, paar ovens, friteuses is niets vervelender als een automaat die iedere keer afspringt.

TS komt naar hier met zijn vraag in de veronderstelling correcte info te krijgen. Wat hij krijgt is wat natte vinger werk gebasseerd op losse aannames, die TS miljoenen kunnen kosten (als zijn huis afbrand zal brandverzekering niet tussenbeide komen indien te dunne kabel gekozen werd)

En nog erger is het feit dat niemand hier TS heeft gewezen op het feit dat die automaat best zijn voeding krijgt van de differentieel van de badkamer. Contactdoos zal buiten hangen, kans bestaat dat je in een plasje water staat terwijl je het stopcontact insteekt, met zeer zware verwondingen (en zelfs de dood) tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zeker allemaal waar pingy, je geeft bovendien blijk er toch meer van af te weten dan ik uit je nogal korte en heftige reactie meende op te maken. Maar het is desondanks niet in tegenspraak de aspecten die ik noemde. Waar het hier over ging was namelijk alleen maar de maximaal toegelaten stroom door een dunnere draad dan 2,5 mm2. Welnu, ik citeerde in dat verband een deel van de tabellen uit de NEN1010, enerzijds m.b.t. draad in buis, anderzijds met kabel. Dus niks gevaarlijke aannames, maar gewoon feiten.

Offtopic:
Heel verstandig die keuze van 4 mm2. Maar bij een smeltpatroon of automaat van 20 A is het wel aan te bevelen om even bij de energieleverancier te vragen naar de waarde van de hoofdzekering. De kans is dat deze 35 A is of hoger, in dat geval is er geen enkel probleem. Maar er zijn ook veel gewone woonhuizen waar deze nog steeds 25 A traag is. En dan kan met een smeltpatroon of automaat van 20 A de afstand wat aan de krappe kant worden voor de selectiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-06 11:15
Mooi dat het gelukt is smeerbartje!!!!

Ik heb zelf wel altijd geleerd dat een wcd 16A bedraad moet worden met 2,5 mm2 dat staat ook ergens in NEN1010 ook al zit er b.v. een 10 Ampere automaat of zekering wat bijna niet voorkomt.
En achter aardlek..............!

[ Voor 6% gewijzigd door ethan..1 op 28-04-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:06
Persoonlijk zou ik nog een aparte groep in de meterkast monteren, ik lees niet terug in je verhaal of dat nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Anoniem: 432173 schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:53:
[...]

En nog erger is het feit dat niemand hier TS heeft gewezen op het feit dat die automaat best zijn voeding krijgt van de differentieel van de badkamer. Contactdoos zal buiten hangen, kans bestaat dat je in een plasje water staat terwijl je het stopcontact insteekt, met zeer zware verwondingen (en zelfs de dood) tot gevolg.
Wat wil je hiermee zeggen? Kun je het uitleggen in wat simpelere bewoording? Niet om je af te kraken hoor, ik wil er zelf juist van leren.

Differentieel = aardlekschakelaar? Wat heeft een ALS van de badkamer met een stopcontact in de tuin te maken? En er zit toch geen verschil in een ALS voor een badkamer of een willekeurige andere groep? Tegenwoordig moet toch alles in een woonhuis achter een 30mA ALS zitten? (in NL).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op deze alinea van pingy z'n bericht had ik in mijn vorige bericht het commentaar achterwege gelaten.
Differentieel of differentiaalschakelaar was in grijs verleden de benaming voor aardlekschakelaar. Het drukt exact uit wat zo'n ding doet, reageren op voldoend hoge verschilstroom. Doet vermoeden dat pingy een wat oudere elektricien is of iemand die er in een ver verleden mee te maken had. Overigens niets mis mee, versta me niet verkeerd.
Maar inderdaad zie ik het verband met de badkamer en de daarmee samenhangende gevaren ook niet. Maakt de groep waarin de ALS zit enig verschil?
Verder nu ik toch bezig ben:
ethan..1 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 18:59:
Mooi dat het gelukt is smeerbartje!!!!

Ik heb zelf wel altijd geleerd dat een wcd 16A bedraad moet worden met 2,5 mm2 dat staat ook ergens in NEN1010 ook al zit er b.v. een 10 Ampere automaat of zekering wat bijna niet voorkomt.
En achter aardlek..............!
Klopt, maar geldt dit niet slechts voor draden in buis? Voor kabel zijn er eerder genoemde andere voorschriften.
Tenslotte:
Amens schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:42:
Persoonlijk zou ik nog een aparte groep in de meterkast monteren, ik lees niet terug in je verhaal of dat nu het geval is.
Is dat niet een beetje overdreven? Eén simpel stopcontact in de tuin, waar dient dat doorgaans voor? Een aparte groep is een flinke klus voor zoiets kleins. Bovendien kan meestal een betrekkelijk kleine klus nog wel door een doe-het-zelver worden gedaan, zij het soms zoals hier met enige aanwijzingen, maar een nieuwe groep is toch wel iets dat een deskundige moet doen. In ieder geval geen karwij voor een leek.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 29-04-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:02:
[...]

Wat wil je hiermee zeggen? Kun je het uitleggen in wat simpelere bewoording? Niet om je af te kraken hoor, ik wil er zelf juist van leren.

Differentieel = aardlekschakelaar? Wat heeft een ALS van de badkamer met een stopcontact in de tuin te maken? En er zit toch geen verschil in een ALS voor een badkamer of een willekeurige andere groep? Tegenwoordig moet toch alles in een woonhuis achter een 30mA ALS zitten? (in NL).u
Inderdaad, ALS is gelijk aan differentieel (de letters DIFF vind je trouwens in meeste productcodes nog terug). In NL is alles blijkbaar verplicht achter een 30mA ALS, in belgië echter niet. Daar wordt een 300mA genomen voor de rest en 30mA voor vochtige ruimtes. En daar komen we aan het feit dat ik ook 30mA plaats voor tuinen, een tuin is potentieel vochtig (denk maar aan regenslag, automatische besproeiing, hogedrukreiniger, ...) Die contactdozen zijn enkel IP55 als het klepje toe is! In gebruik zijn die dat niet. Bijgevolg altijd 30mA ALS voor alles dat naar tuin loopt.

@techneut: ben een jonge springer van <25 die studentenjobs heeft gedaan bij sanitaire technieker (die ook wat elektriciteit erbij deed). Het is niet omdat je regeltjes volgt en alles uitmeet dat je een oude knor bent. Collega van m'n baas had eens niet gecontroleerd of transfo correct was aangesloten => voor 3000 euro aan zonnepaneelkes in de vuilbak. Aangezien regelgeving in NL blijkbaar strenger is ga je in 99% van de gevallen geen probleem hebben met de antwoorden die je gaf. Maar stel dat TS in huist woont waarvan elektriciteit 15 jaar oud is, en alles op 300mA zit behalve vochtige ruimtes. En TS sluit contactdoos aan op zekering die op die 300mA zit. Gevolgen kunnen ernstig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zo zie je maar weer eens het verschil tussen BE en NL inderdaad.

Tijdje terug bij m'n ouders de meterkast gemoderniseerd en daar zat zelfs nog een 500mA model in 8)7 (installatie uit 1995 trouwens). Nu zit alles netjes achter 30mA modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké pingy, ik hield wat het technisch taalgebruik geen rekening met de verschillen die er zijn met Nederland en Belgïe. Prima je uiteenzetting over 30 mA en de te gebruiken installatiematerialen in vochtige ruimten en tijdelijk vochtige ruimten. Niets op aan te merken.
Wat nu nog rest is de vraag die je nog niet beantwoordde. Dat is het gevaar dat je meende te moeten noemen, levensgevaar zelfs (!), als je achter de zelfde groep c.q. aardlekschakelaar zit als de badkamer. Hoe bedoelde je dit precies? Immers de aardlekschakelaar meet alleen maar het verschil tussen de stromen door de fase- en de nuldraad en schakelt uit bij overschrijding van z'n aanspreekwaarde. De aarddraad loopt er evenwel niet over. Dus wat is dan volgens jou dan desondanks het relevante verschil in de groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:06
Techneut schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:42:
Op deze alinea van pingy z'n bericht had ik in mijn vorige bericht het commentaar achterwege gelaten.
Differentieel of differentiaalschakelaar was in grijs verleden de benaming voor aardlekschakelaar. Het drukt exact uit wat zo'n ding doet, reageren op voldoend hoge verschilstroom. Doet vermoeden dat pingy een wat oudere elektricien is of iemand die er in een ver verleden mee te maken had. Overigens niets mis mee, versta me niet verkeerd.
Maar inderdaad zie ik het verband met de badkamer en de daarmee samenhangende gevaren ook niet. Maakt de groep waarin de ALS zit enig verschil?
Verder nu ik toch bezig ben:

[...]

Klopt, maar geldt dit niet slechts voor draden in buis? Voor kabel zijn er eerder genoemde andere voorschriften.
Tenslotte:

[...]

Is dat niet een beetje overdreven? Eén simpel stopcontact in de tuin, waar dient dat doorgaans voor? Een aparte groep is een flinke klus voor zoiets kleins. Bovendien kan meestal een betrekkelijk kleine klus nog wel door een doe-het-zelver worden gedaan, zij het soms zoals hier met enige aanwijzingen, maar een nieuwe groep is toch wel iets dat een deskundige moet doen. In ieder geval geen karwij voor een leek.
Als er een kortsluiting in de tuin is, valt niet direct je koelkast / diepvries / whatever uit, vandaar. Een groep is zo bijgeplaatst in een moderne kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 17:04
Techneut schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:35:
Wat nu nog rest is de vraag die je nog niet beantwoordde. Dat is het gevaar dat je meende te moeten noemen, levensgevaar zelfs (!), als je achter de zelfde groep c.q. aardlekschakelaar zit als de badkamer. Hoe bedoelde je dit precies? Immers de aardlekschakelaar meet alleen maar het verschil tussen de stromen door de fase- en de nuldraad en schakelt uit bij overschrijding van z'n aanspreekwaarde. De aarddraad loopt er evenwel niet over. Dus wat is dan volgens jou dan desondanks het relevante verschil in de groepen?
De aarde in de badkamer is via CAP geaard op de aardrail. Evenals de aarde van de tuin WCD. Dit levert geen gevaar op, naar mijn weten zelfs niet zonder een ALS. Dit omdat de aardpen een veel leukere weg is dan de badkamer en daarna door jou heen. Oftewel ik vat hem niet.

@ Amens, zo bijgeplaatst maar de kabel naar de WCD dan? Is ook nog maar de vraag of de kabel uit de schuur in de mk uitkomt, dit is niet zo doorgaans.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 29-04-2015 19:33 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
1.5mm² voldoet hier voor prima....

zolang je er geen dikke terrasheaters op gaat gooien.. en dan zou ik eerder vrezen voor oververhitte lasdoppen dan draden :+

enne.
Afbeeldingslocatie: http://www.kranwelten.de/WebRoot/Store7/Shops/61199244/4527/E37A/A421/1C20/963F/C0A8/30C1/09D4/CIMG2422.JPG voor wie echt alles wil kunnen aansluiten :+

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 07:09
Even een tip wat door ook door menig installateur vergeten wordt is het breekpoortje onderin het buitenstopcontact door te breken. Hierdoor kan water wat eventueel in het stopcontact komt door o.a. condens zijn weg naar buiten vinden. En als kan ook de kabel gelieve van onder in te voeren. Het naar buiten boren ook gelieve schuin naar beneden of naar binnen schuin omhoog omdat water nu eenmaal niet graag omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
Een installateur vergeet dat niet want dan is de boel niet meer waterdicht!
Condens kan niet wanneer iets waterdicht is en wanneer er een gat in de doos zit dan wordt alles vochtig wat je juist niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Eddie zijn WCD's buiten stromen lekker door, boven erin onder er weer uit :P
Maar even zonder gekheid, zoals al reeds aangegeven is het geen vaste aansluiting (zoals een lichtpunt) dus met B16A moet het gewoon met 2,5mm2. Anders had de installateur je huis ook wel met 1,5mm2 gedaan, scheelt weer geld ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op woensdag 29 april 2015 @ 15:35:
Lijkt me vrij logisch, dezelfde reden waarom we een ALS plaatsen in eerste plaats. Als aarding niet correct werkt of geen verbinding maakt (bijvoorbeeld in vochtige omstandigheden) voorkom je elektrocuties.
Omdat je in vochtige ruimtes in contact kan staan met water, waardoor je geleiding met de aarde beter is, is de waarde van de ALS lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 14:43:

Tijdje terug bij m'n ouders de meterkast gemoderniseerd en daar zat zelfs nog een 500mA model in 8)7 (installatie uit 1995 trouwens). Nu zit alles netjes achter 30mA modellen.
Jep, en dat vind ik nu net verkeerd aan de info van techneut, voor hetzelfde geld is situatie bij TS hetzelfde. No way to find out...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 432173 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 13:55:
[...]

Lijkt me vrij logisch, dezelfde reden waarom we een ALS plaatsen in eerste plaats. Als aarding niet correct werkt of geen verbinding maakt (bijvoorbeeld in vochtige omstandigheden) voorkom je elektrocuties.
Omdat je in vochtige ruimtes in contact kan staan met water, waardoor je geleiding met de aarde beter is, is de waarde van de ALS lager.

Tijdje terug bij m'n ouders de meterkast gemoderniseerd en daar zat zelfs nog een 500mA model in (installatie uit 1995 trouwens). Nu zit alles netjes achter 30mA modellen.
Anoniem: 432173 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:24:
[...]

Jep, en dat vind ik nu net verkeerd aan de info van techneut, voor hetzelfde geld is situatie bij TS hetzelfde. No way to find out...
Ja, maar dat kwam niet aan de orde. Dit komt inderdaad voor, ook nog steeds in Nederland, maar is bij deze vraagstelling totaal niet relevant, dus hoezo verkeerde (of onvolledige) uitleg? Ik vroeg je namelijk alleen maar wat het extra gevaar zou zijn bij die aardsluiting elders in huis als de groep waarop dat plaats vindt toevallig dezelfde is als die waarop de badkamer ook is aangesloten. Dat is waar de vraag om draaide, niet een verhandeling over de verschillende aardlekschakelaars die er in omloop zijn. Dat veronderstelde verband met die badkamer is er helemaal niet, immers (nogmaals) geen van de aardleidingen loopt via een aardlekschakelaar. Je geeft uiteenzettingen, hoe goed bedoeld ook, die totaal niets met elkaar hebben te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 17:39:
Ik vroeg je namelijk alleen maar wat het extra gevaar zou zijn bij die aardsluiting elders in huis als de groep waarop dat plaats vindt toevallig dezelfde is als die waarop de badkamer ook is aangesloten.
Ondertussen begrijp ik zelf niet meer wat je nu eigenlijk allemaal bedoelt.

Case begin met TS die uitleg vraagt over welke dikte van kabel hij moet gebruiken om een WCD in tuin aan te sluiten.

Er worden wilde verhalen rondgestrooid over de last die je eraan gaat hangen en de benodigde ampere's daarvoor. Het correct antwoord zou zijn dat er moet gekeken worden naar de zekering waarop de voedingskabel aangesloten is. De dikte van de kabel moet gekozen worden op basis daarvan en alle gebruikte componenten onderweg moeten zich daar ook aan houden.

Ten tweede wordt er nergens gecontroleerd op welke ALS die zekering is aangesloten. Ik weet niet of het verplicht is, maar ik beschouw een tuin altijd als een - mogelijk - vochtige omgeving. En sluit die bijgevolg, zoals de wet voorschrijft in België, aan op een 30mA ALS. In NL is de wetgeving blijkbaar anders, maar dat sluit niet uit dat TS over een moderne zekeringkast beschikt.

Wat is nu eigenlijk het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:42
Eddie001 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:24:
Even een tip wat door ook door menig installateur vergeten wordt is het breekpoortje onderin het buitenstopcontact door te breken. Hierdoor kan water wat eventueel in het stopcontact komt door o.a. condens zijn weg naar buiten vinden.
Geweldig, ik heb dit advies jaren geleden eens voorbij zien komen bij zo'n klusprogramma met die "paardestaart Dennis" kennelijk hebben mensen dit nog onthouden ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Pingy en Techneut:
Ik denk dat Techneut hier naar refereerd:
Ik heb het idee dat Techneut het verkeerd heeft geïnterpreteerd. Pingy bedoelt hier dat de WCD juist het beste op de groep van de badkamer aangesloten kan worden omdat deze vrijwel altijd achter een ALS zit.

@Pingy:
Je weet dat in Nederland in huisinstallaties officieel geen 20A beveiligingen toegepast mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
jbhc schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:10:
[...]

@Pingy:
Je weet dat in Nederland in huisinstallaties officieel geen 20A beveiligingen toegepast mogen worden?
Als hij daar achter bijvoorbeeld twee 13A automaten heeft is het geen probleem hoor. 16A trouwens ook niet, aangezien selectiviteit niet voor de veiligheid is maar voor de handigheid.

En overigens is het ook alleen als er standaard WCD's aan zitten, een 32A groep voor een auto ofzo, een vast aangesloten toestel/CEE stekker in een huisinstallatie is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
marcop23 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:18:
[...]
Als hij daar achter bijvoorbeeld twee 13A automaten heeft is het geen probleem hoor. 16A trouwens ook niet, aangezien selectiviteit niet voor de veiligheid is maar voor de handigheid.
Het is wel een probleem want je voldoet niet meer aan de NEN1010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
jbhc schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:21:
[...]

Het is wel een probleem want je voldoet niet meer aan de NEN1010
Wanneer niet bedoel je? Met een 20A groep met onderverdeler in huis? Of als het niet perfect selectief is? Ik heb als hobbyist geen NEN1010, maar volgens mij is het echt geen probleem.

@Hieronder: WAT precies mag niet? 'Het', maar wat is het?

[ Voor 18% gewijzigd door marcop23 op 02-05-2015 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Van de NEN1010 mag het niet en ik kan je wel vertellen wat een verzekeringsmaatschappij gaat doen nadat er brand is geweest: Moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Anoniem: 432173 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 17:56:
[...]

Ondertussen begrijp ik zelf niet meer wat je nu eigenlijk allemaal bedoelt.

Case begin met TS die uitleg vraagt over welke dikte van kabel hij moet gebruiken om een WCD in tuin aan te sluiten.

Er worden wilde verhalen rondgestrooid over de last die je eraan gaat hangen en de benodigde ampere's daarvoor. Het correct antwoord zou zijn dat er moet gekeken worden naar de zekering waarop de voedingskabel aangesloten is. De dikte van de kabel moet gekozen worden op basis daarvan en alle gebruikte componenten onderweg moeten zich daar ook aan houden.

Ten tweede wordt er nergens gecontroleerd op welke ALS die zekering is aangesloten. Ik weet niet of het verplicht is, maar ik beschouw een tuin altijd als een - mogelijk - vochtige omgeving. En sluit die bijgevolg, zoals de wet voorschrijft in België, aan op een 30mA ALS. In NL is de wetgeving blijkbaar anders, maar dat sluit niet uit dat TS over een moderne zekeringkast beschikt.

Wat is nu eigenlijk het probleem?
Wat die laatste vraag betreft, geen enkel! Je was het zelf die problemen meende ter sprake te brengen, problemen die er hier helemaal niet zijn. Ik reageerde namelijk op de opmerking van je in een eerder bericht:
Waarop ik je alleen maar vroeg wat dat er mee heeft te maken, m.a.w. hoezo nog erger? Dat is alles.
Maar misschien bedoel je juist (zie een van bovenstaande reacties) dat die badkamergroep de beste keus is, omdat daar hoogst waarschijnlijk de gevoeligste aardlekschakelaar zit? Uit je betoog viel dat niet op te maken, maar mocht dat het geval zijn, dan kan ik je wel volgen. Misschien spreken we dan toch wel de zelfde taal :).

Terzijde, in Nederland gelden voor buiten gewoon dezelfde voorschriften als vochtige ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
En nog erger is het feit dat niemand hier TS heeft gewezen op het feit dat die automaat het beste zijn voeding krijgt van de ALS van de badkamer. Contactdoos zal buiten hangen, kans bestaat dat je in een plasje water staat terwijl je een kletsnatte stekker of een vinger in het stopcontact steekt, met zeer zware verwondingen (en zelfs de dood) tot gevolg.

Dus zo moet hij zijn? Duidelijk.. Alleen aan de hand van de stijl van de lasdoos ging ik er een beetje vanuit dat er een moderne meterkast hing, misschien een verkeerde aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Techneut schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 19:19:
Maar misschien bedoel je juist (zie een van bovenstaande reacties) dat die badkamergroep de beste keus is, omdat daar hoogst waarschijnlijk de gevoeligste aardlekschakelaar zit?
Dat bedoelde ik inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jim423 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 23:02:
Dus zo moet hij zijn? Duidelijk.. Alleen aan de hand van de stijl van de lasdoos ging ik er een beetje vanuit dat er een moderne meterkast hing, misschien een verkeerde aanname.
Idd, gevaarlijke aanname. Dat deel kan perfect achteraf bijgeplaatst zijn zonder iets te veranderen aan de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:48
jbhc schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:26:
Van de NEN1010 mag het niet en ik kan je wel vertellen wat een verzekeringsmaatschappij gaat doen nadat er brand is geweest: Moeilijk.
Je mag in Nederland wel 20, 25 of zelfs nog grotere zekeringen gebruiken in huis hoor. Zolang je de WCD's maar afzekert voor (maximaal) het amperage waarvoor ze geschikt zijn, en je de juiste kabeldiktes en montagemethoden gebruikt is er geen enkel bezwaar.
De normale WCD's die je ziet zijn geschikt voor max 16A dus die zal je zo moeten afzekeren.

Ik heb regelmatig een 25A perilex (liever CEE, maar het mag nog) aangesloten en dat komt gewoon door de keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
Eddie001 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 22:24:
Even een tip wat door ook door menig installateur vergeten wordt is het breekpoortje onderin het buitenstopcontact door te breken. Hierdoor kan water wat eventueel in het stopcontact komt door o.a. condens zijn weg naar buiten vinden. En als kan ook de kabel gelieve van onder in te voeren. Het naar buiten boren ook gelieve schuin naar beneden of naar binnen schuin omhoog omdat water nu eenmaal niet graag omhoog gaat.
tlpeter schreef op donderdag 30 april 2015 @ 08:34:
Een installateur vergeet dat niet want dan is de boel niet meer waterdicht!
Condens kan niet wanneer iets waterdicht is en wanneer er een gat in de doos zit dan wordt alles vochtig wat je juist niet wil.
jbhc schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 18:03:
[...]
Geweldig, ik heb dit advies jaren geleden eens voorbij zien komen bij zo'n klusprogramma met die "paardestaart Dennis" kennelijk hebben mensen dit nog onthouden ook :)
Oke jongens, wat is het nou? Ik dacht in het verleden ook eens slim te zijn door het condensgat te openen in een kabeldoos. Prompt zat hij vol met mieren, aarde en vocht. Dat doe ik dus ook niet meer. Toen we een schemerschakelaar gingen ophangen dus niet gedaan, met als gevolg dat hij vroegtijdig stuk ging door condensvorming en corrosie. Bij de nieuwe schemerschakelaar wel weer het condensgat opengemaakt en het gaat nu goed. Moraal van het verhaal? Bij waterdichte kabeldozen géén condensgat maken, bij wcd's en elektronica in een kabeldoos wél? :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Niet onnodig extra openingen creëren en invoeren voor zover mogenlijk aan de onderkant proberen te houden. Zowiezo in (spat)waterdicht schakelmateriaal niet zelf gaten gaan boren anders dan de op daarvoor bedoelde plaatsen..

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 03-05-2015 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 22:00
jbhc schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:27:
Niet onnodig extra openingen creëren en invoeren voor zover mogenlijk aan de onderkant proberen te houden. Zowiezo in (spat)waterdicht schakelmateriaal niet zelf gaten gaan boren.
Dus het advies van Dennis Mulder (met paardenstaart) was dus toch niet zo geweldig?

[ Voor 63% gewijzigd door Puch-Maxi op 03-05-2015 20:25 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, dan zijn we het helemaal eens. Je een heel klein beetje onvolledige uiteenzetting was de oorzaak er van dat ik totaal op een verkeerd spoor werd gezet, waarop ik echt stomverbaasd reageerde. Zoals ik het meende te verstaan had ik letterlijk nog nooit iemand zien beweren. Onterechte reactie dus van mijn kant, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Puch-Maxi schreef op zondag 03 mei 2015 @ 17:30:
[...]

Dus het advies van Dennis Mulder (met paardenstaart) was dus toch niet zo geweldig?
Dat was inderdaad slecht advies. Maar zo heb ik wel vaker dingen voorbij zien komen op de diverse klusprogramma's waar ik zo mijn twijfels bij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 07:09
Je mag best je twijfels hebben over dit advies. Maar heb toch al vele storingen in buiteninstallaties verholpen die door ophopend water veroorzaakt werden verholpen door gewoon domweg dat breekpoortje open te breken.

Die WCD's zijn spatwaterdicht en niet waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:25
Als je er een gat in maakt niet meer.
Het mag gewoon niet.
Als er vocht in komt dan heb je de doos niet goed dicht gemaakt of niet op de juiste manier.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
2. Bescherming tegen water:
Tweede
Kerncijfer  
Beschrijving    
IP
aanduiding  
Benaming

0   
niet beschermd  
IP X0   

1   
beschermd tegen druppelend water    
IP X1   
Druipwaterdicht

2   
beschermd tegen druppelend water bij een 
 schuine stand tot 15 graden    
IP X2   

3   
beschermd tegen sproeiend water 
IP X3   
Regenwaterdicht

4   
beschermd tegen opspattend water    
IP X4   
Spatwaterdicht

5   
beschermd tegen waterstralen    
IP X5   
Spuitwaterdicht

6   
beschermd tegen stortbuien  
IP X6   

7   
beschermd tegen onderdompeling tot 1m diep en 30 minuten lang   
IP X7   
Waterdicht

8   
beschermd tegen verblijf onder water    
IP X8   
Drukwaterdicht

Dus wanneer je er een gat inmaakt aan de onderkant (zie het opspattend water stukje) dan vervalt de kwalificatie naar IPX0.
Pagina: 1