• Iwan97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2025
Hoi,

Ik heb onlangs het moederbord+cpu+werkgeheugen vervangen bij een vriend van mij.

Nu was het nadat alles was geïnstalleerd soms dat de pc gewoon freezde en opnieuw opgestart moest worden. Zelf vond hij niet erg want het gebeurde alleen wanneer hij op het bureaublad niks deed dus even weg was ofzo. Maar sinds eergister begon hij ook tijdens het gamen vasttelopen.

Dus heb hem Windows 8 opnieuw laten installeren nadat hij zijn harde schijf had geformatteert. Nu als hij alles heeft geüpdatet op de upgrade van 8.1 na blijft hij vastlopen en nu zelfs als hij op de knop van updaten naar w8.1 drukt dat hij eerst die update gaat downloaden dat tijdens het downloaden de pc vastloopt of opnieuw opstart.

Nu dacht ik eerst dat het misschien het moederbord kon zijn aangezien ik de doos van de moederbord aan 1 kant niet egt in goede staat was(geribbeld karton, alsof het nat was geweest).

Moederbord: Gigabyte 970a-ud3
Cpu: Amd FX-8320 3,5Ghz
Werkgeheugen: Crucial Ballistic 2x4GB 1600Mhz
HDD: Seagate Barracuda 500GB 7200RPM
PSU: Cooler Master 500Watt
Videokaart: Sapphire HD7950 OC edition 3GB

Ik hoop dat iemand het probleem weet want ik baal er wel van dat ik het voor een vriend in elkaar zet maar de probleem nu niet kan oplossen :(

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 09:10

OgWok

U.N.C.L.E.

Al eens in de bios gekeken hoe het met de voltages staat?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kan het niet zijn dat je een mindere/oude voeding hebt die de problemen zouden kunnen veroorzaken.

Kijk ook even in eventvwr of daar iets te zien is.

En laat burnintest gewoon even een uurtje draaien om te kijken of hij nou uitvalt tijdens belasting of op het moment dat hij in standby moet gaan.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• SRich
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Vraagje?

Onboard videokaart of afzonderlijke grafische kaart?

Het grote adblocking topic

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Is een CM 500 Watt niet wat krap voor alle specs? Die 7950 OC lust wel wat namelijk:
reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Als je een iets zwaardere voeding hebt liggen 600-650 Watt 80 plus zilver of gold efficiency, zeker hier even 1 dagje op proberen!

Kijk maar eens wat(t) je kwijtraakt: Wikipedia: 80 Plus

[ Voor 13% gewijzigd door GerardVanAfoort op 25-04-2015 15:41 ]

stomp niet af, blijf slijpen

• Iwan97
Bedankt allemaal voor het reageren,

De pc is nu helemaal goed geinstalleerd. Het opnieuw opstarten is nu niet meer voor gekomen alleen het vastlopen blijft gebeuren. Software matig ligt het dus niet dus dan blijft denk de voeding denk als enige over.
Hij had die 500 watt voeding eral in zitten en ik had op internet gezien dat meerder mensen deze opstelling hadden en dat het prima ging. Ook als ik psu calculators verschillende pakten kwam de recommended meestal bij 500-550 uit.

Dus ik zit er aan t denken dat hij een nieuwe voeding koopt van 600-700 watt zoiets.

Iemand anders nog iets wat t zou kunnen zijn? Of een methode om andere compenenten uit te sluiten dat die de oorzaak zijn? Ik hoor het graag.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Probleemtopics
CSL is geen thuishonk voor probleemtopics. Ook al is de hele PC stuk, niet in CSL
CSL Beleid

Move naar PMG.

• Iwan97
Weet iemand toevallig een voeding van 650-700 watt die 80+ bronze is rond de 60 euro?

Heb zelf de Cooler Master G700 gevonden en de Sharkoon WPM700

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

De G700 is van relatief lage kwaliteit en de sharkoon is een plofvoeding.

De voeding die je nu hebt zou toereikend moeten zijn, welke heb je nu? En hoe oud is deze?
Een "ok" voeding op leeftijd kan inderdaad ontoereikend zijn voor jouw setup.
GerardVanAfoort schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:39:
Is een CM 500 Watt niet wat krap voor alle specs? Die 7950 OC lust wel wat namelijk:
reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Als je een iets zwaardere voeding hebt liggen 600-650 Watt 80 plus zilver of gold efficiency, zeker hier even 1 dagje op proberen!

Kijk maar eens wat(t) je kwijtraakt: Wikipedia: 80 Plus
Totale verbruik systeem :/

[ Voor 58% gewijzigd door Thomg op 26-04-2015 16:34 ]

• Iwan97
De voeding nu is een B500 van cooler master. Hij is nu 2 jaar oud.

En waarom is de sharkoon WPM een plofvoeding?

Heb 3 maanden geleden ook een systeem voor iemand gemaakt een 600 watt versie daarvan en vond het wel een goed ding. Ook lekker makkelijk dat semi modulair.

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:29

Kraz

Saving the world

Heb je MEMtest al een x gedraaid?
Hoef je niets voor aan te schaffen.

Defect geheugen kan ook zeker leiden tot vastlopers.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Iwan97 schreef op zondag 26 april 2015 @ 17:06:
En waarom is de sharkoon WPM een plofvoeding?

Heb 3 maanden geleden ook een systeem voor iemand gemaakt een 600 watt versie daarvan en vond het wel een goed ding. Ook lekker makkelijk dat semi modulair.
De kwaliteit van de interne componenten is gewoon zeer matig. Als die kapot gaat kan die in het ergste geval je hele build slopen. Daar heb je als onwetende consument echt geen weet van. Als die maar "lekker stil is" denk je vaak al dat die prima is. Nee dus.

En de B500, tja, die is al wat beter, maar te duur voor wat je krijgt. Dat wil zeggen, voor minder krijg je beter en voor hetzelfde geld krijg je véél beter.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 26-04-2015 17:18 ]

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Voor 2 tientjes meer een echte voeding, modulair, geen plof oeding

https://azerty.nl/0-1073-...ries-modular-cx600m-.html

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Juist, de CX...M serie van Corsair bevat anders ook CapXon condensatoren, dat is ook geen aanradertje :X. Voor 80 euro heb je daarbij ook nog eens een pricewatch: Seasonic G-series 450 watt die héél veel beter is.

Wil je goedkoop en modulair, dan is eigenlijk alleen de GM...M serie interessant. Die heeft ook niet de allerbeste onderdelen, maar zal je build niet slopen.

[ Voor 33% gewijzigd door br00ky op 26-04-2015 17:24 ]

• GerardVanAfoort
  • Niet online
Ah, ok br00ky. Zelf gebruikte ik een Corsair TX. En als ik een huis tuin en keuken pc'tje zonder graphics card een voeding vervang stop ik er meestal een Corsair VS in, ff langs de lokale MyCom en de kapotte pc is snel weer gerepareerd. Vandaar mijn (beetje onterechte) voirkeur voor Corsair..

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook de VS serie, althans, als je niet de semi-modulars bedoelt, is géén aanrader ;).
Pagina: 1