Hallo Tweakers,
Voor zakelijk en privé gebruik ben ik van plan een nieuwe pc samen te stellen.
Ik ben enkel op zoek naar de combinatie:
Moederbord, geheugen, processor en voeding.
Ik beschik zelf over:
(1 voor windows, 1 voor data), dit moet voldoende zijn, aangezien praktisch alle data via mijn NAS zal lopen…
Waarvoor zal hij dienen?
De PC zal NIET gebruikt worden om te gamen. Echter voorzie ik de mogelijkheid dat er naar later toe video editing software op zou komen, dan kan er mogelijk een grafische kaart geplaatst gaan worden. Er zullen wel 3 schermen op aangesloten worden, maar dit zou onboard mogelijk zijn met mijn gekozen MB.
Het systeem zal draaien op Windows 8.1.
Naast het gewone surfen zal de pc vooral zakelijk gebruikt worden:
Visual Studio, Photoshop CS6, Office 2013, Virtualbox, facturatie- en boekhoudingssoftware.
Ik heb vaak veel tegelijk open staan, waar ik momenteel wel eens hinder door ondervind.
De volgende programma's en services zullen altijd tegelijkertijd lopen:
- Virtualbox (Win XP), Access 2013, Excel 2013, OneNote 2013, Chrome (10-20 tabs), Internet Explorer (2 tabs, jammer genoeg zijn er nog te veel instanties die je forceren IE te gebruiken
).
- Dropbox, Skype, eID reader, Teamviewer.
Daarnaast zal er op praktisch dagelijkse basis gebruik gemaakt worden van Teamviewer, en dit zowel uitgaand als inkomend gelijktijdig.
Ik ben zelf tot deze samenstelling gekomen:
Waarom dit moederbord?
Ik zou graag beschikken over 2 Gigabit Ethernet poorten gezien het gebruik van de NAS.
Echter stel ik me wel de vraag of dit nodig is, gaat de lees- en schrijfsnelheid van de NAS het voordeel teniet doen?
Samenstelling NAS:
Teamviewer zal, naast extern, ook over interne ip adressen gebruikt worden, geen idee of ook hier die tweede poort van nut kan zijn?
Daarnaast zag ik ook dat het MB over een M.2 aansluiting beschikt. Ik heb hier ook 2x Transcend MSA370 128GB liggen.
Echter heb ik van mSATA nog geen kaas gegeten, en had ik er zelfs nog nooit van gehoord tot ik die schijfjes terugvond in een lot…
De M.2 aansluiting dient toch voor dit soort schijven als ik me niet vergis? En is het de moeite om deze in het systeem te bouwen, of kan ik ze beter weer verkopen?
Dus concreet:
- Deugt deze samenstelling een beetje, of wat raden jullie aan om te veranderen?
- Haal ik voordeel uit de 2e ethernet poort?
- Kan en zou ik de mSATA SSD gebruiken?
- Is het moederbord geen overkill wanneer de pc niet gebruikt zal worden om te gamen?
Budget:
Het budget is van weinig belang, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, maar dit mag niet ten koste van de prestaties gaan.
Voor zakelijk en privé gebruik ben ik van plan een nieuwe pc samen te stellen.
Ik ben enkel op zoek naar de combinatie:
Moederbord, geheugen, processor en voeding.
Ik beschik zelf over:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 2 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 52,95 | € 105,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 105,90 | |
Waarvoor zal hij dienen?
De PC zal NIET gebruikt worden om te gamen. Echter voorzie ik de mogelijkheid dat er naar later toe video editing software op zou komen, dan kan er mogelijk een grafische kaart geplaatst gaan worden. Er zullen wel 3 schermen op aangesloten worden, maar dit zou onboard mogelijk zijn met mijn gekozen MB.
Het systeem zal draaien op Windows 8.1.
Naast het gewone surfen zal de pc vooral zakelijk gebruikt worden:
Visual Studio, Photoshop CS6, Office 2013, Virtualbox, facturatie- en boekhoudingssoftware.
Ik heb vaak veel tegelijk open staan, waar ik momenteel wel eens hinder door ondervind.
De volgende programma's en services zullen altijd tegelijkertijd lopen:
- Virtualbox (Win XP), Access 2013, Excel 2013, OneNote 2013, Chrome (10-20 tabs), Internet Explorer (2 tabs, jammer genoeg zijn er nog te veel instanties die je forceren IE te gebruiken
- Dropbox, Skype, eID reader, Teamviewer.
Daarnaast zal er op praktisch dagelijkse basis gebruik gemaakt worden van Teamviewer, en dit zowel uitgaand als inkomend gelijktijdig.
Ik ben zelf tot deze samenstelling gekomen:
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 187,50 | € 187,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-UD5H | € 162,80 | € 162,80 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU | € 109,51 | € 109,51 |
| 1 | Cooler Master GM G550M | € 57,50 | € 57,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 517,31 | |
Waarom dit moederbord?
Ik zou graag beschikken over 2 Gigabit Ethernet poorten gezien het gebruik van de NAS.
Echter stel ik me wel de vraag of dit nodig is, gaat de lees- en schrijfsnelheid van de NAS het voordeel teniet doen?
Samenstelling NAS:
| 2 | WD Red SATA 6 Gb/s WD60EFRX, 6TB | € 284,50 | € 569,- |
| 1 | Synology DiskStation DS214+ | € 297,05 | € 297,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 866,05 | |
Teamviewer zal, naast extern, ook over interne ip adressen gebruikt worden, geen idee of ook hier die tweede poort van nut kan zijn?
Daarnaast zag ik ook dat het MB over een M.2 aansluiting beschikt. Ik heb hier ook 2x Transcend MSA370 128GB liggen.
Echter heb ik van mSATA nog geen kaas gegeten, en had ik er zelfs nog nooit van gehoord tot ik die schijfjes terugvond in een lot…
De M.2 aansluiting dient toch voor dit soort schijven als ik me niet vergis? En is het de moeite om deze in het systeem te bouwen, of kan ik ze beter weer verkopen?
Dus concreet:
- Deugt deze samenstelling een beetje, of wat raden jullie aan om te veranderen?
- Haal ik voordeel uit de 2e ethernet poort?
- Kan en zou ik de mSATA SSD gebruiken?
- Is het moederbord geen overkill wanneer de pc niet gebruikt zal worden om te gamen?
Budget:
Het budget is van weinig belang, hoe goedkoper hoe beter natuurlijk, maar dit mag niet ten koste van de prestaties gaan.